Toon posts:

AMD Athlon 64 + cool 'n quiet

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gelezen dat de AMD Athlon 64 uitgerust is met cool n quiet. De cpu gaat automatisch op 800 Mhz draaien als je de cpu niet te intensief gebruikt. Ook gaat de boxed amd koeler dan trager draaien zodat hij stiller is.

Maar ik zou graag een andere koeler gebruiken. Maar gaat deze ook automatisch trager draaien bij 800 Mhz? Of is dit alleen mogelijk met de boxed?

Alvast bedankt _/-\o_

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat dat bij allemaal is... Dat hij op een lagere frequentie gaat draaien (800 Mhz) wordt vanuit het mobo geregeld.. Ik denk dat dan ook de fan langzamer aangestuurd wordt vanuit het mobo...

OF

Hij gaat langzamer draaien = minder warm en daardoor gaat de fan langzamer draaien.. Dan zou je dus een temp gestuurde fan moeten hebben

:)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat je gelijk hebt...

Binnen een paar dagen heb ik men systeempje dus ;-) dan zal ik zeker iets laten weten.

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je kan het bekijken kennes... Als er aan de fan een tempsensor zit dan moet je een temp controlled fan hebben en anders kan je elke willekeurige fan erop doen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 12:57

nnk

Spreek uit: en en kaa

Volgens mij is cool 'n quiet speciefiek iets van MSI, de athlon 64 moederboaden van MSI hebben die "cool 'n quiet core cell" zoals ze het noemen.
Ik zal er eens iets over op zoeken op de MSI site.

[edit]
ah, gevonden:
http://www.msi.com.tw/htm...t_news/2003_1014_6702.htm
Het is dus niet specifiek van MSI, maar wordt wel door het moederboard geregeld en het zal dus helemaal niets uitmaken welke cooler je gebruikt :)

[ Voor 52% gewijzigd door nnk op 19-11-2003 18:22 ]

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 15:57
cool 'n quiet is iets van AMD, een afgeleide van PowerNow (laptops)
MSI is nu gewoon de enige die het geimplementeerd heeft.

ah, je had al ge-edit :)

[ Voor 13% gewijzigd door procyon op 19-11-2003 18:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eum alleen MSI... op een ASUS K8V deluxe werkt de cool n quiet functie ook wel...

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 22:03
zijn er al mensen die deze cool 'n quiet functie getest hebben?
Blijft de amd64 er een beetje koel (en stil) bij? Ik heb gelezen dat de amd64 standaard ook al niet zo verschrikkelijk warm wordt.

• Luxx
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Misschien kan ie alshij toch niets te doen heeft, wel passief gekoeld worden, dat zou natuurlijk ideaal zijn:-)

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:03
Dat zou wel leuk zijn, maar zodra je'm dan gebruikt brandt'ie door ofzo :|

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Emcee
moederborden die cool 'n quiet ondersteunen regelen als het goed is automatisch de cpu fan speed. Voor zover ik weet zijn er iig 2 socket 754 moederborden die cool en quiet ondersteunen namelijk de MSI k8t en de asus k8v.

Verwijderd

Maar de fan moet het wel ondersteunen. Niet alle fans zijn regelbaar.

• Wormaap
Um... De snelheid van een fan wordt bepaald door het voltage dat erdoorheen gaat, een voltage is altijd regelbaar, en hiermee de snelheid van je fan dus ook. Niet alle fans zijn geschikt om hun snelheid door te geven aan je mobo, dus als je mobo ernaar kijkt kan het daar idd misgaan, maar van elke fan is de snelheid te regelen hoor.

• Emcee
volgens mij heeft een cpu-fan 3 aansluitingen en is dus altijd regelbaar. (1 aansluiting is voor het doorgeven van het toerental)

Verwijderd

Wormaap schreef op 30 december 2003 @ 02:53:
Niet alle fans zijn geschikt om hun snelheid door te geven aan je mobo,
Dat bedoel ik dus. O-) Zo kan de fan snelheid niet worden aangepast.

Verwijderd

De athlon64 werkt perfect met deze optie ingeschakeld,
als de pc aan het downloaden is gaat de snelheid automatisch terug naar 800mhz
ben ik weer terug en wil ik een spel of programma opstarten schieten de mhz weer omhoog.
Je kunt bijna elke koeler wel gebruiken voor de ahtlon64, maar de standaard fan is al zeer goed.

• Vold
  • Laatst online: 22-01 07:51
Emcee schreef op 30 december 2003 @ 02:56:
volgens mij heeft een cpu-fan 3 aansluitingen en is dus altijd regelbaar. (1 aansluiting is voor het doorgeven van het toerental)
Zo wordt alleen niet de snelheid geregeld, die 3de is alleen dat de fan aan > mobo doorgeeft wat het RPM is toch ? De snelheid wordt geregeld dmv het voltage aan te passen...

• Emcee
Vold schreef op 30 december 2003 @ 11:16:
[...]

Zo wordt alleen niet de snelheid geregeld, die 3de is alleen dat de fan aan > mobo doorgeeft wat het RPM is toch ? De snelheid wordt geregeld dmv het voltage aan te passen...
ja, klopt.

En al meer mensen met ervaringen met CnQ? Ben wel benieuwd naar temps en fanspeed/geluid.

Verwijderd

Wormaap schreef op 30 december 2003 @ 02:39:
Dat zou wel leuk zijn, maar zodra je'm dan gebruikt brandt'ie door ofzo :|
De AMD K8 serie branden nie meer door :)
Omdat er daar nu een beveiliging in de procossor zelf is gebouwt :)
Dus net als intel P3/4

Verwijderd

Cool'n'Quiet is dat iets ingebakken in de cpu of heel mss ook bij XP's toe te passen?

