Jullie dwalen inderdaad een beetje af, maar dat is niet erg. Ik heb ook altijd m'n kop in 't zand gestoken wat .NET betreft. Hoe dan ook, wat gorgi gokte is inderdaad precies wat ik wil:
gorgi_19:
Samengevat: Je wilt dus clientside Javascript hebben, welke crossbrowser is, en een webservice kan openen / benaderen.
Je wilt dus clientside een webservice aanroepen, in plaats van serverside?
Helaas kwam ik tot dezelfde conclusie als jullie: er is nog geen cross-browser client library te vinden. En om nou pioneering werk te gaan doen op een oefen project lijkt me niet verstandig. De kans van slagen is dan nihil.
Op zich is de link die chem geeft een beetje vreemd: een IE web-service op de site van Apple.

Waarom is er op msdn niks te vinden? Althans, er is natuurlijk
dit, al ligt de focus daar erg veel op .NET enzo.
Ik weet ook dat Flash MX met web-services overweg kan. Dat is ook een reden dat ik de web-service niet puur server-side wil: ik wil een service in verschillende clients kunnen gebruiken. Voornaamste doel is eigenlijk om een 'thin-client' te maken: een web-interface die eigenlijk uit niet meer bestaat dan een dhtml-library voor weergave van dialog-windows met informatie en een communicatie library om de server-side aan te spreken.
Momenteel is het zo dat in m'n clients alle data van de server naar de client wordt gestuurd, die dan het eea. dynamisch kan weergeven. Dit opzetten is vrij onhandig, ook al werkt het resultaat best goed. Maar met een web-service zou dat niet meer nodig zijn: dan kan je alleen DIE gegevens ophalen die je nodig hebt. Met XMLRPC kan dat ook, inderdaad, maar wat je zelf al zegt: XMLRPC is inmiddels achterhaald. Net als WDDX enzo. Web-services is de toekomst en ik besteed nu liever niet mijn tijd aan achterhaalde technologie-en.
Ik wil een web-service gebruiken in bijvoorbeeld een calender/agenda (zie een ander pas gestart topic van iemand anders) of een photo-album web-applicatie. Die laatste zou goed in Flash MX kunnen, maar op zich net zo goed in dhtml/javascript. Daarom wil ik expliciet de server-side scheiden van de client-side service.
Op zich zou je verwachten dat er in de lijst die op
xmethods staat wel wat bruikbare voorbeelden staan. Die voorbeelden daar werken zowel in Moz/NS als IE, als ik me niet vergis.
Maar geen cross-browser javascript library...?