DTS decoder

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-02 19:57
Ha beste luitjes,

Na goed aandachtig het FAQ van audio te hebben doorgelezen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn dvd-tjes met DTS ondersteuning wil beluisteren, dit omdat ik DVD fan ben :-)

Nu heb ik een Sony STR DB 725 receiver die alleen dolby Prologic ondersteund, mijn DVD speler daarintegen heeft wel DTS ondersteuning. Maargoed, ik wil mijn receiver er toch nog niet uitknikkeren zeker omdat deze nog niet superoud is en ik verder goed over tevreden ben. Nu vraag ik me af...Bestaan er apparaatjes die dit nog voor mij kunnen realiseren... (ik vind hier dus niets over terug..)

Na een gehele middag gezocht te hebben op het internet via google e.d. om te kijken wat er misschien mogelijk is ben ik er nog niet uit. Ik probeer nog naar een officiele Sony reseller te gaan, alleen verwacht ik hier niet veel van en die smeert me toch een nieuwe receiver aan, dus vandaar dat ik ook hierlangs probeer.

Dus heeft een medetweaker enig idee wat ik precies kan aanschaffen om mijn DTS droom in werkelijkheid te krijgen? Hopende dat dit geen honderden euro's gaat kosten natuurlijk want dan kan ik beter een nieuwe receiver kopen :) Misschien is er iets anders op de markt, aangezien ik geen kenner ben?

Nog even de situatie uitleggen zoals deze nu is; de DVD speler gaat via 6 analoge tulp pluggen naar mijn receiver toe. Op mijn receiver staat deze op de DVD/5.1. input. Als ik in een film DTS geluid selecteer heb ik dus geen geluid over mijn boxen. Zet ik deze op Dolby Prologic 5.1. dan wel .. :(

Ik hoor het heel graag.
Groetjes,
Robbin

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Een analoge 5.1 ingang moet je je receiver in ieder geval hebben, anders heb je pech (of je moet gaan solderen in je receiver :P ).

Als je DVD-speler een analoge 5.1 uithang heeft (heleboel plugjes ;) ) en je receiver een analoge 5.1 ingang, dan ben je natuurlijk snel klaar, gewoon kabels kopen en ertussen knallen ;). Als je dat niet hebt, dan zul je een externe decoder moeten kopen die het digitale signaal omzet naar analoog. Is trouwens laatst (een of twee weken geleden) al een keer een topic over langs gekomen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 10:38
Zo te lezen heeft je DVD speler een Dolby Digital decoder aan boord, en DTS ondersteuning enkel via de 'digital out' (optische kabeltje of coax kabeltje). Dan heb je dus inderdaad een externe decoder nodig. Echter zijn deze dingen nou niet echt vollop verkrijgbaar (vroeger in het laserdisc tijdperk bijv. wel een stuk meer). Als je er nu eentje tegenkomt zal deze niet veel goedkoper of duurder zijn dan een goedkope receiver incl DD en DTS decoder, die vind je namelijk al voor 200,- euro ofzo.
Ik denk zelf dat je er dan verstandiger aan doet een nieuwe receiver te kopen en je huidige te verkopen ofzo. Of je moet het gewoon bij Dolby Digital houden wat ook prima klinkt. Het is echt geen wereld van verschil zoals bijv. prologic vergeleken met dolby digital.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Maar ik kan nu niet echt zeggen dat DD slechter is dan DTS. Als je analoog 5.1 DD hebt, gebruik dat dan i.p.v veel geld uitgeven aan decoders e.d (natuurlijk alleen als je die op je receiver kunt aansluiten). De meeste DVD's hebben toch alleen DD.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 01-12-2003 17:12 ]

• CronoS76
Thx voor de replys.. :-)

Ik heb in elk geval een heleboel analoge kabeltjes lopen van mijn DVD speler naar mijn Receiver. Dus in een film heb ik dus nu Dolby Prologic 5.1. geluid en helaas dus geen dts.. :(

Maargoed, mijn receiver heeft geen digitale in of uitgang, anders was met een optische of coax kabel klaar geweest, maar helaas...

Ik heb net sony nederland gebeld, en die zagen water branden, ik heb net ook wat winkels gebeld, maar die verkopers er ook niet veel kaas van gegeten.. Dus ik denk dat de medetweakers hier het beste van op de hoogte zijn :-)

Dus.. een Losse decoder kan denk ik wel een antwoord zijn, maargoed bestaat deze wel? En heeft iemand misschien een url van zo een decoder? (ik vind deze helaas niet) en een brandende vraag van mijn kant is dan, hoe wordt deze dan op mijn DVD speler en op mijn huidige Receiver aangesloten?

