Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

kast lekt stroom?

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik raakte daarnet mn kast en de verwarming tegelijkertijd aan en kreeg een stroomstoot.

wtf is dit en hoe los ik dit op?

• Math2k
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01-2021
Je kast is niet goed geaard, doe een paar dopjes onder je kast of een ijzerdraadje van je kast naar de verwarming.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:20
Nog een keer proberen? en dan kijken of het geen statische elec was?

Misschien moet je niets veranderen, kan je b.v. je broertje een zap geven als hij aan de pc komt })

[ Voor 42% gewijzigd door Jfwiet op 03-12-2003 16:01 ]

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:09
geaard stopcontact gebruiken

Verwijderd

Je computer is niet geaard, dan staat er een 115v lekstroom op je kast. Oftewel, computer (fatsoenlijk!) aarden en het probleem is weg. Zie ook de 50 topics die hier al over zijn geweest ;)
Math2k schreef op 03 december 2003 @ 15:58:
Je kast is niet goed geaard, doe een paar dopjes onder je kast of een ijzerdraadje van je kast naar de verwarming.
Liever niet aarden aan de verwarming dus, maar dat verhaal (en die discussie) is al een paar keer langsgekomen. In noodgevallen kan het aan de verwarming, maar het is echt af te raden.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus dit is normaal als dat ding niet geaard is?

ik woon in een oud huis zonder geaarde stopcontacten.

even een draadje naar de verwarming trekken dan :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:00:
even een draadje naar de verwarming trekken dan :)
Zoals ik al zei: doe dat liever niet. Meestal wordt deze site dan ook aangehaald: Aarding van computers.
Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.

• Math2k
Ach, ik het is maar net hoe moeilijk je over zoiets doet.....

Verwijderd

Ik woon ook in een oud huis, maar ik heb gelukkig geen last, dat me pc niet is geaard ;)

Verwijderd

Topicstarter
de onderhoudstechnicus is hier nog nooit geweest.

als die komt zal ik het draadje wel losmaken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:13:
de onderhoudstechnicus is hier nog nooit geweest.

als die komt zal ik het draadje wel losmaken
Doe wat je niet laten kunt, je hebt mij niet horen zeggen dat het niet kán.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 22:01

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Als je hem aard krijg je ook nog altijd een schokje, alleen zal dat iets minder zijn omdat de stroom waarschijnlijk makkelijker door de aarde draad gaat dan eerst door je lichaam en der verwarming

Verwijderd

Math2k schreef op 03 december 2003 @ 16:10:
Ach, ik het is maar net hoe moeilijk je over zoiets doet.....
totdat je pc niet wil starten en je het probleem niet kan vinden ;)
hoevaak ik al niet heb meegemaakt dat pc's dienst weigeren op een niet-geaard stopcontact...

Verwijderd

Reken maar dat je baalt als je je nieuwe of (in mijn geval gebruikte) videokaart aan de muur kunt spijkeren omdat hij geëlectrocuteerd is door zo'n grap |:( . Het is niet alleen hinderlijk voor jezelf die 115V. Zoals Riffic ook al zegt: lees dat artikel van e.vander weele. Ik kan uit ervaring zeggen dat je je hardware direct naar het graf kan dragen... en ik denk dat dat echt niet alleen sufferds als ik overkomt :+

"Er is altijd de kans aanwezig dat tussen de computer en het randapparaat een spanningsverschil bestaat. Door de wijze van van netfiltering is dat spanningsverschil meestal 115 Volt. Geen enkele elektronische component in seriële, parallelle, USB-poorten of videokaarten is erop berekend om in één klap een spanningsverschil van 115 Volt op te vangen."

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Ik heb wel eens staan klussen aan een ongeaarde PC waarbij ik ook met de arm langs de centrale verwarming steek. Schokje..ja merkbaar maar interessanter was dat prompt de aardlekschakelaar om ging, alles uit in het huis!
Stond ik wel even raar de kijken.

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

Verwijderd

Tweak-Freak schreef op 03 december 2003 @ 16:16:
Als je hem aard krijg je ook nog altijd een schokje, alleen zal dat iets minder zijn omdat de stroom waarschijnlijk makkelijker door de aarde draad gaat dan eerst door je lichaam en der verwarming
Dan is ie niet goed geaard, aardpotentiaal is 0V en daar krijg je geen verandering in.
Misschien maakt de aardedraad slecht kontakt, zit er ergens weerstand in het trajekt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 16:43 ]

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-11 21:03

bennierex

Pilot_Z

Ok, maar nu de hamvraag: waarom lekt een voeding stroom? Ik heb er namelijk ook last van als ik op een lanparty zit en ik zit op een niet-geaard stopcontact.
Ik heb een Chieftec (kast+)voeding trouwens.

