Ik rij hard maar mijn motto is ook dat ik mijn rem op de snelweg niet vaak wil gebruiken, dus: op tijd gas terug. Maar zelfs dan blijven soms hele drommen mensen op de linkerbaan zonder redenWFvN schreef op 01 december 2003 @ 16:23:
[...]
Ik kan me gedeeltelijk vinden in jouw beredeneringen.
Je rijdt te hard... okee, heb ik ook gedaan; gewoon vol plank met een Alto met een snelheid van 170 kilometer per uur; wel 's avonds laat op een rustige snelweg. Flink 'doorrijden' (lees: racen) vind ik ook heerlijk maar doe het tegenwoordig maar niet meer (ik wil niet beweren dat ik niet meer te hard rijd, maar absoluut niet meer in die mate)
Okee, het is prettig als dan een auto doe voor je rijdt, ook rekening met je houdt.
En jij wil daar (zoals je aangeeft en dat wil ik ook direct geloven) ook rekening mee houden indien er een 'baas boven baas' is en harder rijdt dan jij.
Maar je gaat me toch niet vertellen dat jij maar even niet gaat inhalen omdat er een auto is die veel sneller rijdt dan jij (en veel sneller dan toegestaan) die jou in wil halen? Jij laat je klemrijden? Als je dat doet: zeer sociaal van je.
Ik kan je vertellen dat ik dat niet doe als ik me netjes aan de snelheid houd en iemand vindt het nodig om met 170 langs me heen te racen. Ik zal niet bewust zo'n persoon gaan zitten stangen door veeeeeel te vroeg links te gaan rijden en/of veeeeeeeel te laat weer naar rechts toe te gaan (tenzij hij gaat kleven.... dan wil ik wel eens wat trager zijn)
Als ik op een rustige snelweg rijd en ik zie iemand met hoge snelheid naderen, best... van mij mag hij zolang hij me niet in gevaar brengt. En door hoge snelheden voel ik me niet direct bedreigd (hoewel ik best weet wat de gevolgen kunnen zijn). Maar ik maak dan een aantal inschattingen:
Ik wil een auto inhalen die voor me rijdt
1) Als ik op normale afstand tot m'n voorganger naar links ga, is die auto achter me dan al voorbij? Zo ja: gewoon lekker rechts rijden en die snelheidsduivel voorbij laten rijden. Zo nee: ga naar 2
2) Als ik op normale afstand tot m'n voorganger naar links wil gaan en die auto moet vanaf dat moment noodgedwongen vol in de ankers OF ik druk hem van de weg af. Wat doe ik dan? Wat eerder naar de linker baan zodat de auto achter me voldoende tijd heeft om te zien dat ik daar rijd en dat hij voldoende tijd heeft om actie te ondernemen zoals gas los.
Als deze persoon gewoon de poot op het gas houdt (en daarmee verkeerd inschat) en pas op het laatst flink in de remmen gaat en lekker aan m'n bumper gaat hangen, wil ik 'per ongeluk' wel eens het voetje lichtelijk van het gas optillen en toch net die 2 a 3 seconden later naar rechts toe gaan. Neemt die persoon al tijdig gas terug, dan ben ik best bereid om even een tikje gas bij te geven en zo vlot mogelijk naar rechts te gaan.
Hij is bezig met overtreden van de regels. Heb ik geen problemen mee. Maar hij heeft maar gewoon te slikken dat ik me wel aan de regels houd. Noem het een metaliteitsprobleem (van mij) als je dat wil.... Maar ik noem het dan de omgekeerde wereld.
Tandem rulez.... IBM s*cks