• TheRealXistence
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
CnQ lijkt mij ook intressant maar dan moet ik wel weten wat ik ermee kan dus wat zijn dan de temps en hoeveel geluid maakt hij? O-)

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 11:47
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 08:55:
[...]

De AMD K8 serie branden nie meer door :)
Omdat er daar nu een beveiliging in de procossor zelf is gebouwt :)
Dus net als intel P3/4
Haal jij de IHS er maar vanaf, en dan lekker je pctje aanzetten zonder CPU-koeler. Dan fikt ie wel hoor :P

Verwijderd

Intronic schreef op 07 januari 2004 @ 15:48:
[...]
Haal jij de IHS er maar vanaf, en dan lekker je pctje aanzetten zonder CPU-koeler. Dan fikt ie wel hoor :P
hij zegt toch net dat ie niet door kan fikken dat ie daar voor is beveiligd :/ !!!!!!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:07
Hm, als ie de fanfreq gebruikt om te kijken of ie langzamer kan, kun je er dan nog wel een grotere, tragere, stillere fan opzetten? :?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ook de FSC D1607 heeft cool 'n quiet
offtopic:
watvoor'nnaamtrouwens
.

• Arjen86
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik heb een amd64 3000+ box besteld op een k8v deluxe, als ik dit zo lees wordt dat genieten :) heb hem als het goed is binnen 4 dagen, kan niet meer wachten, nu zon slom rotding haha :o
Als ik het goed begrijp wordt de snelheid aangepast aan wat je doet.. en kan tot minimaal 800mhz.. :/ }:O

Foto

• Intronic
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 17:14:
[...]

hij zegt toch net dat ie niet door kan fikken dat ie daar voor is beveiligd :/ !!!!!!
Niet dus ;).

Verwijderd

Meneer Intronic.
De athlon64 is wel degelijk beveilicht tegen door branden van de cpu!!
Zoek maar is ff op bij tom's hardware guide het nieuwe filmpje van cpu doorbranden.
In iedergeval als de k8 te warm wordt schakelt hij zich zelf uit :)

• Maverick
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 23:49:
[...]

Meneer Intronic.
De athlon64 is wel degelijk beveilicht tegen door branden van de cpu!!
Zoek maar is ff op bij tom's hardware guide het nieuwe filmpje van cpu doorbranden.
In iedergeval als de k8 te warm wordt schakelt hij zich zelf uit :)
ik zoek me rot, maar kan dat filmpje niet vinden, heb je niet een linkje?

Verwijderd

Maverick schreef op 07 januari 2004 @ 23:53:
[...]

ik zoek me rot, maar kan dat filmpje niet vinden, heb je niet een linkje?
hier is het linkje :)

http://www20.tomshardware...thg_video_10_athlon64.zip

bij minuut 2.20 wordt de test gedaan >:)

• Intronic
Ohja, stoer. 8)

Net zoiets als bij de P4 idd. :)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

ik vind de amd athlon 64 de beste stap van amd ooit.
alle zooi die amd haters tegen amd gebruikte (overheat protection die niet werkte geen core protectie hitte en alles) kan nu niet meer gebruikt worden. tot nu toe heb ik al 5 mensen overtuigt dat amd mschien tog wel even goed is als intel of zelfs beter _/-\o_

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Shunt schreef op 08 januari 2004 @ 10:19:
ik vind de amd athlon 64 de beste stap van amd ooit.
alle zooi die amd haters tegen amd gebruikte (overheat protection die niet werkte geen core protectie hitte en alles) kan nu niet meer gebruikt worden. tot nu toe heb ik al 5 mensen overtuigt dat amd mschien tog wel even goed is als intel of zelfs beter _/-\o_
Dat waren ze vaak al, je moet niet vergeten dat AMD vaak prijs/prestatie dik won van Intel.

Daarentegen was bij de latere AMD AthlonXP's overheat protection keurig in orde, ik heb het in de praktijk gezien!

AMD cpu's zijn nu met de komst van heatspreaders ook net zo robuust als intels inderdaad. Heb hem er zelf inzitten, en de installatie is een peuleschilletjes. De boxed koeler is stil en goed en zit er zo op.

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Verwijderd

Emcee schreef op 30 december 2003 @ 02:47:
moederborden die cool 'n quiet ondersteunen regelen als het goed is automatisch de cpu fan speed. Voor zover ik weet zijn er iig 2 socket 754 moederborden die cool en quiet ondersteunen namelijk de MSI k8t en de asus k8v.
Das dus niet waar, mijn Shuttle An50r ondersteund hem ook :9

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dan kunnen we nu een lijstje gaan maken ;).

Moederborden die Cool 'n Quiet ondersteunen:Die zal snel moeten worden uitgebreid denk ik.

edit:
De boel wat netter gemaakt&hyperlinks toegevoegd

[ Voor 63% gewijzigd door begintmeta op 08-01-2004 19:59 ]

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
Is Cool 'n quiet software matig? Ik lees namelijk dat je het moet activeren via een stukje software (in dit geval van MSI) ??

• Maverick
volgens mij zit het in de bios hoor. (ja ok, is wel softwarematig dan, maar niet zoals wrcveen bedoelt naar ik aan neem.)

• wrcveen
Ik las de manual een beetje door, ik heb deze plank nog niet, en zag op pagina 1-6 dat je in het MSI progje "Core center" je de functie moest activeren. Misschien dat dit programmatje het rechtstreeks in het bios veranderd dan?