Verwijderd

bennierex schreef op 03 december 2003 @ 16:42:
Ok, maar nu de hamvraag: waarom lekt een voeding stroom? Ik heb er namelijk ook last van als ik op een lanparty zit en ik zit op een niet-geaard stopcontact.
Ik heb een Chieftec (kast+)voeding trouwens.
Quote van bovengenoemde site:

Computers zijn meestal Klasse 1 apparaten, dat wil zeggen dat deze apparaten voldoen aan de veiligheidseisen die aan deze klasse worden gesteld in NEN3544 (Elektronische en aanverwante toestellen met netvoeding voor huishoudelijk en soortgelijk algemeen gebruik). Toepassing van de veiligheidsaarde is daarbij verplicht.

De net-entree, de aansluiting van het netsnoer op de computer, is voorzien van een netfilter. Dit netfilter verhindert storingen, veroorzaakt door de computer, zich over het lichtnet te verspreiden en, omgekeerd, het verhindert storingen uit het lichtnet de computer binnen te dringen.

Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten. De helft van de netspanning (230 Volt / 2 = 115 Volt) is, door het netfilter, voor een gezonde volwassene ongevaarlijk bij aanraking. De prikkeling geeft alleen een schrikreactie.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 24-11 19:43

bonzz.netninja

Niente baffi

mm tja, ik zit ook op niet geaarde kast, maar nergens last van. Misschien interessant is ook waarom een laptop nooit geaard is....(geaarde stekker niet)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Verwijderd

bonzz.netninja schreef op 03 december 2003 @ 16:44:
mm tja, ik zit ook op niet geaarde kast, maar nergens last van. Misschien interessant is ook waarom een laptop nooit geaard is....(geaarde stekker niet)
Omdat er een andere voeding inzit? ;) Een laptop is dubbel geisoleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 16:45 ]

• bennierex
  • Laatst online: 24-11 21:03

bennierex

Pilot_Z

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:43:
[...]
Quote van bovengenoemde site:

Computers zijn meestal Klasse 1 apparaten, dat wil zeggen dat deze apparaten voldoen aan de veiligheidseisen die aan deze klasse worden gesteld in NEN3544 (Elektronische en aanverwante toestellen met netvoeding voor huishoudelijk en soortgelijk algemeen gebruik). Toepassing van de veiligheidsaarde is daarbij verplicht.

De net-entree, de aansluiting van het netsnoer op de computer, is voorzien van een netfilter. Dit netfilter verhindert storingen, veroorzaakt door de computer, zich over het lichtnet te verspreiden en, omgekeerd, het verhindert storingen uit het lichtnet de computer binnen te dringen.

Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten. De helft van de netspanning (230 Volt / 2 = 115 Volt) is, door het netfilter, voor een gezonde volwassene ongevaarlijk bij aanraking. De prikkeling geeft alleen een schrikreactie.
tnx voor de uitleg. Volgende keer zal ik zelf lezen ;)

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:45:
[...]
Omdat er een andere voeding inzit? ;) Een laptop is dubbel geisoleerd.
nou kijk harstikke mooi.

Wat trouwens wel weer resulteert dat tegenwoordig nieuwe verwarmingen niet meer helemaal geleiden (er worden steeds vaker niet geleidende materialen gebruikt). ......en dan?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Verwijderd

bonzz.netninja schreef op 03 december 2003 @ 16:47:
[...]

nou kijk harstikke mooi.

Wat trouwens wel weer resulteert dat tegenwoordig nieuwe verwarmingen niet meer helemaal geleiden (er worden steeds vaker niet geleidende materialen gebruikt). ......en dan?
Nieuw huis, heeft eigenlijk altijd wel een aarde. (dus neit nodig) en een oud huis eigenlijk nooit. Dus oud huis heeft bijna altidj een oude radiator lijkt me he ;) Tenzij je hem vervangt. :9 Dus zie het probleem niet

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

ja precies, tenzij je hem vervangt. Ik woon in een studentenflat (warande zeist) en hier verandert alles zo vaak dat ik er alles behalve van overtuigd ben dat onze verwarming nog geisoleert is.

En ik wil ook niet dat als mensen aan dousjen zijn (ook verwarming daar ja) en er gaat iets mis bij mij, de boel gefrituurd wordt(worden) (boel=huisgenoten).

(maakt het trouwens uit als er 100 man de pc aarden op dezelfde verwarming?)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 22:20

Jiffy

God, you're ugly!

[...]

nou kijk harstikke mooi.

Dan is een pc die je via een verwarmingsbuis probeert te aarden dus niet geaard. Ergo: niet via de verwarmingsbuis aarden. Zorg maar voor een geaarde wandcontactdoos. Die geaarde aansluiting zit niet voor de show op je pc (en veel aanverwante apparatuur).

Het is zo simpel: een verwarmingsbuis is voor de verwarming en een geaarde wandcontactdoos is voor het aansluiten van electrische apparatuur (met randaarde)...

