ik raakte daarnet mn kast en de verwarming tegelijkertijd aan en kreeg een stroomstoot.
wtf is dit en hoe los ik dit op?
wtf is dit en hoe los ik dit op?
[ Voor 42% gewijzigd door Jfwiet op 03-12-2003 16:01 ]
Verwijderd
Liever niet aarden aan de verwarming dus, maar dat verhaal (en die discussie) is al een paar keer langsgekomen. In noodgevallen kan het aan de verwarming, maar het is echt af te raden.Math2k schreef op 03 december 2003 @ 15:58:
Je kast is niet goed geaard, doe een paar dopjes onder je kast of een ijzerdraadje van je kast naar de verwarming.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 16:00 ]
Verwijderd
Zoals ik al zei: doe dat liever niet. Meestal wordt deze site dan ook aangehaald: Aarding van computers.
Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.
Verwijderd
Doe wat je niet laten kunt, je hebt mij niet horen zeggen dat het niet kán.Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:13:
de onderhoudstechnicus is hier nog nooit geweest.
als die komt zal ik het draadje wel losmaken
Verwijderd
totdat je pc niet wil starten en je het probleem niet kan vindenMath2k schreef op 03 december 2003 @ 16:10:
Ach, ik het is maar net hoe moeilijk je over zoiets doet.....
Verwijderd
Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W
Verwijderd
Dan is ie niet goed geaard, aardpotentiaal is 0V en daar krijg je geen verandering in.Tweak-Freak schreef op 03 december 2003 @ 16:16:
Als je hem aard krijg je ook nog altijd een schokje, alleen zal dat iets minder zijn omdat de stroom waarschijnlijk makkelijker door de aarde draad gaat dan eerst door je lichaam en der verwarming
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 16:43 ]
Verwijderd
Quote van bovengenoemde site:bennierex schreef op 03 december 2003 @ 16:42:
Ok, maar nu de hamvraag: waarom lekt een voeding stroom? Ik heb er namelijk ook last van als ik op een lanparty zit en ik zit op een niet-geaard stopcontact.
Ik heb een Chieftec (kast+)voeding trouwens.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Verwijderd
Omdat er een andere voeding inzit?bonzz.netninja schreef op 03 december 2003 @ 16:44:
mm tja, ik zit ook op niet geaarde kast, maar nergens last van. Misschien interessant is ook waarom een laptop nooit geaard is....(geaarde stekker niet)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 16:45 ]
tnx voor de uitleg. Volgende keer zal ik zelf lezenVerwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:43:
[...]
Quote van bovengenoemde site:
Computers zijn meestal Klasse 1 apparaten, dat wil zeggen dat deze apparaten voldoen aan de veiligheidseisen die aan deze klasse worden gesteld in NEN3544 (Elektronische en aanverwante toestellen met netvoeding voor huishoudelijk en soortgelijk algemeen gebruik). Toepassing van de veiligheidsaarde is daarbij verplicht.
De net-entree, de aansluiting van het netsnoer op de computer, is voorzien van een netfilter. Dit netfilter verhindert storingen, veroorzaakt door de computer, zich over het lichtnet te verspreiden en, omgekeerd, het verhindert storingen uit het lichtnet de computer binnen te dringen.
Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten. De helft van de netspanning (230 Volt / 2 = 115 Volt) is, door het netfilter, voor een gezonde volwassene ongevaarlijk bij aanraking. De prikkeling geeft alleen een schrikreactie.
nou kijk harstikke mooi.Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:45:
[...]
Omdat er een andere voeding inzit?Een laptop is dubbel geisoleerd.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Verwijderd
Nieuw huis, heeft eigenlijk altijd wel een aarde. (dus neit nodig) en een oud huis eigenlijk nooit. Dus oud huis heeft bijna altidj een oude radiator lijkt me hebonzz.netninja schreef op 03 december 2003 @ 16:47:
[...]
nou kijk harstikke mooi.
