Toon posts:

[Adobe] Photoshop, InDesign, Illustrator

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de domme vraag (ze bestaan dus wel ;-) )

maar waarom wordt Illustrator niet beschouwd als een geschikt programma voor opmaak? Wat kan het niet op dit gebied..

Is InDesign zoveel beter dat het de prijs waard is?

ik ben ff de draad kwaad, met de productpositionering van Adobe..

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe bedoel je opmaak? Voor tekstueel drukwerk? Of een concept-site?
Ik heb nooit met InDesign gewerkt maar dit is volgens mij gericht op het layouten van drukwerk (boeken, magazines). Terwijl Illustrator veel meer toegespits is op het ontwerpen van posters en afbeeldingen.

[ Voor 61% gewijzigd door Orphix op 19-11-2003 11:55 ]

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 18:15

gvdh81

To got or not to got..

Illustrator is geen opmaakpakket, voor logo design etc etc (alles wat met schaalbare lijnen te maken heeft) is het super. Indesign daarintegen is ontworpen op de DTP markt.

• num-lock
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
it's all in the name! kijk eens op adobe.nl daar staan wel product omschrijvingen.
(slotje?)

Verwijderd

Topicstarter
Oké dan iets specifieker..

Als je met Illustrator tekst + plaatjes(ps) mooi plaatst op a4 en je maakt hiervan een PDF, dan is het toch ook prima afdruk kwaliteit voor a4poster of brochure..

Verwijderd

Topicstarter
num-lock schreef op 19 november 2003 @ 12:02:
it's all in the name! kijk eens op adobe.nl daar staan wel product omschrijvingen.
Als je iedere software ontwikelaar moet geloven, dan is er voor ieder specifiek dingetje wel een ander opmaat product.. Maar in het echt overlappen de meeste pakketten elkaar..

dus.. Voor niet al te gek gebruik.... is Illustrator dan ook een goed opmaak programma??

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Illustrator kent geen echte pagina stuctuur, je kunt enkel losstaande objecten ontwerpen.

InDesign bied je mogelijkheden om pagina-templates aan te maken, en vaste styles (ik gebruik enkel een duitse inDesign, hier heet het 'absatzformate', in Quark ken ik enkel nog de sneltoets, F5 naar ik meen, voor het venster, 'opmaak' heette dat geloof ik, Quark gebruik ik gelukkig niet meer), mogelijkheden van tab-uitlijning

zeker voor het zetten van ingewikkelde en langere tekststructuren, rapporten, brochures, tijdschriften is juist die omvattende tekst-automatisering van belang.

voor een eenmalig een-vellig stukje drukwerk is Illustrator ook een legitieme keuze, maar zodra je drukwerk meerdere pagina's word, of vaker herhaalde bezigheden kent, bespaart inDesign je veel werk, waarvan je je niet wil bedenken hoe lang je daar in Illstrator mee bezig bent.

Overigens vind ik voor vormgeving doeleinden Illustrator wel prettiger, omdat je wat makkelijker kunt experimenteren, eerst een visuele layout kan ontwikkelen,
een layout eerst ontwerpen in Illustrator is soms wel goed te doen, en pas achteraf, na goedkeuring van de klant dit omzetten naar een inDesign layout.

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 19-11-2003 12:15 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
klein sub-vraagje..
zijn ze ook al klaar voor dynamische tekst..(uit database) en is het aan te raden..

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Ja, zowel InDesign als Illustrator kan communiceren via XML.
Persoonlijk nog niet geprobeerd, lijkt me slechts handig bij documenten van grote omvang.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
InDesign is dus vooral belangrijk bij terugkerende zaken.. (ideaal door templates)
Maar neem nou een productlijst / prijslijst.. deze komen vaak uit databases.. Kan InDesign deze krengen gemakkelijk importeren binnen zo'n template..

Naar mijn mening zou zoiets toch echt wel toch de mogelijkheden moeten behoren..