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Je kan het in de bios inschakelen en je moet wel een drivertje installeren.
meuktracker: AMD Athlon 64 Processor 1.1.0.0
Er zitten nog een paar kleine bugs in maar dit zal amd vast wel oplossen in nieuwere versies.

De asus k8v heeft trouwens nog als extra temp geregelde fan control dus ook voor de case fan..

Ik heb een asus k8v met een zalman cooler, het nadeel is dat deze de cpu zo cool houd dat de cpu fan regelmatig stil valt en dan paar minuten later weer moet starten. Ik weet niet of dat wel zo gezond is voor een fan daarom heb ik het voorlopig maar even uitgezet.

Waar ik trouwens ook geen ruk van begrijp is dat mijn cpu na het updaten van de bios veel warmer is namelijk 50graden bij 100% }:O belasting en eerst was het nooit hoger dan 45 a 48 graden.

Verwijderd

Aanzetten in BIOS, processor driver laden en via XP's power properties op "Minimal Power Management" zetten.

Werkt perfect! (MSI K8T NEO BIOS v1.1 / Athlon64)
Zodra enabled zakt de temperatuur gelijk.

En niet alleen lagere temps en stiller(waar ie standaard al stil is)
ook minder stroom (processor alleen ongeveer een derde) dus zelfs geldbesparend B)

En in WinXP 64-bit hoef je zelfs de processordriver niet te installeren.

Mag van mij standaard worden op alle desktop procs.

Verwijderd

wrcveen schreef op 09 januari 2004 @ 20:25:
Ik las de manual een beetje door, ik heb deze plank nog niet, en zag op pagina 1-6 dat je in het MSI progje "Core center" je de functie moest activeren. Misschien dat dit programmatje het rechtstreeks in het bios veranderd dan?
core center is specifiek voor MSI, staat los van cool n quiet (heb zelf de plank besteld en krijg em vanmiddag binnen).

"MSI has really done its homework here, unlike other manufacturers, because Cool & Quiet is not only supported, it runs hand in hand with its very own Core Cell technology. This makes it possible to dynamically overclock the system at the current load using Core Cell at the specified increment (1, 3, 5, 7, 10%). At the same time, Cool & Quiet makes sure that the clock speeds and the supply voltage are lowered at a certain degree of idleness. As things stand, there's no more efficient way of running a system."

http://www.tomshardware.c...031201/socket_754-25.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 11:51 ]

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bij mij werkt het maar half.

Optie aangezet in de bios van mijn MSI bord, driver gedownload en geinstaleerd en in powermanagement minimal aangezet.

De snelheid van de koeler regelt hij wel automatisch, maar hij zakt niet terug in snelheid. Wat vergeet ik?

• wrcveen
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 20:46:
Aanzetten in BIOS, processor driver laden en via XP's power properties op "Minimal Power Management" zetten.

Werkt perfect! (MSI K8T NEO BIOS v1.1 / Athlon64)
Zodra enabled zakt de temperatuur gelijk.

En niet alleen lagere temps en stiller(waar ie standaard al stil is)
ook minder stroom (processor alleen ongeveer een derde) dus zelfs geldbesparend B)

En in WinXP 64-bit hoef je zelfs de processordriver niet te installeren.

Mag van mij standaard worden op alle desktop procs.
Ik heb ook die MSI K8T, bios 1.1, maar waar zit die functie in het bios dan? Het werkt bij mij goed via dat MSI Core center programma. En waar is die processor driver dan nog voor nodig?

Verwijderd

Wormaap schreef op 30 december 2003 @ 02:53:
Um... De snelheid van een fan wordt bepaald door het voltage dat erdoorheen gaat, een voltage is altijd regelbaar, en hiermee de snelheid van je fan dus ook. Niet alle fans zijn geschikt om hun snelheid door te geven aan je mobo, dus als je mobo ernaar kijkt kan het daar idd misgaan, maar van elke fan is de snelheid te regelen hoor.
wrong! ik heb hier mijn oude whisperrock fan en zodra die minder dan 12v krijgt doet ie het niet.

• Wormaap
Dan is dat de uitzondering die de regel bevestigt. Ik ben zelf nog geen fan tegen gekomen die niet te regelen is :P

• wrcveen
wrcveen schreef op 16 januari 2004 @ 18:57:
[...]

Ik heb ook die MSI K8T, bios 1.1, maar waar zit die functie in het bios dan? Het werkt bij mij goed via dat MSI Core center programma. En waar is die processor driver dan nog voor nodig?
In het bios hem ik hem al gevonden, en op "enable" gezet. Maar daar vòòr werke het al via CoreCentre. Wat is er nu veranderd door het in het bios aan te zetten? Hoeft dan dat stukje software niet te draaien?

Verwijderd

Ligt eraan, er zijn 2 mogelijkheiden...

Je neemt een fan die normale dB'ellen maakt die je controleert met een fan controller of een schakelaar tussen 7 en 12 volt...

je neemt een temperature controlled (TC) Fan die minder lawaai maakt als de temperatuur van de cpu daalt..

