De ellende van capturekaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:53
Goedendag,

Wie net als ik als hobby heeft om video te filmen en te bewerken, zal het volgende verhaal wellicht bekend in de oren klinken, maar ik weet niet meer wat ik er mee aan moet.

Het gaat namelijk over de ondersteuning van de duurdere capturekaarten.

Ik ben op dit moment 23, en al 3 jaar intensief bezig om mijn (dure) hobby van filmen en bewerken uit te oefenen. 1 van de belangrijkste zaken bij het bewerken van video, is de gebruikte capturekaart. Bij de capturekaart zit de software waarmee je verschillende zaken kan doen.

Toen ik 3 jaar geleden een capturekaart kocht, was het de bedoeling dat ik daar lang mee kon doen, echter de ondersteuning van de fabrikant (Pinnacle) liet zeer te wensen over. De kaart werkt met de meegeleverde software goed, maar een ieder wil wel eens zijn pc upgraden, en dat was nou net de bottlenek van deze kaart. De kaart werkt nou eenmaal niet onder een nieuwe windows. Erg vervelend was dat. Helemaal vanwege het feit dat deze kaart 1200 gulden heeft gekost. Er werden simpelweg geen drivers meer gemaakt. Echter voor de "zusterkaart" de goekope versie van deze kaart (500 gulden) worden nu al zeker 7 jaar lang drivers uitgebracht, zodat deze kaart blijft werken onder een nieuwe windows, of Adobe software. Je betaalt meer maar krijgt minder ondersteuning, vaag.

Ik begin van dit jaar een nieuwe capturekaart gekocht van 600 euro.
Echter halverwege dit jaar werd al bekend gemaakt dat er geen nieuwe drivers zouden uitgebracht worden. Kortom ik weet nu al dat deze kaart alleen onder windows XP zal werken, en alleen met de meegeleverde software. (werkt niet onder premiere pro)

Of ik nu windows 98 of XP gebruik, mijn printer werkt onder ieder OS, mijn Scanner ook mijn videokaart van 4 jaar ook, zelfs mijn geluidskaart werkt na 5 jaar onder ieder OS nog steeds.

Het duurtste onderdeel van mijn hele pc moet regelmatig vervangen worden doordat het simpelweg niet werkt met een nieuwe versie van software.
Waar slaat dit op?

Het is normaal dat je na een aantal jaar je pc upgraded, verniewd.
Maar goede capturekaarten meenemen naar je nieuwe systeem wordt je domweg onmogelijk gemaakt!!

Nu zit ik weer te denken over een capturekaart van 1200 euro (alsof het niks is)
Ik heb mondelingen toezeggingen gehad dat deze kaart WEL de komende 5 jaar ondersteund zal worden. Ik denk dat ik dit maar zwart op wit ga zetten.
Moet ik dan maar mijn hobby opzeggen?

(een bijna jankende user)
Gabriel

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 00:15

RBouman

René

Ook ik had hetzelfde probleem met mijn capturekaart DC30+ van juist pinnacle
ik heb 3 jaar geleden nog 1600 piek voor betaald en kon hem na een jaar weggooien omdat ik naar XP overstapte.
mijn reactie hierop dus: nooit meer pinnacle kopen!! }) }) }) })
Goed ik heb nu pinnacle studio, maar die zat gratis bij mijn DVD-brander :)
Ik gebruik nu een Canopus advc 100 deze zet video en s-video om naar DV-stream zodat je hem met elke firewirekaart kunt inlezen _/-\o_ Veel goedkoper dan 1200 piek en je hebt geen specifieke drivers meer nodig :*)
Ook heeft pinnacle een soortgelijk apparaat voorzowel usb als firewire, maarja pinnacle komt er bij mij niet meer in.

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 20:28
Ik begrijp dat het om een analoge capture kaart gaat? Je zou dan ook kunnen investeren in camera die op DV opneemt.

Om welke kaarten gaat het precies?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Misschien helpt het om ook even de types capturekaarten te vermelden ;)

Enneh ... je moet niet alleen op de aanschafprijs letten ... ook op de fabrikant en de huidige website uiteraard...

