Toon posts:

(2e hands) crt beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een beamer kopen, zou een 2ehandse crt beamer een betere keuze zijn tegenover een nieuwe lcd beamer?
Ik zie dat ze betrekkelijk goedkoop worden aangeboden vergeleken de hele hoge prijs van een nieuwe crt, waarom is dat eigenlijk?
En tot slot: weet iemand een goed adres waar ze regelmatig 2ehands beamers te koop hebben.
Ik wil het liefst een echte zaak hebben en niet particulier iets kopen.

Hopelijk kunnen jullie mij iets verder helpen, alvast bedankt.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik kan je alleen www.ebay.de aanraden, daar zijn genoeg beamers te vinden.
Het zijn helaas wel particulieren vooral, maar ook hierin kun je goed afspreken. Meesten willen wel terugruilen als het niet goed werkt.

Als je 2de hands van zaak neemt, is het meestal veel duurder dan direct via Ebay.
Dat neem ik maar van aan.

Succes.

Verwijderd

.

[ Voor 181% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:07 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:45

Stewie!

Keen must die!

wat is je budget TS?
Wat noem jij goedkoop?

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:45

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 11:51:
probleem is de lamp!
Die is ERG duur en gaat maar kort mee!

En omdat je niet kunt controleren hoe lang de lamp al gebrand heeft weet je dus niets over de echte waarde van de beamer!
3000-8000 noem ik niet bepaald kort, maar ja ;)
Stel je kijkt 10 uur film per week (erg lang al idd) dan doe je er minimaal 300 weken mee. Wat is er dan duur aan?

//edit: heb het over lcd lamp he ;)
crt tubes gaan zowat onbeperkt mee in vergelijking met lcd lampen

[ Voor 12% gewijzigd door Stewie! op 27-11-2003 12:32 ]

Verwijderd

Euhm, een CRT projector gebruikt geen lamp, maar 3 kathoden.... Prijs is afhankelijk van model, maar als je een beetje gangbare buizen hebt, vrij goed te doen. Bovendien is de brandduur van een crt veel hoger dan een lcd-lamp.

Verwijderd

Een CRT-tube gaat wel iets langer mee, 16000 uur mits je hun goed behandelt ;) .

Kijk eens op www.htforum.nl en zoek daar eens naar Rob Dingen. Ik zou niet snel een 2e hands CRT op ebay kopen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 12:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor de link.
Had nognooit gehoort van dat forum. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 13:47:
Dankje voor de link.
Had nognooit gehoort van dat forum. :)
Dat kan best, maar daar vind je wel de mensen met kennis;) . Hier vind je vooral huis/tuin en keuken spullen.

Verwijderd

Ik heb slechte ervaringen met het aanbod van 2e handsbeamers. Wilde het eerst ook doen maar dan zie je beamers binnen je budget (1500 euro in mijn geval) en dan krijg je van die wazige CRT's met 250 ANSI en/of 300:1 contrast. Nou daar wil je echt niet naar kijken.

Op www.marktplaats.nl is wel veel te vinden, wellicht zit er een keer iets fatsoenlijks bij. Een bijna nieuwe beamer die wegens verhuizing weg moet ofzo. Je moet wel mazzel hebben en je eerst een beetje inlezen op www.projectorcentral.com en hier zoeken op GoT om te weten wat goed is en wat niet.

Ga ook eens kijken in de Mediamarkt, hier in Groningen kan je drie beamers testen. Allemaal 400:1 trouwens en het beeld is waardeloos, zeker omdat er een dikke haarscherpe plasma onder staat :Y)

Ik snap ook niet waarom ze ("we" moet ik eigenlijk zeggen want ik begin daar maandag :P _/-\o_ ) een Epson van 3999 euro in het assortiment hebben terwijl die ook maar 400:1 haalt. Die ruimte is slecht verlicht, ik zou het vergelijken met een schemerige kamer. Zelfs in een pikdonkere huiskamer zouden die 400:1 beamers nog bagger zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het ging mij meer om wat is een betere keuze een 2ehands crt of een nieuwe lcd beamer.
Ik ben al beetje bekent met lcd beamers, weet welke modellen je het beste kan kopen voor welke prijs.
Maar toen zag ik dat crt beamers heel goedkoop 2ehands werden aangeboden.(rond de 1000 euro bedoel ik daarmee)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 16:48 ]

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 16:37:
Ik heb slechte ervaringen met het aanbod van 2e handsbeamers. Wilde het eerst ook doen maar dan zie je beamers binnen je budget (1500 euro in mijn geval) en dan krijg je van die wazige CRT's met 250 ANSI en/of 300:1 contrast. Nou daar wil je echt niet naar kijken.

Op www.marktplaats.nl is wel veel te vinden, wellicht zit er een keer iets fatsoenlijks bij. Een bijna nieuwe beamer die wegens verhuizing weg moet ofzo. Je moet wel mazzel hebben en je eerst een beetje inlezen op www.projectorcentral.com en hier zoeken op GoT om te weten wat goed is en wat niet.
Het probleem met de meeste (lcd) beamers op marktplaats is, dat ze niet gemaakt zijn voor home cinema. Die dingen zijn gemaakt om presentaties te geven en dan is eigenlijk alleen veel lichtopbrengst en een fatsoenlijke resolutie nuttig. Contrast is niet zo belangrijk, omdat ze nooit in verduisterde ruimtes worden gebruikt en het slechte contrast dan niet opvalt.
Ga ook eens kijken in de Mediamarkt, hier in Groningen kan je drie beamers testen. Allemaal 400:1 trouwens en het beeld is waardeloos, zeker omdat er een dikke haarscherpe plasma onder staat :Y)