• Willem
Volgens mij behoort dit ook tot de mogelijkheden :?
Stond "laatst" nog een artikel over in de Dzone

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:16:
klein sub-vraagje..
zijn ze ook al klaar voor dynamische tekst..(uit database) en is het aan te raden..
De naam Quark XPress kwam van juist de extensions en voornamelijk het Xtags systeem, een op SGML gebaseerd publiceersysteem, dat grote mogelijkheden bood tot integratie in geautomatiseerde processen.

inDesign heeft ook dat aspect meegenomen, en daarbij gooit Adobe het ook erg op geintegreerd formulier-management via XDP (hierin krijgen ze grote concurentie met Microsoft)

voor redakteuren kan inDesign direkt samenwerken met inCopy.

Voor eigen import van tagsgebaseerde formaten kun je het 'tags'-venster benutten, deze kan automatisch ook een DTD weergeven van te importeren documenten en je kunt deze vervolgens op een visuele manier plaatsen, zoiets kan op termijn functioneren als een WYSIWYG-wijze van werken met XSL-methoden (enkel kent inDesign nog niet zaken als conditions en loops zoals XSL, maar dat zal ongetwijfeld komen).
Je kunt zelkf customized tags koppelen aan opmaakstramienen zoals ingesteld in de basistemplates, alswel de opmaak-profielen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 18:56

alienfruit

the alien you never expected

Dat gaat prima in combinatie met XML moet natuurlijk wel een voorgedefineerd Indesign bestand hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
alienfruit schreef op 19 november 2003 @ 12:59:
Dat gaat prima in combinatie met XML moet natuurlijk wel een voorgedefineerd Indesign bestand hebben :)
Dus..opdracht: . alle producten met R in template R en ploff... daar is het..??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:05:
Oké dan iets specifieker..

Als je met Illustrator tekst + plaatjes(ps) mooi plaatst op a4 en je maakt hiervan een PDF, dan is het toch ook prima afdruk kwaliteit voor a4poster of brochure..
Nou nee, niet echt.

Om een goed (druk)resultaat te krijgen, moet je uitgaan van de eisen van de drukker.
Voor een goede PDF kan je niet gewoon je Illustrator bestand opslaan als PDF. Je moet op z'n minst Acrobat Distiller en Enfocus Pitstop (+ de joboptions/settings van het blad/drukker) gebruiken. Je moet je fonts insluiten, je geplaatste bestanden moeten CMYK, 100%, xx dpi zijn. Plus de specifieke eisen ingeval van het gebruik van Spotcolors. etc etc. Goede info hierover vind je bijvoorbeeld op de site van het Cebuco www.cebuco.nl (aanleveren advertenties in dagbladen) of op http://www.enfocus.com/pd...DFnet/certpdfnet%20NL.pdf .

En als je goede PDF- bestanden aanlevert wordt de keus tussen een opmaak- of tekenprogramma puur een kwestie van waar jij het lekkerst mee werkt. :)

• Fluxie
  • Laatst online: 16-08 17:19
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 13:11:
[...]

Nou nee, niet echt.

Om een goed (druk)resultaat te krijgen, moet je uitgaan van de eisen van de drukker.
Voor een goede PDF kan je niet gewoon je Illustrator bestand opslaan als PDF. Je moet op z'n minst Acrobat Distiller en Enfocus Pitstop (+ de joboptions/settings van het blad/drukker) gebruiken. Je moet je fonts insluiten, je geplaatste bestanden moeten CMYK, 100%, xx dpi zijn. Plus de specifieke eisen ingeval van het gebruik van Spotcolors. etc etc. Goede info hierover vind je bijvoorbeeld op de site van het Cebuco www.cebuco.nl (aanleveren advertenties in dagbladen) of op http://www.enfocus.com/pd...DFnet/certpdfnet%20NL.pdf .

En als je goede PDF- bestanden aanlevert wordt de keus tussen een opmaak- of tekenprogramma puur een kwestie van waar jij het lekkerst mee werkt. :)
Ik vraag me af waarom jij denkt dat je pitstop moet hebben als je een document naar pdf omzet?

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

Verwijderd

Fluxie schreef op 20 november 2003 @ 10:37:
[...]

Ik vraag me af waarom jij denkt dat je pitstop moet hebben als je een document naar pdf omzet?
Omdat dagbladen bijvoorbeeld Certifed PDF vereisen misschien? O-)

• Fluxie
Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 10:59:
[...]