Overigens is het normaal dat software vernieuwd wordt, er zijn bijv. ook een heleboel flatbed scanners die niet onder Windows 2000 en/of Windows XP werken.

Waarom moet je de rest van je pc perse upgraden? Als hij toch goed werkt met die capturekaart er ook in ...

Als ik nu de keus had kocht ik gewoon een 2de hands DC10+ voor 100 Euro, wat is er zo speciaal aan die kaarten van jou?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Gabriel_Knight
De capturekaarten die ik gebruikt heb zijn op zich niet bijzonder

* Een Pinnacle DC30+ van 1200 gulden Inclusief Adobe Premiere 5.1c
* Een dazzle DV now AV plus van 600 euro (inc premiere 6.5)

Ik film digitaal (canon XM2 van 2400 euro), maar krijg nog regelmatig te maken analoog materiaal van hetzij videobanden of oude camera's.
Daardoor wil ik zowieso een kaart hebben met zowel analoge als digitale in en uitgangen. Wanneer er dan tevens Adobe Premiere 6.5 wordt meegeleverd valt de prijs voor best wel mee, maar waarom weet ik binnen een jaar al dat die kaart niet werkt onder nieuwe software.

De opmerking van scanner onder nieuwe windows die niet werkt, kan ik beamen, maar die scanner ging waarschijnlijk heel wat jaren langer mee dan die capturekaart van mij nu.

Verwijderd

Gabriel_Knight schreef op 07 december 2003 @ 00:53:

De opmerking van scanner onder nieuwe windows die niet werkt, kan ik beamen, maar die scanner ging waarschijnlijk heel wat jaren langer mee dan die capturekaart van mij nu.
Daar komt nog bij dat meerdere scanners die onder W2K deze frustratie opleverden, onder XP weer in het DNA zijn opgedoken.

Ik ken de frustratie. Zowel de voorbeeld-scanner-kwestie als gedoe met de capturecard. Helaas verder niets toe te voegen.

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-07 18:08

SilentSimon

Have you been hopped?

zo heb ik hier een capture card: AV master 2000
erg duur toendertijd (1997) wel gekregen, maar toch, ik vind het absurd dat voor zon duur product geen meer ondersteuning wordt gemaakt. ze verdienen er dik aan (lijkt me)
in principe is dit gewoon aggresiefe bedrijfsvoering.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je kan ook een aparte montage computer maken zodat je oude OS op kunt zetten.

Het is kleine oplossing, leuk is het niet, maar het is ook tegelijk logisch. Een montage computer moet probleem loos lopen en je kan niet spelletjes en andere rotzooi erop gooien. Dat maakt OS minder stabiel, niet waar? En montage zou minder soepel lopen. Die computer zou je aan netwerk kunnen hangen en op nieuwere pc met nieuwe OS kun je dan gemaakte bestanden binnenhalen en wegbranden.

Het is idee, maar hoe lang kan men volhouden?

Het is wel raar dat dure montagekaarten ondersteuning sneller verliezen dan videokaarten met capturemogelijkheid vivo. Deze videokaarten, vooral Geforce lijn, houden aardig lang vol door constante support in drivers en capture drivers. :X

Hebben jullie al mail gestuurd naar de bedrijven die deze kaarten vroeger hebben gemaakt?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

MrDummy schreef op 07 december 2003 @ 12:22:
Dat maakt OS minder stabiel, niet waar?
Niet waar inderdaad.

Waarom zou het installeren van, pakweg, Starcraft mijn pc instabieler maken?

Siditamentis astuentis pactum.

• Gabriel_Knight
Misschien dat iemand mij wat advies kan geven omtrend een merk?
Waar ik naar op zoek ben is dus een capturekaart met zowel analoge en digitale in en uitgangen, die werkt onder Media Studio Pro 7 of Premiere 6.5/pro.

Qua realtime effects hoeft ie weinig tot niks realtime te kunnen (Ik gebruik al die mooie (in mijn ogen afschuwelijke) transistions nooit.

Allerbelangrijkste is nog wel dat ik em mee kan nemen de komende jaren. Naar een nieuwe MSP of Premiere. Kortom een jaar of 5 ondersteuning dus.

