Linux installeren op IDE-RAID lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:24
Ik heb sinds kort een nieuwe pc en daar wil ik behalve verschillende Windows-versies ook een Linux-distributie (Mandrake 9.2, Fedora Core 1 of Suse 9.0) op installeren. Het probleem is dat de RAID-Controllers door geen van deze distributies standaard worden herkend. Ik heb de FAQ al doorgelezen, een aantal soortgelijke topics gezocht/gevonden/doorgelezen en de info op http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/ideraid.html ook doorgelezen, maar het lukt me nog steeds niet om Linux te installeren.

De bedoeling is dat Linux achteraan op mijn tweede RAID-controller komt te staan op een stuk lege ruimte dat ik hiervoor heb gereserveerd. Alle systeeminfo, mijn partitieindeling en het resultaat van mijn pogingen met Mandrake, Fedora en Suse heb ik voor de volledigheid hieronder vermeld.

De kern van het probleem lijkt te liggen in het feit dat de fabrikant van de RAID-controller geen binaries beschikbaar heeft voor recente linux-distributies en in het feit dat ik niet weet hoe ik van de source hiervan een binarie voor een bepaalde linux-distributie kan maken.

Belangrijke Systeem-info
Moederbord = Gigabyte GA-8KNXP
Onboard IDE RAID-Controller = ITE Tech Inc. IT8212F ATA133 RAID Controller
Onboard SATA RAID-Controller = Intel ICH5R (82801ER)
Windows Harde Schijven = 2x Western Digital Raptor 36 GB, 10000 RPM, 8 MB, in RAID 0 op de Onboard SATA RAID-Controller
Overige Harde Schijven = 4x Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB, 7200 RPM, 8 MB in RAID 0+1 op de Onboard IDE RAID-Controller

Overige Systeem-info
Onboard Netwerk-Controller = Intel 82547El (Pro 1000CT)
Processor = Intel Pentium 4 3.00 Ghz (800 Mhz FSB)
Geheugen = 4x512 MB PC3200 in Dual Channel
Videokaart = ATI Radeon 9800 Pro AIW 128 MB
Geluidskaart = Creative Soundblaster Audigy 2
Floppy = Standaard 1.44 MB
DVD-ROM = JLMS XJ-HD166S
CD-RW = LITE-ON LTR-52327S
Toetsenbord en Muis = Logitech Cordless Desktop MX
Monitor = IIYama AU5131DT BK 20"
Boxen = Creative Labs MegaWorks 5.1 THX

Partitie-info Disk 1 (70605 MB)
Windows XP Home Edition NL, Primair, Hidden, NTFS, 17.657 MB
Windows 2000 Professional Edition US, Primair, Hidden, NTFS, 17.657 MB
Windows Server 2003 Enterprise Edition US, Primair, Hidden, NTFS, 17.657 MB
Windows Testomgeving (momenteel Windows 2000 Professional NL), Primair, Hidden, NTFS, 17.634 MB

Partitie-info Disk 2 (234487 MB)
DOS 6.22 met BootMagic 8.0 als Bootmanager, Primair, Active and Visible, Fat32, 17.657 MB
Massa-oplag, Logisch station (in de extended partitie), Visible, NTFS, 199.197 MB
Unallocated Space, Logisch station (in de extended partitie), Visible, Unformatted, 17.634 MB

Poging met Mandrake 9.2
ENTER -> Next -> Accept -> Next -> Next -> ataraid -> Next -> No -> Next -> Next

An error occurred
An error occurred - no valid devices were found on which to create new filesystems. Please check your hardware for the cause of this problem

Poging met Mandrake 9.2 met binary driver-floppy
F1 -> ENTER -> CTRL + ALT + F2
modprobe floppy
mkdir /floppy
mount -t vfat /dev/fd0 /floppy
cd /floppy
cp 2.4.21-0.13mdkBOOT/iteraid.o /tmp/
cd /tmp/
modprobe sd_mod
/usr/bin/insmod_ iteraid.o

iteraid.o: kernel-module version mismatch
iteraid.o was compiled for kernel version 2.4.21-0.13mdkBOOT while this kernel is version 2.4.22-10mdkBOOT.

