DTS van pc naar versterker

Pagina: 1
Acties:

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:17
Ik ben op zoek naar een geluidskaart die een DTS signaal naar mijn versterker kan sturen zodat ik van surround geluid kan genieten bij het kijken van een ilm op mijn computer. Ook wanneer de film geen DTS heeft, zoals een Divx wil ik graag het geluid 5.1 hebben. Nu ben ik een beetje aan het rondneuzen geweest en kom uit bij deze twee producten:

- Sound Blaster® Audigy™ 2 NX
- Sound Blaster® Audigy™ 2 ZS Platinum Pro

Tussen beide zit natuurlijk een wezenlijk verschil, en dan niet alleen de prijs.

Ik heb wel gezien dat beide kaarten losse speaker uitgangen hebben, dwz 1 voor center, 1 voor achter en 1 voor de frontspeakers. Nu heeft mijn Sony STR-DB925 ook een losse 5.1 ingang via tulpstekkers. Nu vraag ik mij of ik via die optie surround geluid krijg van de computer naar de versterker?

Als ik het goed heb hebben beide ook nog een digitale uitgang. Zou ik die (of eventueel de coxiale uitgang) ook op een digitale of coxiale ingang van mijn versterker kunnen aansluiten voor surround geluid?

De laatste vraag... Is al het bovenstaande ook mogelijk met dit apparaatje:

-Yamaha AP-U70

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

liquid-orange schreef op 23 november 2003 @ 11:51:
Ik ben op zoek naar een geluidskaart die een DTS signaal naar mijn versterker kan sturen zodat ik van surround geluid kan genieten bij het kijken van een ilm op mijn computer. Ook wanneer de film geen DTS heeft, zoals een Divx wil ik graag het geluid 5.1 hebben.

Dan kan je gewoon een optie inschakelen op je versterker, bijvoorbeeld DPL II Movie. deze bootst surround geluid na uit een stereo (mp3 uit een DivX bijv) bron.

Nu ben ik een beetje aan het rondneuzen geweest en kom uit bij deze twee producten:

Tussen beide zit natuurlijk een wezenlijk verschil, en dan niet alleen de prijs.

Ik heb wel gezien dat beide kaarten losse speaker uitgangen hebben, dwz 1 voor center, 1 voor achter en 1 voor de frontspeakers. Nu heeft mijn Sony STR-DB925 ook een losse 5.1 ingang via tulpstekkers. Nu vraag ik mij of ik via die optie surround geluid krijg van de computer naar de versterker?

Dit kan uiteraard, je moet dan echter wel meer kabels kopen dan onderstaande optie.

Als ik het goed heb hebben beide ook nog een digitale uitgang. Zou ik die (of eventueel de coxiale uitgang) ook op een digitale of coxiale ingang van mijn versterker kunnen aansluiten voor surround geluid?

Ja dat kan

-Yamaha AP-U70

Nee, de AP-u70 is een stereo versterker en geen surround versterker. Misschien heeft het apparaatje wel iets van circle surround (nabootsing van surround van een stereo bron) maar dat zou je even op moeten zoeken)

• LoEnaTiQ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 23:23

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

-Yamaha AP-U70
Je zou dan even moeten kijken naar de Yamaha RP-U200, deze heeft op zichzelf al DTS en DD5.1 :*)

| My SpiderWeb |

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 10:38
Ik ben op zoek naar een geluidskaart die een DTS signaal naar mijn versterker kan sturen zodat ik van surround geluid kan genieten bij het kijken van een ilm op mijn computer.
Als je versterker een digitale ingang heeft (wat ie zo te lezen heeft), heb je eigenlijk alleen een digitale uitgang nodig op je geluidskaart. De DTS track van een DVD (of dolby digital) wordt dan via de digitale uitgang verstuurd naar je versterker en die regelt het decoderen verder.
Ook wanneer de film geen DTS heeft, zoals een Divx wil ik graag het geluid 5.1 hebben.
Als een DivX geen 5.1 geluid heeft, maar bijv stereo, zul je er nooit meer 5.1 geluid van kunnen maken. Je kunt het wel een beetje simuleren door bijv. Dolby ProLogic 2 te gebruiken (zit in Power DVD, je moet dan je versterker via de 5.1 analoge uitgang aansluiten) of door het stereo geluid gewoon naar de versterker te sturen (kan via analoge uitgang maar zover ik weet ook makkelijk via de digitale uitgang) en dan laat je je versterker het stereo geluid omtoveren tot een surround achtig geluid, als deze dat kan althans. Kijk even voor wat zogeheten 'DSP modes'.
Nu ben ik een beetje aan het rondneuzen geweest en kom uit bij deze twee producten:

Je moet even voor jezelf kijken wat je allemaal nodig hebt en wat je wilt gaan gebruiken. Die ZS Platinum Pro heeft nog een extern input/output kastje met afstandsbediening, een paar line ins en digitale ingangen. Als je dat allemaal niet wilt gebruiken hoef je het ook niet te kopen. Dan is een gewone goedkopere Audigy ook al voldoende, zolang er maar een digitale uitgang op zit en een analoge 5.1 uitgang. Maar dat hebben ze geloof ik allemaal wel. Kijk ook even op onderstaande link voor wat prijzen en typen:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/53
Moet prima lukken.
Ook dat kan. Echter moet je dacht ik wel in de software selecteren dat je de digitale uitgang wilt gebruiken. Ik weet eigenlijk niet zeker of dat met 1 instelling altijd meteen lukt. Wil je op zeker spelen dan moet je gewoon de 5,1 analoge uitgang gebruiken, die werkt altijd, ook met spellen bijv. en hoef je verder niets bijzonders voor in te stellen.

-Yamaha AP-U70
De Yamaha AP-U70 is een externe geluidskaart en versterker in één. Dan kun je dus niet meer je huidige versterker gebruiken. Tevens is dit apparaatje enkel stereo. Het heeft wel een dolby/dts ingang, maar kan dit enkel omzetten naar stereo. Daar heb je dus niks aan. Het duurdere model, de U200, heeft wel een 5.1 mogelijkheid, maar dan alsnog kun je je eigen versterker niet gebruiken. Ik zou het dus gewoon op een geluidskaartje houden met 5.1 uitgang en dat op je versterker aansluiten.

Mijn Home Cinema in aanbouw