Toon posts:

moederbord vervangen (how to)

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
jaja kweet kben er weer ,maarja , dit moet voor iet gebruikt wrodne , weet iemand een deftige link of zelf uitleg hoe ik mijn oud moederbord eruit krijg en nieuw erin en vooral die procesor in mijn mobo plaatsen met die koeler enzo

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vraag aan de lokale computerboer of je eens een uurtje mee mag kijken.

Btw, ik zie dat je redelijk nieuw bent, en dat je vorige 2 topics gesloten zijn.

Ik raad je aan de Faq eens goed door te lezen. Zou je in het vervolg ook je startpost wat "fraaier" willen maken? Zonder hoofdletters en leestekens leest wat lastig en nodigt niet uit tot replyen. :)

[ Voor 71% gewijzigd door Mike Jarod op 23-11-2003 18:45 ]

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

in de handleiding die je bij je moederbord krijgt / hebt gekregen staat ook vast wel een goede howto.

[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 23-11-2003 18:44 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een winkel-pc

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-04 16:40

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Mijn tip: vraag het aan iemand die het vaker heeft gedaan en kijk goed met hem mee. Als je niet weet wat je aan het doen bent, kun je je spullen beschadigen en ik kan me niet voorstellen dat je dat wilt met je nieuwe spullen.

Als je het met alle geweld zelf wil leren, regel dan ergens een oude pc die je helemaal uit elkaar haalt en vervolgens weer in elkaar zet. Maar ga in ieder geval niet als een leek je nieuwe spullen op het spel zetten, kon je wel eens spijt van krijgen ;)

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• Mike Jarod
  • Niet online
Dus :?
Ik bedoelde meer er gewoon een keer langsgaan en meekijken. Heb je geen vrienden/kennissen die zich met computers bezig houden?

Op zich is het allemaal vrij simpel, maar zou je toch aanraden je "eerste stapjes" samen met iemand te doen die het al vaker gedaan heeft.

Je zou trouwens ook eens in de boekhandel kunnen kijken.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Heel simpel gezegd: alle drivers die met je moederbord te maken hebben weggooien, moederbord zo kaal mogelijk (zonder rest kaarten, alleen wat je nodig hebt, cpu, mem, agp) installeren, drivers nieuwe moederbord installeren, als alles werkt de rest er weer bij, klaar.

-edit-
Damn, behulpzaam zijn en een slecht humeur gaan niet samen.

Moederborddrivers weggooien,
Haal beide zijkanten van de kast af, haal alle kaarten uit je computer, het moederbord kan in een tray zitten (die je naar achteren schuift) of met een paar schroefjes (daarvoor moet je dus aan de 'andere' kant van de kast zitten), voedingstekker lostrekken door eerst het palletje los te halen.

De koeler zou ik niet weten, dat is bij 'moderne' koelers anders dan bij mijn PIII850, daar is het een simpel clipje, 1kant naar beneden duwen en wat achter het palletje haakt naar buiten (kan meteen, of met een schroevendraaier) en dan kan je de koeler er zo van af halen.

De cpu maak je los door het hendeltje omhoog te draaien, dan kan je de cpu er zo uit pakken.

Moederbord van de 'plaat' losschroeven, nieuwe er op schroeven (denk om de afstandsbusjes!!!) en alles weer in de omgekeerde volgorde er op doen.

Het is eigenlijk heel logisch allemaal, en als je het niet kan moet je het maar door iemand anders laten doen.

[ Voor 66% gewijzigd door Resistor op 23-11-2003 19:05 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Mike Jarod
  • Niet online
Resistor schreef op 23 november 2003 @ 18:51:
Heel simpel gezegd: alle drivers die met je moederbord te maken hebben weggooien, moederbord zo kaal mogelijk (zonder rest kaarten, alleen wat je nodig hebt, cpu, mem, agp) installeren, drivers nieuwe moederbord installeren, als alles werkt de rest er weer bij, klaar.
Ik denk niet dat ie dat bedoelt ;) (dat van die drivers dan he). En zijn niveau lijkt nog niet zo hoog te liggen...

[ Voor 5% gewijzigd door Mike Jarod op 23-11-2003 18:54 ]

Verwijderd

Ik snap helemaal wat je bedoeld. Heb zelf twee dagen geleden mijn moederboard vervangen door een sneller exemplaar. Dit was eigenlijk ook de eerste keer dat ik wat aan mijn compu ging knutselen en ik heb er (lach niet) bijna 6 uur over het bouwen gedaan. Ik heb echter van te voren de handleiding (van in dit geval de Asus A7N8X Deluxe) gedownload en deze eerst eens een aantal malen grondig doorgelezen. Toen ik echt het gevoel had dat ik het zelf kon maar gelijk het mobo besteld en 3 dagen later ingebouwd. Ging niet zonder slag of stoot (mozes wat zweette ik peentjes toen een paar keer een schroefje op het mobo viel) maar alles is uiteindelijk goed gegaan. Dit soort dingen geven je echter ook het vertrouwen om andere dingen aan je computer te verbouwen. (nieuw mobo is toch zo'n beetje een compleet nieuw systeem opbouwen).