Poging met Suse 9.0 Live-Eval
Accept -> ENTER

No hard disks were found for the installation.
Please check your hardware!

Poging met Fedora Core 1
linux text (anders loopt de installatie keihard vast) -> ENTER -> Skip -> ENTER -> ENTER -> ENTER -> OK -> ENTER -> ENTER -> Disk Druid -> Enter

The partition table on device sda was unreadable. To create new partitions it must be initialized, causing the loss of ALL DATA on this drive.
This oparation will override any previous installation choices about which drives to ignore.
Would you like to initialize this drive, erasing ALL DATA?

NO -> ENTER

The partition table on device sdb was unreadable. To create new partitions it must be initialized, causing the loss of ALL DATA on this drive.
This oparation will override any previous installation choices about which drives to ignore.
Would you like to initialize this drive, erasing ALL DATA?

NO -> ENTER

An error has occurred - no valid devices were found on which to create new file systems. Please check your hardware for the cause of this problem.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je zou kunnen proberen om Mandrake 9.1 te installeren, die gebruikt waarschijnlijk wel 2.4.21-0.13mdkBOOT. Daarmee zou je je RAID wel moeten kunnen aanspreken. Als 9.1 eenmaal is geinstalleerd kun je de progamma's wel upgraden naar de versies die bij 9.2 zitten.

Als je nog een extra harde schijf (niet in RAID) in je systeem kunt zetten, kun je daarop installeren, en als dat draait de module voor je eigen kernel compileren. En dan je linux partities overzetten naar je RAID.

Of je stuurt een mailtje naar de fabrikant met de vraag of ze van plan zijn om binaries beschikbaar te maken voor de installatie van nieuwere distributies.

Erg nette & duidelijke opening!

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Arnaud
Eerst 9.1 installeren en dan 9.2 gaat waarschijnlijk wel lukken, maar heeft als nadeel dat ik weer complete ISO's moet gaan downloaden en daarna "handmatig" upgraden. Het doel van de installatie is juist om een idee te krijgen hoe Linux-distributies vandaag "Out-of-the-box" werken.

Een extra harde schijf heb ik jammer genoeg niet meer beschikbaar. De eerste RAID-array bevat wel een gedeelte dat weg mag, maar Intel heeft nog helemaal geen drivers voor Linux voor die RAID-array.

Het mailtje naar de fabrikant heb ik maandag al de deur uitgedaan, maar ik heb zelfs nog geen read-reciept gehad. Ik verwacht daar eerlijk gezegd dus ook niets meer van.

Is het niet mogelijk om tijdens de installatie van bijvoorbeeld Mandrake naar een prompt te gaan en dan de driver te compileren? Ik ben er overigens ook nog niet achter welke commando's ik voor dat compileren nodig zou hebben, maar "make" gaf een "command not found" tijdens een van mijn experimenten.

Ik ben trouwens blij dat mijn openingspost bevalt. Ik wilde alle informatie geven en duidelijk maken dat ik zelf al heel wat geprobeert heb. Ik ben een DOS/Windows-expert die ieder jaar (sinds RedHat 5.2) een uitstapje probeert te maken naar de Linux-wereld. Tot nu toe is dat telkens slecht bevallen omdat Linux mijn laptops en bijbehorende netwerkkaarten/videokaarten niet wilde laten werken. Sinds ik deze computer heb leek een Linux-experiment me weer de moeite waard, maar het lijkt erop alsof mijn newbie-kennis en de telkens weer terugkerende driver-problemen wederom roet in het eten gingen gooien. Het verschil met voorgaande jaren is dat ik nu wat meer geduld heb en daarom dit topic heb geopend.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Wat heb je ertegen om eerst 9.1 te installeren? Ten eerste is 9.1 ook vrij recent (er zijn slechts een paar updates geweest in 9.2, en geen fundamentele veranderingen), vrij makkelijk up te graden naar 9.2, en nu eenmaal het makkelijkst om werkend te krijgen, aangezien het eruit ziet dat 9.1 wel ondersteuning heeft voor jouw (vrij excentrieke) config.