Ik snap ook niet waarom ze ("we" moet ik eigenlijk zeggen want ik begin daar maandag :P _/-\o_ ) een Epson van 3999 euro in het assortiment hebben terwijl die ook maar 400:1 haalt. Die ruimte is slecht verlicht, ik zou het vergelijken met een schemerige kamer. Zelfs in een pikdonkere huiskamer zouden die 400:1 beamers nog bagger zijn.
Hier geldt hetzelfde. Die beamer is waarchijnlijk gemaakt om presentaties te geven en heeft andere kwaliteiten dan een hoog contrast. Het beeld ziet er daar niet uit omdat er veel te veel omgevingslicht is.
Veder kun je voor 1500 euro een hele mooie tweedehandse crt projector kopen, die veel beter beeld geeft dan een lcd van dezelfde prijs.

Verwijderd

Mits je een goede scaler hebt, anders is het nog huilen geblazen.

Een Barco 801 mag dan wel een beter zwart op het scherm weergeven, maar hij is niet zo scherp als een Sanyo Z1. De volgende projector wordt desondanks een CRT, waarschijnlijk een 808 of groter, het screendoor effect "lcd/dlp" is af en toe uiterst irritant.

Goedkope versie: PSM1 module
Dure versie: The Rock scaler

Verwijderd

Wat weegt een beetje CRT nou? Want ik ben bang dat een 3.5 kilo zware LCD al met plafond en al naar beneden komt hier (studentenhuis uit 1931 :P)

Verwijderd

De specs die jij aanhaalt, zijn specs van digitale projectoren (LCD-technologie) van een paar jaar geleden.
Zelfs de CRT-projectoren met een analoog chassis hebben betere specs (+ beeld!).

Voor 1500 euro kan jij een mooie 'instap' CRT-projector kopen met digitaal chassis en fatsoenlijke buizen, bv. Barco 80x, Sony 12xx. Ook bij een gerenommeerde verkoper. :)

Je moet deze apparaten wel een progressive scan bron aanbieden. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:
- standalone ps speler, meestal 480/576p (is meestal genoeg voor de instap-projectoren). Ze sturen dit wel bijna altijd uit over component. Je hebt dan nog een convertor nodig die dit signaal omzet naar RGBHV.
- standalone speler met psm-1 module (die insteekkaart deïnterlaced en scaled het beeld tot bijv. 1024 x 768. Alleen PAL geeft wat problemen.)
- htpc met radeon (die heeft een betere overlay dan nvidia kaarten)
- htpc met scalerkaart, bv. holo3d (I of II)
- standalone dvdspeler + losse scaler, bv. Zinwell (instapper, paar honderd euro), Rock, HD Leeza, etc.

Vergeet niet een fatsoenlijk scherm te regelen.

Verwijderd

Wat weegt een beetje CRT nou? Want ik ben bang dat een 3.5 kilo zware LCD al met plafond en al naar beneden komt hier (studentenhuis uit 1931 :P)
Hier staan wat CRT's met specs.
Zowel Sony 12xx's als Barco 80x's wegen zo'n 60/65 kg. Je kan natuurlijk voor een dragende constructie gaan of vloermontage, maar dan wordt je kijkhoek wat klein omdat je achter je projector zit, etc.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
2e hands CRT kan wel, prijs is namelijk over het algemeen gelijk, maar je moet je wel goed realiseren waar je dan aan begint. CRT projectors zijn lomp groot en zwaar, hebben een vaste plek nodig om een bepaalde beeldgrootte te projecteren (je kunt niet even aan de lens draaien voor een groter of kleiner beeld). Tevens zul je een goeie constructie moeten maken om het apparaat aan te hangen (moet zo'n 60 kilo dragen ongeveer, afhankelijk van het model).
Het is het makkelijkst als je er eentje neemt met een digitaal chassis, waarbij je de beeldinstellingen e.d. via het menu kunt regelen en niet aan 300 potmetertjes hoeft te draaien om het plaatje een beetje degelijk te krijgen.
Dit instellen van het beeld gaat trouwens ook niet zomaar even, je moet er goed de tijd voor nemen. Nadat je het vaker hebt gedaan valt het heel erg mee overigens (gebruiksvriendelijkheid is ook per fabrikant verschillend).
De aansturing is ook weer een verhaal apart. Voor een beperkt budget is het de mooiste oplossing om met een PC te werken, het liefst een aparte HTPC, welke je kunt voorzien van de nodige software, filters, video en geluidskaart, remotes, en indien nodig het uitgaand signaal instellen op 'negative sync' (nodig voor de barco RGBHV ingang, weet niet zeker hoe het bij de anderen zit).
Komt ook nog eens bij dat je de ruimte goed moet verduisteren (maar dat geldt voor een lcd eigenlijk ook, alleen hebben die wat meer lichtopbrengst).
Owja, en je moet uitgaan van een opwarmtijd van de projector. Toch wel minimaal een kwartiertje, maar persoonlijk zet ik 'm gewoon een tijdje van tevoren aan als ik weet dat ik een film ga kijken (kwartier/half uur ofzo).

Het klinkt wat afschrikkend, uiteindelijk als het je hobby is valt het wel mee en is het de investering wel waard (vind ik). Maar het is handig om je van tevoren te realiseren wat je te wachten staat. Voor LCD zijn er ook consequenties hoor, ook daar is een losse pc wel fijn, goeie verduistering wenselijk en moet je wel rekening houden met een goeie plaatsing.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1