sneller comp voor een Noob

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 17:43
Ik heb een tijdje geleden een computer geupgrade voor een kennis.
Dit koste hem toen dik 800 euro en hij kreeg hier een Athlon 2000+ en 512 pc 3200 geheugen voor, samen met een WD 80GB 8MB schijf.
(Echt een supercomputer toen)

Nou belde hij me op met de mededeling dat de computer traag zou zijn, dit leek me sterk want hij gebruikte alleen maar internet en word (dacht ik).

Ik ga langs en idd die computer is traag als stront, IE opstarten duurt 4 sec enz.
Bleek dat hij zelf een virusscanner een firewall, overnet en nog veel meer "rommel" had geinstalleerd.
Zo zag ik veel "gratis" spam rommel en programma's van betaalsites enz, hij trapt overal in!

Nou ga ik zijn computer weer upgraden met een Athlon64, 1024MB Geheugen en 2 Raptor schijven in raid-0..

Hebben jullie nog tips, ervanuitgaande dat hij er binnen 6 maanden weer een puinbak van heeft gemaakt.. heb ik met die 2 Raptor schijven al het mogelijke gedaan voor die man om de computer zo lang mogelijk snel te houden?

(Dual processor is voor hem te duur)

Windows opnieuw installeren is nl iets wat ik liever niet doe aangezien hij dan van alles en nog wat gebackupped wilt hebben.. van zijn mail tot databases tot zijn nokia rommel en mp3's en documenten enz...

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:36
Misschien stomme vraag, maar waarom probeer je niet eerst zijn oude bak weer goed aan het werk te krijgen?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe bedoel je paarlen voor de zwijnen.... :/

Kan je niet gewoon die computer opnieuw installeren, plus een ghost-imageje erbij?
Back-up-plan -> verschillende partities...

Scheelt veel geld. En is ook niet zo ongelooflijk zonde...

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:00
Ik snap dat nieuwe PC's bouwen leuk is. Bovendien heeft de gebruiker het gevoel dat zijn probleem is opgelost.

Maar je zou ook kunnen overwegen gewoon Windows XP weer op nieuw te installeren. En eventueel à 150 euro een cursus geven hoe houd ik mij PC netjes.

• RHE123
  • Laatst online: 20:54
Koop een extra harde schijf waar hij al zijn rommel opzet >:)

En je kan gewoon de windows schijf steeds backup terugzetten :) 8)

Verwijderd

als je het mij vraagt, dikke overkill voor alleen internet en word 8)7

een hele schone installie zou al heeeeeel veel schelen, mjah dat wil je dus niet.

• procyon
weet ik maar dan weet hij dat ook en belt hij me elke 2 maanden voor een fresh XP install, en dat doe ik liever niet wegens al het andere werk dat erbij komt kijken.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je kan toch niet elke keer een nieuwe computer samen stellen na 3 maanden omdat ie te traag is 7(8)7 , je moet gewoon eerst die "oude" bak maar eens normaal gaan schoonmaken met adware enzo

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ja idd, gewoon ff een format en ff alles opnieuw installeren, kun je weer 6 maanden verder ;) :)

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Waarom ga jij als je er kennelijk niet genoeg verstand van hebt, hem helpen?
Als hij niet kan internetten op een Athlon 2000 kan hij dat ook niet op een Athlon64. Je zult de oplossing moeten zoeken in ander gebruik. Zorg dat hij andere partitie's krijgt voor zijn backup en dat hij als de PC traag word hij een image kopieert. Daarnaast heb je veel kans dat je als er een nieuwe mobo inkomt de pc toch opnieuw geinstalleerd moet worden.

• wisselwerking
Dan gebruik je dus een image van de windows partitie.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sommige mensen kunnen gewoon elke configuratie verpesten door spyware/virussen/foute sites etc...

De upgrade die een n00b verdient is XP Pro en dan een aantal rechten uitzetten.

En de onderdelen die jij noemt heb je echt niet minimaal nodig voor een beetje internet.

{signature}

• procyon
Die vorige upgarade was alweer 1.5 jaar geleden dacht ik. Bovendien wilt hij zelf een upgrade.

• RHE123
  • Laatst online: 20:54
Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:32:
weet ik maar dan weet hij dat ook en belt hij me elke 2 maanden voor een fresh XP install, en dat doe ik liever niet wegens al het andere werk dat erbij komt kijken.
Je kan toch eenmalig een backup maken en die terugzetten, met een beetje geluk kan hij het na een tijdje nog zelf ook, zo moeilijk is da nie :)

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2025
koop ipv nieuew pc extra hd , zet daar complete image van het systeem op en iedere keer als ie problemen heeft zet je een ghost image terug , documenten etc ff op aparte partitie zetten.