Als de cpu terugklokt naar 800 mhz zal blijkbaar de temp behoorlijk dalen en gaat de TC vanzelf zijn werk doen ;)

Ik zou denken aan een arctic TC fannetje in de pricewatch even opzoeken

• wrcveen
In het volgende topic kan je alles vinden over Cool 'n Quiet op de MSI K8T Neo;

http://forum.msi.com.tw/thread.php?threadid=36410&sid=

Het komt er op neer dat je;

- de AMD cpu driver moet installeren
- de 1.1 bios moet hebben
- cool 'n quiet moet enabelen in je bios
- in windows power management op mininaal moet zetten

dan gaat je CPU automatisch draaien op 800 mhz als je hem niet gebruikt. Wil je ook dat je CPU fan dan langzamer gaat draaien dan moet je Corecenter hebben draaien in Windows. Mij werkt he alleemaal perfect! :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De CPU- en casefan van de FSC D1607 is bios-geregeld, dus die wordt onafhankelijk van het onafhankelijk van het operating system gestuurd, het jammere is alleen, dat je maar 3 voorkeuze-instellingen hebt voor de regulering. Ook is er alleen een monitoring software voor Windows, er is nog geen driver voor de sm-chip voor linux.

Verwijderd

ik stond op 't punt een gigabyte K8N pro aan te schaffen icm een athlon64 3200+.. maar nu zie ik dus nergens dat die gigabyte athlon64 borden die cool 'n quiet ondersteunen en daar baal ik toch wel van...

weet iemand of die ondersteuning er nog kan/gaat komen dmv een bios update ? welk mobo raden jullie anders aan ? ik wil wel graag nforce3 en geen via (nfi) chipset... gevoelskwestie :) maar overtuig me gerust met argumenten :)

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 15:00

EaS

De nForce 3 150 chipset is schijnbaar prima geschikt voor Cool 'n Quiet.
De Shuttle AN50R (die dezelfde chipset heeft als de Gigabyte K8N Pro) heeft wel ondersteuning voor C&Q gekregen doormiddel van een BIOS update zoals je hier kunt lezen.

Ik zou dus niet inzien waarom dat bij de Gigabyte K8N Pro niet zou kunnen.

Verwijderd

begintmeta schreef op 08 januari 2004 @ 19:53:

Moederborden die Cool 'n Quiet ondersteunen:Die zal snel moeten worden uitgebreid denk ik.

edit:
De Abit-KV8 MAX3 kan ook aan dit lijstje toegevoegd worden. Volgens Abit ondersteund dit bord ook de Cool 'n Quiet functie.

Op mijn eigen KV8 weigert het te werken. Nadat ik de driver heb ge-installed en de powermanagement opties op minimaal zet crashed het systeem. :(

Hoop hier binnenkort antwoord van Abit op te krijgen.

Zijn er meer mensen hier die de KV8 hebben en Cool 'n Quiet (proberen) te gebruiken?

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 13:54
Op de Asus K8V werkt het perfect hier. _/-\o_
Idle zie ik bij 'eigenschappen deze computer' 800mhz staan
Als ik hem stress met een of ander prog gaat de snelheid omhoog naar 2Ghz

edit:

B)

[ Voor 10% gewijzigd door BlackShadow op 15-02-2004 02:55 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

BlackShadow schreef op 15 februari 2004 @ 00:51:
Idle zie ik bij 'eigenschappen deze computer' 8000mhz staan
Zo hé, 8Ghz IDLE, dat noem ik nog eens cool.

ARME AOW’er

Verwijderd

de EPoX 8HDA3+ en de AOpeN AK89 MAX hebben ook die ondersteuning hier voor

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06-2025
heb laatst 3dmark03 gedraait met Cool & Quiet en toen draaide ie maar op 800MHZ.Is toch een behoorlijk stressvol progje dacht ik.Heb hem nu maar uitstaan en draai nu met Qfan.

Verwijderd

Ik heb zelf een MSI K8T NEO (MS-6702), maar ik denk dat ik nog even wacht met het activeren van Cool 'n Quiet, want ik zit volgens mij met een megaprobleem. Mijn temp van mijn cpu (AMD64 300+) zit op 120 graden celsius :? . Dit terwijl de fan altijd rond 5000 rpm draait. Moet dit veel hoger zijn ofzo, of klopt er iets niet met de sensor ofzo. Iemand een idee?

edit:
Al opgelost, bij MBM had ik het verkeerde type mb opgegeven, foutje!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 15:13 ]

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
voel eens of hij echt zo heet is, lijkt mij stug.

Digital Media Junkie

• Beamer
  • Laatst online: 07-02 19:47

Beamer

Return of the legend

Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 14:50:
Ik heb zelf een MSI K8T NEO (MS-6702), maar ik denk dat ik nog even wacht met het activeren van Cool 'n Quiet, want ik zit volgens mij met een megaprobleem. Mijn temp van mijn cpu (AMD64 300+) zit op 120 graden celsius :? . Dit terwijl de fan altijd rond 5000 rpm draait. Moet dit veel hoger zijn ofzo, of klopt er iets niet met de sensor ofzo. Iemand een idee?

edit:
Al opgelost, bij MBM had ik het verkeerde type mb opgegeven, foutje!
Het programma of je fancontroller zal wel op fahrenheit staan ingesteld. 120 graden kan namelijk niet, dan schakelt hij zichzelf uit.

20 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-02 10:20

Goku33

Ownage!

Ik ben vandaag ook eens aan het prutsen gegaan met de Athlon 64 3000+ op mijn Asus K8V Deluxe, en de CnQ functie werkt goed, bij idle gaat ie perfect terug naar 800mhz. Alleen één probleem: de fan blijft gewoon op maximale toeren draaien (2650rpm op de Zalman 7000A-Cu) terwijl de processor maar 38 graden is volgens Asus Probe... moet ik nog ergens instellen dat die fan stopt met draaien ofzow?

