[epia v8000] Tv-OUt niet werkend te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
Ik heb sinds de hcc een epia .. maar krijg de tv-out van het kreng niet werkend ....
je kunt kiezen uit svideo en composiet ... de jumper op het mobo staat op composiet ( anders heb je SPDIF er uit ) en in de bios heb ik het ook aan gegeven dat ik composiet wil ipv svideo .. ik heb de drivers op de cd geprobeerd die er bij zat, de nieuwste drivers van internet en een stel oudere maar bij geen van allen krijg ik de optie om bij me display tab een vinkje bij mijn tv aan te zetten ... kortom ik kan me niet enabelen ... ik kan niet kijken of het met svideo wel werkt .. heb geen svideo zo 123 in huis ..

ik gebruik windows XP prof sp1 btw

wie heeft er een epia V8000 en welke drivers gebruiken jullie dan ? of doe ik wat anders fout ??? B)

Verwijderd

Tja, mijn eerste attempt om een plaatje op TV te krijgen met hetzelfde bord wat jij hebt , de V8000 ,gaf hier geen problemen.
Een soortgelijke vraag als die van jou stond ergens op een engelstalig forum, en dus dacht ik als eigenaar van net zo'n mainboard...laat ik het es proberen, en dat heb ik dus gedaan en het resultaat van dat expiriment doorgeseind naar de hopeloze gebruiker van zo'n bord ,die een mini-LCD monitor had aangesloten maar bleef zitten met een zwart scherm.
In de bios van het mainbord op de Pagina : Advanced Chipset Features, stel je gewoon een aantal dingen in, zoals Tv Standard , PAL dus, en TV scan Format Tv dot function naar keuze, en TV connector Type.
Zelf gebruikte ik de cinch connector, dus niet de mini din Svideo, en omdat ik helaas geen TV had met cinch of Svideo in ,maar slechts een Scartplug ,en ook niet zo'n Scart-adapter naar 2 of 3 maal cinch tot mijn beschikking had besloot ik de cinch out van het Epia bord met een rood-wit stereo audio cinch kabel gewoon eerst via mijn videorecorder te leiden en dan de scart-uit van de videorecorder met een gewone scartkabel met mijn portable TV (met scart-ingang dus) te verbinden.
Met de jumper J11 op het Epia bord in de stand 1-2 (RCA video) starte ik op, en zie daar, na wat geknipper op het scherm verscheen de desktop op het TeeVeetje.
De kwaliteit was niet denderend, van het biosscherm wel maar van Windows niet, dus heb ik de resolutie wat teruggezet, en wat omgeklooid met de settings in de bios om een acceptabel beeld te krijgen.
De engelse vraagsteller heeft het hetzelfde later gedaan, en zag toen voor het eerst beeld op zijn mini-LCD monitor, en hij vermoedde dat zijn mini-LCD een te hoogohmige ingang had, ? of een signaalniveau misaanpassing dacht ik later.
De output van de Epia zal 1 volt of iets hoger zijn, maximaal, bij 75 ohm.
Dus wat je kan doen is een weerstandje van 75 ohm of eentje van 100 ohm te verwerken in zo'n cinch kabel om op die manier de Epia te dwingen over te schakelen naar zijn TV out. Gewoon in de plug van de hete draad naar massa dus.
De instellingen in Windows daar kun je inderdaad niets mee, ze zijn grijs, je kunt niets aanvinken daar, nadat je net als ik wel TV out hebt zijn ze uiteraard wel te gebruiken.
Het is dus gewoon zo dat er toch een misaanpassing is, en zo'n weerstandje kan je helpen denk ik, en 75 ohm coax zou het beste zijn om te gebruiken, het stereo audio kabel wat ik gebruikte (1,5 meter lang), 1 helft natuurlijk daarvan, is ook niet ideaal dacht ik, maar....het werkte.

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04 22:18

themaxter

Bugged..

Er schijnt ook een probleem te zijn geweest met het niet goed detecteren, toen het bord net uit was. De oplossing daarvoor is het aansluiten van een monitor naast je tv-out. Misschien dat dit helpt?

Gebruik ook de search is, staat vrij veel over dit onderwerp.

PS in onderstaand topic had ik de oplossing gelezen:
epia geen beeld

[ Voor 33% gewijzigd door themaxter op 04-12-2003 09:40 ]

Verwijderd

Vergeten te vermelden, gedurende het TV-out verhaal van hierboven had ik de 15 pin's kabel gewoon in de vga aansluiting, en de CRT zat dus de hele tijd aangesloten.
Na aansluiting van videorecorder via cinch kabel naar Epia en video recorder via scartkabel naar TV had ik beeld op de TV en bleef de CRT gewoon donker. Er moet
op TV-out gewoon direkt beeld verschijnen, dus het heeft niet met drivers te maken, het biosscherm kun je vanuit windows naar terugschakelen,, dus DOS of WIN maakt niet uit.
Misschien als je gewoon een losse cinch plug neemt, en het dopje eraf haalt, een weerstandje van 75 of 100 ohm (bruin zwart bruin , goud) van de middenpen naar massa soldeert, vervolgens deze plug achter in de cinch TV-out doet ,dat ie dan gelijk na opstarten naar zijn TV-out gaat. Immers, je sluit met een weerstandje die uitgang laagohmig af, en dus denkt ie dat er een TV of Mini LCD aanhangt met analoge laagohmige 75 ohm ingang . Het normale scherm blijft dan donker, en je hoort wel of ie inderdaad doorstart naar windows.
De bios van deze V8000 was trouwens toen de eerste biosversie, inmiddels zit nummer twee erin, heeft meer opties voornamelijk voor audio geloof ik.