Met een nieuwe pc belt ie je ook om de twee weken weer hoor :P

Verwijderd

You are DOOMED!!!!!! })

PC upgraden helpt wel maar ik ben bang dat dit maar tijdelijk helpt.
En bij de way gooi je dan ook ontzettend veel geld over de balk.
Systeemspecs zijn zwaar overdreven voor een internetmachientje.

Helaas voor jou maar format c: is echt de enige goede oplossing :7

• wisselwerking
Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:33:
Die vorige upgarade was alweer 1.5 jaar geleden dacht ik. Bovendien wilt hij zelf een upgrade.
En waarom wil hij een upgrade? Omdat zijn computer traag is. Ligt dat aan de computer? Nee, dat ligt aan de gebruiker en zijn troep die hij op de computer heeft gemaakt. Dus eerst de oude computer maar eens aanpakken. Je zult verbaasd staan te kijken wat voor verschil dat is.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
En je denkt dat een processor die misschien de helft sneller is het probleem oplost? Zelfs een 10x snellere processor lost het probleem niet op. Hij zal denken: oh mooi, snellere processor, dan kan ik dit er ook nog wel opzetten.

Kun je geen Windows 2000 erop zetten, en hem dan een non-administrator login geven met beperkte rechten? Lost al veel op denk ik.

• procyon
Jaja, Maar hij wilt zelf kunnen aankloten, het is ten slotte zijn eigen pc!
Verder kan ik hem niet wijsmaken dat hij niet alle rommel moet installeren, hij vergeet het steeds.

• wisselwerking
Hij mag ook wel wat aankloten, maar jij kunt hem toch goed op weg helpen. En een nieuwe bak kopen lijkt mij in dit geval zwaar overdreven.

• GlowMouse
  • Niet online
Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:35:
Jaja, Maar hij wilt zelf kunnen aankloten, het is ten slotte zijn eigen pc!
Verder kan ik hem niet wijsmaken dat hij niet alle rommel moet installeren, hij vergeet het steeds.
Eigen pc, eigen problemen. :)

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Ik denk dat jij eens moet leren om nee te zeggen en dit soort mensen het zelf te laten uitzoeken of een bedrag afspreken dat hij je gaat betalen.

I think, therefor I am.....I think.

• procyon
xzoticate schreef op 27 november 2003 @ 14:35:
[...]

En waarom wil hij een upgrade? Omdat zijn computer traag is. Ligt dat aan de computer? Nee, dat ligt aan de gebruiker en zijn troep die hij op de computer heeft gemaakt. Dus eerst de oude computer maar eens aanpakken. Je zult verbaasd staan te kijken wat voor verschil dat is.
Precies en als je weet wat voor een gebruiker het is dan bouw je een computer die beter bestand is tegen dit soort gebruik dan een standaard pc.
Tenminste dat dacht ik dan.

• procyon
Ricochet schreef op 27 november 2003 @ 14:37:
Ik denk dat jij eens moet leren om nee te zeggen en dit soort mensen het zelf te laten uitzoeken of een bedrag afspreken dat hij je gaat betalen.
Ik wil het wel voor hem doen hoor, vind het wel leuk ook.. (krijg betaald dus)
Ik vind het wel een uitdaging om een computer te bouwen die zijn misbruik zo lang mogelijk kan bijbenen.

• wisselwerking
Nee, dat is onzin. Hardware kan het wel aan, maar als je software verneukt krijg je een slome bak. Heb zelf nog een oude PIII 533Mhz staan die sneller is dan een PIV 2Ghz van familieleden.

• procyon
xzoticate schreef op 27 november 2003 @ 14:38:
Nee, dat is onzin. Hardware kan het wel aan, maar als je software verneukt krijg je een slome bak. Heb zelf nog een oude PIII 533Mhz staan die sneller is dan een PIV 2Ghz van familieleden.
Ja dat is omdat je er verstand van heb en waarschijnlijk elke maand wel een nieuwe setup draait.
Dat is bij elke tweaker zo :)

Verwijderd

De meeste tweakers hier willen een pc zo efficient mogelijk gebruiken. Als jij dan komt vragen met welke hardware je de meeste "spam" kan draaien dan krijg je denk ik niet zo snel het antwoord dat je graag wilt :)

Verwijderd

Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:38:
[...]

Ik wil het wel voor hem doen hoor, vind het wel leuk ook.. (krijg betaald dus)
Ik vind het wel een uitdaging om een computer te bouwen die zijn misbruik zo lang mogelijk kan bijbenen.
Die PC bestaat niet je kan met 1 druk op de knop een OS verneuken dus ook al zou je een quad Xeon hebben is die zo gaar

• GlowMouse
  • Niet online
xzoticate schreef op 27 november 2003 @ 14:38:
Ha, dat heb ik ook, alleen dan met een 466MHz celeron, en een 2,4GHz, prachtig is dat, en dan zeggen ze nog 'die van mij is veel sneller, waarom koop je geen nieuwe, hij is al zo oud' >:)