Ik heb zelf ook op m'n compukamer een fikse hoeveelheid geaarde WCD's aan laten leggen in een ruime kabelgoot. Lekker op een aparte groep: nooit meer gezeik.

[ Voor 11% gewijzigd door Jiffy op 03-12-2003 16:55 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• cc bcc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-11 21:26
[...]

nou kijk harstikke mooi.

Maar het water in die verwarmingen is nogsteeds geleidend..

-- I talk to planets, baby --

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Jiffy schreef op 03 december 2003 @ 16:53:
[...]

Dan is een pc die je via een verwarmingsbuis probeert te aarden dus niet geaard. Ergo: niet via de verwarmingsbuis aarden. Zorg maar voor een geaarde wandcontactdoos. Die geaarde aansluiting zit niet voor de show op je pc (en veel aanverwante apparatuur).

Het is zo simpel: een verwarmingsbuis is voor de verwarming en een geaarde wandcontactdoos is voor het aansluiten van electrische apparatuur (met randaarde)...

Ik heb zelf ook op m'n compukamer een fikse hoeveelheid geaarde WCD's aan laten leggen in een ruime kabelgoot. Lekker op een aparte groep: nooit meer gezeik.
makkelijk praten als je de mogelijkheid om te verbouwen. Als je een huur huis (flat) oid hebt is dat geen optie he....
cc_bcc schreef op 03 december 2003 @ 16:55:
[...]

Maar het water in die verwarmingen is nog steeds geleidend..
mm dat is een goed punt!

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
cc_bcc schreef op 03 december 2003 @ 16:55:
[...]

Maar het water in die verwarmingen is nogsteeds geleidend..
Moet je toch eerst bij dat water zien te komen? Een fles spa geleidt ook niet.

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 20:25

Acheron

updatepack.nl

Sorry dat ik me even in de discussie meng, ik heb namelijk ook geen geaard stopcontact op m'n zolderkamer waar ik m'n pc heb staan, maar je ziet wel eens van die overspanningsbeveiligers (aparte contactdoos) waar je apparatuur in kan doen om tegen piekspanningen te beschermen, is dat geen optie?
Of moet je zo'n contactdoos nog op een geaard stopcontact aansluiten?

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

hp38guser schreef op 03 december 2003 @ 17:08:
Sorry dat ik me even in de discussie meng, ik heb namelijk ook geen geaard stopcontact op m'n zolderkamer waar ik m'n pc heb staan, maar je ziet wel eens van die overspanningsbeveiligers (aparte contactdoos) waar je apparatuur in kan doen om tegen piekspanningen te beschermen, is dat geen optie?
Of moet je zo'n contactdoos nog op een geaard stopcontact aansluiten?
Juist ja, zo'n apparaat veranderd niets aan de situatie zolang het zelf niet op een geaard stopcontact zit.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

werkt hij anders niet?

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 11:36

EgoPro

Time is an illusion.

Als je verwarming met water en dus koperen leidingen werkt, is het verplicht dat deze koperen leidingen aan aarde hangen. Dit is vastgelegd en mocht er wat gebeuren dan heeft de installateur zich niet aan de regels gehouden en is deze ook verantwoordelijk.

*offtopic* hierbij maar het onderwerp naar dit topic verplaatsen?

Verwijderd

Wat trouwens ook nog het geval is dat veel verwarmingen tegenwoordig niet meer geaard zijn... Dit komt omdat de aansluitstukken met kunstof tape in elkaar gedraaid zijn. Maar als je een goede CV Systeem in huis hebt zijn tussen alle pijpen apparte draadjes gelegd die de pijpen weer aan elkaar verbinden. Maar de conclusie is toch altijd een geaard stopcontact. Ik heb het zelf niet, want dan moet ik de hele vloer open gooien om die verbinding te trekken.. Geen zin in...

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb je nog garantie als er iets kapot gaat als je je pc niet hebt geaard?

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 19:38:
Wat trouwens ook nog het geval is dat veel verwarmingen tegenwoordig niet meer geaard zijn... Dit komt omdat de aansluitstukken met kunstof tape in elkaar gedraaid zijn. Maar als je een goede CV Systeem in huis hebt zijn tussen alle pijpen apparte draadjes gelegd die de pijpen weer aan elkaar verbinden. Maar de conclusie is toch altijd een geaard stopcontact. Ik heb het zelf niet, want dan moet ik de hele vloer open gooien om die verbinding te trekken.. Geen zin in...
Sorry volgens mij begin ik nu te zeuren, maar tape wordt niet gebruikt bij waterleidingen. Tape word gebruikt voor schroefverbindingen denk aan een kraan aan het uiteinde van een waterleiding. Waterleidingen worden op twee manieren gefit, solderen of knelkoppelingen deze knelkoppelingen zijn van koper, en solderen is tin beide verbindingen hebben een lage overgangsweerstand,

Alle metalen gestellen in een huisinstallatie dienen met de PE verbonden te zijn:

"De afkorting PE geldt zowel voor geaarde als de niet-geaarde beschermingsleidingen.

