Upgrade (S)ATA Raid0: HW/SW?

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik heb hier een mobo met onboard highpoint ataraid (hpt370) en ben er vrij tevreden over. Nu wil ik meer schijfruimte hebben en wil dus twee nieuwe harddisks kopen. Dit wordt waarschijnlijk serial ata want ik wil toch wel het nieuwste en het snelste.

Aangezien ik nog niet echt toe ben aan een nieuw mobo met weer een onboard raid controller, zoek ik naar een andere raid oplossing. Het moet eigenlijk wel hardware raid zijn, want ik werk met zowel ms Windows als Gnu/Linux en ik wil vanaf het array kunnen booten (net zoals nu).

Ik zag bij de pricewatch een kaartje van Highpoint van ongeveer €100,- en dit leek me wel wat:
* Ik heb dan sata raid 0
* ik kan de zooi overzetten naar een nieuw mobo over een half jaartje ofzo.
* Ik heb gewoon een (iets) betere performance dan bij niet-raid.

Nu las ik dat hw raid0 geldverspilling is, omdat je geen performace wint t.o.v. software raid en toen ging ik dus twijfelen:
* Moet ik wel voor serial ata gaan of loop ik over 2 jaar anders zwaar achter? (ik bedoel: performace en compatibiliteit)
* Kan software raid toch niet iets voor mijn dualboot wensen betekenen?
* Is die € 100,- voor die controller echt weggegooid geld?
* Als ik besluit om bij ataraid (van highpoint) te blijven, hoe groot is de kans dan dat ik mijn data kan behouden na een overstap op een nieuw mobo?

Ik hoop dat iemand hij met mijn keuze kan helpen.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Het enige voordeel die ik me bij die sata-raid controller kan voorstellen is precies dat: serial ata. Voor 100 euro heb je namelijk ook gewoon een kaartje die softwarematig is (althans: er zit geen aparte proc. op). Dus wat dat betreft niets sneller dan de oplossing op je moederbord, die ook gewoon met een chippie werkt.

Over een jaartje of 2 heb je natuurlijk wel snellere S-ATA schijven die je dan lekker op je raid kaart kunt proppen :)

Volgens mij kun je gewoon het best kijken wat nú bij je wensen en je cash-flow past. Over een jaar of 2 is toch alles weer sneller. Tenzij je nu een SCSI-320 raid controller koopt natuurlijk, maar dan ben je ook meteen failliet :P

Oh ja: mijn onboard promise raid (ata-133) word ook door verschillende linux distro's ondersteund. Je moet moest dan wel een speciale bootdisk ofzo aanmaken en ik kreeg het niet aan de praat, maar het moet gewoon werken. Van promise uit worden er zelfs linux drivers beschikbaar gesteld, is dat bij jouw kaart niet zo?

Disclaimer:
Ik weet niet veel van raid en nog minder van toekomstige ontwikkelingen op het gebied van hard- en software. Alles in dit bericht dient met een korrel pak zout te worden genomen :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het moet eigenlijk wel hardware raid zijn, want ik werk met zowel ms Windows als Gnu/Linux en ik wil vanaf het array kunnen booten (net zoals nu).
Je haalt hardwareRAID en firmwareRAID door elkaar. Lees eens de RAID FAQ door die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden :)
Nu las ik dat hw raid0 geldverspilling is, omdat je geen performace wint t.o.v. software raid en toen ging ik dus twijfelen
SoftwareRAID is volgens mij niet mogelijk. Binnen Windows zou je de schijven eerst moeten omzetten in Dynamische schijven, voordat je gebruik kan maken van softwareRAID. Dit proces is onomkeerbaar zonder dataverlies en neemt de hele schijf in beslag. Als Linux-onkundige zijnde kan ik je niet vertellen of Linux überhaupt dynamische schijven/volumes kan detecteren en de vrije schijfruimte van dynamische schijven kan benutten. Naar mijn idee is dit niet het geval.

Je zou dus gewoon zo'n firmwareRAID kaartje kunnen nemen, daarop een array definiëren en dan twee partities maken voor Windows en Linux :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 08-12-2003 07:47 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 02:41:
Oh ja: mijn onboard promise raid (ata-133) word ook door verschillende linux distro's ondersteund. Je moet moest dan wel een speciale bootdisk ofzo aanmaken en ik kreeg het niet aan de praat, maar het moet gewoon werken. Van promise uit worden er zelfs linux drivers beschikbaar gesteld, is dat bij jouw kaart niet zo?
Ik maak gebruik van opensource drivers voor mijn raid controller. Deze drivers zitten dus gewoon in de Linux source tree. Dit moet ik in de toekomst dus ook hebben. Anders begin ik er niet eens aan.
BalusC schreef op 08 december 2003 @ 07:46:

Je zou dus gewoon zo'n firmwareRAID kaartje kunnen nemen, daarop een array definiëren en dan twee partities maken voor Windows en Linux :Y)
Maar hoe kan het dan in godsnaam dat die rommel zo duur is? Waarom moet dat nou echt zoveel kosten terwijl een onboard functie op een mobo slechts een kleine meerprijs is?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, dat komt door de "nieuwigheid" van Serial ATA. Nieuwste van het nieuwste, marketing, winstbejag, etc.. Is altijd al zo geweest en dat geldt niet alleen voor SATA controllers ;)

Je kan ook uitkijken naar bijvoorbeeld een Promise FT S150 TX2+ of een Adaptec AAR-1210SA, die staan thans voor €54 resp €62 in de prijslijst: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/272 :)