En TS: ik denk dat je het echt moet gaan zoeken in de buurt van non-administrator login, regedit32 gebruiken om de run map te beveiligen. Winschool safety-carts zijn ook erg goed, maar ik denk wat te goed. Kan hij lekker formatteren en partitioneren, na een reboot werkt het weer.

edit: ik formatteer jaarlijks

[ Voor 4% gewijzigd door GlowMouse op 27-11-2003 14:43 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22
Ik vraag me af wie hier nu de n00b is. Jij of de gebruiker van een xp2000? Als je gewoon zoals hier al is aangegeven windows opnieuw installeerd, direct ghost image maakt en dan 2 partities bakt en hem dan duidelijk een cursus geeft of desnoods een website waarop staat wat de gevaren zijn van internet en hoe je dat kunt afvangen dan is er toch niks aan de hand?

Gebruik ook alternatieve software voor veel voorkomende dingen.. zoals firebird / opera voor internet, thunderbird voor zo vermijd je veel voorkomende rotzooi zoals die extra toolbartjes en spul. (en popups )

Strava | AP | IP | AW

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Je zegt hij heeft geen geld voor een dual cpu. Wat heeft ie daar in godsnaam aan, enkel word en internet. Leer hem liever minder naïef te zijn. Hoe snel de pc ook is dan zal die altijd traag worden.
Bovendien is een upgrade voor internet/word echt overbodig met het huidige systeem, maar goed dat moet ie natuurlijk zelf weten.

Installeer hem gewoon een goede virusscanner, (firewall), adaware oid. En geef hem het advies niet zomaar van alles te installeren. En geef hem desnoods minder rechten....

[ Voor 5% gewijzigd door t!mP op 27-11-2003 14:44 ]

Verwijderd

Procyon for life ben je zelf een noob????
Je moet zulke mensen juist informeren en adviseren als een professional.

Verwijderd

Ik ken dat... een vriend van me had ook een erg trage pc gekregen. reinstall hoefde niet eens (win2k ding, 1300MHZ Duron, 256MB DDR266, 32MB VGA, 40GB 7200rpm, modem), ik heb alle shit van zijn pc verwijderd, nieuwe AV geinstalleerd en virussen geëlimineerd en hij ging weer als een tierelier. Een echte cleanup, zodat alleen de pc zoals die was geïnstalleerd weer overbleef. Ik heb alleen het opschonen van de registers maar achterwege gelaten, met de gedachte dat wellicht over een maand of 3 toch wer hetzelfde gaande is en dan installik em wel weer overnieuw indien nodig...

• procyon
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 14:40:
De meeste tweakers hier willen een pc zo efficient mogelijk gebruiken. Als jij dan komt vragen met welke hardware je de meeste "spam" kan draaien dan krijg je denk ik niet zo snel het antwoord dat je graag wilt :)
Dat is jammer, want ik wil alleen een antwoord op mijn vraag.
Bovendien gaat zijn oude moederbord en de rest naar zijn zoontje toe, en wat ket het jullie nou schelen?
Ik heb het hem echt niet aangepraat, hij wilt het zelf en hij is niet van plan zijn computergebruik aan te passen.

• procyon
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 14:42:
Procyon for life ben je zelf een noob????
Je moet zulke mensen juist informeren en adviseren als een professional.
NU Ontopic!

DEZE MAN WILT ZIJN GEDRAG NIET AANPASSEN!

WIE BEN IK OM HEM TE VERTELLEN WAT HIJ OP ZIJN EIGEN PC DIENT TE DOEN!
Hij weet donders goed dat het niet slim is want ik heb hem dat (natuurlijk) al 100x verteld

Tsjeez!

Bovendien loop ik hier al wat langer mee dan de gemiddelde tweaker hier..

• Webgnome
het kan mij persoonlijk geen bal schelen dat hij geld uitgeeft aan WEER een nieuw systeem. HEt gaat er alleen om dat hij geld over de balk aan het gooien is om dat je met een amd 64 proc wel wat meer kunt dan alleen internetten en word.. ideetje.. mail mij ik kan je wel een p2 350 mhz met 64 mb en 4gb (en 3com netwerkkaart) fixen voor 75 euro.. stuk goedkoper en hij kan er mee doen wat hij wil maar ik den kniet dat jij dat wil of wel?

Strava | AP | IP | AW

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 19:54
ik ken dit probleem:

sommgie noobérs zijn zelfs bang voor computers.. ..ze zijn bang dat computer door je nerds wordt weer kapto..... en ze zijn ook in paniek geraakt als het simpele probleek komt .

Sterker nog, windows xp moet altijd vernieuwen daar hebben ze geen idee dat ze zelf windows xp moeten upgraden gezien grote bugs zijn.

noob;ers kunnen ook trappen als oplichters die spamt ..

www.tiedragon.nl

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29
Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:43:
[...]