Wat trouwens wel weer resulteert dat tegenwoordig nieuwe verwarmingen niet meer helemaal geleiden (er worden steeds vaker niet geleidende materialen gebruikt). ......en dan?
Dan is een pc die je via een verwarmingsbuis probeert te aarden dus niet geaard. Ergo: niet via de verwarmingsbuis aarden. Zorg maar voor een geaarde wandcontactdoos. Die geaarde aansluiting zit niet voor de show op je pc (en veel aanverwante apparatuur).bonzz.netninja schreef op 03 december 2003 @ 16:47:
[...]
nou kijk harstikke mooi.
Wat trouwens wel weer resulteert dat tegenwoordig nieuwe verwarmingen niet meer helemaal geleiden (er worden steeds vaker niet geleidende materialen gebruikt). ......en dan?
[ Voor 11% gewijzigd door Jiffy op 03-12-2003 16:55 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Maar het water in die verwarmingen is nogsteeds geleidend..bonzz.netninja schreef op 03 december 2003 @ 16:47:
[...]
nou kijk harstikke mooi.
-- I talk to planets, baby --
makkelijk praten als je de mogelijkheid om te verbouwen. Als je een huur huis (flat) oid hebt is dat geen optie he....Jiffy schreef op 03 december 2003 @ 16:53:
[...]
Dan is een pc die je via een verwarmingsbuis probeert te aarden dus niet geaard. Ergo: niet via de verwarmingsbuis aarden. Zorg maar voor een geaarde wandcontactdoos. Die geaarde aansluiting zit niet voor de show op je pc (en veel aanverwante apparatuur).
Het is zo simpel: een verwarmingsbuis is voor de verwarming en een geaarde wandcontactdoos is voor het aansluiten van electrische apparatuur (met randaarde)...
Ik heb zelf ook op m'n compukamer een fikse hoeveelheid geaarde WCD's aan laten leggen in een ruime kabelgoot. Lekker op een aparte groep: nooit meer gezeik.
mm dat is een goed punt!cc_bcc schreef op 03 december 2003 @ 16:55:
[...]
Maar het water in die verwarmingen is nog steeds geleidend..
Moet je toch eerst bij dat water zien te komen? Een fles spa geleidt ook niet.cc_bcc schreef op 03 december 2003 @ 16:55:
[...]
Maar het water in die verwarmingen is nogsteeds geleidend..
Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W
Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!
Verwijderd
Juist ja, zo'n apparaat veranderd niets aan de situatie zolang het zelf niet op een geaard stopcontact zit.hp38guser schreef op 03 december 2003 @ 17:08:
Sorry dat ik me even in de discussie meng, ik heb namelijk ook geen geaard stopcontact op m'n zolderkamer waar ik m'n pc heb staan, maar je ziet wel eens van die overspanningsbeveiligers (aparte contactdoos) waar je apparatuur in kan doen om tegen piekspanningen te beschermen, is dat geen optie?
Of moet je zo'n contactdoos nog op een geaard stopcontact aansluiten?
Verwijderd
Overspanningsbeveiliging zonder randaarde?bonzz.netninja schreef op 03 december 2003 @ 17:30:
werkt hij anders niet?
Verwijderd
Sorry volgens mij begin ik nu te zeuren, maar tape wordt niet gebruikt bij waterleidingen. Tape word gebruikt voor schroefverbindingen denk aan een kraan aan het uiteinde van een waterleiding. Waterleidingen worden op twee manieren gefit, solderen of knelkoppelingen deze knelkoppelingen zijn van koper, en solderen is tin beide verbindingen hebben een lage overgangsweerstand,Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 19:38:
Wat trouwens ook nog het geval is dat veel verwarmingen tegenwoordig niet meer geaard zijn... Dit komt omdat de aansluitstukken met kunstof tape in elkaar gedraaid zijn. Maar als je een goede CV Systeem in huis hebt zijn tussen alle pijpen apparte draadjes gelegd die de pijpen weer aan elkaar verbinden. Maar de conclusie is toch altijd een geaard stopcontact. Ik heb het zelf niet, want dan moet ik de hele vloer open gooien om die verbinding te trekken.. Geen zin in...