Bedankt alvast,
Robbin

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Externe decoders bestaan zeker, vraag is echter of ze het geld wel waard zijn! Meestal namelijk niet, die dingen zijn geloof ik redelijk prijzig. Maar hoezo wil je zo zeer DTS geluid hebben :? Je hebt al DD, je moet van DTS geen wereld van verschil verwachten. Spaar dan liever het geld en koop ooit een een receiver die het aan kan.

Voor een decoder loop er toevallig nog een topic: Nieuw product van Creative: Creative Decoder

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 01-12-2003 17:21 ]

• CronoS76
Nee, volgens mij heb ik geen Dolby Digital of DTS. Als ik de Faq goed heb doorgelezen heb dan heb ik gewoon Dolby Prologic 5.1. geluid. Ook staat daar in geschreven dat Dolby Digital en DTS niet zoveel verschillen van elkaar, maar Dolby Prologic 5.1. geluid is een stuk minder van kwaliteit.

P.S. Ik heb nog even naar die creative gekeken, ik denk dat dit ding een beetje "overkill" is in mijn situatie.
Ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mijn gevoel heb ik aan een "DAC - Digital Analog Convertor" al voldoende om DTS te krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door CronoS76 op 02-12-2003 09:21 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

He, nu snap ik erniets meer van, je zegt dat je je DVD speler verbinden hebt net je receiver met een heleboel kabels (je hebt dus een analoge 5.1 ingang op je receiver :? ) . Dat zou dan dus de analoge DD uitgang(en) van de DVD-speler moeten zijn, dus je hebt dan toch wel echt DD geluid. DPL is eigenlijk maar 4.0 geluid hoor. Je hebt een center, rechts, links, en een rear kanaal (hoewel dat wel twee speakers zijn). De subwoofer wordt er gewoon bij gefantaseerd. Het is idd minder van kwaliteit.

Aan alleen een DAC heb je weinig, het DTS signaal moet je decoderen en pas daarna kun je de kanalen omzetten naar analoog geluid. Je zult toch echt wel zo'n kastje als dat van creative moeten hebben. Maar zoals ik al zei, ze zijn het geld eigelijk niet waard. Voor hetzelfde geld heb je ook al bijna een nieuwe receiver.

• CronoS76
deepspace schreef op 02 december 2003 @ 10:44:
He, nu snap ik erniets meer van, je zegt dat je je DVD speler verbinden hebt net je receiver met een heleboel kabels (je hebt dus een analoge 5.1 ingang op je receiver :? ) . Dat zou dan dus de analoge DD uitgang(en) van de DVD-speler moeten zijn, dus je hebt dan toch wel echt DD geluid. DPL is eigenlijk maar 4.0 geluid hoor. Je hebt een center, rechts, links, en een rear kanaal (hoewel dat wel twee speakers zijn). De subwoofer wordt er gewoon bij gefantaseerd. Het is idd minder van kwaliteit.
Ik heb dus inderdaad een analoge 5.1. ingang op mijn receiver. m.a.w ik ga nu vanuit mijn DVD speler met 6 analoge tulp stekkertjes naar mijn Receiver toe. Even voor de Record ik heb gewoon de Revoy Maargoed, mijn receiver heeft alleen het ProLogic logotje op zich, mijn receiver heeft verder dus geen digitale ingangen.

De enige foto die ik van mijn receiver heb kunnen vinden: http://cgi.ebay.de/ws/eBa...3367269184&category=19678

En verder heb ik gewoon de Revoy 2200 DVD speler.
Aan alleen een DAC heb je weinig, het DTS signaal moet je decoderen en pas daarna kun je de kanalen omzetten naar analoog geluid. Je zult toch echt wel zo'n kastje als dat van creative moeten hebben. Maar zoals ik al zei, ze zijn het geld eigelijk niet waard. Voor hetzelfde geld heb je ook al bijna een nieuwe receiver.
Maargoed, nu ben ik een beetje de draad kwijt, ik dacht namelijk dat mijn DVD speler via zijn AC/3 decoder het signaal splitst tussen de verschillende boxen en dit over een draadje propt.. En dat eigenlijk alleen dit signaal analoog gemaakt moet worden? Dus mijn DVD speler decodeert dit signaal toch.