Dat is jammer, want ik wil alleen een antwoord op mijn vraag.
Bovendien gaat zijn oude moederbord en de rest naar zijn zoontje toe, en wat ket het jullie nou schelen?
Ik heb het hem echt niet aangepraat, hij wilt het zelf en hij is niet van plan zijn computergebruik aan te passen.
Je vraagt om tips zodat zijn pc niet naar 6 maanden weer een puinbak is. Tips als antispam programma's, hem leren werken met een pc etc luister je niet naar.
Elke mangool kan een pc, hoe snel die ook is, binnen enkele dagen om zeep helpen. Steeds een nieuwe pc daarvoor kopen is gewoon geld verspilling.

Wat verwacht je anders voor een tips?

[ Voor 7% gewijzigd door robbert op 27-11-2003 14:49 ]

Verwijderd

Nou ga ik zijn computer weer upgraden met een Athlon64, 1024MB Geheugen en 2 Raptor schijven in raid-0..

haha, enkel om spyware en adware te draaien..
sorry, hehehehe

• wisselwerking
We zeggen ook niet dat jij het hem aanpraat. Maar je vraagt aan ons om tips, dus die geven we. Maar uit jouw antwoorden lijkt het soms alsof je goed wil praten dat er een nieuwe computer voor aangeschaft zou moeten worden en dat is natuurlijk niet zo.

• Remy
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:46:
[...]

NU Ontopic!

Hij weet donders goed dat het niet slim is want ik heb hem dat (natuurlijk) al 100x verteld

Tsjeez!

Vertel hem, dat als hij nieuwe hardware wil, hij die kan krijgen. Kijk eens naar het werkstation van BalusC in het Dual Xeon ervaringen topic. Zeg hem ook dat dat hem 4800 euro gaat kosten en dat het dan wat langer gaat duren voordat hij het ding verprutst. Of zeg hem, dat hij met wat simpele inzet en logisch pc-werk geen cent hoeft uit te geven en z'n huidige pc weer erg snel kan krijgen.

Aan hem de keus.

Edit: overigens is het nergens voor nodig om zo te reageren: je komt zo niet erg volwassen over namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Remy op 27-11-2003 14:52 ]

LinkedIn
Instagram

• Webgnome
Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:46:
[...]

NU Ontopic!

Tsjeez!

je doe eens rustig man.. je doet net alsof we je allemaal persoonlijk aanvallen.. believe me dat is niet zo althans niet van mijn kant. DAt hij zijn gedrag niet wilt aanpassen dat is niet jou probleem en ook niet het mijne het is alleen zwaar debiel dat hij een nieuwe pc wilt omdat hij zijn eigen pc verklooit.. voor dit soort mensen zou je de pc eigenlijk moeten verbieden!

p.s wtf heeft de looptijd die je heir hebt nou te maken met het oplossen van jou probleem?

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

draai adware een x en leeg die pc ff van spyware, en stel de firewall en virusscanner ff normaal in. scheelt hem geld, en jou tijd om het in te bouwen enzo...

Verwijderd

Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:37:
[...]

Precies en als je weet wat voor een gebruiker het is dan bouw je een computer die beter bestand is tegen dit soort gebruik dan een standaard pc.
Tenminste dat dacht ik dan.
Maar er is bijna geen bak bestand tegen zo'n gebruiker!!
Dus het is al heel vaak verteld---> Img!!!!

maak het je zelf niet zo moeilijk... Okay, misschien verdien jij er op... maar dis niet de manier...

• procyon
robbertkrebbers schreef op 27 november 2003 @ 14:47:
Je vraagt om tips zodat zijn pc niet naar 6 maanden weer een puinbak is. Tips als antispam programma's, hem leren werken met een pc etc luister je niet naar. Elke mangool kan een pc, hoe snel die ook is, binnen enkele dagen om zeep helpen. Steeds een nieuwe pc daarvoor kopen is gewoon bullshit.
Mijn vraag was, hoe bouw ik een computer die zo lang mogelijk bestand is tegen het misbruik (gebruik) van deze gebruiker.
Dat deze gebruiker dat doet en waarom hij dat doet is jullie probleem niet, het is de vraag ook niet.

Hij wilt een computer waar hij op kan aankloten! dat is zijn wens terwijl hij weet dat het niet het beste is, kunnen we daar nou over ophouden?

Ontopic!

Verwijderd

[vergelijkingsmode] Ik ken iemand zonder rijbewijs , maar hij wil nu een nieuwe auto omdat de oude nu vol met deuken zit. Weet iemand wat voor auto hij kan gebruiken waar hij zolang mogelijk in rond kan rijden zonder deuken. [/vergelijkingsmode]

Dit is dus het doel met de verkeerde middelen voorbij streven als je het mij vraagt.

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:39

ultimateharry

Team Slayer:-)

Heb dit topic even met verbazing zitten doorlezen.
Vraag hem hoeveel duizend euro hij wil uitgeven, ga een middagje pricewatchen en dan ben je toch klaar 8)7
Ik zou zeggen bouw die athlon 64 met 1Gb pc-3200, 2 raptors in raid voor hem en gooi dit topic dicht.