• FireFly3k
  • Laatst online: 08-02 06:50
Goku333 schreef op 10 maart 2004 @ 20:44:
Ik ben vandaag ook eens aan het prutsen gegaan met de Athlon 64 3000+ op mijn Asus K8V Deluxe, en de CnQ functie werkt goed, bij idle gaat ie perfect terug naar 800mhz. Alleen één probleem: de fan blijft gewoon op maximale toeren draaien (2650rpm op de Zalman 7000A-Cu) terwijl de processor maar 38 graden is volgens Asus Probe... moet ik nog ergens instellen dat die fan stopt met draaien ofzow?
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat alleen het MSI mobo fan snelheid aanpassen ondersteunde (tot nu toe). Maar misschien met een BIOS updateje dat de Asus het ook heeft.

Mijn AMD64 3200+ is nu 38 graden op 800MHz en fan draait op volle snelheid (heb een MSI K8T mobo)

PSN - 500px - Flickr

• Goku33

Goku33

Ownage!

FireFly3k schreef op 10 maart 2004 @ 21:06:
[...]
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat alleen het MSI mobo fan snelheid aanpassen ondersteunde (tot nu toe). Maar misschien met een BIOS updateje dat de Asus het ook heeft.

Mijn AMD64 3200+ is nu 38 graden op 800MHz en fan draait op volle snelheid (heb een MSI K8T mobo)
Maar dat is toch juist waar dat hele cool 'n quiet om draait? Dat ie langzamer gaat draaien, daardoor koeler blijft en daardoor de fansnelheid naarbeneden kan draaien?

Maja, ik zal wel eens gaan kijken naar een nieuwe bios... nou zit de stock bios er nog in...

• Fred_Perry
  • Laatst online: 07-02 00:08
Ik ben het nu ook aan het proberen om het aan de praat te krijgen. Het volgende heb ik al gedaan:

- Msi k8 Neo (bios 1.20)
- C 'n Q aangezet in de bios
- Energiebeheer op minimaal

Nu moet dus alleen nog de cpu worden geinstalleerd. Ik heb de .zip en .exe al geprobeerd van de AMD site, maar dan zegt die dat er geen stuurprogramma van de Athlon64 aanwezig is. Kheb ook al eens in apparaatbeheerd gezocht voor de CPU maar deze staat er volgens mij gewoon niet tussen. Hoe kan ik deze dan toch installeren?

Ik draai trouwens xp sp1

• [Roland]
  • Niet online
:? pardon....

Ik heb eem MSI bord met 3000+ en de Zalman 7000-CU koeler en deze word maar 24 graden als deze 800mhz draait (38C stressed), de ventilator draait dan ongeveer 1000 toeren, ik geloof niet dat het verschil tussen 7000A-CU en de 7000CU 14 graden is. (heb ook nog captain ingesteld bij de dynamic overclock functie van MSI)

Denk dat er dan ook nog wat anders bij jou fout zit.

Andere vraag. Hoe warm moet de proccesor zijn wil de ventilator afslaan?
Lees verhalen op internet dat de ventilator met CenQ uitgeschakeld word als de temo erg laag is. Welke temp zal dat moeten zijn dan?

Verwijderd

Bij mij werkt het na effe pielen. MSI bord met zalman 7000a-alcu koeler en amd 3200+(1mb cache). Ik had eerst ook alleen de 64 bit driver van amd geinstalleerd en in de bios cool 'n quiet aan gezet met de windows minimale energie verbruik instellingen. Koeler ging hier niet langzamer bij draaien. Nadat ik MSI core cell had geinstalleerd werkte dit ook. Op 4 x 200: 32 graden celcius. 10 x 200: 38 graden celcius.
Ik dacht dat het zonder msi core cell ook zou werken, maar bij mij blijkbaar niet. Windows XP incl Serv pack 1

• Fred_Perry
  • Laatst online: 07-02 00:08
sjonge jonge, wat een gekloot om een cpu te updaten. Vooral met zo'n nederlandse versie van xp. Achterlijke vertalingen. Maarre kga maar eens xp64 erop zetten. Die herkent de cpu tenminste wel. Heb al alles geprobeerd om de cpu te updaten maar niks werkt.

• Goku33

Goku33

Ownage!

Roland73 schreef op 12 maart 2004 @ 15:21:
[...]

:? pardon....

Ik heb eem MSI bord met 3000+ en de Zalman 7000-CU koeler en deze word maar 24 graden als deze 800mhz draait (38C stressed), de ventilator draait dan ongeveer 1000 toeren, ik geloof niet dat het verschil tussen 7000A-CU en de 7000CU 14 graden is. (heb ook nog captain ingesteld bij de dynamic overclock functie van MSI)

Denk dat er dan ook nog wat anders bij jou fout zit.

Andere vraag. Hoe warm moet de proccesor zijn wil de ventilator afslaan?
Lees verhalen op internet dat de ventilator met CenQ uitgeschakeld word als de temo erg laag is. Welke temp zal dat moeten zijn dan?
Die 38 graden is als mijn casefans uit staan en als ik gewoon een beetje aan het surfen/muziek luisteren ben. Idle is ie met casefans aan 30 graden ofzow, maar dan staat de fan ook gewoon op volle toeren.

• wrcveen
Fred_Perry schreef op 12 maart 2004 @ 18:07:
sjonge jonge, wat een gekloot om een cpu te updaten. Vooral met zo'n nederlandse versie van xp. Achterlijke vertalingen. Maarre kga maar eens xp64 erop zetten. Die herkent de cpu tenminste wel. Heb al alles geprobeerd om de cpu te updaten maar niks werkt.
Geen enkel probleem mee gehad! Ik denk echt dat je wat fout doet.

