Beste OS voor server

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 10:55

Spruit_elf

Intentionally left blank

Topicstarter
Ik ben van plan om een oud bakkie om te bouwen naar een firewall/mail/webserver iets en nu vroeg ik me af welk besturing systeem ik het best kan gebruiken.

Het is een oude ibm aptiva met 133 mhz en 14 mb ram en 4 gB hd

Nu heb ik van een aantal besturings systemen al de system specs bekeken maar die zijn eigenlijk allemaal te hoog voor dit ding. En search leverde niet echt veel op.

Welk OS is een beetje geschikt en is dit mischien al te oud om er iets van te maken ?

Ik hb het liefst een windows based os maar als dat niet gaat kan ik hoop ik nog wel redelijk over weg.

Op dit moment stat er win 95 op, is die ook als serveros te gebruiken of moet ik dan NT hebben

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Uptime is niet echt hoog van Win95, zullen best wel mensen zijn die het een paar dagen aan het draaien houden, maar je zult al snel een reboot nodig hebben. Overweeg eens om NT4 te draaien of een Nix OS...

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:40
Zet er NT 4.0 op als je een windows systeem wil hebben.
En wat geheugen mag er altijd wel bij, voor welk OS je ook kiest.
Ok, cl osjes niet maar dat wil je denk ik toch nog :P

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 16:34
Mail en firewall gaat met Linux prima op een 133 Mhz systeem, webserver wordt al iets lastiger. Daarnaast wil je echt meer dan 14 Mb geheugen hebben.

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
volgens mij is voor de dingen die je er mee wilt doen een *nix OS het beste hoewel NT maar 12 MB ram nodig heeft (volgens de specs dan)

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Dris gezegt dat windows 95 maar paar dagen draait. We hebben hier een p2 350 die inmiddels 9 dagen aanstaat waar dagelijks wordt op gewerkt.

Maar als het een p133 is zou ik eens fedora proberen. Installen duurt mss ff maar hij werkt wel fijn. Het is iig een 2.4.22 krnl met posix patch oid.

Verwijderd

Ik draai op een oude P90 met 32Mb geheugen windows NT4. Deze PC fungeert als server voor mijn thuis netwerk. D.m.v. winroute pro is het een router. Daarnaast heb ik nog een mailserver, ftp server en MS Webservertje zonder allerlei poespas er op draaien. Draait al jaren stabiel, vrijwel nooit problemen. Oh ja, ik heb ook nog VNC er op staan want ik draai hem headless in de meterkast.

Oh ja, Ik heb wel eens een up-time van 15 maanden gehaald. Toen moest ik rebooten voor een of andere update. Het geheel is dus verschrikkelijk stabiel. (goede hardware en goede/nette configuratie van software waar niet mee geklooid wordt).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 09:04 ]

Verwijderd

Jaren een NT server gedraait op een Cyrix 150MHz. Gaat prima, maar een beetje geheugen is wel aan te raden.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-02 21:53

Jiffy

God, you're ugly!

mrcactus schreef op 20 november 2003 @ 08:44:
Ik ben van plan om een oud bakkie om te bouwen naar een firewall/mail/webserver iets en nu vroeg ik me af welk besturing systeem ik het best kan gebruiken.

Het is een oude ibm aptiva met 133 mhz en 14 mb ram en 4 gB hd
De cpu & de harddisk zouden zeker moeten voldoen, maar je hebt bitter weinig geheugen. 32 MB is imo het minimum, 64 MB is beter. Met 64 MB kun je zonder problemen een Linuxvariant (niet grafisch) of Windows NT4 (server of workstation) draaien.

Windows NT4 heb ik altijd een fijn OS gevonden (nog steeds!). Behoorlijk stabiel, en aardig vlot. Voor een mailserver zou ik in dat geval Mercury Mail Transport System aanraden: gratis & veel mogelijkheden (zelf een jaar of drie gebruikt). IIS4 kun je bij Microsoft downloaden; het zit daar in Option Pack 4. Er zijn wél verschillende versies voor de Server & Wokrstation edities van NT4. Firewall/routermogelijkheden voor NT4 zijn ook zonder problemen te vinden.