24.5 Ook een onderlinge verbinding tussen metalen gestellen of vreemde geleidende delen is een beschermingsleiding." (NEN 1010)

Over het algemeen zal een fabrikant niet moeilijk doen over garantie als je de boel niet aan aarde hebt, maar ze hebben zeker het recht dus heb je daardoor problemen :X

[ Voor 7% gewijzigd door EgoPro op 03-12-2003 21:59 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Math2k schreef op 03 december 2003 @ 15:58:
Nee, nee nee en nog eens nee. Aarden aan verwarmingen is LEVENSGEVAARLIJK. Neem de moeite voor een goede (veilige) aarde installatie.

Verwijderd

Ik ga het ook niet weer uitleggen! |:(

• Math2k
sebastius schreef op 03 december 2003 @ 22:59:
[...]
Nee, nee nee en nog eens nee. Aarden aan verwarmingen is LEVENSGEVAARLIJK. Neem de moeite voor een goede (veilige) aarde installatie.
Als dat zo was, lag ik al wel 8 jaar tussen 6 planken. Toen we zijn verhuisd had ik een geaard stopcontact op mn kamer.

• scorenborgo
  • Laatst online: 19-06 16:38
Owkeej ik heb zojuist ook dat documentje van e. van der welen doorgelezen.
Ik ben helemaal eens met hem.
Nu blijf ik alleen nog met een vraag zitten.
Ik heb hier een laptop maar daar zit geen aarde aan hoe zit dat daarmee dan als je bijv. een usb camera aansluit, kan dan ook een aantal volts in een keer worden overgelust naar de camera?
By the way er zijn wel laptops die ook aarde hebben.

Woeps sorry ik las het net hierboven in ieder geval bedankt :+

[ Voor 8% gewijzigd door scorenborgo op 03-12-2003 23:13 ]

Verwijderd

scorenborgo schreef op 03 december 2003 @ 23:10:
Ik heb hier een laptop maar daar zit geen aarde aan hoe zit dat daarmee dan als je bijv. een usb camera aansluit, kan dan ook een aantal volts in een keer worden overgelust naar de camera?
Nee, zoals ik hierboven al zei is een laptop dubbel geisoleerd.

Verwijderd

Ik moet ook nog steeds een aardedraad aanleggen vanaf de zolder...
Beetje lui bezig. We hebben hier geen geaarde stopcontacten helaas...

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 19:45
Kan je niet gewoon de voeding isoleren? dus ervoor zorgen dat er geen metaal van de voeding in contact staat met de kast? dan loopt er toch ook geen lekstroom over je kast maar enkel over je voeding dan heb je er ook geen last meer van?

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

uhmmmm, ben ik er nog steeds niet uit wat ik nou moet doen. Ik heb GEEN mogelijkheid tot aanleggen geaarde stopcontacten, maar wil wel mijn pc geaard hebben, en wil dat dus NIET (ik ben overtuigd) door de verarming te doen)

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Dan heb je dus gewoon een probleem, een andere optie is zelf een extra aardraad trekken, gewoon vanaf het centrale aardpunt, (zit vaak in de meterkast) naar je computer en deze dan hier aansluiten. Gebruik minstens 2,5mm (standaard geel/groen).

Verder zie ik geen oplossingen behalve een aardelektrode in de grond rammen ;)

Verwijderd

Ik heb zelf de aarding van mijn PC op de gasleiding van de gaskachel hangen, dat is totaal geen probleem! Alle metalen leidingstelsels in je huis zijn verbonden met de hoofdaardrail (Is te vinden in de meterkast over het algemeen) Staat in de NEN 1010 in bepaling 413.1.2.1, die ik er maar even bij gezet heb.

Basispotentiaalvereffening
In elk gebouw moeten de volgende geleidende delen door basisvereffeningsleidingen zijn verbonden met de hoofdaardrail of -klem:
a) elektrisch geleidende hoofdleidingen voor de watervoorziening,
b) elektrisch geleidende hoofdleidingen voor de gasvoorziening,
c) andere elektrisch geleidende leidingstelsels zoals centrale verwarmings- en luchtbehandelingssystemen,
d) de staalconstructie van het gebouw en
e) beton-wapening, indien dit om bijzondere redenen is gewenst.
Zie ook bepaling 8.413.1.2.1

Waar leidingstelsels het gebouw binnenkomen moet potentiaalvereffening zo dicht mogelijk bij de plaats van binnenkomst plaatsvinden.

