Review SonyEricsson P900 |
• Inleiding - P900 - Simply Smarter.![]() |
Begin deze zomer lekten de eerste foto’s en specs uit. Zou 'ie nu wel of geen 1,3M pixel camera krijgen? Uiteindelijk is het net zoals de P800 een 0,3 megapixel camera gebleven. Ook waren er nog wat geruchten dat er wellicht WLAN in zou komen. Ik denk dat ze dat weg hebben gelaten vanwege het hoge energieverbruik. De P900 is een doorontwikkeling van de P800, dus als je al ervaring met de P800 hebt, dan voelt ie meteen heel vertrouwd aan. "Simply smarter" noemt SonyEricsson het nieuwe paradepaardje. In de nu volgende review zal ik proberen te beschijven of ze dat naar mijn mening is gelukt. Ik splits de tekst op in twee delen, namelijk de hardware- en het software-deel van de smartphone. Ik leg de nadruk in de review op de verbeteringen t.o.v. de P800. Mocht je helemaal nieuw zijn met dit soort telefoon, dan raad ik aan eerst de P800 review van Ginz te lezen. • SpecificatiesEen overzicht van de specificaties kun je vinden op de website van SonyEricsson: Link My-Symbian heeft ook een mooie lijst met specs: Link • Inhoud van de doos:• SonyEricsson P900. • 2 Stylus pennetjes. • 32 MB Memory Stick Duo. • Memory Stick Duo adapter. • USB Syncstation . • 230 volt reislader. • Setje voor verwijderen toetsenbord. • Stereo Headset. • Polsbandje. • Reinigings doekje display. • Tasje incl. riemclip. • Gebruikershandleiding. • 2 CD`s met software. Net zoals de P800 is ook de P900 weer overladen met accessoires. Dat vind ik zeker een pluspunt. ![]() (Syncstation staat niet op dit plaatje) • De HardwareIets wat je direct zal opvallen is de andere “stijl” van de smartphone. SonyEricsson heeft nogal wat kritiek gekregen op het uiterlijk van de P800. Hij had namelijk niet het “zakelijke” uiterlijk wat je van zo’n telefoon zou verwachten. Ook de lichtblauwe kleur paste eigenlijk niet zo goed bij dit type telefoon. Bij de P900 lijkt het alsof Sony iets meer invloed heeft gekregen want hij heeft een strakke Japanse stijl gekregen, en dat bevalt mij heel erg goed. Een andere punt van kritiek bij de P800 was het toetsenbordje. Het werkte niet helemaal prettig. Soms moest je hard duwen en dan pas reageerde de smartphone. Doordat het toetsenbord ook echt fysiek contact met het touchscreen had liep je ook nog het risico dat het scherm kon beschadigen. Bij de P900 zijn ze overstapt op een elektronisch toetsenbord en dat heeft twee grote voordelen. Ten eerste is de bediening hierdoor veel lichter geworden. En ten tweede heeft hij nu z’n eigen verlichting. In het donker licht het toetsenbord prachtig blauw op. Het klepje bedekt nu ook nog maar 35% van het scherm. Hierdoor heb je in gesloten toestand nog altijd een groot display met 208x208 pixels. De stylus hebben ze ook veranderd. Hij heeft nu meer een “PDA-stijl” gekregen, maar ondanks die verbetering is 'ie naar mijn mening nog altijd te klein. De stylus zit voortaan wel heel mooi in het toestel verwerkt. Als we naar de zijkanten kijken dan zien we dat de Jogdial voortaan iets verder uitsteekt en dat maakt de bediening toch een stuk prettiger. Verder zijn de camera- en browserknoppen groter gemaakt en zijn ze veel makkelijker in te drukken. Het Memorystick Duo kaartje zitten nog altijd op dezelfde plaats, maar nu wel achter een mooi klepje. Helaas moet ik hierbij vermelden dat 128MB nog altijd het maximum is. Memorystick Duo PRO wordt dus niet ondersteund. Aan de achterkant vinden we de luidspreker, die flink verbeterd is. Ik denk dat er qua hardware niet zo heel veel veranderd is, maar volgens mij filtert de P900 de lage tonen eruit, want de luidspreker kraakt veel minder bij het afspelen van harde muziek. Voor de rest denk ik dat de luidspreker een klein beetje harder kan spelen dan de P800, maar omdat ik nu alleen nog de P900 heb kan ik dat dus niet goed vergelijken. Onder de cameralens zit voortaan ook een spiegeltje, zodat je foto’s van jezelf kunt maken. Ik zie het nut alleen niet echt daarvan want het is namelijk een minuscuul