• wrcveen
Goku333 schreef op 12 maart 2004 @ 19:06:
[...]
Die 38 graden is als mijn casefans uit staan en als ik gewoon een beetje aan het surfen/muziek luisteren ben. Idle is ie met casefans aan 30 graden ofzow, maar dan staat de fan ook gewoon op volle toeren.
Ik heb ook de MSI, de AMD64 3200+ en de zalman 7000 alcu;

idle 33 graden @ 800mhz en fan op 1600 rpm en stressed zo'n 42 graden @ 2000mhz en fan op 1600 rpm.

Verwijderd

Moederborden die Cool 'n Quiet ondersteunen:
ik zou zweren dat Tom's Hardware het MSI bordje zo geweldig vond omdat ie als enige CnQ ondersteunde :?
The most important criterion in choosing a board in our view is the innovation offered by the product. And, it must actually be able to produce the touted added value. Only one board matches this wish at present: the K8T Neo from MSI. Some competitors have better equipment and, in some cases, minimally better performance. But no one else offers the energy and performance management represented by Core Cell and Cool & Quiet.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 14:46:
[...]

ik zou zweren dat Tom's Hardware het MSI bordje zo geweldig vond omdat ie als enige CnQ ondersteunde :?

[...]
De Abit KV8-MAX3 met laatste BIOS heeft ook ondersteuning voor C'n'Q, zelfs de rev CG chips.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• rra
  • Laatst online: 14-12-2025

rra

BlackShadow schreef op 15 februari 2004 @ 00:51:
Idle zie ik bij 'eigenschappen deze computer' 800mhz staan

edit:

B)
Op mijn Asus k8V werkt het ook prima samen met een Athlon64-3000, wel de laatste bios (1005) geinstalleerd
en de driver van AMD onder windows geinstalleerd .
Met gebruikmaking van QFAN bios is het zelfs zo dat de CPU ventilator
de grootste tijd helemaal stil staat , ook bij office applicaties,internetten, MP3's afspelen ed. !!(de heatsink wordt dan ca. 35 graden)
Met CPU-Z kun je de 3 modus van C&Q duidelijk volgen bij mij: 848 MHz met 1.296 core ; 1908 MHz bij 1.392 V resp. 2120 MHz bij 1.504 Volt

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 06:46

siggy

Wait.... what?

Eigenlijk zou ik hier een eigen topic voor aan moeten makern of gewoon flink zoeken.... Heb alle drivers correct geinstalleerd en c&q werkt... Ten minste, het werkt zodanig dat ie nu gewoon op 800 mhz blijft draaien. Ook al draait het seti@home programma of ook als ik een game ga spelen. Wat doe ik nou fout? |:(

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Goku33

Goku33

Ownage!

je energiebeheer moet wel op minimaal staan, anders blijft ie op 800mhz lopen :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Is het niet zo dat de ventilator van de cpu geregeld wordt door Q-fan oid. Wat je ook in de bios kan instellen. En dat Q-fan reageert op de warmte van de cpu. En dat de cpu kouder wordt door Cool'n quiet???

Of heb ik het nou fout en maakt Q-fan geen reet uit.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Goku33

Goku33

Ownage!

jupz, je hebt helemaal gelijk

Verwijderd

Ik heb nou ook een paar maanden deze barebone!
Echt zalig :*) , nu is laatst een nieuwe bios uitgekomen en staat er dit bij vermeld ;

Bios name Remarks

FN85S015 Checksum: 5E00 Date code: 11/28/03

1. Raid BIOS update to V4.3.43

2. Support nVidia System Utility

3. Support 3400+, Cool 'n' Quiet Function

Betekend het nou , dat de barebone nou wel
Cool 'n' Quiet Function ondersteund?
Kan namelijk die functie nergens in de bios vinden , heb ook de nieuwe drivers van amd zelf gedownload.
En snap er nou niks meer van :S. Proggies lezen nog steeds uit dat het een 3000 + is . En gewoon op volle toeren draaid !

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 18:05:
Ik heb nou ook een paar maanden deze barebone!
Echt zalig :*) , nu is laatst een nieuwe bios uitgekomen en staat er dit bij vermeld ;

Bios name Remarks

FN85S015 Checksum: 5E00 Date code: 11/28/03

1. Raid BIOS update to V4.3.43

2. Support nVidia System Utility

3. Support 3400+, Cool 'n' Quiet Function

Betekend het nou , dat de barebone nou wel
Cool 'n' Quiet Function ondersteund?
Kan namelijk die functie nergens in de bios vinden , heb ook de nieuwe drivers van amd zelf gedownload.
En snap er nou niks meer van :S. Proggies lezen nog steeds uit dat het een 3000 + is . En gewoon op volle toeren draaid !
Heb je het energiebeheer op minimaal staan?

Verwijderd

WimB schreef op 18 maart 2004 @ 18:17:
[...]

Heb je het energiebeheer op minimaal staan?
Woei het werkt :D

Danke danke , moet wel ff iets met fans instellen!
Die blijven net zo hard draaien :s

Verwijderd

Heb zelf na enige moeite ook cool and quiet geinstalleerd, ik kreeg steeds de foutmelding: , is not a valid integer value wanneer ik de cool and quiet software opende. Bleek dit een amerikaans programma te zijn die met . i.p.v , werken heb dit dus moeten aanpassen in de landinstellingen.

Moederbord: ASUS KV8 Deluxe.

De cool and quiet functie werkt nu maar de fan blijft op volle toeren draaien???? Weet iemand hoe ik dit moet verhelpen??????