Maar dat creative setje, wat kost deze en waar kan je die halen? Zijn er ook nog andere setjes? en hoe sluit een decoder dan aan op je receiver?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je DVD speler decodeerd niets als ie het digitaal uitstuurt, dat moet je receiver doen. Maar als je een 5.1 ingang hebt (en die is aangesloten), dan heb toch toch echt wel DD geluid, ook al ondersteund je receiver alleen DPL. Je kunt dat testen door zo'n DD geluids test te doen. Zo'n test is op sommige DVD's te vinden. Als je apparte links en rechts rear kanalen hoort dan heb je echt DD geluid, zoniet, dan werkt het niet. Kijk ook ff in de handleiding van je receiver of je instellingen wel goed zijn. Waarschijnlijk heb je gewoon DD geluid, en weet je het niet eens ;)

• CronoS76
deepspace schreef op 02 december 2003 @ 11:27:
Je DVD speler decodeerd niets als ie het digitaal uitstuurt, dat moet je receiver doen. Maar als je een 5.1 ingang hebt (en die is aangesloten), dan heb toch toch echt wel DD geluid, ook al ondersteund je receiver alleen DPL. Je kunt dat testen door zo'n DD geluids test te doen. Zo'n test is op sommige DVD's te vinden. Als je apparte links en rechts rear kanalen hoort dan heb je echt DD geluid, zoniet, dan werkt het niet. Kijk ook ff in de handleiding van je receiver of je instellingen wel goed zijn. Waarschijnlijk heb je gewoon DD geluid, en weet je het niet eens ;)
Tsja, de test die ik deed is in een film. Als ik DTS geluid probeer dan hoor ik niets, als ik prologic gebruik dan wel. Maargoed, dat betekent dus dat Dolby Digital geluid door een analoog poortje gaat?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De test die ik bedoel is zo'n echte 5.1 test, waar er ruis, of een sinus op iedere individueele speaker wordt gezet. Bij StarWars zit zo'n test bijvoorbeeld. Doe de test met DD geluid en je zult zien (horen) dat je ieder kanaal op een andere speaker hoort. Dus... je hebt DD geluid. DTS hoor je idd niet omdat je DVD-speler dat niet kan decoderen en via de digitale uitgang uitspuugt. Als je dus met DVD's DD geluid selecteerd dan en je in de DVD-speler hebt ingesteld dat ie DD analoog moet uitspugen, krijg jij op via je receiver ook echt DD geluid. Niets meer, niets minder. (maargoed... dat probeer ik al 5 posts lang uit te leggen :P )

Je versterker heeft gewoon een 5.1 ingang voor een externe decoder, en in jou geval is de DVD-speler een DD-decoder. Voor DTS zul je dus een andere decoder moeten hebben, die... ik zeg het nog maar een keer... zijn geld absoluut niet waard is.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15
deepspace schreef op 02 december 2003 @ 10:44:
Je zult toch echt wel zo'n kastje als dat van creative moeten hebben. Maar zoals ik al zei, ze zijn het geld eigelijk niet waard. Voor hetzelfde geld heb je ook al bijna een nieuwe receiver.
Gelukkig komt Creative met de Audigy2 NX. Das in principe de opvolger van de Extigy. Waarbij de Extigy geen DTS kan decoden. Kan de Audigy2 NX dit wel. Verder is de adviesprijs van de Audigy2 NX €129 tegen €195 van de Extigy.

Waar ze op dit moment verkrijgbaar zijn vindt je in de pricewatch

What a fine day for Science! | Specs

• CronoS76
deepspace schreef op 02 december 2003 @ 12:13:
De test die ik bedoel is zo'n echte 5.1 test, waar er ruis, of een sinus op iedere individueele speaker wordt gezet. Bij StarWars zit zo'n test bijvoorbeeld. Doe de test met DD geluid en je zult zien (horen) dat je ieder kanaal op een andere speaker hoort. Dus... je hebt DD geluid. DTS hoor je idd niet omdat je DVD-speler dat niet kan decoderen en via de digitale uitgang uitspuugt. Als je dus met DVD's DD geluid selecteerd dan en je in de DVD-speler hebt ingesteld dat ie DD analoog moet uitspugen, krijg jij op via je receiver ook echt DD geluid. Niets meer, niets minder. (maargoed... dat probeer ik al 5 posts lang uit te leggen :P )