[ Voor 27% gewijzigd door ultimateharry op 27-11-2003 14:55 ]

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 14:48:
enkel om spyware en adware te draaien..
Gewoon een lijstje maken voor welke spy- en adware hij gevoelig is, daarna de systeemeisen berekenen voor een pc die 1 jaar mee kan. Houdt er wel rekening mee dat het aantal spy- en adware elke maand verdubbeld, en de systeemeisen toenemen.

Kom je uit op RAID 5, 32 Xeons en een 150" TFT voor de pop-upjes.

Misschien kun je hem laten sponsoren door de spywaremakers?

• Outerspace
  • Laatst online: 21:37

Outerspace

Admin General Chat
VOlgens mij had je het beter hier kunnen plaatsen als je het mij vraagt: "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" deel 6
Tsjeez!

Dat zegt helemaal niks. Je krijgt er geen hogere status meer hoor ;)

Wauw, een sig!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:52:
Mijn vraag was, hoe bouw ik een computer die zo lang mogelijk bestand is tegen het misbruik (gebruik) van deze gebruiker.
Dat deze gebruiker dat doet en waarom hij dat doet is jullie probleem niet, het is de vraag ook niet.

Hij wilt een computer waar hij op kan aankloten! dat is zijn wens terwijl hij weet dat het niet het beste is, kunnen we daar nou over ophouden?

Ontopic!
Er blijft maar een mogelijkheid over: IBM bellen voor een supercomputer of een cluster van 1500 desktops..

Begrijp je zelf hoe vreemd je vraag is?

• eejee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-06 11:32
Volgens mij heb je allang antwoord op je vraag. Je wilt weten of dat wat je aan wil schaffen goed genoeg is voor het doel. Gemiddelde antwoord hier is nee.

• wisselwerking
Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:52:
[...]

Ontopic!
Maar het is toch al eerder gezegd, dat het aankloten niet te maken heeft met de configuratie van je computer (althans niet volledig). Als hij graag een nieuwe computer wil dan moet hij dat weten, maar ik denk dat het hier niet eens had hoeven vragen. Je kijkt gewoon bij een computerzaak en koopt het snelste van het snelste (ook meestal duurste van het duurste). Toch?

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:19
Een compleet nieuwe computer is niet nodig! Gewoon een Juzt-Reboot kaartje erin en klaar!
http://www.hardware.info/reviews.php?id=367
De Juzt-Reboot kan in twee modi werken: Instant Restoration, en Backup. In de eerste modus wordt de beschermde partitie altijd teruggezet tijdens het opstarten van de PC. Deze modus is bijvoorbeeld erg handig voor computer practica-ruimtes op scholen, om te garanderen dat een PC altijd in goede staat opstart.
Dan blijft al die rotzooi er wel af >:)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
Natuurlijk, een goeie tip voor zulke mensen is: Partitioneer je HDD zodat je ALLEEN Windows op de C hebt, een schijf van bijvoorbeeld 3GB, en maak een backup partitie van 3GB waarop je een Image van de C schijf kan zetten. De rest van de HDD gebruik je gewoon voor data. Elke keer dat de PC zo traag als strond word, zal hij de Image terug kunnen zetten.

Trouwens, waarom PC 3500 met een Athlon XP 2000+ ? Dan is Pc2100 al voldoende.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• procyon
ReemF schreef op 27 november 2003 @ 14:50:
[...]

Vertel hem, dat als hij nieuwe hardware wil, hij die kan krijgen. Kijk eens naar het werkstation van BalusC in het Dual Xeon ervaringen topic. Zeg hem ook dat dat hem 4800 euro gaat kosten en dat het dan wat langer gaat duren voordat hij het ding verprutst. Of zeg hem, dat hij met wat simpele inzet en logisch pc-werk geen cent hoeft uit te geven en z'n huidige pc weer erg snel kan krijgen.

Aan hem de keus.

Edit: overigens is het nergens voor nodig om zo te reageren: je komt zo niet erg volwassen over namelijk.
Ik vraag gewoon hardware advies en als mense gaan vragen of ik een noob ben omdat ik zijn computergebruik niet aan banden leg schiet dat bij mij in het verkeerde keelgat.

Ik weet dat je gezond verstand gebruiken hier de oplossing zou zijn, hij weet dat ook maar hij wilt zijn computer blijven gebruiken zoals hij dat gewend is te doen.

Dat dat debiel is ben ik met jullie eens maar ik vind het vervelend dat die door 10 posters gemeld moet worden.

Ik heb mijn eigen conculsies getrokken en heb bij nader inziens niets aan een second opinion van GOT omdat ik NON replies krijg die niet ontopic zijn, jammer...

Dat hij een Workstation van ruim 4000 euro kan kopen weet hij ook wel maar dat is natuurlijk onzinnig.
Ik denk dat hij het hier iig wel langer mee red dan een gewone setup en dat was de bedoeling..

