Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Audio splitter met schakelaar in baybus

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:09
Ik wil een splitter gaan maken voor koptelefoon en speakers met schakelaar, en de schakelaar in een baybus maken. zodat ik makkelijk kan wisselen van speakers naar koptelefoon zonder helemaal achter mijn kast te kruipen.

Hiervoor heb ik deze schakeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.dragonclan.nl/images/splitter.gif

opzich is dit geen probleem, alleen wil ik naast de schakelaar een female jackplug in de baybuys doen voor de koptelefoon, maar deze heeft 3 pinnetjes (stereo), en ik heb maar op 2 pinnetjes gerekent.
weet iemand hoe ik dit aan zou kunnen pakken?

//edit verkeerde forum, ik vraag al in het schop een modje om verplaatsing naar casemodding.

[ Voor 8% gewijzigd door Raegin op 23-11-2003 19:53 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26
De meeste on/on schakelaars zijn niet alleen 1 (of 3 B)) polig verkrijgbaar, maar ook 2 (of 6) of zelfs 3 of 4 polig leverbaar.

Waar plug je je koptelefoon in? Als je die namelijk makkelijk in en uit kunt pluggen dan kun je het zelfs zonder schakelaar oplossen. Vrijwel alle female chassis jackplugs hebben een doorlus, en dus ook 5 ipv 3 polen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raegin
ik heb thuis verschillende on/on schakelaars liggen, 3 polig, 6 polig u name it, das geen probleem.

Die female wil ik puur in de baybus plaatsen omdat ik dan meer snoer vrij krijg,
het enige probleem is dat ik niet weet waar ik de 3de aansluiting van de female jackplug moet aansluiten in mijn schema.

[ Voor 5% gewijzigd door Raegin op 23-11-2003 20:04 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 12:59

Mentalist

[avdD]

OM > CME

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

1 draadje voor links
1 draadje voor rechts
1 draadje voor aarde/afscherming.

• Paul
Een geluidssignaal is stereo. Een gedeelde min en voor ieder kanaal een plus.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/16228/full.png

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raegin
thx, alleen de koptelefoon en de speakers hebben maar 2 draden, hoe zit dat dan?

Verwijderd

Dat lijkt zo, als je zo'n draad door zou knippen dan zie je er wel 3.

• Raegin
ok dat proberen we morgen ff,
en Paul, ik neem aan dat je met die schakelaar een schakelaartje bedoeld met 2 aansluitingen + ground en dat 2 keer (4 met de schakelaar die ik van zolder heb geplukt)

Verwijderd

Dat wordt een 2 x om schakelaar genoemd en wat jij ground noemt is de "common", een gemeenschappelijk punt dus. Vanuit dat punt schakel je van het één naar het andere kontakt.

• Paul
De schakelaar heeft geen ground :)

Ik bedoel een schakelaar met in totaal 6 aansluitingen, meestal in 2 rijen van 3..

De middelste van de 3 is het gezamelijke punt voor die 'deelschakelaar' zeg maar. Zet je de schakelaar naar boven, dan verbind hij het onderste punt met de middelste, en andersom, en dat dus 2x compleet onafhankelijk.

Pak maar een aan-aan-schakelaar en ga met een multimeter maar kijken wat welke stand doet :)

Een 2, euh, polige? schakelaar is exact gelijk aan twee 1 polige schakelaars, maar dan met maar 1 knopje.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raegin
Pak maar een aan-aan-schakelaar en ga met een multimeter maar kijken wat welke stand doet
heb ik gedaan, maar ik heb dus 4 rijen van 3 :)
met 1 schakelaar

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Doormeten is het devies, gewoon kijken wat wanneer contakt maakt...

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Paul Nieuwkamp schreef op 23 november 2003 @ 21:20:
Een geluidssignaal is stereo. Een gedeelde min en voor ieder kanaal een plus.

[afbeelding]
Zoiets heb ik al eens eerder gemaakt. Alleen bij mij ging het storen als ik het GND-signaal niet mee schakelde. Dit kun je dus beter wel doen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

m14... zou je ook even naar mijn topic kunnen kijken?

DIY Audio input switch

denk je dat dat ook gaat storen als ik de min niet schakel?

• M14

M14

MikeyMan schreef op 24 november 2003 @ 11:10:
m14... zou je ook even naar mijn topic kunnen kijken?

DIY Audio input switch

denk je dat dat ook gaat storen als ik de min niet schakel?
In theorie zou het niet nodig moeten zijn. Als je een schema bekijkt van een mengpaneel oid, dan zie je dat de GND ook overal aan elkaar zit.