• Cobelens
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 11:29:
Ik heb zelf de aarding van mijn PC op de gasleiding van de gaskachel hangen, dat is totaal geen probleem! Alle metalen leidingstelsels in je huis zijn verbonden met de hoofdaardrail (Is te vinden in de meterkast over het algemeen) Sttat in de NEN 1010 in bepaling 413.1.2.1, die ik er maar even bij gezet heb.
Dat betekent nog niet dat je de gasleiding mag gebruiken als aardleiding!

• jostytosty1
  • Laatst online: 10-09-2022
[quote]Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 15:56:
ik raakte daarnet mn kast en de verwarming tegelijkertijd aan en kreeg een stroomstoot.
quote]

Wie zet zijn pc nou bij de verwarming. had je coolertjes over ofzo? :X :?

Verwijderd

24.5 Ook een onderlinge verbinding tussen metalen gestellen of vreemde geleidende delen is een beschermingsleiding." (NEN 1010)
Jrutjes schreef dit eerder in deze topic al!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Een trekveer kopen á 5 euro bij de bouwmarkt, en gelijk een haspeltje groengele draad, 2,5mm2 á 10 euro en een inbouw/opbouw wandcontactdoos met randaarde (10/15 euro?).
Hoofdschakelaar uitzetten, wcd demonteren, centraaldozen openen, en een draadje trekken vanaf de wcd van je pc naar de centraaldoos (waarschijnlijk een lichtpunt) en van daar naar de volgende centraaldoos of naar de meterkast.
In de meterkast kan je als het goed is de aarde aansluiten op een aarde stripje.
Dan sluit je alle centraaldozen, wcd aansluiten en monteren en je kan de stroom er weer op zetten.

Lijkt veel werk maar vaak is het in een half uurtje al geklaard. Dit ligt natuurlijk geheel aan de ruimte in de buizen en dozen en wat je aan je centraaldozen hebt hangen.

Ik ga er wel vanuit dat je een centraaldoossysteem hebt, maar dat merkte je al denk ik :+
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 11:29:
Ik heb zelf de aarding van mijn PC op de gasleiding van de gaskachel hangen, dat is totaal geen probleem! Alle metalen leidingstelsels in je huis zijn verbonden met de hoofdaardrail (Is te vinden in de meterkast over het algemeen) Staat in de NEN 1010 in bepaling 413.1.2.1, die ik er maar even bij gezet heb.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Het kan wel en geleidt goed, maar slim is het niet.
Je weet wel wat de combinatie vonk+gas doet toch })

Dat is net zoiets als vuurwerk opslaan bij een olieraffinaderij. Kan wel, is niet slim.

[ Voor 28% gewijzigd door daPet op 04-12-2003 11:49 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

ik woon in studentenflat, dus mag ik niet de boel verbouwen. Ik vraag me trouwens af wat de andere studenten hier (paar honderd) doen....

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Ik vermoed dat de meesten geen aarde zullen hebben, de gemiddelde leek die in een oud huis woont (sind 1998 is het verplicht overal in huis aarde te hebben) en zijn PC niet in de keuken heeft staan zal geen aarde hebben.

Een studentenhuis, daar woon ik ook! Dat betekent toch dat je het aarde draadje ook niet extreem hoeft weg te werken? Ik heb em gewoon langs de muur lopen. Het is wat minder mooi maar wel makkelijk.

Als je de aarde op de rail in de meterkast wil aansluiten kan je daarvoor bij de gemiddelde DIY-boer (gamma) aardklemmetjes kopen, kosten bijna niets. Zit jou kamer in de buurt van een keuken of badkamer dan is er een goede kans dat er ergens in de buurt een centraal aardpunt zit hier kan je je aarde draadje ook aansluiten.
Aardpunten zitten vaak in centraaldozen.

Verwijderd

daPet schreef op 04 december 2003 @ 11:42:

[...]

Je hebt helemaal gelijk hoor. Het kan wel en geleidt goed, maar slim is het niet.
Je weet wel wat de combinatie vonk+gas doet toch })

Dat is net zoiets als vuurwerk opslaan bij een olieraffinaderij. Kan wel, is niet slim.
Hoezo?
Als die draad stevig met een klem aan de leiding is gemonteerd is er helemaal geen sprake van een vonk.
En je gasleiding is toch niet lek?
En al zou die wel lek zijn, een gasexplosie kan zich alleen maar voordoen bij de juiste gas/luchtverhouding.
Buiten dat, een gasleiding bevind zich heel vaak in de buurt van open vuur, denk maar aan je kooktoestel.

Verwijderd

Zoals je uit de NEN bepaling kon lezen hangt de gasleiding aan AARDE! Dus hangen alle met de aarde verbonden apparatuur (dus ook die netjes via een geaarde wandcontactdoos zijn aangesloten) automatisch via het centraal aardpunt ook aan de gasleiding.

