Toon posts:

Sweex configureren met KPNAdsl

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb korte tijd geleden een Sweex Wireless Broadband Router gekocht die volgens het 802-11g principe werkt (ik snap ongeveer wat dat inhoudt, maar goed).

Nu wil ik mijn XS4All kpnadsl verbinding (Basic ADSL) door deze router laten lopen. Ik heb daarvoor het modem (Alcatel SpeedTouch Home ISDN) op de router aangesloten en daarna de router op de computer. Ik heb horen praten over "straight" en "cross" met de kabels, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt?

Goed, ik heb daarna de instellingen van mijn computer zo gezet als in de handleiding stond. Daarna moest ik verbinding maken met http://192.168.62.1. Dit lukte niet in IE maar in Opera dan wel. Ik kreeg toen een soort admin pagina waar ik kon kiezen uit normale en geavanceerde setup. Ik koos voor de normale, want dat stond in een handleiding op internet. Ik moest toen eerst de Time Zone invullen, dat was geen probleem, maar toen... Eerst moest ik een WAN type kiezen. In mijn handleiding (die niet specifiek voor dit type was) stond dat ik voor PPTP moest kiezen. Dat deed ik dus. Daarna moest ik de volgende dingen invullen:

PPTP account: iot@xs4all-basic-adsl
PPTP password: (mn xs4all wachtwoord)
Host name: xs4all
Service IP Adress: 10.0.0.150
My IP Adress: 213.84.117.21 (mijn ip die ik altijd krijg als ik inlog)
My subnet mask: 255.255.255.0
Connection ID: 0
MTU: 1450 (standaard)
Maximum Idle time: 0

Achter de dingen staat dus wat ik heb ingevuld. Veel van deze dingen stonden niet in mijn handleiding en kon ik ook niet terugvinden op de website van XS4all, iig niet onder de naam waaronder ze hier gevraagd worden.

Nadat ik dit had ingevuld moest ik DNS opgeven. Ik heb ze maar op 0.0.0.0 laten staan (er moest een primary en secondary worden opgegeven), want er stond bij dat dat meestal wel goed was.

Ik drukte op finish en kwam weer op de hoofdpagina. Nu zou hij het dus moeten doen. Niet dus. Ik heb ook de pc nog opnieuw opgestart. Ook dat werkte niet: de computer blijft zeggen dat ik niet online ben...

Ik kan de oplossing nergens vinden, hopelijk kan één van jullie me helpen.

Alvast bedankt!!!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Heb je de netwerk faq al gelezen? daar staat een heleboel in over hoe je je thuisnetwerkje moet configureren.

Tipje: DHCP aanzetten op de router en automatisch IP verkrijgen op de pc's. Je moet dan een IP uit dezelfde range krijgen als de router heeft (intern)

[edit] zie je op de status pagina van de router wel of hij verbinding heeft? Daar moet zowieso wel iets staan, ander kun je waarschijnlijk nog naar de statuspagina van het modem om de boel daar te controleren.

[ Voor 41% gewijzigd door hufkes op 07-12-2003 19:18 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
En wat als je bij dns wel de goede instellingen geeft??

194.109.6.66
194.109.9.99

Waarschijnlijk kan je wel naar http://213.239.154.35, maar niet naar www.tweakers.net omdat je geen dns heb ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook de goede DNS opgegeven, maar ik zit gewoon überhaupt niet op internet... Als het goed is zou het modem direct online moeten gaan, zeker nadat ik hem opnieuw had opgestart, maar niet dus...

• hufkes

hufkes

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 19:54:
Ik heb ook de goede DNS opgegeven, maar ik zit gewoon überhaupt niet op internet... Als het goed is zou het modem direct online moeten gaan, zeker nadat ik hem opnieuw had opgestart, maar niet dus...
kom je wel in de webconfig van je modem? staat daar alles goed? staat daar geen foutmelding bij de status? Kom je wel op inet als je je pc weer rechtstreeks aan het modem hangt?

Oh ja, je toch geen cross kabels gebruikt hè?