Wie helpt
Gabriel

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

kijk even rond bij canopus...

[ Voor 45% gewijzigd door under-world op 17-12-2003 11:25 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gabriel_Knight schreef op 07 december 2003 @ 00:53:
De capturekaarten die ik gebruikt heb zijn op zich niet bijzonder

* Een Pinnacle DC30+ van 1200 gulden Inclusief Adobe Premiere 5.1c
* Een dazzle DV now AV plus van 600 euro (inc premiere 6.5)
Pinnacle is inderdaad heel slecht met zijn ondersteuning. Ik geloof dat Dazzle zelfs (gedeeltelijk) van Pinnacle is. Ze brengen in ieder geval de zelde (soort) producten uit die altijd heeeel erg veel op elkaar lijken.

De stelling die je doet over dat alle andere hardware altijd maar onder nieuwe versies windows blijft werken klopt niet. Ik heb hier een scanner die het nog wel onder windows 2000 doet maar niet meer onder windows xp.

Support voor de AV Master kaarten is ook hopeloos. Check eens op www.digitalvideoediting.com voor reviews etc. Ik denk echter dat het een hele moeilijke keuze zal zijn omdat vrijwel alle producenten voor consumenten apparatuur de ontwikkeling van analoge apparatuur laten vallen.

Is een extern apparaat geen optie mbv een firewire aansluiting? Dan heb je heel wat minder te maken met drivers etc en zal volgens mij elk programma dat firewire aansluitingen ondersteund er mee kunnen werken (dit zou je moeten checken).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
De support van Pinnacle voor de DC10+ voor XP heeft ook lang geduurd hoor.
Het vreemde is echter nog wel dat in elk geval tot voor kort op de site van Pinnacle heeft gestaan dat wanneer je NT/2000 support zou willen je het beste een DC30+ kon kopen, hoewel ook toen al duidelijk was dat de support voor de DC30+ ook was stopgezet.
In de tussentijd is er ook nog een patch geweest (niet van Pinnacle) om de DC30-drivers te gebruiken voor de DC10+ zodat je je DC10+ onder 2000 kon gebruiken.

Het beste lijkt me om nu niet meer een capture device aan te schaffen wat afhankelijk is van je OS.
Pinnacle heeft een apparaat (Moviebox DV) wat analoge in- en output heeft en aan de andere kant zich voordoet als een DV-camcorder. Dan heb je dus een standaard interface naar je computer toe en heb je dus geen gelazer meer met drivers.
Dat concept lijkt me eigenlijk het beste, helaas dat alleen Pinnacle dat heeft.

Je zou inderdaad voor je oude capturkaart een oudere computer met oud OS kunnen blijven gebruiken. Alleen die hardware heeft ook niet het eindige leven en eens zul je er toch aan moeten geloven.
Praktijk voorbeeld: er zijn hordes AMD-mainboards geweest die niet meer werkte wanneer je er Win'95 op zette, dus een vervangend mainboard voor een defect exemplaar kan in een keer betekenen dat je andere hardware niet meer gebruikt kan worden.

Een ander probleem van een losse capturecomputer is dat je dan weer met codecs zit te klooien op je edit/montage computer en het overzetten van tig-GB-grote AVI-files is ook geen pretje over een netwerk. (Gbit haalt in de praktijk vaak niet meer dan 12 - 17 MB/s) De capture software ondersteund het vaak ook niet om naar een netwerkstation te capturen en wanneer je een grote capture schijf in de capture computer wilt zetten kun je ook weer allerlei vage problemen tegenkomen. (en dan heb ik het nog niet eens over 4 GB als max.grootte op FAT32)

Kortom het is gewoon een schande dat dat soort kaarten niet langer ondersteund worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Hoe bekend... Pinnacle is een schatje. :X.

Van de DC30+ stond ik inderdaad ook verbaasd. Het is een goede capturekaart, fantastische kwaliteit. Het design was echter erg verouderd (de voorganger van de DC10+ heeft hetzelfde technische design als de DC30+, maar dan zonder audio chip). Op zich logisch dat de support op gegeven moment werd opgezegd, maar toch wel erg snel. Ik denk dat Pinnacle het geld en de mankracht (liever: technische kennis) niet had om meerdere apparaten te ondersteunen onder nieuwe OS'en.