Wat bij mij het geval was: De behuizing van de schakelaar was van staal. De behuizing van de versterker waar ie in zat was ook van staal (was al een vrij oude versterker). Het ding was ook niet geaard. Het geheel was ook niet netjes gesoldeerd (ik was toen 12 of 13 jaar :)). Dat zal er denk ik voor gezorgt hebben dat het ging storen.

In jou geval zou ik een soort van mengpaneel maken. Daar zijn schema's voor te vinden. Je moet alleen de schema's zo aanpassen dat je per fader niet 2 kanalen hebt (linker + rechter), maar 4 (linksvoor, linksachter, rechtsvoor en rechtsachter). De uitgang van de DVD-speler moet je dan splitten (simpel kabeltje). Het linkerkanaal van de DVDspeler komt dan op linksvoor en rechtsvoor. Zo ook met het rechter kanaal.

Dat is de beste oplossing denk ik.

Weet je eigelijk wel zeker dat de autoradio 4-kanaals is, en niet 2-kanaals?? Het is meestal zo dat een autoradio stereo is, maar wel 4 speakeruitgangen heeft.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mjah, de radio is natuurlijk maar stereo... Maar hij heeft wel 4kanaals uitgangen... Zodoende kun je met de fader de voor/achter balans instellen. Doet natuurlijk niks af aan het feit dat het in de basis gewoon stereo blijft... Maar dit houdt nogsteeds wel in dat er dus 4 kanalen geschakeld moeten worden...

• M14

M14

MikeyMan schreef op 24 november 2003 @ 11:48:
mjah, de radio is natuurlijk maar stereo... Maar hij heeft wel 4kanaals uitgangen... Zodoende kun je met de fader de voor/achter balans instellen. Doet natuurlijk niks af aan het feit dat het in de basis gewoon stereo blijft... Maar dit houdt nogsteeds wel in dat er dus 4 kanalen geschakeld moeten worden...
Dat is niet waar. Je hebt, zoals ik al dacht, maar een stereo-ingang op je radio. Dat je met de autoradio de balans tussen de 4 speakers in kunt stellen wil niet zeggen dat het meteen 4 kanaals is.

Het werkt waarschijnlijk niet helemaal zo, maar het is wel vergelijkbaar: Op de linker speaker uitgang van je radio zijn 2 speakers aangesloten. De 1e hangt voor in de wagen, en de 2e hangt achterin in de wagen. Tussen de speaker 1 en de uitgang hangt een potmeter. Zo ook voor speaker 2. Door de weerstand van de potmeter te verhogen gaat er minder vermogen door de speaker. Daardoor gaat ie minder hard. Zo kun je de balans regelen. Maar je kunt niet de 4 speakers apart aansturen. En daarom is een autoradio niet 4 kanaals.

Maar ik denk dat we beter in je eigen topic door kunnen gaan :)

• Raegin
Dat lijkt zo, als je zo'n draad door zou knippen dan zie je er wel 3.
*knipt* hmm zijn er toch 2 :(

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Misschien een handige tip: er zijn jack-bussen met ingebouwde schakelaar, dan kan je dus je speakers automagisch uit laten schakelen als je je koptelefoon aansluit :)
b00m schreef op 24 november 2003 @ 14:29:
[...]

Zijn het niet 2 draden met elk 2 aders?

[ Voor 36% gewijzigd door Demo op 24-11-2003 14:42 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 17:25
Demoniac schreef op 24 november 2003 @ 14:41:
Misschien een handige tip: er zijn jack-bussen met ingebouwde schakelaar, dan kan je dus je speakers automagisch uit laten schakelen als je je koptelefoon aansluit :)
waar kun je die krijgen?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Emcee schreef op 24 november 2003 @ 14:42:
[...]

waar kun je die krijgen?
Conrad heeft ze in ieder geval, maar misschien dat een willekeurige elektronicazaak ze ook heeft. (Conrad-gids helaas niet bij de hand)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• M14

M14

b00m schreef op 24 november 2003 @ 14:29:
[...]

Kijk dan maar eens goed.

In de kabel zitten 2 geisoleerde adres met 1 koperdraad. Dat zijn de 2 aders die jij ziet liggen. Om die 2 heen ligt een 'mantel' van koper. Dat is de massa, oftewel, de 3e ader.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Linkje werkte niet, dus moet je maar ff bij Conrad zoeken op artikelnummer 733946-02 (2,1mm) of 733954-02 (2,5mm)
Is dat misschien iets dat je zoekt?