DNS opgeven hoeft waarschijnlijk niet, je moet gewoon verder zoveel mogelijk op automatisch laten staan. Je modem maakt de verbinding, krijgt daarbij zijn externe IP (213.84...) en de instellingen zoals DNS via de DHCP service van XS4ALL. Hij start "vervolgens" zijn eigen DHCP server op en geeft een 10.0.0.xxx en de overige instellingen aan de router, maar dat is voor de router dus het externe ip. Die geeft je pc's daarna namelijk een ip uit de range 192.168.1.xxx

[ Voor 36% gewijzigd door hufkes op 07-12-2003 20:00 ]

---

• Icey
Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 19:54:
Ik neem aan dat je netwerkinstellingen verder wel goed zijn (dhcp?), sommige routers bellen pas in als er info word opgevraagt dus tik eens www.tweakers.net in internet explorer.

Zou je een ipconfig /all willen posten? ik ben benieuwd naar de instellingen, zeker omdat de meeste routers op 192.168.1.1 zitten, en jij er alleen opkan met mozilla.

• Gregoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:59
Probeer eens bij 'My IP-adres' 10.0.0.138 in te vullen ...

Upgraden van je Speedtouch Home ISDN naar de nieuwste versie is voor een juiste werking trouwens ook aan te raden.

http://www.kpnadsl.nl/support/downloads_eth_isdn.html <- is voor support voor de Alcatel Speedtouch Home ISDN die je zegt te hebben.

In de linkerkolom moet je dan even de drivers downloaden en installeren, en vervolgens even het configuratiescript uit de linkerkolom draaien.

Dit moet overigens wel allemaal zonder de router ertussen, anders kun je je SpeedTouch Home zo niet benaderen.

[ Voor 88% gewijzigd door Gregoor op 07-12-2003 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties.

Ik kan nu wel op de config-pagina van het modem (10.0.0.138) maar dat kon niet toen de router stond aangesloten (heb nu weer even afgesloten omdat ik niet op intnet kwam). Welke instellingen zouden er fout kunnen staan?

Ik zal binnenkort even de router aansluiten en een ipconfig/all doen.

• hufkes

hufkes

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 20:00:
bedankt voor de reacties.

Ik kan nu wel op de config-pagina van het modem (10.0.0.138) maar dat kon niet toen de router stond aangesloten (heb nu weer even afgesloten omdat ik niet op intnet kwam). Welke instellingen zouden er fout kunnen staan?

Ik zal binnenkort even de router aansluiten en een ipconfig/all doen.
Ook als de router aan staat moet je op 10.0.0.138 kunnen komen, de router zorgt er namelijk voor dat de twee subnetten 10.0.0.xxx en 192.168.1.xxx gekoppeld worden. Je moet overigens wel de computer opnieuw opstarten (of ipconfig /release en/of /renew doen) na het wisselen van de kabels, anders heeft je computer nog een IP uit de verkeerde range.

---

• Icey
Zomaar tussendoor, als je die router aansluit en je wilt het internet op, dan probeer je toch niet een vpn op te bouwen o.i.d? (zoals je met je oude modem doet...)

• Gregoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:59
Volgens mij kun je door je router heen niet op 10.0.0.138 komen hoor. Geloof namelijk dat me dat met een SpeedTouch Home Analoog achter een linksys router niet lukte.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb de router weer aangesloten en zit nu op mn ISDN lijn. Nu ik op internet zit kom ik WEL op de pagina van de router, maar dit lukt niet als ik offline ben. Het lijkt wel alsof hij de router niet intern behandelt...

Ik heb een schermafdruk van ipconfig gemaakt en op http://www.centrale.nl/ipconfig.jpg gezet.

Jullie zullen me even moeten helpen met dat VPN, zegt me nix namelijk. Dat DHCP heb ik volgens de handleiding insgeschakeld bij de instellingen in WinXp...

• Icey
Zomaar om zeker te weten, je heb de router nua angesloten, en je krijgt een ip adres van de dhcp server (je ipconfig /all zag er goed uit).

Je zou nu internet moeten krijgen.

Heb je de volgende instelling wel goed staan in internet explorer?

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/instelling.jpg

Anders probeert hij namelijk verbinding te maken via je eerder gemaakte inbel of vpn verbinding (in mijn geval mxstream, dat had ik een jaar geleden toen ik nog geen router had ;)). Als je namelijk niet ingesteld heb op 'nooit verbinding maken' dan zal je computer proberen verbinding te maken via je oude verbinding ipv via je netwerk..