Enne volgens mij is er behalve gas en een vonk ook zuurstof nodig voor een grote knal!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb er ook al een paar keer een oplazer van gehad ( keer toen ik met me gezicht tegen me kast steunde, en daarna tegen de verwarming stootte met me hand.
Maar ik wou het ook maar gaan aarden, maar als ik dat wil gaan doen moet ik ongeveer 30meter kabel gaan aanleggen (boerderij, erg oud) Dus doe ik het denk ik maar aan de verwarming. Ik heb namelijk gemeten, de weerstand tussen verwarming en aarde lag nog onder de 1Ohm, lijkt mij dus geen probleem.

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

de weerstand tussen verwarming en aarde lag nog onder de 1Ohm
Wel eventjes de buis of radiator blank schuren en als je klaar bent eventjes nameten.
keer toen ik met me gezicht tegen me kast steunde,
Ouw toen had je een mooi blosje op je wangen ;)

• Cobelens
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 11:40:
[...]

Jrutjes schreef dit eerder in deze topic al!
In dit topic vertelt Jrutjes dat:
Andere metalen leidingnetten dan waterleidingnetten, zoals leidingnetten voor het transport van gassen en brandbare vloeistoffen en leidingnetten van verwarmingssystemen, mogen niet als aardelektrode zijn gebruikt.

DENK EROM de gasleiding kan wel maar MAG NIET gebruikt worden.

Verwijderd

Een aardelektrode is beter bekend als aardpen, die in de grond is gemept, daar hangt je hele aardingssysteem van je huis aan.

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 12:05:
Zoals je uit de NEN bepaling kon lezen hangt de gasleiding aan AARDE! Dus hangen alle met de aarde verbonden apparatuur (dus ook die netjes via een geaarde wandcontactdoos zijn aangesloten) automatisch via het centraal aardpunt ook aan de gasleiding.
Elektrisch wel, maar praktisch niet, omdat de stroom weg lekt richting aarde, en niet richting geiser of andere gasaansluiting, de weg van de kleinste weerstand.
Enne volgens mij is er behalve gas en een vonk ook zuurstof nodig voor een grote knal!
Klopt wel, maar waar hangt de gasleiding aan aarde dan?? In je meterkast. En waar aard jij je pc dan?? Een stuk verder op die leiding. Als iemand dus een keer je gasleiding komt repareren of vervangen (=onderbreken) dan staat er een lekstroom op de gasleiding. Dús is er ontploffings gevaar. En voorkomen is beter dan genezen, niet waar?

Bovendien kan een goede geleiding op je gasleiding niet gegarandeerd worden door de NEN. En als er in de NEN staat dat de gasleiding aan aarde moet hangen, staat er toch niet dat je alle te aarden apparatuur aan de gasleiding moet hangen?? 8)7

Een gasleiding is dus geen aarde, ook al 'hangt' hij wel aan aarde!

Ik weet wel dat er nog huizen zijn die de gehele aarde laten afhangen van de waterleiding. Deze bewoners moeten dan ook een aarde laten slaan als er een nieuwe watermeter word geplaatst. Vaak zijn de nieuwe aansluitingen namelijk niet geleidend.

[ Voor 4% gewijzigd door daPet op 04-12-2003 12:42 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Heb het ff helemaal uitgezocht ik heb in dat andere topic een fout gemaakt, het verschil aard elektrode en beschermingsleiding.

niet als aardelektrode zijn gebruikt, het betekent dat er bij elke woning (of groep woningen) een aardelektrode aanwezig moet zijn dit is een lange pen die over het algemeen 9 meter in de grond zit en die functioneerd als aarde hierop zit dus alles aangesloten. Als alternatief wordt soms het waterleiding-net gebruikt mits het waterleidingbedrijf dit toestaat.

Er is een zeer duidelijk verschil tussen aardelektrode (het punt waar de aarde samenkomt)
En een beschermingsleiding (die naar een aardelektrode toegaat)

Of zoals de NEN 1010 zegt:
24.2
aardelektrode: Een geleidend deel dat of een groep van geleidende delen die in doeltreffend contact met de aarde daarmee een elektrische verbinding tot stand brengt.

24.5
beschermingsleiding (PE): Een leiding die ter bescherming tegen elektrische schok een verbinding tot stand brengt tussen:
a) metalen gestellen;
b) vreemde geleidende delen;
c) hoofdaardrail / hoofdaardklem;
d) aardelektroden;
e) met aarde verbonden actieve delen van de voedingsbron of het kunstmatig sterpunt.

24.7
aardleiding: Een beschermingsleiding die de hoofdaardrail of hoofdaardklem met een aardelektrode verbindt.

• Cobelens
  • Niet online
Ik heb (toevallig) niet de NEN 1010 tot m'n beschikking, maar wat precies wordt er vestaan onder die beschermingsleiding (PE), want het is een leiding die een (beschermende) verbinding tot stand brengt. Het kan dus een 2,5 mm^2 draad zijn, maar ook een gas-, of waterleiding.

