Toon posts:

Gigabyte 7N400 Pro2 met XP2400+ wil niet meer booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister zette ik mijn pc aan, en na een kwartiertje wilde ik een spelletje gaan doen. (solaris) Ik start hem op, krijg ik de error "D3DERR_INVALIDCALL (1012)". Dus ik proberen met UT, en die wilde ook al niet fullscreen spelen, alleen windowed. Dit had ik al eens eerder gehad, en dat betekende dan een DX error.
Dus ik eerst even nieuwe Detonators (heb een GF2) erop gooien, de 52.16's geloof ik dat het waren. (stonden op de Windows update site) Ik boot mijn pc, blijkt hij er helemaal op te crashen, en mijn desktop niet te refreshen. (k zag dus 5 windows door elkaar als desktop) Dus ik weer terug naar mijn vorige detonators (43.45's). Toen ik rebootte om die 52.16's te installeren, zag ik dat mijn CPU op XP2400+ (normale snelheid) liep. Normaal heb ik hem stabiel op XP2800+ (150 x 15 MHz) lopen (al een paar maanden, ook met ander mobo), maar k had hem laatst even teruggezet op XP2400+. Maargoed, ik zet hem dus op XP2800+, en mijnheer de pc boot gewoon goed.
Toen ik in windows zat, zag ik dat de spellen het nógsteeds niet deden. Dus ik ff DX 9.0b opnieuw installeren (stond er al op), en toen ik wilde rebootten gebeurde het: hij wil voor geen meter meer opstarten.

Wat ik heb geprobeerd:
Eerst natuurlijk BIOS clear (k heb een Gigabyte 7N400 Pro2, die heeft geen CMOS clear jumper, dus heb batt eruit moeten halen), en switch op mijn mobo naar 100 MHz gezet. Dit mocht niet baten.
Daarna VGA en mem eruit gehaald, en luisteren of hij piepjes gaf... Nee dus.
Ik begon sterk het vermoeden te krijgen dat mijn CPU dood was.
Dus ik alles uitgebouwd, en mobo buiten de kast gehaald om te reannimeren :+
CPU van m'n zusje erin (XP1700+), maar toen bootte hij nog niet. Mijn XP2400+ in de pc van m'n zusje gelegd (ECS K7S5A Pro mobo), en hij bootte! Maarja, ik heb niet kunnen zien hoe snel hij liep, want de monitor was nog niet klaar met het beeld, toen hij al begon met het laden van Windows. Muis en toetsenbord zaten er ook nog niet in, dus die stak ik erin toen Windows geboot was. Omdat hij ze niet herkende of zo, drukte ik maar de powerknop 4 seconden in om de pc uit te zetten. Daarna wilde hij niet meer booten :S Ook niet na een BIOS clear of zo. Omdat k begon te denken dat de CPU dood was, en dat hij nu ook het mobo van mijn zusje mee de dood in had genomen, stak ik haar CPU er weer in, maar daar bootte hij probleemloos mee!
Als je dit zo hoort, zou je zeggen, CPU is dood. Maarja, ik gooide haar XP1700+ bij mij op het mobo, en daarmee wilde hij dus ook niet booten!
Ik heb mijn geheugen al bij haar in de pc gelegd, dat leverde geen problemen op, en ik heb mijn videokaart ook al vervangen door een andere, waarmee hij ook niet wilde booten. Daaraan ligt het dus niet.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is??
K ben me echt aan het opreegen dat hij het nogsteeds niet doet.
Ik zou dus zeggen dat mijn CPU én mijn mobo dood zijn, maar dat lijkt me heel erg vaag, als dat zo maar opeens gebeurt. Ik denk namelijk dat het niet aan die (lichte) overklok ligt, want ik heb hem al een hele tijd op die snelheid draaien.
K hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.

P.S. let niet op het rare taalgebruik en zinsopbouw, k ben nogal moe --> heb net wiskunde geleerd voor de proefwerkweek, word je duf van :+

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:36
Heb je iets aan je proc gesoldeerd, of een draadje lopen om hem te unlocken?
Ik zou eens de temp van dat ding in de gaten houden, zou kunnen dat ie op beide mobo's flink heet is geworden en gewoon het mobo gemold heeft?

Verwijderd

Topicstarter
The_Dart schreef op 07 december 2003 @ 18:32:
Heb je iets aan je proc gesoldeerd, of een draadje lopen om hem te unlocken?
Ik zou eens de temp van dat ding in de gaten houden, zou kunnen dat ie op beide mobo's flink heet is geworden en gewoon het mobo gemold heeft?
CPU is mooi rond de 45 graadjes normaal, ook @ 2800+ :)
Niets aan gemod, gewoon uit de box zo op m'n mobo geplakt :)

• GeeMoney
Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 18:55:
[...]