Een driver compileren werkt als volgt (voor drivers die niet standaard in de kernel zitten): Je moet de source hebben van de kernel die je draait (of wilt gaan draaien). Dat is nodig omdat er sommige dingen afgestemd moeten worden op de rest van het systeem. En je moet de source hebben van de driver zelf.

Vaak is er door de fabrikant een scriptje geschreven die je een paar vragen stelt (waar staat de kernel-source bv), en dan automatisch gaat compileren. Let erop dat de compiler-versies gelijk moeten zijn! De kernel en de driver moeten met dezelfde gcc-versie gecompileerd zijn, anders werkt t niet.

Het is in theorie mogelijk om tijdens de setup de driver te compileren, maar je begrijpt dat een installatie-cd geen dingen als een compiler, kernel-sources, enz aan boord heeft. Dat zou vette overkill zijn voor vrijwel iedereen.

Maar aangezien jij niet veel kaas hebt gegeten hiervan denk ik dat je je beter daar niet mee bezig kunt houden, en het bij binaries houden voorlopig.

Wat ook nog opties zijn is om niet alles op alles te zetten om op je RAID schijven te installeren, maar op je gewone IDE-controller. Zou je een hoop gedoe kunnen schelen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Arnaud
Wat heb je ertegen om eerst 9.1 te installeren?
Stel je voor dat je Windows XP zou willen installeren en je moest eerst 2 GB downloaden, drie cd's branden, Windows 2000 installeren en dan pas kunt upgraden naar Windows XP.
Een driver compileren werkt als volgt...
De driver-sources heb ik ondertussen en ik kan me ook nog voorstellen dat ik dit moet compileren met de gewenste kernel actief en gcc-compiler aanwezig, maar heb ik voor het compileren van een driver echt de kernel-sources (nog eens een cd! downloaden) nodig? Ook het door jou genoemde "fabrikanten-scriptje" bestaat in mijn geval niet. Ik kan via google honderden voorbeelden vinden van het compileren van een kernel, maar niet 1 van het compileren van een driver. Welke commando's moet ik hiervoor dan uitvoeren?
Het is in theorie mogelijk om tijdens de setup de driver te compileren, maar je begrijpt dat een installatie-cd geen dingen als een compiler, kernel-sources, enz aan boord heeft. Dat zou vette overkill zijn voor vrijwel iedereen.
vandaar ook mijn Linux driver kip-ei-situatie topic. Hoe compileer je nou een driver voor een kernel die je niet kunt installeren omdat je daarvoor de driver nodig hebt?
Wat ook nog opties zijn is om niet alles op alles te zetten om op je RAID schijven te installeren, maar op je gewone IDE-controller. Zou je een hoop gedoe kunnen schelen.
Al mijn schijven zitten in RAID-arrays, dus dit is voor mij geen optie. Bovendien is het zonder problemen gelukt om DOS 6.22 te installeren (zelfs bootable) op deze array/RAID-controller. Als het met een OS van 10 jaar geleden lukt dan zou het met Linux toch ook moeten lukken? O-)

Ieder jaar besluit ik om een paar dagen met de meest recente Linux-distributies te testen om te kijken hoever het met Linux staat. Ieder jaar kom ik ook weer vanaf de installatie problemen tegen waar ik als Linux-leek niet omheen kan werken (op verscillende hardware-configuraties). Dit jaar heb ik besloten om door te zetten bij problemen waarvan ik denk dat ze met wat meer kennis best op te lossen zouden moeten zijn, maar het resultaat is er tot nu toe nog niet naar.

