Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.
"Grandma was slow, but she was old....!!"
En wat geheugen mag er altijd wel bij, voor welk OS je ook kiest.
Ok, cl osjes niet maar dat wil je denk ik toch nog
Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...
Verwijderd
Maar als het een p133 is zou ik eens fedora proberen. Installen duurt mss ff maar hij werkt wel fijn. Het is iig een 2.4.22 krnl met posix patch oid.
Verwijderd
Oh ja, Ik heb wel eens een up-time van 15 maanden gehaald. Toen moest ik rebooten voor een of andere update. Het geheel is dus verschrikkelijk stabiel. (goede hardware en goede/nette configuratie van software waar niet mee geklooid wordt).
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 09:04 ]
Verwijderd
De cpu & de harddisk zouden zeker moeten voldoen, maar je hebt bitter weinig geheugen. 32 MB is imo het minimum, 64 MB is beter. Met 64 MB kun je zonder problemen een Linuxvariant (niet grafisch) of Windows NT4 (server of workstation) draaien.mrcactus schreef op 20 november 2003 @ 08:44:
Ik ben van plan om een oud bakkie om te bouwen naar een firewall/mail/webserver iets en nu vroeg ik me af welk besturing systeem ik het best kan gebruiken.
Het is een oude ibm aptiva met 133 mhz en 14 mb ram en 4 gB hd
Windows NT4 heb ik altijd een fijn OS gevonden (nog steeds!). Behoorlijk stabiel, en aardig vlot. Voor een mailserver zou ik in dat geval Mercury Mail Transport System aanraden: gratis & veel mogelijkheden (zelf een jaar of drie gebruikt). IIS4 kun je bij Microsoft downloaden; het zit daar in Option Pack 4. Er zijn wél verschillende versies voor de Server & Wokrstation edities van NT4. Firewall/routermogelijkheden voor NT4 zijn ook zonder problemen te vinden.
Je kunt uiteraard ook een Linuxdistro kiezen. Debian is daarvoor erg prettig (makkelijk updaten, goeie install), maar je dient behoorlijk wat kennis op te doen wil je een adequaat systeem neerzetten, met name op servergebied.
Ten slotte zou je óók kunnen kiezen voor een kant-en-klare server/router Linuxdistro zoals bv E-smith (er zijn er meer, uiteraard). Deze zijn over het algemeen eenvoudig te installeren en vervolgens te beheren via een webinterface.
Persoonlijk zou ik, uitgaande van de machine die je er voor wil gebruiken, uitgaan van NT4 of iets als E-smith. Je hebt dan snel een goed bruikbaar systeem staan. Vervolgens zou je op een ander systeem kunnen gaan experimenteren met een 'normale' Linux distro om te kijken of je deze om kunt bouwen tot een systeem dat uiteindelijk aan al je wensen voldoet.
Maar: zet er iig 64 MB in...
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Verwijderd
Kijk hier maar eens : http://www.distrowatch.com/
Verder: zie post Erkens. Zelf zoeken word op prijs gesteld
Suc6
Enniewee, met deze specs is Linux de enige serieuze optie.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.
Verwijderd
Deze deel inet (sst!!) Webserver, mysql, firewall.
Dit op Linux Rh 7.2. Dat gaat met gemak.
wat meer geheugen in je bak kan geen kwaad
Verwijderd
Dit topic hoort niet in PNS.
Dit is meer een "Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen?" vraagje.
@ jiffy jah was ik wel van plan maar omdat het een aptiva is en niet zon nieuwe ook nog moet ik nog even kijken hoe ik dat met dat gehuegen ga doen
en voor den mensen die fedora en andere linux varianten aan raden , zelf de minimum specs in text mode zijn nog hoger als wat ik heb en ik ben al een linux noob en om dan ook nog in text mode te doen word wel erg moeilijk voor mij
ik denk dat ik het bij nt4 ga houden voorlopig.
ik denk dat dit topic wel klaar is, tenzij iemand nog zo aardig zou willen zijn om een linkje te geven naar een goede nt4 website
Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.
Huh ? Je kunt *nix probleemloos op een 386/16 MB draaien.en voor den mensen die fedora en andere linux varianten aan raden , zelf de minimum specs in text mode zijn nog hoger als wat ik heb en ik ben al een linux noob en om dan ook nog in text mode te doen word wel erg moeilijk voor mij
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.
met 4mb lukt zelfs ook nogStevenK schreef op 20 november 2003 @ 16:05:
[...]
Huh ? Je kunt *nix probleemloos op een 386/16 MB draaien.
Verwijderd
Vraag ik me toch af waar je die wijsheid vandaan haalt..... Text mode Huh ??mrcactus schreef op 20 november 2003 @ 16:00:
@ max kool jah maar dit is toch wel erg specefiek server os en niet alleen linux
@ jiffy jah was ik wel van plan maar omdat het een aptiva is en niet zon nieuwe ook nog moet ik nog even kijken hoe ik dat met dat gehuegen ga doen
en voor den mensen die fedora en andere linux varianten aan raden , zelf de minimum specs in text mode zijn nog hoger als wat ik heb en ik ben al een linux noob en om dan ook nog in text mode te doen word wel erg moeilijk voor mij
offtopic:
ik denk dat dit topic wel klaar is, tenzij iemand nog zo aardig zou willen zijn om een linkje te geven naar een goede nt4 website
Zie bovenstaande reacties
en lees dit even door:
http://gathering.tweakers.net/forum/faq/forumgedrag
Dit topic is gesloten.
![]()