CPU is mooi rond de 45 graadjes normaal, ook @ 2800+ :)
Niets aan gemod, gewoon uit de box zo op m'n mobo geplakt :)
Maybe dat de fan is uitgevallen ofzo? Zie je nix vreemds op je proc?
Geheugen alles eruit, alleen cpu aansluiten, power stekker op je mobo en voeding erop, als je dan aan zet gaan de fannen draaien ?
(edit zet ook even de fan op je proc hehe en aansluiten dus :P )

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 07-12-2003 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
The_Dart schreef op 07 december 2003 @ 18:58:
[...]

Maybe dat de fan is uitgevallen ofzo? Zie je nix vreemds op je proc?
Geheugen alles eruit, alleen cpu aansluiten, power stekker op je mobo en voeding erop, als je dan aan zet gaan de fannen draaien ?
(edit zet ook even de fan op je proc hehe en aansluiten dus :P )
Dus ik alles uitgebouwd, en mobo buiten de kast gehaald om te reannimeren :+
Been there, done that :P

Heb zojuist als test even een andere voeding eraan gehangen, maar dat werkte ook niet |:(
Ben bang dat dus toch mijn mobo/CPU/allebei kaduuk zijn :'(

• GeeMoney
er gaat dus nix draaien mag ik aannemen?
In ieder geval je voeding stuk ja, als andere voeding 100% heel is, mobo overleden, probeer dan de voeding die je altijd gebruikte eens op een werkend mobo?

Verwijderd

Topicstarter
The_Dart schreef op 07 december 2003 @ 19:22:
er gaat dus nix draaien mag ik aannemen?
In ieder geval je voeding stuk ja, als andere voeding 100% heel is, mobo overleden, probeer dan de voeding die je altijd gebruikte eens op een werkend mobo?
Oh sorry, vergeten te vermelden
Fans en al draaien, en hd's spinnen ook op. Voeding heeft dus wel stroom :)
Voeding kan ik idd eens op een ander mobo aansluiten jha.

Maarja, het vreemdste van dit hele verhaal is eigenlijk, dat ik hiervoor ook al 2 mobo's heb gehad met dezelfde symptomen.
Waar dit door komt weet ik niet zeker, maar ik vermoed door mijn CPU of door de voeding.
Dat zijn de enige componenten die nog niet zijn vervangen namelijk.
Voeding heb ik nu iets aan gedaan (heb nu die q-tec), alleen die CPU nog niet.
Dus ik denk dat ik morgen even naar Yorcom mail (daar komt mobo vandaan), en dan misschien meteen een nieuwe CPU laat meezenden met het nieuwe mobo :)

Als je nog ideeën hebt, hoor ik het graag _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 22:54 ]

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

welke voeding heb je van Q-tec?
400/500 of minder? of de 550?

Verwijderd

Topicstarter
DoingK schreef op 07 december 2003 @ 22:53:
welke voeding heb je van Q-tec?
400/500 of minder? of de 550?
De 550 :)
Maarja, er zit nu (heeft er altijd in gezeten, die Q-tec heb k net pas gekregen om mee te testen) een Chieftec 360W in, en die geeft alles gewoon op de normale voltages, dwz niet meer dan 5% onder/boven de normale waardes.
(12V @ 11.95 en 5V @ 4.98V)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 22:56 ]

• GeeMoney
Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 20:11:
[...]

Oh sorry, vergeten te vermelden
Fans en al draaien, en hd's spinnen ook op. Voeding heeft dus wel stroom :)
Voeding kan ik idd eens op een ander mobo aansluiten jha.

Maarja, het vreemdste van dit hele verhaal is eigenlijk, dat ik hiervoor ook al 2 mobo's heb gehad met dezelfde symptomen.
Waar dit door komt weet ik niet zeker, maar ik vermoed door mijn CPU of door de voeding.
Dat zijn de enige componenten die nog niet zijn vervangen namelijk.
Voeding heb ik nu iets aan gedaan (heb nu die q-tec), alleen die CPU nog niet.
Dus ik denk dat ik morgen even naar Yorcom mail (daar komt mobo vandaan), en dan misschien meteen een nieuwe CPU laat meezenden met het nieuwe mobo :)

Als je nog ideeën hebt, hoor ik het graag _/-\o_
De voeding geeft dus blijkbaar nog gewoon stroom, ik denk dat het hem dan in de CPU zit, of dat de voeding met zijn waardes brak begint te worden, ik zou een andere processor op jouw bordje ook eens proberen, desnoods met 2 verschillende voedingen om ook die weer uit te sluiten.

