Ik heb hier een mobo met onboard highpoint ataraid (hpt370) en ben er vrij tevreden over. Nu wil ik meer schijfruimte hebben en wil dus twee nieuwe harddisks kopen. Dit wordt waarschijnlijk serial ata want ik wil toch wel het nieuwste en het snelste.
Aangezien ik nog niet echt toe ben aan een nieuw mobo met weer een onboard raid controller, zoek ik naar een andere raid oplossing. Het moet eigenlijk wel hardware raid zijn, want ik werk met zowel ms Windows als Gnu/Linux en ik wil vanaf het array kunnen booten (net zoals nu).
Ik zag bij de pricewatch een kaartje van Highpoint van ongeveer €100,- en dit leek me wel wat:
* Ik heb dan sata raid 0
* ik kan de zooi overzetten naar een nieuw mobo over een half jaartje ofzo.
* Ik heb gewoon een (iets) betere performance dan bij niet-raid.
Nu las ik dat hw raid0 geldverspilling is, omdat je geen performace wint t.o.v. software raid en toen ging ik dus twijfelen:
* Moet ik wel voor serial ata gaan of loop ik over 2 jaar anders zwaar achter? (ik bedoel: performace en compatibiliteit)
* Kan software raid toch niet iets voor mijn dualboot wensen betekenen?
* Is die € 100,- voor die controller echt weggegooid geld?
* Als ik besluit om bij ataraid (van highpoint) te blijven, hoe groot is de kans dan dat ik mijn data kan behouden na een overstap op een nieuw mobo?
Ik hoop dat iemand hij met mijn keuze kan helpen.
Aangezien ik nog niet echt toe ben aan een nieuw mobo met weer een onboard raid controller, zoek ik naar een andere raid oplossing. Het moet eigenlijk wel hardware raid zijn, want ik werk met zowel ms Windows als Gnu/Linux en ik wil vanaf het array kunnen booten (net zoals nu).
Ik zag bij de pricewatch een kaartje van Highpoint van ongeveer €100,- en dit leek me wel wat:
* Ik heb dan sata raid 0
* ik kan de zooi overzetten naar een nieuw mobo over een half jaartje ofzo.
* Ik heb gewoon een (iets) betere performance dan bij niet-raid.
Nu las ik dat hw raid0 geldverspilling is, omdat je geen performace wint t.o.v. software raid en toen ging ik dus twijfelen:
* Moet ik wel voor serial ata gaan of loop ik over 2 jaar anders zwaar achter? (ik bedoel: performace en compatibiliteit)
* Kan software raid toch niet iets voor mijn dualboot wensen betekenen?
* Is die € 100,- voor die controller echt weggegooid geld?
* Als ik besluit om bij ataraid (van highpoint) te blijven, hoe groot is de kans dan dat ik mijn data kan behouden na een overstap op een nieuw mobo?
Ik hoop dat iemand hij met mijn keuze kan helpen.
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]