[ Voor 96% gewijzigd door brinkdinges op 24-11-2003 15:24 ]

Casemod: Cubeleon

• Raegin
hmm, ik heb echt maar 2 kabels :S
als ik ze van hetzelfde type koptelefoon strip (ik wil geen kwaliteitsverlies bij mijn koptelefoon, ik sluit draadjes wel aan op een female) dan zie ik bij de ene een paar vezels, een paar koper draadjes en 1 rode draad, bij de ander pcies hetzelfde maar dan met 1 blauwe draad ipv een rode.

nog even voor de duidelijkheid, ik heb het dus over een 3.5 mm.
ik weet niet of dit iets uitmaakt ten opzichte van 6.3.

• Paul
Die paar koperdraadjes zijn je ground en de rode en blauwe zijn links en rechts :) Haal de rode en blauwe maar open, daar zit nog een (dunne) koperleiding in.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Owja, stom, mini-jackplug is 3,5mm 8)7
Die heeft conrad volgens mij ook wel, maar ik kan alleen mono vinden, en ik neem aan dat je stereo zoekt. Eh, staan toch wel stereo bij O-)
Zoeken op 734101-02, dit is de enige met schakelcontact, maar die is weer voor printplaatmontage :/ (blz 875 in conradgids 2004 :P)

Casemod: Cubeleon

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
draadjes van je koptelefoon zijn inderdaad erg dun en moet je dan ook heel voorzichtig strippen. meestal zijn de koperen aders enigzins gekleurd en kun je ze op die manier uit elkaar houden. (de kern van een koperen ader is nog wel eens van stof)

• Raegin
na het doormeten van de niet gekleurde koper draadjes (1 meetstokje aan de draadjes van het linker oortje, en 1 aan de rechter) blijkt dat deze aan elkaar zitten, dus dit moet wel de GND zijn.
de gekleurde draad is even dik als een haar en kan ik niet strippen, hij lijkt wel geisoleerd als ik mijn mulimeter erbij pak.

De aders van de koptelefoon die ik wil gebruiken zijn dikker dus misschien de geisoleerde (gekleurde) draden ook.

//edit, nog even grof geweld gebruikt op de gekleurde draden, even gekeken of ik de isolatie eraf kon smelten met een soldeerbout, nier dus.. ik denk dat het een soort verf is.

//edit 2, yup het is een soort verf of inkt, ik kan het eraf krassen met een stanley mesje

[ Voor 27% gewijzigd door Raegin op 24-11-2003 17:14 . Reden: aanvulling ]

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 10:09

signature

• Raegin
ben je nou tweaker or niet? juist veel voor weing :)

80 cent zelf made (female plugje), maar ik wil het dus in mijn baybus proppen, maar thx anyway :)

[ Voor 6% gewijzigd door Raegin op 24-11-2003 17:21 ]

• Paul
Je hoeft de draad van je koptelefoon helemaal niet door te snijden :)

Gewoon pc -> schakelaar -> chassis deel 3.5mm jackplug...

Als je een chassisdeel neemt met 5 contactpuntjes heb je zelfs de schakelaar niet nodig, want dan zorgt het insteken van een jackplug voor het loskoppelen van je speakers :)

Gewoon aan je lokale electroboer vragen om een 3.5mm jackplug chassis deel met schakelcontact

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raegin
eigenlijk had ik dus zo een soort id maar dan met een female jackplug :)
die heeft 3 contact punten

• Raegin
weet iemand de indeling van een stereo jackplug? het plugje zelf dus.
ik heb ze doorgemeten, de ground is iig het achterste stuk.
wie weet wat links en rechts is bij het 2de en 3de stukje?

• M14

M14

b00m schreef op 25 november 2003 @ 16:49:
weet iemand de indeling van een stereo jackplug? het plugje zelf dus.
ik heb ze doorgemeten, de ground is iig het achterste stuk.
wie weet wat links en rechts is bij het 2de en 3de stukje?
GRL (onthoud ik altijd)

GND - Rechts - Links

De GND is het langste stuk (tegen de plug zelf aan)

• Raegin
M14 schreef op 25 november 2003 @ 16:50:
[...]

GRL (onthoud ik altijd)

GND - Rechts - Links

De GND is het langste stuk (tegen de plug zelf aan)
ah dank u, nou donderdag nog ff langs de handyman voor female plug en we kunnen knallen :)
Pagina: 1