• smokalot

smokalot

titel onder

Arnaud schreef op 27 november 2003 @ 19:32:
[...]
Stel je voor dat je Windows XP zou willen installeren en je moest eerst 2 GB downloaden, drie cd's branden, Windows 2000 installeren en dan pas kunt upgraden naar Windows XP.
Het verschil tussen 9.1 en 9.2 is beter te vergelijken met XP met en zonder SP1. Verder hoef je helemaal 9.2 niet te downloaden, je kunt prima upgraden zonder ook maar te rebooten!!! (behalve de kernel natuurlijk, is op zich ook niet aan te raden, maar het kan wel).
[...]
De driver-sources heb ik ondertussen en ik kan me ook nog voorstellen dat ik dit moet compileren met de gewenste kernel actief en gcc-compiler aanwezig, maar heb ik voor het compileren van een driver echt de kernel-sources (nog eens een cd! downloaden) nodig? Ook het door jou genoemde "fabrikanten-scriptje" bestaat in mijn geval niet. Ik kan via google honderden voorbeelden vinden van het compileren van een kernel, maar niet 1 van het compileren van een driver. Welke commando's moet ik hiervoor dan uitvoeren?
de kernel-sources zijn ong. 35MB, en staan ook nog eens op de CD.

Als er geen fabrikanten-scriptje is dan toch zeker wel een README of INSTALL waar stap voor stap staat uitgelegd wat je moet doen.

De reden dat je honderden kernel-howtos kunt vinden en geen drier-howtos is omdat jij tot de ongelukkige paar behoort die per se iets nodig heeft waar geen drivers voor in de kernel zelf zitten. En je bent ook nog eens een beginner, waardoor het lastig is om zelfs maar te zoeken naar oplossingen.
[...]
vandaar ook mijn Linux driver kip-ei-situatie topic. Hoe compileer je nou een driver voor een kernel die je niet kunt installeren omdat je daarvoor de driver nodig hebt?
door te beginnen met iets dat wel werkt, en daarna het zodanig aan te passsen dat het ook nog eens werkt zoals jij het wilt. Paar opties:

- knopix proberen, voordeel is dat je ongelooflijk veel kunt prutsen vrijwel zonder gevaar. Je zou zelfs kunnen proberen hiermee die driver te installeren
- andere (kleine, paar gig is genoeg) harde schijf in je pc, en nu NIET op je RAID-controller.
- kijk voor welke kernel-versies er een binary driver beschikbaar is, en kijk of je hier iets mee kunt.
[...]
Al mijn schijven zitten in RAID-arrays, dus dit is voor mij geen optie. Bovendien is het zonder problemen gelukt om DOS 6.22 te installeren (zelfs bootable) op deze array/RAID-controller. Als het met een OS van 10 jaar geleden lukt dan zou het met Linux toch ook moeten lukken? O-)
heb geen verstand van DOS, maar moet zeggen dat je me enigzins verbaast hebt idd. Is waarschijnlijk omdat DOS stuk minder geavanceerd is, en de hardware minder direct aanspreekt (wat je ook flink beperkt in je mogelijkheden trouwens).
Ieder jaar besluit ik om een paar dagen met de meest recente Linux-distributies te testen om te kijken hoever het met Linux staat. Ieder jaar kom ik ook weer vanaf de installatie problemen tegen waar ik als Linux-leek niet omheen kan werken (op verscillende hardware-configuraties). Dit jaar heb ik besloten om door te zetten bij problemen waarvan ik denk dat ze met wat meer kennis best op te lossen zouden moeten zijn, maar het resultaat is er tot nu toe nog niet naar.
Ik zie dat je al vrij veel moeite hebt besteed, en ik zie dat je daarvoor nog niet geheel beloond bent. Ik weet echter zeker dat als je nog wat meer moeite besteed je zeker weten resultaat gaat krijgen.

goed, ik zal kijken of ik je nog ergens mee kan helpen door ns wat dingen op te zoeken en oplossingen te bedenken. Een mogelijkheid die me te binnen schiet is bv het compileren van de mdk-9.2 kernel, en de driver.

Ook wil ik wel eens weten waarom die RAID controller eigenlijk niet supported is, aangezien intel de source heeft vrijgegeven. Zou best kunnen dat ie dus WEL in de kernel zit, alleen dat zowat elke distro m uit heeft gezet aangezien toch niemand m gebruikt.