• DoingK

DoingK

* CPU is t niet, doet et ook in andere pc (doet je cpu het nu niet meer in je andere pc, of nu misschien weer wel?)
* voeding is het ook niet
* mem ook niet
* vga ook niet

als je je pc kaal opstart, alleen mobo en cpu, dan werkt er helemaal nix, zelfs geen piepjes

dan vrees ik voor je mobo

je bios gereset volgens de in de manual beschreven methode? (230 afgekoppeld, batterij eruit, 30 sec gewacht (minimaal), batterij er weer in, power er weer in?)

dan denk ik toch dat het mobo het niet meer doet, en ik neem aan dat hij nog binnen de garantie valt (toch? mijne wel namelijk) dus zou ik het mobo eens door de winkel laten testen, of dat het is
en anders zou ik het echt niet meer weten helaas

Verwijderd

Topicstarter
DoingK schreef op 07 december 2003 @ 23:51:
* CPU is t niet, doet et ook in andere pc (doet je cpu het nu niet meer in je andere pc, of nu misschien weer wel?)
* voeding is het ook niet
* mem ook niet
* vga ook niet

als je je pc kaal opstart, alleen mobo en cpu, dan werkt er helemaal nix, zelfs geen piepjes

dan vrees ik voor je mobo

je bios gereset volgens de in de manual beschreven methode? (230 afgekoppeld, batterij eruit, 30 sec gewacht (minimaal), batterij er weer in, power er weer in?)

dan denk ik toch dat het mobo het niet meer doet, en ik neem aan dat hij nog binnen de garantie valt (toch? mijne wel namelijk) dus zou ik het mobo eens door de winkel laten testen, of dat het is
en anders zou ik het echt niet meer weten helaas
Heb geen zin om de CPU weer in de pc van m'n zusje te zetten.
Zal ze ook niet leuk vinden, als ik wéér haar pc weghaal om te testen :P

Heb het BIOS op die manier gecleared ja.

Maarja, het vreemde is dat ik hiervoor ook al 2 ASUS A7N8X Deluxe's heb gehad, die ik terug heb moeten sturen met dezelfde symptomen. Ik heb ondertussen alles al een keer vervangen, op de CPU en de voeding na. Je zou dus zeggen dat óf die CPU opeens raar doet, waardoor er een verkeerd voltage door mijn bord heen loopt --> kapot, óf de voeding geeft opeens een verkeerd voltage, waar hij ook kaduuk van gaat.
Waar het precies aan ligt weet ik niet, misschien iemand anders?

• DoingK

DoingK

oke, maar je hebt dus al 2 verschillende voedingen geprobeerd, ik denk dat het nou tijd word dan om met een nieuw moederbord (want deze is denk ik naar zn grootje) gelijk ook een nieuwe processor erin te doen.

lijkt er iig erg op dat je processor dit dan elke keer veroorzaakt, vrees dat je weer mag gaan winkelen (en dat net voor de kerst ;) )

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Heb exact hetzelfde probleem met mijn PRO2
Heb hier ook een topic over(echter geen reacties gekregen :().
Ik heb hem maar als RMA teruggestuurd.
offtopic:
Waarschijnlijk is mijn zending zoek geraakt of gejat, dus dat wordt weer een hoop gedonder...

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Topicstarter
AaroN schreef op 08 december 2003 @ 18:10:
Heb exact hetzelfde probleem met mijn PRO2
Heb hier ook een topic over(echter geen reacties gekregen :().
Ik heb hem maar als RMA teruggestuurd.
offtopic:
Waarschijnlijk is mijn zending zoek geraakt of gejat, dus dat wordt weer een hoop gedonder...
Net mail van Yorcom gehad, hij gaat idd de RMA in.
Dus zij achten hem ook als kapot |:(
Maargoed, die CPU... ik weet niet of die nou dood is of niet. Ik wilde toch al een nieuwe, maar deze kan ik dan nu moeilijk doorverkopen he. En een CPU die misschien nog wel werkt wegmieteren vind ik ook zo zonde.
Hoe kan ik nou zeker weten dat hij mijn mobo (na 2 maanden goed gedraaid te hebben) heeft gesloopt?

Verwijderd

Topicstarter
**Trap**

Kan iemand bevestigen of die CPU nou dood is of niet?
Want ik vind het zonde om een nieuwe te kopen, als deze toch wel blijkt te werken...
Of was het toch de voeding, en is alleen die vervangen genoeg?

• DoingK

DoingK

kan je de CPU niet laten testen bij Yorcom? weet je het gelijk zeker

Verwijderd

Topicstarter
DoingK schreef op 11 december 2003 @ 13:40:
kan je de CPU niet laten testen bij Yorcom? weet je het gelijk zeker
K heb 'm niet gekocht bij hun, dus dat kost ook goud geld.
Kan k net zo goed 2x zo veel uitgeven voor een gloednieuwe CPU, dan hem te laten testen, om er achter te komen dat ie wel zou werken.

Nadeel is ook, dat dit me 2e mobo is met dit symptoom. Je zou dus zeggen dat het ergens aan ligt. Voeding of CPU lijkt mij het meest waarschijnlijke, maar dat kan ik niet zo ff testen. Het duurde namelijk 2 maanden voor hij kapot was, dus dan zou ik 'ff' 2 maanden die CPU moeten testen, om er achter te komen dat hij weer kapot is, en dus weer mijn mobo kan opsturen...

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 13:54 ]

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 16:47
Ik heb dus hetzelfde probleem . Eerst kreeg ik 1 piep en daarna helemaal geen piepjes meer en gewoon een zwart scherm. Niks hielp. Stuur hem morgen op RMA en hoop een nieuwe terug te krijgen die het weld oet.
Pagina: 1