Deze kan dicht

Verwijderd

Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:59:
[...]

Ik denk dat hij het hier iig wel langer mee red dan een gewone setup en dat was de bedoeling..

Deze kan dicht
dat is dus NIET waar..hij zal het niet langer mee redden ,daarom is het zo onzinnig :)

Verwijderd

GlowMouse schreef op 27 november 2003 @ 14:53:
[...]

Gewoon een lijstje maken voor welke spy- en adware hij gevoelig is, daarna de systeemeisen berekenen voor een pc die 1 jaar mee kan. Houdt er wel rekening mee dat het aantal spy- en adware elke maand verdubbeld, en de systeemeisen toenemen.

LOL _/-\o_ zoals al eerder gezegd kun je beter een systeem image maken en die man leren hoe hij die image terug kan zetten zodat zn pc weer rete snel is. Dit lijkt me zowieso slim, of je dat systeem gaat upgraden (behoorlijke overkill trouwens, maarja, das mijn probleem verder niet) De laatste Ghost werkt zeer makkelijk, dus je kan die man heel goed leren hoe hij die image terug zet. Windows update auto zetten, NAV erop zetten en lekker auto laten updaten, zet hier een pass op zodat hij deze niet kan veranderen, adaware installeren en hem elke week laten draaien, laat hem werken met Firebird, scheelt ook weer problemen, installeer alle benodigde programma's, zodat hij dit niet meer hoeft te doen. Of maak een multiboot ofzo, met een os die hij lekker kan verkloten en een os waar hij alleen dingen kan starten....

• GlowMouse
  • Niet online
[...]

Ik vraag gewoon hardware advies en als mense gaan vragen of ik een noob ben omdat ik zijn computergebruik niet aan banden leg schiet dat bij mij in het verkeerde keelgat.

Ik weet dat je gezond verstand gebruiken hier de oplossing zou zijn, hij weet dat ook maar hij wilt zijn computer blijven gebruiken zoals hij dat gewend is te doen.

Dat dat debiel is ben ik met jullie eens maar ik vind het vervelend dat die door 10 posters gemeld moet worden.

Ik heb mijn eigen conculsies getrokken en heb bij nader inziens niets aan een second opinion van GOT omdat ik NON replies krijg die niet ontopic zijn, jammer...

Dat hij een Workstation van ruim 4000 euro kan kopen weet hij ook wel maar dat is natuurlijk onzinnig.

Deze kan dicht
En niks over mijn idee van een gelimiteerde gebruiker :(

• procyon
Sluuut schreef op 27 november 2003 @ 14:59:
Natuurlijk, een goeie tip voor zulke mensen is: Partitioneer je HDD zodat je ALLEEN Windows op de C hebt, een schijf van bijvoorbeeld 3GB, en maak een backup partitie van 3GB waarop je een Image van de C schijf kan zetten. De rest van de HDD gebruik je gewoon voor data. Elke keer dat de PC zo traag als strond word, zal hij de Image terug kunnen zetten.

Trouwens, waarom PC 3500 met een Athlon XP 2000+ ? Dan is Pc2100 al voldoende.
Hier had ik zelf ook al aan gedacht maar hij zet ook veel andere dingen (toch ) op zijn c en dan kan ik weer lekker gaan uitzoeken wat en waar, dat zie ik niet zitten.

pc 3200 omdat dat bordje het geheugen op 400Mhz kon zetten, en voor toekomstige upgrades.

• procyon
GlowMouse schreef op 27 november 2003 @ 15:02:
[...]

En niks over mijn idee van een gelimiteerde gebruiker :(
Hij wilt geen elkele restrictie, het is zijn computer..
Het is geen gebruiker in een groot bedrijf, het is zijn eigen thuis pc.

• procyon
GlowMouse schreef op 27 november 2003 @ 14:53:

wat geestig :?

• Remy
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Ok voor zo'n user heb ik maar 1 tip:

http://shop.store.yahoo.com/lentenusa/lereca.html

Reborn kaartje. Al z'n belangrijke meuk goed weg zetten, 1 rebootje en z'n pc is als nieuw. Veel succes ermee.

LinkedIn
Instagram

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Koop twaalf 2ehands pI'tjes en laat hem elke maand een "verse" uit de doos halen.
Daarmee kun je er weer een jaar tegenaan.

Dit lijkt mij de enige zinnige oplossing voor een gebruiker die alleen maar wil klooien en een zg tweaker die installaties weigert te herstellen.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je letterlijke vraag is "Hebben jullie nog tips, ervanuitgaande dat hij er binnen 6 maanden weer een puinbak van heeft gemaakt.. heb ik met die 2 Raptor schijven al het mogelijke gedaan voor die man om de computer zo lang mogelijk snel te houden?"