Verwijderd

http://forums.gentoo.org/...=62163&highlight=ite+raid

Hier staat zo'n beetje het hele verhaal. De oplossing is goede kernel installeren (op andere computer of losse harde schijf), goede driver bakken en installeren.

• smokalot

smokalot

titel onder

Ik vind het maar een vage kaart, ze geven wel de source van de driver, maar die is wel distro-specifiek, wat is het idee van de source geven dan :?

Veder zie ik dat je op een ATA-RAID wilt installeren, terwijl je ook een SATA-RAID kaart hebt, die waarschijnlijk WEL werkt (ik zie op de link die je zelf gegeven hebt dat deze vanaf 2.4.21 supported is). Is het geen optie om m daar op te zetten?

Ook ben ik een beetje kwijt waar je m nou op wilt hebben, ik dacht dat je m op de plek wilde hebben van de lege ruimte? dus
Partitie-info Disk 2 (234487 MB)
DOS 6.22 met BootMagic 8.0 als Bootmanager, Primair, Active and Visible, Fat32, 17.657 MB
Massa-oplag, Logisch station (in de extended partitie), Visible, NTFS, 199.197 MB
Unallocated Space, Logisch station (in de extended partitie), Visible, Unformatted, 17.634 MB
daar?

Je hebt slechts een onboard RAID-controller, en geen gewone IDE=poorten?

Ik ben zojuist op het idee gekomen om de kernel van de 9.2 cd te vervangen door die van de 9.1 cd, zal ns kijken of dat werkt... (zal uiteindelijk toch betekenen dat je nog een iso moet downen helaas).