Verder las ik ergens iets van Asus Probe, kan iemand me vertellen wat dit is??

alvast bedankt!

Verwijderd

asus probe is een programaatrje die je temps uitleest en ook de snelheden van je fans etc. etc.

kun je gewoon voor niets downen bij asus

Verwijderd

Ik heb het onderstaande probleem ook en ik ben zeer blij dat ik een medestander heb gevonden. Wat heb je exact bij d elandinstellingen veranderd?
Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 19:50:
Heb zelf na enige moeite ook cool and quiet geinstalleerd, ik kreeg steeds de foutmelding: , is not a valid integer value wanneer ik de cool and quiet software opende. Bleek dit een amerikaans programma te zijn die met . i.p.v , werken heb dit dus moeten aanpassen in de landinstellingen.

Moederbord: ASUS KV8 Deluxe.

De cool and quiet functie werkt nu maar de fan blijft op volle toeren draaien???? Weet iemand hoe ik dit moet verhelpen??????

Verder las ik ergens iets van Asus Probe, kan iemand me vertellen wat dit is??

alvast bedankt!

• Goku33

Goku33

Ownage!

Je moet in je bios de QFan Technology enabelen, dan gaat je fan langzamer draaien als je pc niets te doen heeft.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:59
Hmm maar volgens asus moet je dus alleen Qfan enablen als je niet een boxed set gebruikt. Bij mij gaat de fan dus ook niet langzamer draaien blijft rustig op 3400rpm staan :S temp gaat wel naar 29graden en mijn psu fan draait ook langzamer omdat de overal case temp ook lager word, maar dat is weer iets wat mijn psu standaard doet. Nu die cpu fan nog en het is super still.
k8v se dlx user guide
-make sure to install the AMD Cool'n'Quiete driver and application before using this feature

-The AMD Cool'n'Quiet technology feature works only with the AMD heatsing and fan assembly with monitor chip.

-If you purchased a seperate heatsink and fan package, use the AUSU Q-fan Technology feature to automatically adjust the CPU fan speed according to your system loading

[ Voor 74% gewijzigd door paragon op 15-04-2004 22:25 ]

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01

edit:
Voeg de Asrock K8S8X ook maar toe! CnQ enabled by Default! Zo snel mogelijk uit te zetten hoop ik, want zo gaat OC'en niet leuk zijn denk!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hmm, heb hier een msi k8t neo fis2r (bios 1.2) met een amd64 3200+ en de CnQ doet et wel, maar hij gaat maar terug naar 1600Mhz :?

volgens core center is ie dan zo'n 37 graden (idle) bij dikke 2600 RPM op de koeler (standaard ding bij boxed cpu).

en als ik em stress (winamp visualisation) dan gaat ie nie terug omhoog, ook nie als ik et energie schema weer terugzet op thuis/kantoor.

[ Voor 56% gewijzigd door Orion84 op 25-04-2004 22:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• _sepulnation_
  • Laatst online: 10:52
geen nieuw topic waard, dus stel de vraag hier maar even.

Ik ga nu een XP systeempje kopen, nu wil ik deze graag heel stil hebben. Nu zit ik met de vraag of de boxed koeling ook stiller word als je bijvoorbeeld alleen aan het downloaden bent? (temperatuur gestuurd).

[ Voor 77% gewijzigd door _sepulnation_ op 26-04-2004 19:49 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

hmm, bios update gedaan, en corecenter geupdate enzo, en nu lijkt et prima te werken. Hij zakt wel niet veder terug dan 200x5=1000MHz, maar schaalt wel netjes op en neer aan de hand van wat er nodig is.

Alleen heeft iemand ervaring met hoe dit zich gedraagd in combinatie met games?? ik weet uit ervaring met een centrino laptop dat bijv. de oude UT nogal de fout ingaat omdat die bij de start van de game de cpu speed berekend en daar de hele tijd mee werkt, en dat gaat mis omdat die speed niet 100% is bij het begin.

Edit: cool 'n ' quiet heeft dus idd hetzelfde effect op UT (classic) als centrino speedstep systeem. maar gelukkig werkt het programma speedswitchXP (http://www.diefer.de/software/sswitchxp130.exe) ook bij deze cpu, en dan is switchen tussen dynamic switching en max performance erg simpel, dus kan CnQ mooi aanblijven :*

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2004 20:06 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TheRealXistence
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
Hoe kan het dat mijn pc cooler in cool 'n quiet op 800 mhz 40 graden word! en minimaal 5500 rpm max 6250 rpm draait na gamen en voor gamen 3000 rpm ik vind dit best jammer want ik had meer verwacht. Ik denk dat ik betere cooling kom in te bouwen. Een zalman cooler en 2 coolertjes in mijn kast. Zou dat genoeg zijn?

Want zelfs als ik gewoon wat surf draait hij gemiddeld 4500 rpm.

[ Voor 15% gewijzigd door TheRealXistence op 26-04-2004 23:30 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:48
Ik vind cool & quiet geniaal, in die pc'tjes met A64 die wij bouwen stopt de boxed cooler gewoon met draaien als je gewoon relaxed in windows zit :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zou het feit dat mijn AMD64 3200+ niet verder teruggaat dan 200x5=1000MHz te maken kunnen hebben met die nieuwe CG revisie?? Het is welliswaar een 2GHz 1MB cache CPU, maar waarschijnlijk heb ik dus een wel een CG revisie (niet gekeken op de proc, maar in dezelfde bestelling zaten nog twee procs en die zijn iig wel van het CG 2GHz 1MB type.)