[ Voor 7% gewijzigd door EgoPro op 03-12-2003 21:59 ]
Nee, nee nee en nog eens nee. Aarden aan verwarmingen is LEVENSGEVAARLIJK. Neem de moeite voor een goede (veilige) aarde installatie.Math2k schreef op 03 december 2003 @ 15:58:
Je kast is niet goed geaard, doe een paar dopjes onder je kast of een ijzerdraadje van je kast naar de verwarming.
Als dat zo was, lag ik al wel 8 jaar tussen 6 planken. Toen we zijn verhuisd had ik een geaard stopcontact op mn kamer.sebastius schreef op 03 december 2003 @ 22:59:
[...]
Nee, nee nee en nog eens nee. Aarden aan verwarmingen is LEVENSGEVAARLIJK. Neem de moeite voor een goede (veilige) aarde installatie.
[ Voor 8% gewijzigd door scorenborgo op 03-12-2003 23:13 ]
Verwijderd
Nee, zoals ik hierboven al zei is een laptop dubbel geisoleerd.scorenborgo schreef op 03 december 2003 @ 23:10:
Ik heb hier een laptop maar daar zit geen aarde aan hoe zit dat daarmee dan als je bijv. een usb camera aansluit, kan dan ook een aantal volts in een keer worden overgelust naar de camera?
Verwijderd
Verwijderd
Dat betekent nog niet dat je de gasleiding mag gebruiken als aardleiding!Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 11:29:
Ik heb zelf de aarding van mijn PC op de gasleiding van de gaskachel hangen, dat is totaal geen probleem! Alle metalen leidingstelsels in je huis zijn verbonden met de hoofdaardrail (Is te vinden in de meterkast over het algemeen) Sttat in de NEN 1010 in bepaling 413.1.2.1, die ik er maar even bij gezet heb.
Verwijderd
Jrutjes schreef dit eerder in deze topic al!24.5 Ook een onderlinge verbinding tussen metalen gestellen of vreemde geleidende delen is een beschermingsleiding." (NEN 1010)
Je hebt helemaal gelijk hoor. Het kan wel en geleidt goed, maar slim is het niet.Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 11:29:
Ik heb zelf de aarding van mijn PC op de gasleiding van de gaskachel hangen, dat is totaal geen probleem! Alle metalen leidingstelsels in je huis zijn verbonden met de hoofdaardrail (Is te vinden in de meterkast over het algemeen) Staat in de NEN 1010 in bepaling 413.1.2.1, die ik er maar even bij gezet heb.
[ Voor 28% gewijzigd door daPet op 04-12-2003 11:49 ]
-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering
Verwijderd
Hoezo?daPet schreef op 04 december 2003 @ 11:42:
[...]
Je hebt helemaal gelijk hoor. Het kan wel en geleidt goed, maar slim is het niet.
Je weet wel wat de combinatie vonk+gas doet toch
Dat is net zoiets als vuurwerk opslaan bij een olieraffinaderij. Kan wel, is niet slim.
Verwijderd
Wel eventjes de buis of radiator blank schuren en als je klaar bent eventjes nameten.de weerstand tussen verwarming en aarde lag nog onder de 1Ohm
Ouw toen had je een mooi blosje op je wangenkeer toen ik met me gezicht tegen me kast steunde,
In dit topic vertelt Jrutjes dat:
Andere metalen leidingnetten dan waterleidingnetten, zoals leidingnetten voor het transport van gassen en brandbare vloeistoffen en leidingnetten van verwarmingssystemen, mogen niet als aardelektrode zijn gebruikt.
DENK EROM de gasleiding kan wel maar MAG NIET gebruikt worden.
Verwijderd
Elektrisch wel, maar praktisch niet, omdat de stroom weg lekt richting aarde, en niet richting geiser of andere gasaansluiting, de weg van de kleinste weerstand.Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 12:05:
Zoals je uit de NEN bepaling kon lezen hangt de gasleiding aan AARDE! Dus hangen alle met de aarde verbonden apparatuur (dus ook die netjes via een geaarde wandcontactdoos zijn aangesloten) automatisch via het centraal aardpunt ook aan de gasleiding.