Dan krijg je een heleboel tips en ben je in ene in je wiek geschoten. Hoe heb je het dan zo lang uit kunnen houden hier, zoals je terloops opmerkt. Vervolgens komt er een vervolgvraag "Mijn vraag was, hoe bouw ik een computer die zo lang mogelijk bestand is tegen het misbruik (gebruik) van deze gebruiker."

Geen, elke computer met wat voor specificaties dan ook zal hij vernaggelen (blijkbaar). Alleen pure rekenpower zal dan nog helpen, hence, de IBM supercomputer. Vervolgens serveer je deze logische conclusie ook weer af met "Dat hij een Workstation van ruim 4000 euro kan kopen weet hij ook wel maar dat is natuurlijk onzinnig.". Geen supercomputer dus, je zegt zelf al dat dat onzinnig is.

Dan rest mij nog de vraag, wat je nou in hemelsnaam wil vragen 8)7 Het lijkt nu op niets anders dan gewoon een vage systeemcheck vraag. Wat moet ik kopen derhalve: --- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. ---

[ Voor 7% gewijzigd door Wekkel op 27-11-2003 15:12 ]

• NewbieNeo
  • Laatst online: 11-01 20:38
je zegt zelf dat je niet graag windows steeds installeer, wat ik kan begrijpen, aangezien 't toch met office enzo erbij zo'n 1,5 uur kan duren..

maar waarom dan niet een image van je C: schijf maken met bijv. Drive image???

ik heb 't ook gedaan, en ik kan je vertellen dat dat een hele hoop frustaties en tijd bespaart...
als mijn pc door allerlei spyware, onnozel gedownloade programmaatjes, langzamer is geworden, is 't met drive image met 1 klik (bij wijze van) opgelost binnen 3 minuten.

zoals je ziet scheelt 't tog wel een hoop tijd.. :)

[ Voor 6% gewijzigd door NewbieNeo op 27-11-2003 15:10 ]

Verwijderd

ReemF schreef op 27 november 2003 @ 15:07:
Ok voor zo'n user heb ik maar 1 tip:

http://shop.store.yahoo.com/lentenusa/lereca.html

Reborn kaartje. Al z'n belangrijke meuk goed weg zetten, 1 rebootje en z'n pc is als nieuw. Veel succes ermee.
lijkt mij idd de meest nuttige oplossing

Verwijderd

Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 14:32:
No flame intended, zo zal hij wel opgevat worden, voor een n00b door een n00b. Dit is gewoon geld verkloterij als je het mij vraagt. Vaak overnieuw installeren is op te lossen door.

Cursus HUFTERproof maken pc deel 1

1. Maak logische image`s C: voor windows D: zijn documenten E: voor meuk F: voor Image + drivers en zooizor.

2. Installeer je OS CLEAN met noodzakelijke meuk als drivers en de rest van de puin zoals Office virus scan enz. Stel alles zo in dat zijn documenten op de D: worden opgeslagen en wat ever voor`n meuk hij nog meer heeft ook.

3. Maak image van de puin en schrijf deze weg op de Image partitie wel ff een 10GB partitie aanmaken voor een compleet geinstalleerd OS en dan bedoel ik dus ook COMPLEET.

4. Hide de Image partitie, zo kan die dude daar ook al niet meer aankomen.

5. Leer met DOS werken, maak een elcheapo recovery disk met Gdisk om de partitie weer zichtbaar te maken in DOS en Ghost voor het Image weer terug te vlammen. En bij het maken van die recovery disk moet je er ff rekening mee houden dat er GEEN user interferance mag zijn.. vooral niet van iemand die denkt dat een compleet Athlon64 systeem kopen een oplossing is voor TypicalUserErrors preventie..

6. Trek invredesnaam 30 minuten van je kostbare tijd uit om die gast een KORTE computer cursus te geven zodat hij weet hoe hij ken branden en dat hij die puin allemaal niet hoeft te downloaden.

Goodluck with it m8

• procyon
NewbieNeo schreef op 27 november 2003 @ 15:09:
je zegt zelf dat je niet graag windows steeds installeer, wat ik kan begrijpen, aangezien 't toch met office enzo erbij zo'n 1,5 uur kan duren..

maar waarom dan niet een image van je C: schijf maken met bijv. Drive image???

ik heb 't ook gedaan, en ik kan je vertellen dat dat een hele hoop frustaties en tijd bespaart...
als mijn pc door allerlei spyware, onnozel gedownloade programmaatjes, langzamer is geworden, is 't met drive image met 1 klik (bij wijze van) opgelost binnen 3 minuten.

zoals je ziet scheelt 't tog wel een hoop tijd.. :)
Ik weet het en sterker nog doe het zelf al sinds mijn Celeron 433, maar deze man installeerd zo veel softrware erbij (op c) dat hij dat dan allemaal niet kwijt wilt.. vandaar dat dat niet kan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zolang jij bereid bent hem telkens weer te helpen veranderd er niets in zijn gedrag.