Je versterker heeft gewoon een 5.1 ingang voor een externe decoder, en in jou geval is de DVD-speler een DD-decoder. Voor DTS zul je dus een andere decoder moeten hebben, die... ik zeg het nog maar een keer... zijn geld absoluut niet waard is.
In elk geval bedankt voor je reacties, ik waardeer het!!! Thx hoor! ...
Dus kort samengevat: Ik heb dolby digital audio over mijn analoge poorten dus samengevat niets kopen en zo lekker alles laten staan aangezien DTS dan niet veel meerwaarde heeft ! :-)

[ Voor 5% gewijzigd door CronoS76 op 02-12-2003 13:23 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Juist!

Verwijderd

ik hoor hier een hoop mensen zeggen dat tussen Dolby digital en DTS geen wereld van verschil zit. Het is idd geen wereld van verschil maar ik vindt DTS toch stukken beter klinken als DD. Het is ruimtelijker en warmer. Jammergenoeg heeft niet elke dvd DTS. Waarom zit er bv op The Matrix reloaded geen DTS :? in mijn oren klinkt dit toch stukken beter :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe weet je nu dat de DTS versie van Matrix reloaded beter klinkt dan de DD versie als er geen DTS versie is :? Mijn ervaring is dat het verschil tamelijk gering is. DD en DTS hebben beiden hun voor en nadelen. Soms vind ik DD beter klinken en soms DTS. Omdat DTS veel minder gebruikt wordt brengt het voor de TS absoluut geen meerwaarde, zeker gezien de kosten die hij erin moet steken, en aangezien hij niet eens het verschil hoort tussen DPL en DD (no offence, maar zo komt het wel over :P ).

• CronoS76
deepspace schreef op 02 december 2003 @ 14:48:
Hoe weet je nu dat de DTS versie van Matrix reloaded beter klinkt dan de DD versie als er geen DTS versie is :? Mijn ervaring is dat het verschil tamelijk gering is. DD en DTS hebben beiden hun voor en nadelen. Soms vind ik DD beter klinken en soms DTS. Omdat DTS veel minder gebruikt wordt brengt het voor de TS absoluut geen meerwaarde, zeker gezien de kosten die hij erin moet steken, en aangezien hij niet eens het verschil hoort tussen DPL en DD (no offence, maar zo komt het wel over :P ).
Tsja, dat is nu de vraag, waar heb ik nu altijd naar geluisterd?
Als ik dus nu de DVD van Terminator 3 pak die net uit is. Dan heb je dus de volgende keuzes qua audio; Dolby Prologic 5.1. en DTS, dus geen optie voor Dolby Digital).
Dus dan hoop ik dus dat ik dit als Dolby Digital geluid heb gehoord als ik 5.1. moet selecteren...

Maargoed, in de faq van dit forum staat het goed uitgelegd wat de verschillen zijn tussen DTS en Dolby Digital... Komt erop neer dat de werking hetzelfde is, maar de bitrate van DTS hoger kan zijn dan Dolby Digital...

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 10:38
CronoS76 schreef op 02 december 2003 @ 15:58:
[...]

Tsja, dat is nu de vraag, waar heb ik nu altijd naar geluisterd?
Als ik dus nu de DVD van Terminator 3 pak die net uit is. Dan heb je dus de volgende keuzes qua audio; Dolby Prologic 5.1. en DTS, dus geen optie voor Dolby Digital).
Dus dan hoop ik dus dat ik dit als Dolby Digital geluid heb gehoord als ik 5.1. moet selecteren...

Maargoed, in de faq van dit forum staat het goed uitgelegd wat de verschillen zijn tussen DTS en Dolby Digital... Komt erop neer dat de werking hetzelfde is, maar de bitrate van DTS hoger kan zijn dan Dolby Digital...
Even voor de duidelijkheid, Dolby Prologic 5.1 bestaat niet. Het is of Dolby Digital 5.1 of Dolby Surround Pro Logic. De eerste wordt getransporteerd via één enkel digitaal signaal, wat klinkt als ruis (dus onhoorbaar), en moet gedecodeerd worden naar 5.1 (6 totaal) kanalen door de decoder. Dit decoderen gaat zeer goed en het resultaat is ook goed.
Dolby Surround Pro Logic wordt getransporteerd via een normaal stereo geluidssignaal (hoorbaar dus), bijv een cd of tv, en moet vervolgens gedecodeerd worden naar 4 kanalen. Dit decoderen gaat maar matig goed vergeleken met dolby digital, met name het rear geluid klinkt lang niet zo mooi. (even heel globaal).

Op de terminator DVD kun je dan ook enkel kiezen voor Dolby Digital en voor DTS (in het menu van de film zelf dus). In jouw geval kun je dan voor Dolby Digital kiezen. Dit digitale enkele signaal moet worden gedecodeerd naar 5.1 kanalen (6 dus totaal). Dit gebeurd in de DVD speler zelf. Die 6 kanalen worden dan doorgestuurd naar die 6 tulp uitgangen achterop je dvd speler. Deze sluit je vervolgens aan op je 6 tulpingangen van je receiver. Je receiver krijgt dus 6 kanalen binnen, hoeft dit alleen maar te versterken en stuurt het door naar de speakers. Je receiver hoeft dus niks te decoderen, dat heeft de DVD speler al voor je gedaan.

Om het nog even lastiger te maken (niet verder lezen als bovenstaand nog niet duidelijk is ;) ) In de faq staat inderdaad dat DTS hetzelfde is als Dolby Digital, maar omdat het een hogere bitrate heeft is de kwaliteit hoger. Dit klopt niet (moet het nog eens veranderen :) ), DTS gebruikt namelijk een andere codering, en daarom kun je ze niet met elkaar vergelijken. Om even een heel extreem voorbeeld te nemen, een BMP plaatje van 640x480 ofzo is 1,2 MB groot. Precies datzelfde plaatje in JPEG formaat, maar dan met resolutie 1280x960 en een goeie compressie (zodat je geen jpeg blokken enzo ziet), is maar 0,4 MB. Het BMP bestand is groter, maar dat wil niet zeggen dat die ook beter is, want die JPEG heeft een veel scherper beeld, ook al is het bestand kleiner.
Dit is even een extreem voorbeeld hoor om aan te geven dat je beide niet kunt vergelijken enkel aan de bitrate. Er wordt namelijk een andere codering gebruikt. Maar over het algemeen wordt ondervonden dat DTS wat beter klinkt, wat dynamischer (groter verschil tussen hard en zacht), bij DD klinkt al het geluid een beetje op hetzelfde geluidsniveau (compressed heet dat) terwijl DTS daar wat ruimer mee is. Dit zijn allemaal losse ervaringen die je veelal ziet opduiken, dus het kan per test weer verschillen. Maar over het algemeen wordt aangenomen dat DTS wat beter klinkt dan Dolby Digital.

Vraag ik me alleen nog af waar je steeds die term Dolby ProLogic 5.1 tegenkomt. Is dat op je receiver of in het menu van de DVD speler zelf? (dus niet het menu van de film bedoel ik)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• CronoS76
Ik zit nu op mijn werk dus kan ik er nu niet even naar kijken, maar als ik straks thuis ben dan zal ik eens kijken naar alle termen die op mijn receiver, DVD en Dvd speler staat.

Toch jammer dat DTS dus toch beter is dolby Digital ..dan ga ik het toch weer overwegen :)

Verwijderd

Ik heb deze week een DVDspeler besteld. De Hiteker HE-1900.
Al lezend vraag ik mij nu af hoe het nu bij mijn speler zit.
(heb in de winkel eigenlijk niet over het geluid gevraagd, alleen zo veel mogelijk formaten om te kunnen lezen)

gegevens:
PAL / NTSC: Yes / Yes
Analogue Audio Output: 1* STEREO (With Dolby Prologic)
DTS / Dolby Digital (AC-3): COAX
Dolby Digital decoder: No

Hoe kan ik nu het beste mijn geluid aansluiten? Ik heb een oude radio/versterker (20jaar) en nieuwe TV.

En: wat is dan precies het verschil tussen die onderste 2 opties? Is me uit al jullie verhalen toch nog niet duidelijk, maar ja, ben ook volkomen leek op dit gebied...
:? :? :?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 10:31 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt op je bestelde DVD speler gewoon een stereo uitgang, deze kun je waarschijnlijk gewoon op je oude receiver aansluiten (je moet misschien wat andere stekkers hebben).

Voor surround geluid zul je dan toch echt een nieuwe receiver nodig hebben, je DVD speler geeft het surround geluid namelijk digitaal door.

Op je TV sluit je het ding gewoon aan via scart, en zul je waarschijnlijk gewoon stereo geluid hebben.

• CronoS76
Nog een klein vraagje... Op advies van een vriend van mij heb ik nog een zaakje gebeld die gespecialiseerd zijn in audio systemen om te vragen of hij nog wat machientjes had liggen om DTS geluid te krijgen...

Maargoed, om een lang verhaal kort te maken, hij beweerde dus dat naast Dolby Digital geluid ook standaard DTS geluid ook geconvert zou moeten worden naar de analoge poorten op mijn DVD speler. Dus, hij zei dat een vervanging van mijn DVD speler een uitkomst zou zijn om DTS geluid te krijgen... Hij zei dus dat ik niet een volwaardige AC/3 Decoder had.

Dit is toch niet zo of wel? Een vervanging van mijn DVD speler helpt toch niet? Als ik nu DTS selecteer is het muisstil in mijn kamer :-)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Klopt, je DVD speler decodeerd DD naar analoog, maar DTS niet. Een ander DVD speler zou dat misschien wel kunnen idd.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik weet niet of je een pc hebt met een geluidskaart met een 5.1 uitgang en eventueel met powerdvd of windvd erop , dan zou je nl de pc aan je receiver kunnen aansluiten en in het menu van een dvd die zowel DD als DTS heeft beide kunnen beluisteren , en horen of het een behoorlijk verschil betreft .

Persoonlijk vind ik vaak DD gecodeerde films net zo goed klinken als DTS
het ligt namelijk ook aan de opname apparatuur van de geluidstechnicus die voor het geluid in de film zorgt , een goede DD kan beter klinken dan een slechte DTS

How do you save a random generator ?

• CronoS76
deepspace schreef op 03 december 2003 @ 14:13:
Klopt, je DVD speler decodeerd DD naar analoog, maar DTS niet. Een ander DVD speler zou dat misschien wel kunnen idd.
Ik heb dus even gekeken naar DVD spelers van Philips en Sony die standaard een Ac/3 decoder in zich hebben. Dat is geen kattepis :-) Kost rond de 400 euro zo te zien...! Een receiver ligt in dezelfde prijsklasse; dus de vraag is of er naast die Creative set ook nog andere Ac/3 decoders zijn? Iemand enig idee?

[ Voor 37% gewijzigd door CronoS76 op 04-12-2003 09:33 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 14:52
CronoS76 schreef op 03 december 2003 @ 09:47:
Ik zit nu op mijn werk dus kan ik er nu niet even naar kijken, maar als ik straks thuis ben dan zal ik eens kijken naar alle termen die op mijn receiver, DVD en Dvd speler staat.

Toch jammer dat DTS dus toch beter is dolby Digital ..dan ga ik het toch weer overwegen :)
DTS kan beter klinken door de verminderde compressie en een ander (beter?) algoritme. Een directe vergelijking is heel moeilijk, je hebt dan een dvd nodig met zowel DD als DTS waarbij het bronmateriaal hetzelfde is, en waarbij de tracks met precies dezelfde geluidssterkte zijn vastgelegd. Je kunt dan heen en weer schakelen en het verschil horen. Ik ken echter geen dvd's die hieraan voldoen.

Maar ga er niet vanuit dat je het verschil tussen DD en DTS kunt horen op een receiver en luidsprekersetje van een paar 100 euro. Als je echt van DTS wilt genieten heb je toch echt een stel fatsoenlijke speakers nodig. Als je die hebt en je bent tevreden over je receiver, overweeg dan een losse DTS-decoder (al zou ik niet weten waar die te krijgen zijn) of een nieuwe dvd-speler met ingebouwde DTS-decoder. Een dergelijke speler heeft het logo 'DTS Digital Surround' i.p.v. 'DTS Digital Out'. Deze spelers zijn niet zo heel duur meer...

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 14:52
Voorbeeld van zo'n speler (a-merk): Philips dvd 634

Volgens de Philips site heeft ie DTS decoder.

Volgens kieskeurig.nl is ie 150 euro.

• CronoS76
PhilipsFan schreef op 04 december 2003 @ 09:59:
Voorbeeld van zo'n speler (a-merk): Philips dvd 634

Volgens de Philips site heeft ie DTS decoder.