Je kunt uiteraard ook een Linuxdistro kiezen. Debian is daarvoor erg prettig (makkelijk updaten, goeie install), maar je dient behoorlijk wat kennis op te doen wil je een adequaat systeem neerzetten, met name op servergebied.

Ten slotte zou je óók kunnen kiezen voor een kant-en-klare server/router Linuxdistro zoals bv E-smith (er zijn er meer, uiteraard). Deze zijn over het algemeen eenvoudig te installeren en vervolgens te beheren via een webinterface.

Persoonlijk zou ik, uitgaande van de machine die je er voor wil gebruiken, uitgaan van NT4 of iets als E-smith. Je hebt dan snel een goed bruikbaar systeem staan. Vervolgens zou je op een ander systeem kunnen gaan experimenteren met een 'normale' Linux distro om te kijken of je deze om kunt bouwen tot een systeem dat uiteindelijk aan al je wensen voldoet.

Maar: zet er iig 64 MB in...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik zou voor freesco gaan. Is een standaard linux router die je met modules kan uitbouwen

Verwijderd

smoothwall, IPcop, Esmith enz

Kijk hier maar eens : http://www.distrowatch.com/

Verder: zie post Erkens. Zelf zoeken word op prijs gesteld

Suc6

• StevenK
  • Laatst online: 20:55
Jij hebt je vast helemaal suf gezocht ?

Enniewee, met deze specs is Linux de enige serieuze optie.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Ik draai een 133mhz pc met 32 mb , 1 gig schijf
Deze deel inet (sst!!) Webserver, mysql, firewall.
Dit op Linux Rh 7.2. Dat gaat met gemak.
wat meer geheugen in je bak kan geen kwaad

Verwijderd

**kuch kuch**

Dit topic hoort niet in PNS.

Dit is meer een "Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen?" vraagje.

• Spruit_elf
  • Laatst online: 20-01 10:55

Spruit_elf

Intentionally left blank

Topicstarter
@ max kool jah maar dit is toch wel erg specefiek server os en niet alleen linux

@ jiffy jah was ik wel van plan maar omdat het een aptiva is en niet zon nieuwe ook nog moet ik nog even kijken hoe ik dat met dat gehuegen ga doen

en voor den mensen die fedora en andere linux varianten aan raden , zelf de minimum specs in text mode zijn nog hoger als wat ik heb en ik ben al een linux noob en om dan ook nog in text mode te doen word wel erg moeilijk voor mij

ik denk dat ik het bij nt4 ga houden voorlopig.

offtopic:
ik denk dat dit topic wel klaar is, tenzij iemand nog zo aardig zou willen zijn om een linkje te geven naar een goede nt4 website

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

• StevenK
  • Laatst online: 20:55
en voor den mensen die fedora en andere linux varianten aan raden , zelf de minimum specs in text mode zijn nog hoger als wat ik heb en ik ben al een linux noob en om dan ook nog in text mode te doen word wel erg moeilijk voor mij

Huh ? Je kunt *nix probleemloos op een 386/16 MB draaien.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

StevenK schreef op 20 november 2003 @ 16:05:
[...]

Huh ? Je kunt *nix probleemloos op een 386/16 MB draaien.
met 4mb lukt zelfs ook nog :P

Verwijderd

mrcactus schreef op 20 november 2003 @ 16:00:
@ max kool jah maar dit is toch wel erg specefiek server os en niet alleen linux

@ jiffy jah was ik wel van plan maar omdat het een aptiva is en niet zon nieuwe ook nog moet ik nog even kijken hoe ik dat met dat gehuegen ga doen

offtopic:
ik denk dat dit topic wel klaar is, tenzij iemand nog zo aardig zou willen zijn om een linkje te geven naar een goede nt4 website
Vraag ik me toch af waar je die wijsheid vandaan haalt..... Text mode Huh ?? 8)7

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46

Predator

Suffers from split brain

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.