Toon posts:

Huntkey power supplies

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die al meer informatie heeft over het merk Huntkey (www.huntkey.com)?

Ben al geruime tijd aan het zoeken op van alles en nog wat en vind wel een paar sites met wat info (ook hier op GOT) maar nog nergens een review van deze voedingen.

www.challengecomputers.nl heeft ze o.a. in de verkoop en van wat ik hoor moeten het goede, stille voedingen zijn.

Ben zelf op zoek naar een nieuwe, stille voeding en misschien ga ik de gok wel wagen. De prijs is goed in ieder geval maar vraag me dus alleen nog af hoe het zit met de betrouwbaarheid en de kwaliteit (evt. spanningspieken etc)!

Guardbase

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb er een paar gekocht om te kijken of het wat is. (van Warbout Trading die ze importeert) je hoort ze niet. Das punt één. Punt 2 is dat Warbout beweert dat ze gelijk zijn aan de Aopen silent voedingen, die ook door de FSP group (Forton Source) geproduceerd worden. Ik geloof wel wat ze hetzelfde zijn inderdaad. Elk detail is hetzelfde en als Warbout het zegt is het ook wel zo. Huntkey is voor mij dan ook niet voor niks de voeding to have momenteel, omdat ze ook nog eens erg goed geprijsd zijn.

Case-4-u Pax kastje derbij en je hebt de basis voor een leuk systeem:
http://www.warbouttrading.biz/systeemkasten/case4u.htm

[ Voor 17% gewijzigd door smvs op 06-12-2003 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt goed smvs!

Vooral het feit dat je aangeeft dat ze nagenoeg niet hoorbaar zijn is natuurlijk erg positief! Een ook met punt 2 is natuurlijk niets mis :*)

Mag ik vragen welke voeding van Huntkey jij hebt, dus de 300, 350 of de 400?

Qua decibels houden ze zich dus goed staande maar wat is je mening over de kwaliteit in het algemeen. Ik ben namelijk recentelijk 2 harde schijven kwijtgeraakt, ik vermoed dat mijn huidige Qtec hier wat mee te maken heeft, dus ik wil deze keer zeker een betere voeding gaan kopen (stabieler en stiller).

Maar wanneer het dus echt zo'n goed merk is neem ik aan dat er toch op korte termijn meer informatie over deze voedingen op het web gaat verschijnen.

Bedankt voor je reactie!

Guardbase

• smvs
  • Niet online
ik had 4x de 400watt voor de prijs van 350 omdat ze die niet meer hadden. eentje zit in een p2 omdat ik niks anders meer had, 1tje heb ik aan een kritische klant verkocht, nog eentje naar de baas doorgeschoven en de andere heeft mijn kritische collega in zijn pc geschroefd. niks over gehoord.

maar goed de kwaliteit is theoretisch dus top omdat aopen en fsp gewoon goed zijn. echter is het bij mij altijd eerst zien dan geloven, maar dan moet je dus met grotere aantallen en langere termijnen gaan werken. en dat heb ik nog niet voor handen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Het zijn niet dezelfde voedingen als van AOpen.

Qua uiterlijk wel .... maar innerlijk alles behalve. De Huntkey voedingen zijn geschakelde voedingen. Kwaliteit vergelijkbaar met merken als Q-Tec.

Verwacht dus niet dat je een systeem met hoge specs op zo'n voeding kunt laten tuffen, terwijl dat met een AOpen voeding wel kan.

Stil zijn ze voor de rest wel.

Ik heb zo'n Huntkey eens op mijn werk gehad en normaal hebben we Aopen. Je kunt voor het gewicht van 1 Aopen voeding (uit een H600A of B ) ongeveer 10 Huntkey voedingen dragen :D

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:40
mja, bij mijn weten zijn ALLE computervoedingen geschakelde voedingen, zowel de AOpen, Huntkey en de Q-tek, dat is dus niet echt een argument hoor. Verkeerd verwoord misschien?

[ Voor 14% gewijzigd door Dikke Foaf op 07-12-2003 02:06 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Dikke Foaf schreef op 07 december 2003 @ 02:03:
mja, bij mijn weten zijn ALLE computervoedingen geschakelde voedingen, dus dat vind ik niet echt een argument hoor. Verkeerd verwoord misschien?
er zijn ook voedingen met zo'n blok/trafo geval er in .... zoals die van AOpen. Die wegen ook veel meer dan een geschakelde voeding.

De benaming ervoor weet ik niet ... maar op deze voedingen staat geen "Switched Power Supply".

• Dikke Foaf
Wablief?
Ik denk dat je toch wat dingen met elkaar verwart hoor.
Een conventionele voeding van 400W is toch wel een pak groter en zwaarder dan een computervoeding hoor. Ook de warmte dat zo'n ding zou genereren zou veel te veel zijn om in zo'n kleine behuizing af te voeren. Heeft dus een groooote heatsink nodig.

Alle computervoedingen zijn geschakelde voedingen. Zowel de AOpens, de Q-teks als de Huntkeys...

Je zegt het zelf al: Switched power supplies

Ik heb hier zelf een AOpen voeding in m'n AOpen kast zitten, ook kennissen van mij, en het zijn toch écht wel geschakelde voedingen hoor. Net zoals alle computervoedingen.

Ik denk dat je beter eens wat info zoekt over schakelende voedingen.

[ Voor 47% gewijzigd door Dikke Foaf op 07-12-2003 02:16 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Niet mee eens .... in een HQ48A of een H600A van AOpen zitten hele andere voedingen.

Als ik weer op mijn werk ben wil ik best foto's voor je maken en eventueel nog een weegschaal meenemen, maar dat is pas woensdag.
Dikke Foaf schreef op 07 december 2003 @ 02:07:

Je zegt het zelf al: Switched power supplies
Zoals ik net al zeg: Dat staat NIET op die zwaardere AOpen voedingen. Met zwaarder bedoel ik het gewicht, niet het aantal watt dat op de sticker staat.

[ Voor 42% gewijzigd door dreeke op 07-12-2003 02:12 ]

• Dikke Foaf
Owkee, dan zou ik inderdaad graag die foto's zien, want hier geloof ik niets van. Ik heb het dan wel over foto's van de binnenkant van die voedingen. Daar kan je dan duidelijk de schakeltransistoren op herkennen en de transfo.

Ik heb net even gekeken op de site van AOpen en er staat inderdaad niets bij dat het geschakelde voedingen zijn, niet bij de 250W versies en ook niet bij de 450W versies, maar dat neemt echt niet weg dat ze toch schakelende voedingen zijn.

Leg me ook maar eens het verschil uit tussen de 2 voedingen van de 2 kasten die jij daar opgeeft, want dat zijn beide geschakelde voedingen hoor. Dat ze kwa gewicht verschillen kan best zijn, maar het zijn beide schakelende voedingen.
http://computer.howstuffworks.com/power-supply.htm

[ Voor 46% gewijzigd door Dikke Foaf op 07-12-2003 02:36 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Zo'n H600A voeding kan ik denk ik niet openmaken, want dan is de garantie eraf. Dus dat kan alleen als er nog een kapotte ligt, maar daar zou ik niet op rekenen (ze gaan vrijwel nooit stuk).

Als vergelijking pak ik een AOpen QF50A of B, die heeft een totaal andere voeding.
Op de sticker staat Component Pro en hij weegt haast niks.

Zet ik dan zo'n H600A of B voeding ernaast, dan weegt het véél zwaarder en zijn ze ineens van AOpen, met zo'n 120 mm Fan onderin.

Een Huntkey heeft ook zo'n fan onderin en net zo'n rooster achterop, maar weegt tegenover de AOpen voeding niets. De enige overeenkomsten zie ze hebben, zijn het uiterlijk en de fan.

Ik had zelf ook al op de AOpen website gekeken bij voedingen maar daar kom je idd niet echt wijs uit.

Een H600A voeding ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.nl/Products/images/POWER/products/FSP300-60PN.jpg

en zo'n QF50 voeding ongeveer zo, maar dan met Component Pro op de sticker:

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.nl/Products/images/POWER/products/300gt.jpg

Let overigens ook op de prijs, zo'n Huntkey of Component Pro voeding valt voor 300 watt in de prijsklasse 20 tot 30 Euro.

Een AOpen of FSP voeding valt daarentegen voor 300 watt in de prijsklasse van 70 tot 80 Euro.
Dat verschi komt niet doordat die 120 mm fan zo duur is ;)

edit: Hier kun je zien hoe een geschakelde voeding werkt (voor als iemand dat wil weten :)):
http://computer.howstuffworks.com/power-supply1.htm

[ Voor 20% gewijzigd door dreeke op 07-12-2003 02:41 ]

• Dikke Foaf
We discussiëren blijkbaar over 2 verschillende dingen,
ik ben bezig over het feit dat jij zegt: Het zijn niet allemaal schakelende voedingen
en jij: probeert te bewijzen dat ze verschillend zijn.

Ik ontken niet dat ze verschillend zijn natuurlijk. Net hetzelfde als een scoop van HP of van het eerste het beste merk. Daarbij zit het prijsverschil em in het bieden van service, garantie, kwaliteit, degelijkheid, stevigheid. Wil je dus een goede voeding is het logisch dat je wat meer betaald. Daarvoor krijg je een voeding in de plaats met betere componenten en misschien wel een beter design kwa luchtdoorstroming enz. Wil je iets goeds, kijk dan naar de duurdere voedingen.
Ook niet alle dure voedingen zijn natuurlijk goede voedingen. En een dure voeding sluit ook niet uit dat je gespaard blijft van problemen.

Ik wilde gewoon ff drukken op het feit dat het allemaal geschakelde voedingen zijn, van de eerste tot de laatste PC-voeding. Geschakelde voedingen hebben trouwens ook altijd een trafo, alleen werkt die op een hogere frequentie (+-30khz) waardoor deze VEEL kleiner is.
In vliegtuigen is het boordnet 400Hz, de reden daarvan is dat dan de trafo's kleiner, en dus ook lichter zijn, wat brandstof bespaart.

[ Voor 13% gewijzigd door Dikke Foaf op 07-12-2003 02:46 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Maar wat is dan volgens jou het verschil?
Waarom weegt een voeding 10x zo zwaar als een andere :?

Uiteraard zijn niet alle dure voedingen automatisch goed....

Maar ik kan me nog herinneren dat iedereen Q-Tec aan het begin helemaal de lucht in prees, totdat na een paar maanden alle voedingen er mee stopten.
Bleek toch niet zulke duurzame kwaliteit te zijn zoals men gedacht had.

En toch volhouden, Q-Tec is goed, want ik draai al 2 uur stabiel .... 8)7

[ Voor 66% gewijzigd door dreeke op 07-12-2003 02:46 ]

• Dikke Foaf
De meeste mensen of freaks oordelen ook niet altijd juist als het op 'goed' aankomt.
Een voeding met 2 fans word beter gevonden dan een met 1 fan, een voeding met Een voeding met fans met ledjes en doorzichtige fans in word beter gevonden dan een met gewone fans.

Sommige fabrikanten spelen hier dan ook op in door lichtgevende fans te gebruiken icm een 'brol' voeding, zo de kosten te drukken, en toch duur te kunnen verkopen.

De meeste (ook de beste) merken hebben een budget-serie en een Pro-serie.
AMD met een duron en een xp, Intel met een celeron en een P4, en ga zo maar door.
Kies dan voor de pro serie als je een goede wilt. Logisch dat je dan ook meer betaald, want je krijgt ook een beter product.

Daarnaast vraag ik me ook af hoeveel je eigenlijk mag uitgeven aan een voeding. Ik heb hier ook budget-cases staan met bijhorende voeding en deze werken nog altijd. Gaat er eentje kapot, geef ik snel 50€ voor een nieuwe simpele voeding. Over het algemeen gaan die dingen toch relatief lang mee voor hetgeen ze kosten.

Indien je echt over zware desktop systemen spreekt loont het misschien wel om naar de pro series over te stappen van een gekender merk. (Voor mij niet dus :) )

[ Voor 33% gewijzigd door Dikke Foaf op 07-12-2003 02:58 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Aopen voedingen (althans degene die ik gezien heb) zijn wel geschakelde voedingen. In geschakelde voedingen zitten trouwens ook spoelen en die zijn bij duurdere voedingen over het algemeen wat ruimer bemeten, dus zwaarder.
Overigens lijkt mij deze link naar Huntkey iets leesbaarder ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dreeke: Een reply van mij in een ander topic op je voeding ideeen:
dreeke schreef op 02 november 2003 @ 15:20:Is die Nexus voeding een geschakelde voeding? Dat zijn goedkopere voedingen vaak. Bijvoorbeeld Sweex, Maxpower, JNC, Q-Tec enz. enz.
De waarde van een geschakelde 300 watt voeding haalt het lang niet bij een voeding met een trafo erin, zoals die van bijvoorbeeld AOpen of Antec.
Álle pc voedingen vanaf de allereerste ibm pc zijn schakelende voedingen. Anders had je zeer zware, inefficiente voedingen met grote trafo's. Het rendement van een goede schakelende voeding is veel beter als een normale transformatorvoeding.