Al zet je er een systeem neer van een ton, Windows blijft Windows en de gebruiker blijft een prutser dus slibt alles net zo snel weer dicht.

Denk eraan, snelheid went dus na korte tijd is 'traag' voor zijn gevoel net zo snel als op dit moment.

Zou hem even dit topic laten lezen en je door hem niet meer voor het karretje laten spannen.

ARME AOW’er

• procyon
Webgnome schreef op 27 november 2003 @ 14:50:
p.s wtf heeft de looptijd die je heir hebt nou te maken met het oplossen van jou probleem?
outerspace schreef op 27 november 2003 @ 14:54:
VOlgens mij had je het beter hier kunnen plaatsen als je het mij vraagt: "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" deel 6
Dat zegt helemaal niks. Je krijgt er geen hogere status meer hoor ;)
Er wordt gesuggereerd dat ik een noob zou zijn vandaar die reactie ;)

Verwijderd

Dan moet je simpel zeggen dat je hem niet kan helpen, of moet je eens goed aan de gang met software als adaware / spybot / regcleaner en diit met de taakmanager/ een batch proberen te automatiseren, en hem zeggen dat ie wel mag doen met de pc wat ie wilt, maar dees prgjes sowieso niet deïnstaleren en ook geen (slechte) alternatieven daarvoor instaleren. Dat anders zijn pc direct weer nr de vaantjes is...

Schijfcontrole/ antivirus/ defragmentatie/ adaware zet ik sinds een jaartje altijd mooi dat ze op bvepaalde tijdstippen automatisch hun job doen, op de pc's wat ik hier verkoop in mn zaak. Ik moet zeggen dat ik een PAK minder klanten heb die terugkomen met de mededeling 'mijn pc werkt traag' :), naturmlijk dat dit niet 'DE' oplossing is, maar het heplt wel erg :)misschien moet je het zo eens proberen?

Qua hardware, daar kan je niet veel mee winnen vrees ik. je gaat het meeste ucces hebben op de manier wat ik juist zei, (zeker aangezien de gebruiker dan nog zo goed als alles kan doen)maar 100% foolproof is het niet. Het filtert wel al heel veel problemen weg...

Succes ermee

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 15:10:
[...]

No flame intended, zo zal hij wel opgevat worden, voor een n00b door een n00b. Dit is gewoon geld verkloterij als je het mij vraagt. Vaak overnieuw installeren is op te lossen door.

Cursus HUFTERproof maken pc deel 1

1. Maak logische image`s C: voor windows D: zijn documenten E: voor meuk F: voor Image + drivers en zooizor.

2. Installeer je OS CLEAN met noodzakelijke meuk als drivers en de rest van de puin zoals Office virus scan enz. Stel alles zo in dat zijn documenten op de D: worden opgeslagen en wat ever voor`n meuk hij nog meer heeft ook.

3. Maak image van de puin en schrijf deze weg op de Image partitie wel ff een 10GB partitie aanmaken voor een compleet geinstalleerd OS en dan bedoel ik dus ook COMPLEET.

4. Hide de Image partitie, zo kan die dude daar ook al niet meer aankomen.

5. Leer met DOS werken, maak een elcheapo recovery disk met Gdisk om de partitie weer zichtbaar te maken in DOS en Ghost voor het Image weer terug te vlammen. En bij het maken van die recovery disk moet je er ff rekening mee houden dat er GEEN user interferance mag zijn.. vooral niet van iemand die denkt dat een compleet Athlon64 systeem kopen een oplossing is voor TypicalUserErrors preventie..

6. Trek invredesnaam 30 minuten van je kostbare tijd uit om die gast een KORTE computer cursus te geven zodat hij weet hoe hij ken branden en dat hij die puin allemaal niet hoeft te downloaden.

Goodluck with it m8
7. Installeer Mozilla (Firebird en Thunderbird), hierdoor heeft die veel minder last van al die spam en 99% van de website's werkt perfect onder mozilla

• wisselwerking
Procyon for life schreef op 27 november 2003 @ 15:11:
[...]

Ik weet het en sterker nog doe het zelf al sinds mijn Celeron 433, maar deze man installeerd zo veel softrware erbij (op c) dat hij dat dan allemaal niet kwijt wilt.. vandaar dat dat niet kan.
Ik zou hem dit topic laten lezen en aangeven dat je hem wel wil helpen, maar dat het eigenlijk zonde van het geld is. Vervolgens een reinstall volgens een voornoemde methode.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Helaas, dit topic is best wel naar de galemiezen geholpen ..

Procyon: ik raad je aan om de schijf in 2 partities te opdelen: C:\ voor Windows en de meest noodzakelijke Program Files en D:\ voor de belangrijkste documenten (backup enzo). Van C:\ maak je dus een image. Elke keer als het mis gaat, dan haal je alles leeg en zet je de image terug op C:\. Kwestie van minuten :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 27-11-2003 15:22 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.