Omdat dagbladen bijvoorbeeld Certifed PDF vereisen misschien? O-)
Je bedoelt dan waarschijnlijk pitstop server, pitstop zelf heb je daar echt niet voor nodig.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:07:
[...]

dus.. Voor niet al te gek gebruik.... is Illustrator dan ook een goed opmaak programma??
Het ligt er ook nog heel erg aan hoe je alles aanlevert. Het is wat lastig om bv tijdschrift vanuit illustrator op inslag te draaien en als een prepress/drukker dat weer via Quark/Inposition moet laten lopen kun je gewoon rekenen op hogere kosten.

Overigens vraag ik me af of je met de laatste Adobe Acrobat Professional (6) nog steeds iets als pitstop nodig hebt, daar zijn immers de opties voor certificering behoorlijk ingebouwd. En veel nare tekortkomingen aangaande spotcolors opgelost.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Fluxie
OzBoz schreef op 20 november 2003 @ 11:45:
[...]

Het ligt er ook nog heel erg aan hoe je alles aanlevert. Het is wat lastig om bv tijdschrift vanuit illustrator op inslag te draaien en als een prepress/drukker dat weer via Quark/Inposition moet laten lopen kun je gewoon rekenen op hogere kosten.

Overigens vraag ik me af of je met de laatste Adobe Acrobat Professional (6) nog steeds iets als pitstop nodig hebt, daar zijn immers de opties voor certificering behoorlijk ingebouwd. En veel nare tekortkomingen aangaande spotcolors opgelost.
Zelf heb ik er nooit mee te maken, die pdfjes worden niet door mij gebakken, maar ik weet wel dat ook wij af en toe iets als cpdf moeten aanleveren. Ik heb mijn collega's nog nooit over pitstop gehoord, dus daaraan concludeerde ik dat dit niet onmisbaar is.

Ik zal het ze straks eens vragen, dan kan ik vannacht in ieder geval rustig slapen.

• OzBoz

OzBoz

Fluxie schreef op 20 november 2003 @ 12:49:
[...]
Zelf heb ik er nooit mee te maken, die pdfjes worden niet door mij gebakken, maar ik weet wel dat ook wij af en toe iets als cpdf moeten aanleveren. Ik heb mijn collega's nog nooit over pitstop gehoord, dus daaraan concludeerde ik dat dit niet onmisbaar is.

Ik zal het ze straks eens vragen, dan kan ik vannacht in ieder geval rustig slapen.
Grijns.. nou volgens mij zijn er meerdere manieren om een certified PDF te bakken -loopt even naar de studio- hmm.. ook pitstop. Maar anyway, volgens mij moet het gewoon met de laatste acrobat ook kunnen. Pitstop is net als FlightCheck een stap ter controle. Hoewel ik me van drukkers/tijdschriften etc wel voor kan stellen dat ze het verlangen. Er lopen nl. wat prutsers rond :)

• Fluxie
Ik heb het net ook even nagevraagd en we gebruiken het hier inderdaad ook, ik heb meteen een korte demonstratie gehad en ik snap waarom ik ze er nooit over hoor. (het stelt allemaal erg weinig voor).

Naar mijn idee was pitstop gewoon de acrobat plugin waarmee laatste wijzigingen konden worden uitgevoerd op de pdf, zo blijf je steeds weer bijleren. :)

Verwijderd

Wat is Pitstop :? /me zit nog met enige regelmaat op een reclamebureau te prutsen, en ik weet 99% zeker dat ze het pakket pitstop niet hebben en nooit gehad hebben, terwijl daar nogal wat drukwerk aangeleverd wordt. Waarvoor is dat noodzakelijk :?

En over illustrator als opmaakprogramma: Voor een poster oid is dat wel te doen, maar ik zou geen folder oid willen opmaken hiermee. Indesign is nu eenmaal een opmaak proggel, Illustrator is een illustratieproggel. Dat tegenwoordig de pakketten steeds meer integreren waardoor je in illustrator fotobewerkingen kunt doen, in photoshop kunt illustreren en in beide tekst een beetje kan opmaken neemt niet weg dat ze toch allemaal een eigen functie hebben. :)

• Willem
Pitstop voor certified PDF :)

Verwijderd

Hmm, ff wat gezocht maar het houdt vnl wijzigingen enzo bij :? Wat wil certified nou zeggen?