Zomaar een hersenspinsel tussendoor, ik kan ernaast zitten.

• hufkes

hufkes

Icey schreef op 07 december 2003 @ 20:28:
Heb je de volgende instelling wel goed staan in internet explorer?

[afbeelding]

Anders probeert hij namelijk verbinding te maken via je eerder gemaakte inbel of vpn verbinding (in mijn geval mxstream, dat had ik een jaar geleden toen ik nog geen router had ;)). Als je namelijk niet ingesteld heb op 'nooit verbinding maken' dan zal je computer proberen verbinding te maken via je oude verbinding ipv via je netwerk..

Zomaar een hersenspinsel tussendoor, ik kan ernaast zitten.
Klopt helemaal, want dat verhaal staat ook keurig in de handleiding...

http://www.sweexeurope.co...eex-br_router(231003).pdf
KPN / XS4ALL / Tiscali / Planet Internet & HCC-Net op basis van het PPTP-Protocol
Een andere benaming voor PPTP protocol bij deze providers is/was MxStream. Sommige providers gebruiken een Microsoft VPN Adapter in het
netwerkomgeving die het contact na de router doet verstoren. U moet eerst de Microsoft VPN Adapter uit uw netwerkomgeving verwijderen
voordat u de router gaat configureren. U zult anders geen internet verbinding op kunnen zetten.
Verder is het dus waarschijnlijk zo dat niet zoals ik dacht jouw modem, maar je nu dus de router de VPN verbinding op gaat zetten. Je moet dus in je router de gegevens instellen hiervoor.

Alles staat echt goed in de handleiding. Lees die nog maar eens goed door, en zoek begrippen die je niet snapt even op in de faq. Ik weet zeker dat je er dan wel uit komt.

[ Voor 11% gewijzigd door hufkes op 07-12-2003 21:01 ]

---

Verwijderd

Nu heb ik (eigenlijk mijn Pa) hetzelfde probleem met een alcatel speedtouch router uit 2001. Deze is nog uit de tijd dat men 4 ip adressen kreeg. Helaas is dit per 1 januari uitgeschakeld.

Daarom heb ik ook de sweex router aangeschaft. Nu probeer ik de wan ook op PPTP (VPN) in te stellen, maar helaas wijgerd de router te connecten (als ik op connect druk in het status menu). Ik heb gewoon de handleiding gevolgd.

Als ik de configuratie van het speedtouch modem bekijk, staan daar vier inbel mogelijkheden (pc1 t/m pc4). Alleen de eerste werkt nog maar. Via windows XP direct op de router werkt perfect.

PC1 komt overeen met connect-ID 0. Dit is ook de default-waarde van de router.

Waar gaat het mis?

O ja, cross-cable en 'gewoon' werken beiden niet. Modem heeft de nieuwste firmware.

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 19:06:
PPTP account: iot@xs4all-basic-adsl
PPTP password: (mn xs4all wachtwoord)
Host name: xs4all
Service IP Adress: 10.0.0.150
My IP Adress: 213.84.117.21 (mijn ip die ik altijd krijg als ik inlog)
My subnet mask: 255.255.255.0
Connection ID: 0
MTU: 1450 (standaard)
Maximum Idle time: 0
Service IP moet 10.0.0.138 zijn = adres van je modem
My IP Adress moet 10.0.0.150 zijn of 10.0.0.130 net wat je leuk vind = adres van je WAN poort
My subnet mask moet 255.0.0.0 zijn

Dan heeft je router het 10.0.0.150 ip en kan ie het ip van je modem zien (10.0.0.138) en de PPTP service waarnaar je moet verbinden is je modem, dus vandaar dat Service IP 10.0.0.138 moet zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door NuKeFaCe op 07-01-2004 14:11 ]

Verwijderd

Inmidels kan het netwerk bij me pa online. Helaas niet door middel van de WAN poort van de sweex router, maar door het tweaken van de Speedtouch Home -> naar pro. Daardoor is het modem nu een router geworden :)

Later noch maar eens proberen...

O ja, de router weigerd op elke manier. Hij wil niet via dynamic ip, static ip of pptp (zoals eerder gezegd). Noch met cross-link nog met 'standaard' utp.
Pagina: 1