Wat er gebeurde: van Win98 -> Win2k/WinXP werd er een nieuwe capture interface geintroduceerd. Alle drivers moesten herschreven worden van V4W naar DS. Niet voor niks werd eerst ook de support voor de DC10+ onder Win2k opgezegd. Dat werd later (met winXP) ingetrokken om de simpele reden dat het commercieel interessant genoeg was om nieuwe technici aan te nemen voor nieuwe driver ontwikkeling. Vergeet niet: dit is ontzettend duur (goede technici kosten nou eenmaal veel geld).
Voor de DC30+ was het niet interessant genoeg omdat de voordelen van de DC30+ (geintegreerde audio met mogelijkheden tot video sync) en de commerciele prospectives van deze kaart niet opwegen tegen de kosten. Bovendien had deze kaart nadelen: de connectie tussen de VFE (zr36016) en de video decoder (vpx3216) is bijzonder brak, en alleen met een first-line capture kun je enigzins reliable capturen. Op veel systemen werkt deze kaart uberhaupt niet, de interrupts komen dan niet door. Als je de HStart (horizontale start van een frame binnen een gedigitaliseerd signaal) voorbij de first line zet stort het hele ding direct in elkaar. Geloof me: deze kaart is (voor zover ik er nu ervaring mee heb) een technisch wrak. De DC10+ is vele malen beter.

Overigens stopt het hier niet, Pinnacle is nu weer vrolijk verder gegaan met haar policy. Nog steeds is de technische communicatie met de buitenwereld een grote zwarte plaat. Met geen mogelijkheid kun je ze zover krijgen om technische details te verstrekken over hun kaarten. Andere fabrikanten (Iomega, Philips, Zoran, ...) doen dat wel. Dit is bijzonder teleurstellend. Natuurlijk, het is bescherming van hun intellectuele eigendommen, maar moet dat nou zo streng? Gedrag lijkt op Microsoft in het kwadraat, geen enkele openheid. :{.

Je vraagt wat je nu wil kopen. Ik kan hoog of laag springen, maar Pinnacle blijft momenteel het summun voor consumenten semi-professionele video oplossingen. de DeLuxe lijkt erg veelbelovend (maar is ook tyfusduur), met zowel analoge als digitale input. Probleem hier is hetzelfde: met geen mogelijkheid valt er technische informatie over dit ding te krijgen bij Pinnacle. Zodra Pinnacle support dropt, ben je weg.

Als je je DC30+ nog wilt hergebruiken: er zijn werkende drivers voor Linux, met veel dank aan bedrijven als Philips en Zoran voor de openheid over chipsets (datasheets). Voor de DeLuxe zal deze er vooralsnog niet komen omdat die chipset (lijkt het) intern ontwikkelt is en elke informatie ontbreekt. Als je dat ding wilt weggooien mag je 'em desnoods aan mij geven. O-). Als je niet per se aan analoog vastzit, dan zou ik voor een goedkope DV kaart gaan, en er zelf Premiere bijkopen oid. :).

[edit]
TD-er schreef op 17 december 2003 @ 11:44:
Pinnacle heeft een apparaat (Moviebox DV) wat analoge in- en output heeft en aan de andere kant zich voordoet als een DV-camcorder. Dan heb je dus een standaard interface naar je computer toe en heb je dus geen gelazer meer met drivers.
Canopus verkoopt die dingen ook... :).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 11:51 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

TD-er schreef op 17 december 2003 @ 11:44:

Dazzle heeft weer precies hetzelfde ;)

• under-world

under-world

ooh-la dots

Pinnacle > ubergoedkoop > slechte drivers = redelijk brakke shit tenzij je geen eisen stelt.

Matrox > redelijk goedkoop (X10 of X100) > beter qua drivers maar audio vaak niet op de krt maar via soundcard = dus ook niet echt top

Canopus > duur > goede drivers en profi audioaansluitingen op bv de DV Storm 8) ) , goede support= is qua videobewerking op de pc top te noemen
Ik ben op dit moment 23, en al 3 jaar intensief bezig om mijn (dure) hobby van filmen en bewerken uit te oefenen. 1 van de belangrijkste zaken bij het bewerken van video, is de gebruikte capturekaart. Bij de capturekaart zit de software waarmee je verschillende zaken kan doen.

Toen ik 3 jaar geleden een capturekaart kocht, was het de bedoeling dat ik daar lang mee kon doen, echter de ondersteuning van de fabrikant (Pinnacle) liet zeer te wensen over. De kaart werkt met de meegeleverde software goed, maar een ieder wil wel eens zijn pc upgraden, en dat was nou net de bottlenek van deze kaart. De kaart werkt nou eenmaal niet onder een nieuwe windows. Erg vervelend was dat. Helemaal vanwege het feit dat deze kaart 1200 gulden heeft gekost. Er werden simpelweg geen drivers meer gemaakt. Echter voor de "zusterkaart" de goekope versie van deze kaart (500 gulden) worden nu al zeker 7 jaar lang drivers uitgebracht, zodat deze kaart blijft werken onder een nieuwe windows, of Adobe software. Je betaalt meer maar krijgt minder ondersteuning, vaag.

Ik begin van dit jaar een nieuwe capturekaart gekocht van 600 euro.
ALs ik dit verhaal lees kan ik eigenlijk maar 1 ding zeggen en dat is...koop gewoon een canopuskrt... :+

[ Voor 64% gewijzigd door under-world op 17-12-2003 12:32 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

Check inderdaad ook deze link: http://www.matrox.com/video/home.cfm

• Gabriel_Knight
Ik ben nu aan het kijken naar de Canopus ACEDVio.
Deze kaart ondersteund vele softwarepakketen en heeft zowel analoge als digitale in en uitgangen en geen realtime effecten ed die ik nooit gebruik (matrox kaarten bijvoorbeeld)

Alleen is de vraag hoe lang ik deze kaart kan gebruiken.
Komt er een nieuwe Windows, Ulead of Premiere uit, werkt deze kaart dan nog?

Ik ga canopus maar es mailen, misschien dat zij mij meer kunnen vertellen.

Gabriel

Verwijderd

Weet iemand de goedkoopste oplossing, waarbij het geluid wel door de kaart zelf gecaptured wordt, en dus niet door de soundcard.

Ik zit dan wel niet al 23 jaar ofzo in het vak, maar ik heb geen zin in homevideo waarin ik mezelf lijk na te synchroniseren. :-)

• under-world

under-world

ooh-la dots

Voor het capturen van analoge bronnen neem ik aan ?
http://www.canopus-uk.com.../advc-100/pt_advc-100.asp

Afbeeldingslocatie: http://www.canopus-uk.com/US/products/advc-100/t_box_advc100.gif

Locked Audio Support
Other converters can lose audio/video sync when converting longer segments of video. The ADVC100 is the first inexpensive DV converter that supports locked audio when converting from analog to digital, assuring perfect audio and video synchronization.

[ Voor 7% gewijzigd door under-world op 18-12-2003 12:16 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
under-world schreef op 18 december 2003 @ 12:11:
Voor het capturen van analoge bronnen neem ik aan ?
http://www.canopus-uk.com.../advc-100/pt_advc-100.asp

[afbeelding]

Locked Audio Support
Other converters can lose audio/video sync when converting longer segments of video. The ADVC100 is the first inexpensive DV converter that supports locked audio when converting from analog to digital, assuring perfect audio and video synchronization.
Qua principe vergelijkbaar met die Pinnacl-box die ik noemde. Ziet er alleen wel wat professioneler uit dit ding. En ze geven op de site al aan wat de compatibility-issue's zijn (geeft problemen met Texas Instruments firewire chips) Dat soort dingen heb ik er bij Pinnacle nog nooit bij zien staan. Daar moest je altijd na aankoop achter komen :(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Great, Thanx.

Het valt me wel op dat zoiets simpels als geluid zo'n enorme prijssprong kan veroorzaken. Zo spannend is geluid tegenwoordig toch niet meer?
Pagina: 1