Toon posts:

2 bestanden tegelijk opslaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
goei`morgen all,

ik heb een probleempje. Ik heb een programma waarin ik een bestand open bij het opstarten, in dat bestand staat informatie waar ik in kan werken. Op een gegeven moment ben ik klaar met werken, en wil ik het bestand opslaan. Klaar! bestand op netwerklocatie bijgewerkt.

Nu dit: ik wil dat meerdere gebruikers hetzelfde bestand tegelijk kunnen openen en eigenlijk ook kunnen opslaan. Zodat de wijziging van de een, ook word opgeslagen als de ander z`n geopende bestand opslaat... (snap je het nog)

Weet iemand hier wat van??

Thnx in advance,

Rob

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

Op het moment dat gebruiker A een bestand opent wordt het exclusive gelocked. Dus gebruiker B kan alleen een read only versie openen tot Gebruiker A het bestand weer sluit. Wat jij wilt is niet echt mogelijk. Een mogelijke oplossing is SharePoint Portal Server maar dan word gewoon de oude versie opgeslagen en de nieuwe getoont dus ook niet echt wat jij wilt.

btw: welke applicatie welk Operating System etc.

Verwijderd

Topicstarter
Windows 2000 meestal. Maar wat ik wil is dus niet mogelijk?? dat zou jammer zijn. |:(

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

[search=cvs]/[google=cvs], en verder krijg je weinig nuttige tips als je niet vermeld welk programma dat dan wel niet is ;)

Korte samenvatting: nee, kan niet. Je kan hooguit de wijzigingen per user ten opzichte van het brondocument opslaan. Hoe moet anders besloten worden welke wijziging de goede is? Stel dat het brondocument de tekst "Concurrent editing is een probleem" bevat, en de één voegt een 'g' voor 'een' toe terwijl de ander er juist 'groot' achter zet; wat moet het uiteindelijke resultaat dan worden?

Concurrent editing is geen groot probleem?

Ik dacht het dus eigenlijk wel :P

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-09 16:20

samo

yo/wassup

Om wat voor bestand gaat dit dan?
Hoe zit het met gelijktijdige bewerkingen?
Het probleem hierbij ligt vooral dat het onduidelijk is welke informatie die wordt opgeslagen nou correct is.
Stel, je werkt in een excell sheet, met daarin aantallen van producten.
Persoon A opent, en wijzigd in rij 1 kolom B.
Tegelijk opent persoon B en wijzigt in rij 6 kolom A.
Als persoon A opslaat houdt deze geen rekening met de bewerking van persoon B.
Stel persoon A slaat eerst op, en gaat er dus van uit dat rij 1 kolom B bijgewerkt is.
Deze kolom is nog niet bijgewerkt op de lokale kopie van persoon B, en als die zijn bijgewerkte versie opslaat na persoon A worden de wijzigingen van persoon A overschreven door de oude gegevens die persoon B heeft.

Een programma dat dit kan begrijpen is inderdaad wel beschikbaar. De bovengenoemde share-poitn server zal dit waarschijnlijk kunnen opvangen, door alleen wijzigingen op te slaan, i.p.v. het hele bestand. Dit is waarschijnlijk ook op te vangen door een database te gebruiken met bijv. een web interface, waar je ook alleen maar wijzigingen opslaat...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:02

breinonline

Are you afraid to be known?

Dit soort programma's zijn er wel. Ik heb zelf op mijn opleiding gewerkt met PDM: Product Data Management. Zo'n programma houdt de wijzigingen aan één masterfile bij en zorgt ervoor dat gebruikers nooit direct de master kunnen editen, alleen kopieën. Behalve dat zorgt het ervoor dat elke gebruiker rechten heeft, waarmee je niet alles kan aanpassen, alleen de voor jou relevante delen. Afhankelijk van de mogelijkheden van zo'n PDM progamma kan het ook bijhouden wie wat waar en wanneer veranderd en die history opslaan en eventueel terugdraaien. Het verstuurd ook berichten naar de gebruikers die moeten weten dat er iets is aangepast. Je kan op die manier heel goed tegelijkertijd aan één bestand werken.
Hou er rekening mee dat het opzetten van een werkend PDM systeem veel tijd en geld kost. De programma's zijn duur, het vereist disipline van de gebruikers en eigenlijk ook eerst een opleiding om hier correct mee te leren werken. Voor kleine projecten loont het dus niet de moeite en tijd (lees: geld) om dit te proberen en kan je beter eens goed naar de oplossing 2 posts hiervoor kijken. B)

edit:

Je hoeft trouwens niet de groeten te doen in je post! Zie de FAQ en policy enzo.

[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 08-12-2003 10:15 . Reden: Toevoegingje ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 10:39

momania

iPhone 30! Bam!

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1