• Abu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-01 14:23

Abu

Abu!

Ik heb een probleem met dit systeem:

Asus k8v SE Deluxe
Amd Athlon 64 3000+
1024 MB RAM
Sapphire Radeon 9800 Pro
WindowsXP Pro

Het lukt mij niet om Cool ' Quiet aan de praat te krijgen, ik heb volgens mij alles gedaan wat nodig is:

-Cool 'n quiet staat enabled in bios
-ACPI 2.0 Support staat op -yes- in bios
-Power management staat op Minimal Power Management
-Laatste Amd Athlon 64 driver is geinstalleerd 1.1.0.14, met de vorige deed C'nQ ook niets.
-Asus Cool 'n Quiet software is geinstaleerd

Processor blijft op 2000 Mhz draaien. Gewoon als ik de Desktop voor me heb en de systemload 0-1% is.

Alles staat gewoon default, niets is overclocked.

Iemand?

Insanus sum

Verwijderd

Abu schreef op 21 mei 2004 @ 09:27:

-Cool 'n quiet staat enabled in bios
-ACPI 2.0 Support staat op -yes- in bios
-Power management staat op Minimal Power Management
-Laatste Amd Athlon 64 driver is geinstalleerd 1.1.0.14, met de vorige deed C'nQ ook niets.
-Asus Cool 'n Quiet software is geinstaleerd

Processor blijft op 2000 Mhz draaien. Gewoon als ik de Desktop voor me heb en de systemload 0-1% is.

Alles staat gewoon default, niets is overclocked.

Iemand?
Ik heb bijna hetzelfde hier staan, maar ik herken je probleem niet.
Er is misschien iets waar je naar zou kunnen kijken in je BIOS:
onder het ACPI 2.0 Support (die je op "Yes" gezet heb) staat nog een dingetje over ACPI APIC support. Die moet IMO op "Enabled" staan.

• Abu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-01 14:23

Abu

Abu!

Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 10:05:
[...]

Ik heb bijna hetzelfde hier staan, maar ik herken je probleem niet.
Er is misschien iets waar je naar zou kunnen kijken in je BIOS:
onder het ACPI 2.0 Support (die je op "Yes" gezet heb) staat nog een dingetje over ACPI APIC support. Die moet IMO op "Enabled" staan.
Ik ben nu op mijn werk dus kan dat niet controleren. Staat die default niet op enabled dan?

Insanus sum

Verwijderd

nah lekker...die van mij blijft dus nu draaien op 1000 mhz :( heb bios geflashed..alles volgend het boekje.... iemand een idee hoe ik dit weer terug kan krijgen?:(

Verwijderd

Ik krijg Cool 'n' Quiet met geen mogelijkheid aan de gang op WinXP sp2. Met alleen sp1 zonder een verdere update doet hij het prima. Pas dus op voor sp2 als je de CnQ functie wil blijven gebruiken.

Hoop dat het snel gefixt wordt.

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 21:45:
Ik krijg Cool 'n' Quiet met geen mogelijkheid aan de gang op WinXP sp2. Met alleen sp1 zonder een verdere update doet hij het prima. Pas dus op voor sp2 als je de CnQ functie wil blijven gebruiken.

Bij mij kreeg ik het wel aan de gang, maar niet helemaal OK (lees: K.T!)
Dat programmaatje wat ik gebruikte was corecenter. Had ik erop gezet (msi bordje, k8n neo2) en vond het al vreemd dat ie de vcore 18% erbij deed, 1,8 volt ipv 1,5. Maar dacht dat dat niet klopte want de temp gaf ie ook al heel anders aan dan in de bios (casetemp 19 graden ipv 35).
Daarna driver van processor geupdate (was al geinstalleerd bij het installeren van de msi drivers voor het moederbord, maar had ergens gelezen dat je dat nog een keer moest doen voor Q&C) en toen klokte die ook terug, koeler ging ook langzamer draaien. Maar een uur later viel m'n pc uit en is sindsdien niet meer terug gekomen. CPU koeler voelde ook een tijdje verdomd heet aan... K.Tzooi...

Weet niet of het aan SP2 ligt, maar volgende keer laat ik die CnQ maar even voor wat het is...

Verwijderd

pelican schreef op 19 augustus 2004 @ 15:51:
[...]

en toen klokte die ook terug, koeler ging ook langzamer draaien. Maar een uur later viel m'n pc uit en is sindsdien niet meer terug gekomen. CPU koeler voelde ook een tijdje verdomd heet aan... K.Tzooi...

Weet niet of het aan SP2 ligt, maar volgende keer laat ik die CnQ maar even voor wat het is...
Hmm, heb jij bij Corecenter in dat linker uitklapvenster misschien een keer op "auto" gedrukt? Dan begint hij te overklocken. Bij mij ging hij op een gegeven moment ook op zwart en toen starte hij niet goed meer op. Volgens mij heb ik hem toen helemaal uitgezet, mijn BIOS defaults geladen en daarna de eerste keer in de veilige modus moeten opstarten voor hij het weer deed. Ik heb overigens wel de K8T.

Doet je pc het nu echt helemaal niet meer?

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heeft er al iemand getest of je de idle temperatuur nog verder kunt verlagen door de cpu te underclocken?
Als de bussnelheid bijvoorbeeld op 150 wordt gezet ipv 200 MHz, zou de cpu idle naar 600 moeten gaan ipv 800. Dat is toch weer 25% minder warmte.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 21:45:

En als je de speciale proccessor driver vanaf de AMD website haalt?

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.