spiegeltje… Het accuklepje zit nu ook een stuk beter vast waardoor je geen krakende geluiden meer kunt horen, zoals dat bij de P800 wel het geval is. Over de levensduur van de accu kan ik nog weinig vertellen, want daar heb ik ‘m te kort voor. Hij heeft in ieder geval wel een sterkere accu gekregen. Om krassen te voorkomen zit er nu ook wat rubber op het klepje van de accu. Ook de aansluiting van de headset en externe antenne hebben rubberen bescherming gekregen om o.a. stof tegen te gaan. …en dan kan het feest beginnen. Je zet de telefoon aan door de aan/uitknop aan de linker zijkant ff in te drukken. Wow, wat heeft ie een mooi display gekregen. De blauwe waas die je bij de P800 kunt zien is helemaal verwenen. De P900 heeft niet alleen méér kleuren, hij laat ze ook véél mooier zien. Een groot pluspunt. ![]() De algemene indruk van het nieuwe uiterlijk is heel goed en hij lijkt ook steviger in elkaar te zitten. Ondanks het minimale verschil in gewicht (maar 8 gram) voelt ie veel prettiger/lichter aan. Op onderstaande foto heb ik 'm naast een oude telefoon van mij gelegd om een indruk te geven van de grootte. ![]() • De SoftwareDe P900 maakt nog altijd gebruik van Symbian OS7.0, maar het grafische deel heeft een update gekregen. Dit is nu UIQ versie 2.1. De nieuwe versie van UIQ maakt het mogelijk om gebruik te maken van themes. Met een simpele handeling is het mogelijk het hele uiterlijk van het besturingsysteem te veranderen. Ook geluidsinstellingen kunnen aan de themes gekoppeld worden. Helaas is er geen sneltoets voor de themes, waardoor je eigenlijk niet kunt spreken van profielen. Profielen heeft de P900 dus nog steeds niet, en dat is toch wel erg jammer. Verder hebben ze de bediening wat logischer gemaakt. Op verschillende plaatsen zijn er nu wat sneltoetsen gekomen. Zo kun je bijvoorbeeld flightmode direct activeren door op het netwerk icoontje linksonder te klikken. Ook het vergrendelen van het toestel kun je nu direct doen, door op het accu icoontje te klikken. De instellingen van geluiden en beltoon zitten voortaan in het configuratiescherm. De camera is nu niet langer alleen voor foto’s, maar ook om filmpjes te maken. Verwacht er niet teveel van, maar het is leuk dat dat nu ook kan. Je kunt de P900 nu ook gebruiken om fullscreen film te kijken. Dat is wel een coole functie. Ik heb nu alleen nog het filmpje gezien wat standaard bij de telefoon zit, en dat loopt heel mooi vloeiend. In het omzetten van films moet ik me nog verdiepen, maar gezien de reactie op i-net is de P900 prima te gebuiken om films op te kijken. Het Bluetooth deel heeft ook nog een kleine update gehad. Ze hebben namelijk het FTP-protocol toegevoegd. Hiermee kun je gemakkelijk bestanden overzenden tussen computer en P900. • ConclusieDe P800 was al een telefoon met gigantisch veel mogelijkheden maar de P900 doet er gewoon nog een schepje bovenop. Qua hardware zijn er veel goede verbeteringen en ook qua software is er het nodige veranderd. De grote vraag is natuurlijk of het nut heeft om de P800 in te ruilen voor een P900. Ik vind van wel, maar als je het scherm, toetsenbord en uiterlijk van de P800 goed genoeg vindt dan hoef je niet naar de winkel te rennen. Op dit moment is er geen enkele telefoon die kan tippen aan z’n mogelijkheden. Helaas betaal je hiervoor, en het is zeker ook geen lichte/kleine smartphone. SonyEricsson heeft naar mijn mening weer een fantastisch product op de markt gebracht. En nu maar afwachten wat we volgend jaar weer van SonyEricsson kunnen verwachten Top 5 + • 1. Fantastisch display • 2. Strakker design • 3. Elektronisch toetsenbord. • 4. Veel bijgeleverde accessoires • 5. Themes Top 5 - • 1. Nog altijd beperkt tot 128MB geheugen • 2. Geen profielen • 3. Verschil in afmetingen en gewicht zijn minimaal. • 4. Adviesprijs van 839,95 • 5. Meer weet ik niet... Links: Website SonyEricsson P900 GoT - Het grote Sony Ericsson P900 topic Deel 1 GoT - Het grote Sony Ericsson P900 topic Deel 2 |
[ Voor 19% gewijzigd door Korakal op 05-12-2003 17:03 ]