[GA 7n400Pro2]Boot niet, waarschijnlijk BIOS probleem

Pagina: 1
Acties:

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem mijn moederbord: Giga-byte 7n400 Pro2 met daarop een amd XP palomino 1700+ (deze draaide op mijn vorige moederbord op 1700 MHz met Crucial pc2100 geheugen!)

Het werkte allemaal perfect, totdat ik de fsb ging verhogen. Ik had de memory divider op 5:4 gezet, de fsb dus 1/5 hoger dan de memory speed (166 FSB vs. 140 Mem). Het geheugen trok die snelheid wél op 1:1 ratio normaliter. Opeens bootte de hele pc niet meer. Ik hoorde enkel 1 piep.

Nu geeft het bios manual de volgende mogelijkheid aan:
"The programmable interrupt timer or programmable interrupt controller has probably failed" Oftewel iets wat met "Refresh" te maken heeft, al sla je me dood, geen idee wat het betekent :)

Vervolgens dacht ik, na een X aantal opnieuw aan/uit zetten, stekkers unpluggen etc., laat ik het bios resetten, want de Dual bios beveiliging greep, helaas, niet in...

Volgende probleem doemt op: géén Reset switch. Dan maar even batterijtje eruit halen en even wachten, 5 minuten wachten geen resultaat. Dan nog eens proberen 20 minuten wachten: géén resultaat. Ik heb nota bene alle stekkers van de voeding en stekkers losgehaald, dus er stond echt geen spanning meer op oid.

Toen final poging, twee uur gewacht en nog steeds geen bios reset. Eén lange piep was het resultaat :(.

Ik denk nu dat die beide bioses gewoon corrupted zijn (of in ieder geval de "main bios"), want het gaat al fout voordat die dual bios beveiliging in kan springen.

Ik heb ook nog eens alle vitale onderdelen getest op een ander moederbord, dat wil zeggen, CPU, geheugen en videokaart werken allemaal perfect! Ook nog een andere CPU en ander geheugen geprobeerd, maar het heeft geen nut.

Weet er iemand een oplossing voor dit probleem of is dit duidelijk een RMA?

JayGTeam (213177)

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Topicstarter
Update: Mijn pakketje is gejat bij de TPG, heeft de dief lekker veel aan :?

Dus ik weet nog steeds niet wat nou het probleem was ;)
Zal het tzt wel melden als het pakketje nog terecht komt.
Gelukkig had ik de boel verzekerd, dus de gevolgen zullen wel loslopen, heb m'n oude epox maar weer ingebouwd, draait gelukkig nog als een zonnetje :)

[ Voor 29% gewijzigd door AaroN op 11-12-2003 15:23 ]

JayGTeam (213177)