• Arnaud
Mijn excuses voor mijn verlate reactie, maar werk/slaap/nog meer werk gaan jammer genoeg nog altijd voor op mijn "hobby".
Het verschil tussen 9.1 en 9.2 is beter te vergelijken met XP met en zonder SP1. Verder hoef je helemaal 9.2 niet te downloaden, je kunt prima upgraden zonder ook maar te rebooten!!! (behalve de kernel natuurlijk, is op zich ook niet aan te raden, maar het kan wel).
Normaal gesproken zou ik het hiermee eens zijn omdat er geen grote kernel-stap (2.4->2.6) wordt genomen, maar Windows XP SP1 en Windows XP gebruiken gewoon dezelfde driver. Vandaar mijn vergelijking met Windows 2000 en Windows XP.
de kernel-sources zijn ong. 35MB, en staan ook nog eens op de CD.
Ik dacht dat sources op aparte "SRPMS"-cd's stonden, blijkbaar is de kernel hierop een uitzondering. Dit zou overigens betekenen dat er wel mogelijkheden zijn om tijdens de installatie de driver te compileren.
Als er geen fabrikanten-scriptje is dan toch zeker wel een README of INSTALL waar stap voor stap staat uitgelegd wat je moet doen.
Nee, alleen de sources, verder geen uitleg. Bij de binaries zit overigens wel een uitgebreide handleiding voor zowel een "update" als een "kale" installatie.
De reden dat je honderden kernel-howtos kunt vinden en geen drier-howtos is omdat jij tot de ongelukkige paar behoort die per se iets nodig heeft waar geen drivers voor in de kernel zelf zitten. En je bent ook nog eens een beginner, waardoor het lastig is om zelfs maar te zoeken naar oplossingen.
Dan heb ik tot nu toe blijkbaar extreem veel pech gehad, want zowel op meerdere laptops als op deze hypermoderne pc is het me nog nooit gelukt om alle hardware goed werkend te krijgen. Laat staan dat alle hardware direct door de kernel werd ondersteund.
door te beginnen met iets dat wel werkt, en daarna het zodanig aan te passsen dat het ook nog eens werkt zoals jij het wilt. Paar opties:
- knopix proberen, voordeel is dat je ongelooflijk veel kunt prutsen vrijwel zonder gevaar. Je zou zelfs kunnen proberen hiermee die driver te installeren
- andere (kleine, paar gig is genoeg) harde schijf in je pc, en nu NIET op je RAID-controller.
- kijk voor welke kernel-versies er een binary driver beschikbaar is, en kijk of je hier iets mee kunt.
Knoppix loopt vast bij het "booten vanaf floppy" vanaf CD-ROM. Misschien dat er iets mis is gegaan bij het branden. Ik zal dit nog een keer proberen. Ik heb geen extra harde schijf liggen die ik tijdelijk zou kunnen aansluiten. Ik heb binaries voor Mandrake 9 (2.4.19-16), Mandrake 9.1 (2.4.21-0.13), RedHat 8, RedHat 9 en Suse 8.2 (2.4.20). Beginnen met een oudere kernel waar ik een binarie voor heb is ook een probleem. Ik heb na een zoektocht op een stuk of 10 Mandrake-Mirrors nergens meer een ISO van 9.1 kunnen vinden. De ISO's zijn overal vervangen door 9.2, alleen oudere "ftp-installs" staan nog on-line.
heb geen verstand van DOS, maar moet zeggen dat je me enigzins verbaast hebt idd.
_/-\o_ for DOS :Y)
Ik zie dat je al vrij veel moeite hebt besteed, en ik zie dat je daarvoor nog niet geheel beloond bent. Ik weet echter zeker dat als je nog wat meer moeite besteed je zeker weten resultaat gaat krijgen.
Ik geef de moed nog niet op en hoop op een gouden tip op dit forum, of oneindige wijsheid in mijn slaap.
goed, ik zal kijken of ik je nog ergens mee kan helpen door ns wat dingen op te zoeken en oplossingen te bedenken. Een mogelijkheid die me te binnen schiet is bv het compileren van de mdk-9.2 kernel, en de driver.
Een goed-doorbakken kernel-tje sla ik natuurlijk niet af, maar ik zou nog veel liever:
  • Tijdens de installatie een "prompt" openen
  • Een floppy met daarop de driver-sources mounten
  • make ?????? uitvoeren om de sources te compileren tot een geschikte iteraid.o
  • Verdergaan met de installatie volgens de ITE-installatie-handleiding
[quote]Ook wil ik wel eens weten waarom die RAID controller eigenlijk niet supported is, aangezien intel de source heeft vrijgegeven. Zou best kunnen dat ie dus WEL in de kernel zit, alleen dat zowat elke distro m uit heeft gezet aangezien toch niemand m gebruikt.[quote]De ITE8212 is de PATA RAID-chip op bijna alle moderne GIGABYTE-moederborden. De ICH5R is de SATA RAID-chip op alle luxe moederborden met een Intel 865/875-chipset. High-End, ja, maar zeldzaam, nee.
Dit was zeker een interessante link, maar voor mij echt veel te hoog gegrepen. Blijkbaar moeten er voor verschillende kernel-versies verschillende patches op de driver-sources worden uitgevoerd. Dat lukte zelfs de meeste (ervaren?) Gentoo-gebruikers op dat forum niet!
Ik vind het maar een vage kaart, ze geven wel de source van de driver, maar die is wel distro-specifiek, wat is het idee van de source geven dan
Geen idee, maar de driver-sources, binaries en installatie-methoden voor Mandrake, RedHat en Suse verschillen echt enorm, het heeft dus niet alleen met de kernel-versie te maken.
Veder zie ik dat je op een ATA-RAID wilt installeren, terwijl je ook een SATA-RAID kaart hebt, die waarschijnlijk WEL werkt (ik zie op de link die je zelf gegeven hebt dat deze vanaf 2.4.21 supported is). Is het geen optie om m daar op te zetten?
Dit is niet de bedoeling, maar zou tijdelijk geen enkel probleem zijn geweest. Alleen staat er op deze link dat SATA vanaf 2.4.21 wordt ondersteund en jammer genoeg geld dat nog niet voor deze specifieke SATA-RAID-controller.
Ook ben ik een beetje kwijt waar je m nou op wilt hebben, ik dacht dat je m op de plek wilde hebben van de lege ruimte? dus daar?
Ja, dat is inderdaad de bedoeling. Ik heb speciaal voor Linux een stuk van 17.634 MB vrijgehouden. Ik heb dus twee verschillende onboard RAID-controllers (de 3e staat uit in de BIOS) met daarop in totaal 6 harde schijven. Ik heb ook nog 2 gewone IDE-poorten, maar al mijn harde schijven zitten in RAID-arrays waar ik ze niet uit kan/wil halen. Ik heb ook geen losse harde schijf liggen.