[persoonlijk]
Ik dacht dat PE altijd die 2,5 mm^2 geel/groen draad was...
[/persoonlijk]

Verwijderd

bonzz.netninja schreef op 04 december 2003 @ 11:20:
uhmmmm, ben ik er nog steeds niet uit wat ik nou moet doen. Ik heb GEEN mogelijkheid tot aanleggen geaarde stopcontacten, maar wil wel mijn pc geaard hebben, en wil dat dus NIET (ik ben overtuigd) door de verarming te doen)
te laat
stond al een discussie over

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 13:00 ]

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

543.2.1
Als beschermingsleidingen mogen alleen zijn gebruikt:
a) aders in meeraderige kabels;
b) al dan niet geïsoleerde draden in hetzelfde omhulsel als de fasen of polen en de nul;
c) vaste leidingen, al dan niet geïsoleerd;
d) metalen omhulsels, bijvoorbeeld mantels, omvlechtingen en wapeningen van kabels;
e) metalen buizen of omhulsels van leidingen;
f) vreemde geleidende delen, indien is voldaan aan het bepaalde in 543.2.4

Check punt E, dit gaat dus om de beschermingsleiding, let wel de aarde van je PC'tje moet dus wel goed zijn verbonden met de leiding.

Maar voor we compleet in een oneindige discussie stappen, zoals de NEN zegt het mag dus wel (IMHO). Denk erom dat de NEN is geschreven voor installateurs, d.w.z. dat de uitvoering van de NEN door een gecertificeerd installateur moet gebeuren.
Ik bedoel dus dat niet iedereen een stuk koperdraad om zijn verwarming moet gaan strikken enzo.

Verwijderd

Elektrisch wel, maar praktisch niet, omdat de stroom weg lekt richting aarde, en niet richting geiser of andere gasaansluiting, de weg van de kleinste weerstand.

quote:

Klopt wel, maar waar hangt de gasleiding aan aarde dan?? In je meterkast. En waar aard jij je pc dan?? Een stuk verder op die leiding. Als iemand dus een keer je gasleiding komt repareren of vervangen (=onderbreken) dan staat er een lekstroom op de gasleiding. Dús is er ontploffings gevaar. En voorkomen is beter dan genezen, niet waar?

Bovendien kan een goede geleiding op je gasleiding niet gegarandeerd worden door de NEN. En als er in de NEN staat dat de gasleiding aan aarde moet hangen, staat er toch niet dat je alle te aarden apparatuur aan de gasleiding moet hangen??

Een gasleiding is dus geen aarde, ook al 'hangt' hij wel aan aarde!

Ik weet wel dat er nog huizen zijn die de gehele aarde laten afhangen van de waterleiding. Deze bewoners moeten dan ook een aarde laten slaan als er een nieuwe watermeter word geplaatst. Vaak zijn de nieuwe aansluitingen namelijk niet geleidend.
Het ging er over dat ik de PC aan de gasleiding heb hangen en niet m'n hele elektrische installatie!

Effe wat Theorie: Als er een lekstroom naar aarde vloeit, moet er een potentiaal verschil aanwezig zijn (spanning), want zonder spanning geen stroom! Simpel wet van Ohm, I = U/R. (Stroom = spanning / weerstand) 8)

Als er een stroom naar aarde vloeit is er dus een spanning nodig, deze staat op ALLE aangesloten geleidende delen en niet alleen op de weg van de minste weerstand!

Erg hoog zal de stroom voor lange tijd niet worden want bij lekstroom groter dan 30 mA schakelt je aardlek uit.

O ja, elke installateur die m'n gasleiding wil onderbreken is vast wel zo slim om de hoofdgaskraan dicht te draaien. De enige tik die hij kan krijgen is de tik die ik krijg van m'n kast als ie niet aan de gasleiding hangt! :P

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om het vuurtje nog even wat op te stoken: Meestal zijn de kranen in de badkamer ook nog eens apart geisoleerd aan de aarde die naar de meterkast gaat. Bij mij tenminste wel.

Aarden aan de verwarming MAG waarschijnlijk niet, maar het KAN wel, en als je er bewust mee omgaat (lees: ook de spanning van apparaten afzetten als je aan de verwarming gaat sleutelen) zal het geen probleem opleveren.

Anders heb ik mijn erfenis ook versneld. Toen mijn ouders hun eerste PC kregen(eind jaren 80) heb ik de randaarde op de verwarming gezet.
Ze leven (gelukkig) nog allebei, en ik hoop dat ze dat nog lang blijven doen.

Signatures zijn voor boomers.