Als je wil kan ik je wel een mailtje sturen met hoe ik het gedaan heb.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Alle PC kasten van voor het Pentium II tijdperk zijn niet gebruiken voor huidige hardware zonder zware aanpassingen. Begin dus met een kast van het type ATX, een PC met AGP videokaart en PS2 muis- en toetsenbord aansluitingen. Pentium II, Celeron, AMD K7 of nieuwer.

Vervolgens mag je eerst vaststellen of een upgrade wel gaat passen:
  1. Maak je kast open.
  2. Kijk of een standaard maat moederbord (ATX) gaat passen. Zoek hiervoor zelf de maten op bij technische specificaties op websites van moederbord fabrikanten.
  3. Kijk hoe zwaar je voeding is: Nieuwe hardware zal waarschijnlijk een zwaardere voeding nodig hebben dan je huidige systeem heeft, 300 watt is de ondergrens.
  4. Koelers zijn tegenwoordig flink wat groter dan 3 a 4 jaar geleden, dus mag diezelfde voeding niet de ruimte rond de CPU socket in de weg zitten.
  5. Bedenk dat er tegenwoordig (bijna) geen moederborden meer zijn met insteek sloten van het type ISA. Oude hardware voor ISA sloten kan je dus niet overzetten. (Hoezo een Open Deur Intrappen?)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 15:27
Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 18:54:
Ik snap helemaal wat je bedoeld. Heb zelf twee dagen geleden mijn moederboard vervangen door een sneller exemplaar. Dit was eigenlijk ook de eerste keer dat ik wat aan mijn compu ging knutselen en ik heb er (lach niet) bijna 6 uur over het bouwen gedaan. Ik heb echter van te voren de handleiding (van in dit geval de Asus A7N8X Deluxe) gedownload en deze eerst eens een aantal malen grondig doorgelezen. Toen ik echt het gevoel had dat ik het zelf kon maar gelijk het mobo besteld en 3 dagen later ingebouwd. Ging niet zonder slag of stoot (mozes wat zweette ik peentjes toen een paar keer een schroefje op het mobo viel) maar alles is uiteindelijk goed gegaan. Dit soort dingen geven je echter ook het vertrouwen om andere dingen aan je computer te verbouwen. (nieuw mobo is toch zo'n beetje een compleet nieuw systeem opbouwen).

Als je wil kan ik je wel een mailtje sturen met hoe ik het gedaan heb.
Als het mobo helemaal uitstaat, los van de stroom/spanning(ja het ligt er maar aan wat je wilt horen :+) kan er heel weining gebeuren hoor als er een schroefje opvalt.

Verwijderd

marrekau117 schreef op 23 november 2003 @ 19:03:
[...]

Als het mobo helemaal uitstaat, los van de stroom/spanning(ja het ligt er maar aan wat je wilt horen :+) kan er heel weining gebeuren hoor als er een schroefje opvalt.
Ben ik even blij dat je dat zegt. Maar alle gekheid op een stokje, als je als beginneling toch wel zo iets groots gaat aanpakken maak je je om elk dingetje wel een beetje zorgen. De vreugde is er dan gelukkig als alles blijkt gelukt te zijn.

• Mike Jarod
  • Niet online
offtopic:
ik kan/kon me helemaal herkennen in de post van The Green Peril, ik vond het in het begon ook doodeng

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 17:57
Check deze FAQ's eens, staat het wel in uitgelegd: Technische PMG FAQ: Hoe bouw ik een PC? en Technische PMG FAQ: Hoe bouw ik een Athlon PC? :) Vul het aan met de info uit je manual en je weet hoe het moet. Als het je eerste keer is, wees voorzichtig en doe rustig aan. Kijk anders ook even op beginnersweb.nl o.i.d.; dergelijk basic vragen zijn we eigenlijk niet erg gewend op GoT ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04 06:59

Mentalist

[avdD]

Kijk eens in de PMG FAQ :?

Technische PMG FAQ: Hoe bouw ik een PC?
Technische PMG FAQ: Hoe bouw ik een Athlon PC?

Verder hebben sommige computerwinkels online een handleiding (b.v. : http://www.eynstein.nl/Faq.php bij "Zelf een PC bouwen...."). Als je zo'n handleiding eerst grondig doorleest en je bent voorzichtig, dan moet het vervangen van je moederbord toch wel lukken... Indien je 2 linkerhanden hebt ;)

Aangezien er zo genoeg van dit soort guides te vinden zijn gaat dit topic dicht. Zoek volgende keer eerst zelf even wat rond, op GoT verwachten we namelijk toch van je dat je eerst het een en ander zélf uitzoekt :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.