• smokalot

smokalot

titel onder

Arnaud schreef op 28 november 2003 @ 17:36:
Mijn excuses voor mijn verlate reactie, maar werk/slaap/nog meer werk gaan jammer genoeg nog altijd voor op mijn "hobby".
[...]
Normaal gesproken zou ik het hiermee eens zijn omdat er geen grote kernel-stap (2.4->2.6) wordt genomen, maar Windows XP SP1 en Windows XP gebruiken gewoon dezelfde driver. Vandaar mijn vergelijking met Windows 2000 en Windows XP.
[...]
Doordat in linux de drivers allemaal in de kernel zitten (static of als module, maakt even niet uit), heb je dat probleem nu eenmaal. Je moet nu eenmaal exact dezelfde kernel draaien...
Ik dacht dat sources op aparte "SRPMS"-cd's stonden, blijkbaar is de kernel hierop een uitzondering. Dit zou overigens betekenen dat er wel mogelijkheden zijn om tijdens de installatie de driver te compileren.
[...]
Maar je hebt niet alle sources nodig, op de cd staan de sources van ALLE programmas, je hebt alleen maar de kernel nodig.
Nee, alleen de sources, verder geen uitleg. Bij de binaries zit overigens wel een uitgebreide handleiding voor zowel een "update" als een "kale" installatie.
Ik heb de source gezien, het is idd de bedoeling dat je alleen maar make doet, maar dat staat wel in de readme
[...]
Dan heb ik tot nu toe blijkbaar extreem veel pech gehad, want zowel op meerdere laptops als op deze hypermoderne pc is het me nog nooit gelukt om alle hardware goed werkend te krijgen. Laat staan dat alle hardware direct door de kernel werd ondersteund.
Laptops geven wat meer problemen dan gemiddeld denk ik, maar mijn laptop (compaq p120) en die van mn vriending (toshiba p200MMX) werken allebei perfect. Ik heb hier een stuk of 5 pcs in huis wat vooral bijeengeraapte hardware is, en alles werkt prima onder linux.
[...]
Knoppix loopt vast bij het "booten vanaf floppy" vanaf CD-ROM. Misschien dat er iets mis is gegaan bij het branden. Ik zal dit nog een keer proberen. Ik heb geen extra harde schijf liggen die ik tijdelijk zou kunnen aansluiten. Ik heb binaries voor Mandrake 9 (2.4.19-16), Mandrake 9.1 (2.4.21-0.13), RedHat 8, RedHat 9 en Suse 8.2 (2.4.20). Beginnen met een oudere kernel waar ik een binarie voor heb is ook een probleem. Ik heb na een zoektocht op een stuk of 10 Mandrake-Mirrors nergens meer een ISO van 9.1 kunnen vinden. De ISO's zijn overal vervangen door 9.2, alleen oudere "ftp-installs" staan nog on-line.
Makkelijkst zou zijn als je zelf een iso bakt. Of wat ook kan: je boot van floppy (met een floppy met de kernel van 9.1, als dat past tenminste), en dan probeer je verder te gaan met de cd, met de setup enzo. Maar kan me voorstellen dat dat niet zomaar gaat, en zou goed kunnen dat jij er nog niet zo goed uitkomt, aangezien je de linux-kennis mist...
[...]
_/-\o_ for DOS :Y)
knap dat je t kan installeren, maar dan? ;)
[...]
Ik geef de moed nog niet op en hoop op een gouden tip op dit forum, of oneindige wijsheid in mijn slaap.
misschien komt t allemaal langzaam wel op gang.
[quote]
[...]
Een goed-doorbakken kernel-tje sla ik natuurlijk niet af, maar ik zou nog veel liever:
  • Tijdens de installatie een "prompt" openen
  • Een floppy met daarop de driver-sources mounten
  • make ?????? uitvoeren om de sources te compileren tot een geschikte iteraid.o
  • Verdergaan met de installatie volgens de ITE-installatie-handleiding
[quote]Ook wil ik wel eens weten waarom die RAID controller eigenlijk niet supported is, aangezien intel de source heeft vrijgegeven. Zou best kunnen dat ie dus WEL in de kernel zit, alleen dat zowat elke distro m uit heeft gezet aangezien toch niemand m gebruikt.
De ITE8212 is de PATA RAID-chip op bijna alle moderne GIGABYTE-moederborden. De ICH5R is de SATA RAID-chip op alle luxe moederborden met een Intel 865/875-chipset. High-End, ja, maar zeldzaam, nee.
Zoals ik al aangaf, een normale installatie-cd heeft geen development tools aan boord. je hebt t zelf al eens een keer geprobeerd, en make is bv helemaal niet geinstalleerd. (kleine achtergrond: om een normaal programme te compilen onder linux zijn de volgende pakketten minimaal nodig:
make, gcc, binutils. En meestal nog meer. Kost zo meer dan 100MB. beetje overkill...
[...]
Dit was zeker een interessante link, maar voor mij echt veel te hoog gegrepen. Blijkbaar moeten er voor verschillende kernel-versies verschillende patches op de driver-sources worden uitgevoerd. Dat lukte zelfs de meeste (ervaren?) Gentoo-gebruikers op dat forum niet!
is vrij lastig ja...
[...]
Geen idee, maar de driver-sources, binaries en installatie-methoden voor Mandrake, RedHat en Suse verschillen echt enorm, het heeft dus niet alleen met de kernel-versie te maken.
zoals ik al zei: vaag pakket...
[...]
Dit is niet de bedoeling, maar zou tijdelijk geen enkel probleem zijn geweest. Alleen staat er op deze link dat SATA vanaf 2.4.21 wordt ondersteund en jammer genoeg geld dat nog niet voor deze specifieke SATA-RAID-controller.
dat begrijp ik wel van die link eigenlijk.
[...]
Ja, dat is inderdaad de bedoeling. Ik heb speciaal voor Linux een stuk van 17.634 MB vrijgehouden. Ik heb dus twee verschillende onboard RAID-controllers (de 3e staat uit in de BIOS) met daarop in totaal 6 harde schijven. Ik heb ook nog 2 gewone IDE-poorten, maar al mijn harde schijven zitten in RAID-arrays waar ik ze niet uit kan/wil halen. Ik heb ook geen losse harde schijf liggen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