Ik hebt trouwens sowieso het idee dat daar nog vrij veel EPS enzo aangeleverd wordt, maar toch, vroeg het me af :)

• Willem
Ons aller OzBoz' certified PDF topic :P

[ Voor 5% gewijzigd door Willem op 20-11-2003 15:13 ]

Verwijderd

Ah. Ik denk dat dat het bureau in kwestie wat ouderwetser werkt met eps-en en drukproeven enzo :)

/me zal es wat navraag doen, misschien leren ze wel wat bij :)

Maarum, uiteindelijk ging het daar helemaal niet om :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 15:25 ]

• OzBoz

OzBoz

Drukproeven blijven noodzakelijk en dan vanaf de certified PDF. Anders gaan klanten weer leuk op het scherm beoordelen.

Hier wordt steeds meer aangeleverd via certified-PDF's. Groot voordeel is dat A4-advertenties etc. ineens met gemak te mailen zijn.

Maar kortgezegd, pitstop is voor PDF's wat Flightcheck is voor QXD (Quarkdocumenten). Moet ik zeggen dat toen ik nog in de studio zat ik nooit FlightCheck gebruikte. Ik deed het checken liever zelf. Mensen worden er ook laks van als een programmaatje wel netjes gaat waarschuwen als je iets op 300% of in RGB in je document hebt zitten. Ik ben voor scherp zijn en blijven.

• num-lock
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
OzBoz schreef op 20 november 2003 @ 15:37:
[...]

Drukproeven blijven noodzakelijk en dan vanaf de certified PDF. Anders gaan klanten weer leuk op het scherm beoordelen.

Hier wordt steeds meer aangeleverd via certified-PDF's. Groot voordeel is dat A4-advertenties etc. ineens met gemak te mailen zijn.

Maar kortgezegd, pitstop is voor PDF's wat Flightcheck is voor QXD (Quarkdocumenten). Moet ik zeggen dat toen ik nog in de studio zat ik nooit FlightCheck gebruikte. Ik deed het checken liever zelf. Mensen worden er ook laks van als een programmaatje wel netjes gaat waarschuwen als je iets op 300% of in RGB in je document hebt zitten. Ik ben voor scherp zijn en blijven.
Dat deed je ook vast als je meer dan 20 paginas had ;)

• OzBoz

OzBoz

num-lock schreef op 20 november 2003 @ 16:05:
[...]

Dat deed je ook vast als je meer dan 20 paginas had ;)
Kwestie van gestructureerd werken. Verder zit er handige optie in Quarruk, verzamel voor servicebureau. Je wilt niet weten hoeveel magazines ik heb gedaan. blij dat dat over is trouwens. Maar en dan ook nog fijn via inposition (nog zo'n brak programma) op inslag naar de belichter rossen ;)

Verwijderd

OzBoz schreef op 20 november 2003 @ 15:37:
[...]

Nja, dan zal dat het wel zijn. Ik ben me niet bewust van check proggels, hier controleren ze volgens mij gewoon alles handmatig.

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Wij maken hier boeken van gemiddeld 192 pagina's per stuk. Elk boek bevat rond de 100 foto's en rond de 60 illustraties.

Ben ik effe blij dat ik mijn document door FlightCheck kan sleuren. Kan je nog zo gestructureerd werken, bij zulke aantallen kun je gewoonweg niet alles in de gaten houden...

Ik gebruik FlightCheck vooral voor de PDF-bestanden te checken, en dan vooral voor die @#$@-fonts die niet ingesloten mogen worden.

Certified PDF hoef ik nog niet bij de drukker aan te leveren.

[ Voor 9% gewijzigd door RèLF op 20-11-2003 16:50 ]

Obviously you're not a golfer

• buxx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

maar waarom wordt Illustrator niet beschouwd als een geschikt programma voor opmaak? Wat kan het niet op dit gebied..
Als in... :
Een slager gebruikt ook geen hakmes om een hele koe te ontleden.
Pagina: 1