• deepbass909
  • Laatst online: 16:26

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

O ja, elke installateur die m'n gasleiding wil onderbreken is vast wel zo slim om de hoofdgaskraan dicht te draaien. De enige tik die hij kan krijgen is de tik die ik krijg van m'n kast als ie niet aan de gasleiding hangt! :P
niet helemaal. Zolang de leiding verbonden is met de grond, zal het potentiaal 0 zijn. Pas als de monteur de leiding los haalt, en daarmee de aard verbinding weg haald, kan hij een opdonder krijgen. En dan is het juist te laat, want het beetje rest gas kan dan ontploffen.
Overigens ken ik genoeg situaties waarbij het leggen van een aarde draad niet echt mogelijk is. Bij mij zijn de leidingen zo slecht gelegt dat ik geen nieuwe draden meer kan trekken (koppelingen zijn kapot en er is beton en gips ingelopen...).
Ik ben dus wel genoodzaakt om iets als een verwarming te gebruiken...

Trouwens, mijn pc staat ook naast een verwarming... ik weet inmiddels dondergoed hoe een schok van 115 volt voelt... 8)7

Je voeding isoleren van de kast zou ik ook niet doen. Ik had ooit een 486 gebouwd, mb netjes volledig geïssoleerd gemonteerd. Binnen 10 minuten vloog er toen een condensator door onze zolder... 8)7 overspannings beveiliging van het geheugen.
mb is toen omgeruilt, deze keer wel verbonden met het chassis van de kast, en de machine werkt nog steeds.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

deepbass909 schreef op 04 december 2003 @ 13:53:
[...]
Je voeding isoleren van de kast zou ik ook niet doen. Ik had ooit een 486 gebouwd, mb netjes volledig geïssoleerd gemonteerd. Binnen 10 minuten vloog er toen een condensator door onze zolder... 8)7 overspannings beveiliging van het geheugen.
mb is toen omgeruilt, deze keer wel verbonden met het chassis van de kast, en de machine werkt nog steeds.
Je KUNT natuurlijk een volledig gescheiden voeding installeren. Ik weet niet of die zo te koop zijn en dan nog zullen ze waarschijnlijk niet zo efficient zijn, maar wat let je om een voeding met wat trafotjes en opamps te bouwen? Als het met een laptop kan dan kun je voor een PC ook wat in elkaar knutselen.

Signatures zijn voor boomers.

• Cobelens
  • Niet online
Tja, zoals jrutjes aandraagt zou het mogen om metalen buizen te gebruiken. Of het verstandig is om hiervoor buizen te gebruiken waar bijvoorbeeld gas door gaat (gas / elektrisch -> vonkjes -> potentieel gevaarlijk, al kan je er zo theoretisch over doorzagen met lekstromen o.i.d.) is voor ieder zijn eigen invulling naar mijn idee. Ik zou er in ieder geval niet voor kiezen en een erkende installeur waarschijnlijk ook niet...

Ik zou toch ergens een 2,5 mm aarddraad vandaan halen. Heb zelf een draad vanuit de meterkast, via trapgat en gaatje door de muur naar mijn PC lopen en dat gaat ook prima!

Verwijderd

Aarden aan water/verwarming/gasleiding is niet toegestaan of aan te raden.

De enige 100% veilige manier is een aardedraad trekken naar de meterkast en deze aan te sluiten op je aardaansluiting aldaar.

Natuurlijk zijn er ook situaties waarbij andere constructies ook werken, maar zoals de titel "NEN" ook aangeeft is het een "normalisatie standaard". Het doel van normalisatie standaarden is oa. om ervoor te zorgen dat er een uniforme standaard is die voldoende veiligheidsrisico's uitsluit en installaties inzichtelijk maakt.

Als je wilt weten hoe je een bestaande wandcontactdoos kunt voorzien van randaarde, kun je bij de bouwhandel instructiefolders vinden voor het zelf trekken van aarddraden alsmede alle benodigde materialen.

Aard je PC dus zoals het hoort: http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html

Vergelijkbare topics:
computer aarden
Aardlus
AWE64 geeft electrische schokken en gebrom
PC aarden -> brom in het geluid
128 volt op de CAI
[rml][ EL] Schok als ik PC + verwarming aanraak.[/rml]
Ixus onder stroom bij foto's laden ?
Beeld van de TV stoort na aarding comp.
Aarding van computers
Aardingslus
PC elekrokuteert mij
Meer vinden met GoT-search: PC aarding

Andere sites met aardingsinfo:
http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
http://www.electroallergie.org/Meting_van_velden.htm ;)
Meer vinden met Google [NL]: PC aarding

Om niet in een eindeloze discussie te verzanden over het nut/noodzaak van aarding bij PC's (NEN3544 klasse1 apparaten, waarbij aarding verplicht is) en allerlei (soms gevaarlijke) creatieve "oplossingen" voor aarding worden aangedragen raad ik iedereen aan om die eerste site aandachtig te lezen. Een PC heeft een geaarde stekkeraansluiting en neem maar aan dat elk apparaat wat door de fabrikant uitgevoerd is met geaarde stekkers hetzij aarding noodzakelijk (ivm veiligheid of werking) is danwel beter functioneerd met aarding.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.