[effetussendoor]

Geen ervaring met DOS :? Dan ben je geen Tweaker hoor :+ :P DOS moet iedereen kennen het rulet gewoon als je soms zin hebt in nostalgie ;)

Gezellig instellen op welke IRQ je geluidsbeestje te vinden is enzo alles in de autoexec.bat proppen............hmm..............those were the days :Y) B)

[/effetussendoor]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• smokalot

smokalot

titel onder

offtopic:
ik ben al lang niet meer de jongste tweaker hier (ben 21), en denk dat de meesten hier nog maar net ervaring hebben met win95

verder heb ik best wel met dos gewerkt (spelletjes gespeeld enzo), maar geen ervaring met installeren, en al helemaal niet op RAID-controllers ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Even geheel terzijde enzo:
een ISO naar beneden trekken is blijkbaar geen probleem.

Dan vraag ik me af of het niet makkelijker is via Easy Urpmi een source erbij te plakken voor 9.1 > 9.2 update (desnoods via cooker) of alleen de benodigde RPMs van een willekeurige mdk 9.2 mirror FTP af te halen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• smokalot

smokalot

titel onder

denk ook dat je t beste 9.1 kunt proberen.

iso's zijn nog vrij makkelijk te vinden met google...

http://oss.redundant.com/pub/iso/mandrake-9.1-iso/

Pagina: 1