Klopt wel, maar waar hangt de gasleiding aan aarde dan?? In je meterkast. En waar aard jij je pc dan?? Een stuk verder op die leiding. Als iemand dus een keer je gasleiding komt repareren of vervangen (=onderbreken) dan staat er een lekstroom op de gasleiding. Dús is er ontploffings gevaar. En voorkomen is beter dan genezen, niet waar?Enne volgens mij is er behalve gas en een vonk ook zuurstof nodig voor een grote knal!
[ Voor 4% gewijzigd door daPet op 04-12-2003 12:42 ]
-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering
Verwijderd
te laatbonzz.netninja schreef op 04 december 2003 @ 11:20:
uhmmmm, ben ik er nog steeds niet uit wat ik nou moet doen. Ik heb GEEN mogelijkheid tot aanleggen geaarde stopcontacten, maar wil wel mijn pc geaard hebben, en wil dat dus NIET (ik ben overtuigd) door de verarming te doen)
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 13:00 ]
Verwijderd
Het ging er over dat ik de PC aan de gasleiding heb hangen en niet m'n hele elektrische installatie!Elektrisch wel, maar praktisch niet, omdat de stroom weg lekt richting aarde, en niet richting geiser of andere gasaansluiting, de weg van de kleinste weerstand.
quote:
Enne volgens mij is er behalve gas en een vonk ook zuurstof nodig voor een grote knal!
Klopt wel, maar waar hangt de gasleiding aan aarde dan?? In je meterkast. En waar aard jij je pc dan?? Een stuk verder op die leiding. Als iemand dus een keer je gasleiding komt repareren of vervangen (=onderbreken) dan staat er een lekstroom op de gasleiding. Dús is er ontploffings gevaar. En voorkomen is beter dan genezen, niet waar?
Bovendien kan een goede geleiding op je gasleiding niet gegarandeerd worden door de NEN. En als er in de NEN staat dat de gasleiding aan aarde moet hangen, staat er toch niet dat je alle te aarden apparatuur aan de gasleiding moet hangen??
Een gasleiding is dus geen aarde, ook al 'hangt' hij wel aan aarde!
Ik weet wel dat er nog huizen zijn die de gehele aarde laten afhangen van de waterleiding. Deze bewoners moeten dan ook een aarde laten slaan als er een nieuwe watermeter word geplaatst. Vaak zijn de nieuwe aansluitingen namelijk niet geleidend.
Signatures zijn voor boomers.
niet helemaal. Zolang de leiding verbonden is met de grond, zal het potentiaal 0 zijn. Pas als de monteur de leiding los haalt, en daarmee de aard verbinding weg haald, kan hij een opdonder krijgen. En dan is het juist te laat, want het beetje rest gas kan dan ontploffen.O ja, elke installateur die m'n gasleiding wil onderbreken is vast wel zo slim om de hoofdgaskraan dicht te draaien. De enige tik die hij kan krijgen is de tik die ik krijg van m'n kast als ie niet aan de gasleiding hangt!
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Je KUNT natuurlijk een volledig gescheiden voeding installeren. Ik weet niet of die zo te koop zijn en dan nog zullen ze waarschijnlijk niet zo efficient zijn, maar wat let je om een voeding met wat trafotjes en opamps te bouwen? Als het met een laptop kan dan kun je voor een PC ook wat in elkaar knutselen.deepbass909 schreef op 04 december 2003 @ 13:53:
[...]
Je voeding isoleren van de kast zou ik ook niet doen. Ik had ooit een 486 gebouwd, mb netjes volledig geïssoleerd gemonteerd. Binnen 10 minuten vloog er toen een condensator door onze zolder...overspannings beveiliging van het geheugen.
mb is toen omgeruilt, deze keer wel verbonden met het chassis van de kast, en de machine werkt nog steeds.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq