[Debian Netinstall en ADSL] Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• ZoekDribbel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05-2025
Ik heb thuis nu een kleine server staan (p1 233Mhz, 1GB disk) met Win98 en Winroute. Deze gaat helaas nog wel eens down (connectie blijft open, maar er is geen dataverkeer meer mogelijk :( Een reset is het enige dat werkt) Daarom wil ik er Debian op zetten doormiddel van een network install. (moet klein blijven geen grafische meuk, wel ssh,ftp,http,php etc)

Nu is mijn vraag "Lukt dat, een network install via ADSL" Ik adsl bij planet. Onder windows moet je ``vaag'' inbellen naar hun via VPN en 10.0.0.150 of zoiets. Veel gezovcht op google en got maar nooit echt dingen gevonden die duidelijk aangeven hoe zo iets werkt. Alleen maar via Kabel/ethernet connecties.

Programmeren is makkelijker als je denkt

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-01 20:05

McFreak

McFraGG de gekste !!

McFraGG de gekste !!

• ZoekDribbel
De eerste paar zijn alleen in het frans en de rest gaat alleen over het opzetten van ADSL als debian REEDS draait. Niet als je een netinstall wilt doen via ADSL

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

*TIP* : Bouw je modem om tot Pro dan heeft iedereen lekker internet terwijl jij aan je debian bakkie werkt ;) En als je alles klaar hebt dan maak je van die Debian bak de DMZ host (nadat je eerst de firewall helemaal goed hebt geconfigt uiteraard) en heb je alles wat je wil zo'n beetje + je debian bakkie mag downtime hebben want voor je internet maakt het niks uit ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
Wat voor soort modem heb je dan, USB of ethernet?

Misschien had dat uit de context al duidelijk kunnen zijn, maar ik ben niet zo bekend met alle soorten ADSL-modems (helaas) en opties die ze wel of niet hebben.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Of je gebruikt ff tijdelijk een andere pc met winroute enzo om verbinding met adsl te maken, dan kan je gewoon een netwerkinstall uitvoeren op die oude bak....
Zo los ik het meestal op...

Verwijderd

Hmm, als je je verbinding reeds werkend hebt is het geen probleem. Nu begrijp ik dat je eerst die verbinding op de pc zelf moet openzetten.... er is volgens mij gewoon een PPP optie tijdens de install waar je je gegevens in kunt voeren, misschien dat dat werkt? Ik heb zelf thuis een router die die verbinding openhoudt dus heb van dit probleem geen last gelukkig :p

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Yup, kan. Het kost mischien wat moeite, maar nieuwere debian iso's hebben pptp aan boord tijdens de installatie. En laat je dat nu net nodig hebben om die vpn op te zetten ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
ZoekDribbel schreef op 01 december 2003 @ 14:00:
Onder windows moet je ``vaag'' inbellen naar hun via VPN en 10.0.0.150 of zoiets.
Aangezien je dit zegt en dit alleen van toepassing is bij het ethernet modem, raad ik aan om deze te tweaken. Kijk voor de guide hiervoor op www.bruring.com. Je tweakt de modem dan naar een router en dan heb je dus je debian server niet eens meer echt "nodig".

Je heb dan gelijk ook je probleem opgelost, aangezien er geen vpn verbinding meer moet worden aangemaakt, het is dus gewoon een kwestie van je netwerk instellen met default gateway, dns, etc. of natuurlijk gewoon dhcp mocht je dit willen.

Waar je ook voor kan gaan is de SIP-spoof, waarmee je je debian bak een firewall kan opzetten. Deze zal dan een stuk beter zijn dan de brakke NAT implementatie van de alcatel routers/modems. Meer informatie kan je hierover vinden op www.jelmerbarhorst.com.

• ZoekDribbel
Wilke schreef op 01 december 2003 @ 14:30:
Wat voor soort modem heb je dan, USB of ethernet?

Misschien had dat uit de context al duidelijk kunnen zijn, maar ik ben niet zo bekend met alle soorten ADSL-modems (helaas) en opties die ze wel of niet hebben.
Ik heb een Ethernet modem en geen cd-speler. Ik is het niet mogelijk om de modem te tweaken aangezien die niet van mij is. Ik heb een poging gewaagd met de 6 floppies install, maar dan vraagt gaat debian op een gegeven moment proberen te connecten met het internet, wat natuurlijk niet werkt. Want er is nooit gevraagd hoe hij dat moet doen. Hoe maak ik de installer wijs dat hij pptp moet gebruiken over eth0 met een bepaalde username/password combi?

Pagina: 1