Het verschil zit hem in de actieve of passieve PFC. PFC staat voor Power Factor Correction, en heeft te maken met de manier waarom een voeding stroom opneemt uit het lichtnet. (cos phi) Passief is met een transformator, Actieve is met extra electronica ( welke een stuk lichter van gewicht is ).

Het kwaliteitsverschil tussen voedingen zit hem niet in het gewicht (passieve PFC heeft een vrij zwaar trafootje itt actieve) maar in de complete opbouw in combinatie met de kwaliteit van de PFC.
Active PFC

The preferable type of PFC is Active Power Factor Correction (Active PFC) since it provides more efficient power frequency. Because Active PFC uses a circuit to correct power factor, Active PFC is able to generate a theoretical power factor of over 95%. Active Power Factor Correction also markedly diminishes total harmonics, automatically corrects for AC input voltage, and is capable of a full range of input voltage. Since Active PFC is the more complex method of Power Factor Correction, it is more expensive to produce an Active PFC power supply.

Passive PFC

The most common type of PFC is Passive Power Factor Correction (Passive PFC). Passive PFC uses a capacitive filter at the AC input to correct poor power factor. Passive PFC may be affected when environmental vibration occurs. Passive PFC requries that the AC input voltage be set manually. Passive PFC also does not use the full energy potential of the AC line.

• smvs
  • Niet online
hoe het ook zij, ik ben nu wel benieuwd of die huntkey nu inderdaad anders is dan de aopen. ik geloof dreeke wel in deze, die huntkey die ik in mijn handen had was inderdaad niet superzwaar. ik ga binnenkort eens aan warbout vragen wat nou waar is.

Verwijderd

Topicstarter
Ben toch benieuwd of en hoe de Huntkey voedingen zich staande gaan tussen alle andere gevestigde merken.

Zit met smart te wachten op de eerste reviews :*)

Misschien moet ik het maar gewoon een keer proberen zo'n 400W Huntkey 8)7

Het blijft toch allemaal een beetje subjectief heb ik het idee. In de onderstaande review krijgen bijvoorbeeld gevestigde merken als Zalman en Enermax toch ook wel wat kritiek te verduren....

http://www.nordichardware.com/reviews/PSU/2003/roundup/

Dus ja, wat is goed?

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe voeding en kwam viavia op de Huntkey. Ik heb echt goed gezocht, maar hier op GoT kwam ik vrijwel niets tegen. Ook via Google kom je niet verder dan de leveranciers en mensen die hem in hun kastje hebben hangen...

Ik heb vervolgens telefonisch contact gehad met de twee zaken, die hem volgens de Pricewatch leveren. Zij waren erg positief: hadden er echt veel ingebouwd en nog nooit een terug gezien met klachten... ook waren ze volgens hen erg stil!!! Nou stabiel en stil voor 40 euro, das toch te mooi om waar te zijn???

Nu vraag ik mij dus af of er mensen zijn die ervaringen hebben met die Huntkey Hum-Free voedingen... Hier is de link van het ding: http://www.huntkey.com/eng/hun-free.htm en nog een: http://www.scod.nl/info/huntkey.htm. En ik ben dan met name geinteresseerd in het 400W model!!!

Ik wacht in spanning op antwoord en of het er uberhaupt komt!!!

[ Voor 10% gewijzigd door AJ1815 op 21-01-2004 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu sinds ongeveer 2 maanden een Huntkey 400W power supply en ben er zeer tevreden over. Hij is heerlijk stil en klaarblijkelijk is de kwaliteit ook goed want het systeem draait prima. De voltages bevinden zich volgens mij allemaal ook binnen de normen.

Heb dus helemaal geen klachten en voor ongeveer 45 euro vind ik het een prima voeding!!

Verwijderd

Ik heb 2 weken geleden een Huntkey 350 Watt voeding gekocht. In het begin was ik er tevreden mee, hij is goed stil en koelt goed. Ik hoorde wel al vanaf het begin een zacht getik uit de voeding komen, alsof er een lager beschadigd/kapot was. Na 1,5 week begon hij opeens hard te brommen. Ook vlak nadat de pc uitgaat, komt er een heel hard vreemd geluid uit de voeding ongeveer 1 seconde lang. Best een gaaf geluid eigelijk, maar ik ga er toch maar mee terug :|
Pagina: 1