[php]calender/agenda

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ik ben gevraagd om een online agenda/afspraakmaak programma te maken voor een klein bedrijf dat ik ken. Betreft dus een "site" waar mensen online een afsprak kunnen maken, in blokken van 15 minuten, op vooraf aangegeven tijden van de eigenaar (welke hij moet kunnen wijzigen) Nu ben ik eerst schematisch wat dingen op papier aan het zetten, om duidelijk overzicht te maken, gezien het toch een best groot iets lijkt te worden.

Nu zit ik dus wat na te denken hoe ik het data (lees meervoud datum) in de database ga zetten. De eigenaar moet dus aangeven welke tijden/data hij kan, maar de klant moet wel gewoon de hele week zien (met daarin de tijden wanneer de eigenaar beschikbaar is).

Hier loop ik beetje tegen een keuze aan:
Optie1: Nu kan ik dus een tabel maken met daarin _alle_ datums (incl. 9-5 elk kwartier) vanaf nu t/m 2005 (bv) zetten, waarna ik makkelijk elke dag/week/maand kan weergeven, en voor de eigenaar het makkelijker is zijn beschikbare tijd in te vullen dan wel aan tepassen.

Optie 2 is slechts de data in te voeren welke voor de eigenaar beschikbaar is en deze dus door een dynamisch dag/week/maand script laten opnemen.

Optie1 had bij mij de voorkeur, daar je alle data al hebt en dus (tegenstelling tot optie2) niet de missende data erbij hoeft te genereren. Helaas is Optie1 een aardige aanslag op de aantal regels in de tabel (4 x 24 x 365 = 35040) wat ook zeker de queries niet ten goede zal komen. Wel heeft dit voordeel, dat het aanpassen/toevoegen van bschikbare tijd/afspraken makkelijker te verwerken is.
Daar heeft optie2 het voordeel, maar bij optie2 moet ik dus aanvullende data bij gaan genereren, waar ik toch niet een superster ben ik de dynamisch loop functies.

Zijn er mensen met soortgelijke systemen en hoe hebben die dit opgelost?

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 05-12-2003 19:31 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
Ik zou gewoon elke afspraak met begin en eindtijd opslaan. Dan heb je een veel generiekere opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
KarreMania schreef op 05 december 2003 @ 19:30:
Zijn er mensen met soortgelijke systemen en hoe hebben die dit opgelost?
Ja, de pear developers, die hebben er een prachtige class voor geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Hm, cool die pear-class. Toevallig ben ik ook bezig met een calender/agenda programma in PHP/DHTML. Ik wil hier de communicatie laten verlopen met een web-service.

Hoe dan ook, ik zou zeker niet kiezen voor je optie 1: alle data opslaan in de database. Dit gaat ten koste van je flexibiliteit en de hoeveelheid data die van server naar client moet is enorm.

Gewoon de start- en eind datum/tijd opslaan. Databases zoals MySQL hebben genoeg facaliteiten om dan alle gegevens van een bepaalde dag binnen te halen. Als je hier uur en minuten van de afspraak apart binnen haalt (of uitvogelt in PHP), dan kan je die vast wel op de juiste plek in de agenda plaatsen...

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Explore schreef op 05 december 2003 @ 21:46:
Gewoon de start- en eind datum/tijd opslaan. Databases zoals MySQL hebben genoeg facaliteiten om dan alle gegevens van een bepaalde dag binnen te halen. Als je hier uur en minuten van de afspraak apart binnen haalt (of uitvogelt in PHP), dan kan je die vast wel op de juiste plek in de agenda plaatsen...
Waarom niet gewoon de timestamp opslaan in de tabel? (mktime)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

PrisonerOfPain schreef op 06 december 2003 @ 10:30:
Waarom niet gewoon de timestamp opslaan in de tabel? (mktime)
Mwah, dat zou eventueel ook kunnen, ja. Je moet in iedergeval een goede methode hebben om het item op de juiste tijd in een dag te plaatsen.

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ik heb wat zitten testen, en ben van plan vanuit de beschikbare tijd van de eigenaar de database op te bouwen. gezien hij met blokken van 15 mins werkt (vaste tijden dus) kan ik de mktime niet helemaal gebruiken. Nu wil hij dus ook weekoverzichten hebben, de maand en dag overzichten lukken aardig, maar hoe kan ik op basis van een datum (12-12-2003 bv) de gehele week laten generen? (zondag t/m zaterdag)

die Pear classes zijn zekers handig, maar daar ik dus geen controle krijg over de hosting en de classes soortvan geinstalleerd moeten worden, lijkt me dat niet echt de beste oplossing.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

KarreMania schreef op 06 december 2003 @ 15:47:
hoe kan ik op basis van een datum (12-12-2003 bv) de gehele week laten generen? (zondag t/m zaterdag)
Met de PHP functie date() kun je de dag van de week opvragen, trek deze van de huidige datum af en je hebt het begin van de week, doe daar 7 bij en je hebt het einde.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1