Volgens kieskeurig.nl is ie 150 euro.
Ja, ik zie het .. dat is inderdaad niet verkeerd!

• CronoS76
CronoS76 schreef op 04 december 2003 @ 13:00:
[...]

Ik denk alleen dat die decoder niet goed is, als ik kijk op een plaatje van deze DVD speler dan heb ik geen 6 analoog uit, het verwijst oook naar een losse decoder: http://www.p4c.philips.co...01/dvd634_001_dfu_eng.pdf

En dan kan je nog krijgen wat ik heb, dat hij het DTS signaal niet decodeert, en dat doet deze denk ik ook niet ?

Verwijderd

deepspace schreef op 03 december 2003 @ 11:25:
Je hebt op je bestelde DVD speler gewoon een stereo uitgang, deze kun je waarschijnlijk gewoon op je oude receiver aansluiten (je moet misschien wat andere stekkers hebben).

Voor surround geluid zul je dan toch echt een nieuwe receiver nodig hebben, je DVD speler geeft het surround geluid namelijk digitaal door.

Op je TV sluit je het ding gewoon aan via scart, en zul je waarschijnlijk gewoon stereo geluid hebben.
Dat is me nu wel duidelijk. Dank je.
Ik ben dan alleen bang dat ik hem niet via de versterker kan doen want daar zit al de cassettespeler in. Dus dat wordt dan Scart naar de TV, begrijp ik.
En waarvoor is dan die COAX?

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Nog even over dat DTS hè, zat van de week bij ARP, een erg goede audiostudio voor mastering van CD's, DVD's enzo.. Over DTS gehad, naar zijn zeggen (en ik vertrouw op zijn kunde in deze), zijn DTS-tracks tegenwoordig helemaal niet meer beter dan DD 5.1 tracks.. Dit omdat ze tegenwoordig op dezelfde schijven bijgeschreven worden, waardoor de benodigde bitrate voor een betere kwaliteit dan DD niet behaald kan worden...

Geintje wat ze tegenwoordig uithalen met DTS-tracks op DVD's, is dat ze die er wat harder opzetten, waardoor het switchen van DD naar 5.1 een dynamisch verschil oplevert en dus resulteert in het gevoel dat DTS beter klinkt..

Verder ben ik blij dat de topicstarter na de 20 uitleggen eindelijk doorheeft dat bij een 6 kanaals ingang het geen reet uitmaakt wat voor een decoder er in de receiver zit, daar deze dan niet gebruikt wordt :P

Weet wel dat de eind-versterkers voor rear-kanalen in prologic receivers vaak van inferieure kwaliteit zijn..

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 12:31:
[...]

Dat is me nu wel duidelijk. Dank je.
Ik ben dan alleen bang dat ik hem niet via de versterker kan doen want daar zit al de cassettespeler in. Dus dat wordt dan Scart naar de TV, begrijp ik.
En waarvoor is dan die COAX?
COAX is één tulpstekkertje waar digitaal het geluidssignaal doorheen kan.. Heb je niets aan dus.

Als je TV nu al aangesloten is op je versterker, kun je gewoon de DVD speler met SCART aan je TV koppelen, welke het DVD geluid zal weergeven (dus ook naar de versterker) als je een DVD'tje speelt..

PS: Cassettespeler..? Bestáát dat nog :?

Verwijderd

Obi schreef op 06 december 2003 @ 12:52:
COAX is één tulpstekkertje waar digitaal het geluidssignaal doorheen kan.. Heb je niets aan dus.
maar wààrvoor is ie dan? oftewel, waar sluit je dat op aan? COAX roept bij mij iets op van TV/radio-antenne-aansluiting...
Als je TV nu al aangesloten is op je versterker, kun je gewoon de DVD speler met SCART aan je TV koppelen, welke het DVD geluid zal weergeven (dus ook naar de versterker) als je een DVD'tje speelt..
TV zit niet op de versterker. CD speler zit er overigens wèl ook op. Maar ik denk haast dat die wel weg kan?
Roept trouwens wel een nieuwe vraag bij me op: kun je je TVgeluid ook via je boxen laten komen dan? En hoor je het dan óók nog uit de speakers van de TV zelf?
PS: Cassettespeler..? Bestáát dat nog :?
wordt inderdaad amper meer gebruikt, hij blijft daar eigenlijk maar steeds gewoon staan....
zal hem inderdaad eens opruimen.
Pagina: 1