[DTP] Certified PDF / kleuren

Pagina: 1
Acties:

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Mensen die niet op de hoogte zijn van Certified PDF's, liever niet reageren of je moet echt wat zinnigs te melden hebben.

De ingredienten:

- Een Quark document met als fondkleur 8/8/0/8
- Een PS EPS met als achtergrond 8/8/0/8

Het probleem:

Bij het maken van een Certified PDF gebeurd er iets met de visual. Hierdoor wordt na check de achtergrondkleur van de PS EPS 7.8/7.8/0/7.5

Dit is op het oog niet echt te zien, maar een groot probleem bij het draaien van een digitale proef en natuurlijk het uiteindelijk drukwerk.

Photoshop kan niet met waarden achter de komma werken dus ik vermoed dat het echt in het maken van de certified PDF zit. Maar kom er nog niet achter waar.

Wat we geprobeerd hebben:

- PS versie 5.5 ipv 7
- Quark versie 4 ipv 5

Reacties die geen zin hebben:

Instellingen wijzigen in Acrobat Distiller oid. Dan ben je wellicht nog niet helemaal op de hoogte van certified PDF's.

edit:
Kleine toevoeging. De lithograaf die normaal de certified PDF's maakte maakt de visual gewoon zo groot dat het quark fond helemaal bedekt werd. Maar ok, dat is een slome workaround en geen oplossing.

edit:
ter info: een fond is de achtergrond van een pagina, heeft dus niets met font te maken.

[ Voor 0% gewijzigd door OzBoz op 16-10-2002 14:30 . Reden: toevoeging ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Hi, ik heb geen oplossing of een suggestie, maar je hebt mij nieuwsgierig gemaakt, dus ik op google weer en heb een leuk site gevonden die een duidelijk uitleg geeft over certified pdf's.
http://www.jahn.org/pages/bio.htm
Dus voor de Wg'ers die meer van willen weten, je kan gerust een kijkje gaan nemen op die site. :)

Anyhow, succes ;)

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-12 15:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

(zoals ik je net al direct meldde) ik vermoed dat het probleem ligt in het feit dat pas sinds level3 postscript CMYK-kleurprofielen mee kan nemen,
Meestal wordt geadviseerd om voor level2 postscript de kleuren om te zetten naar Lab (waarvan color-management wel meegenomen wordt in level2 eps)

verder zie ik in de profielen een verschil tussen het CMYK-profiel van Distiller 4.5 en 5.o
4.5
code:
1
/CalCMYKProfile (Adobe CMYK)

5.0
code:
1
/CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)

mogelijk kan dit ook al het verschil uitmaken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Speel hem morgen door aan onze kleurguru, die nu ook zo aan het kloten is met die Certified PDF-jes, waarschijnlijk een bekend probleem.

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 15:35:
Speel hem morgen door aan onze kleurguru, die nu ook zo aan het kloten is met die Certified PDF-jes, waarschijnlijk een bekend probleem.
Thanks in advance. Zou super zijn. Scheelt de studio en lithograaf een hoop grijze haren en werk. Maar dit is niet het enige waaraan ik merk dat het hele Certified PDF gebeuren in zijn kinderschoenen staat. Maar het is wel een interessante ontwikkeling.

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Voor de mensen die het wat interesseert. Ik zit nu niet in de studio, dus kan mijn theorie niet toetsen maar ik weet vrijwel zeker dat ik de oplossing heb gevonden.

Wanneer je een Certified PDF maakt wordt de PDF gemaakt aan de hand van het profiel van de drukker. Meestal worden dan de visuals die je gebruikt omgezet in 300 dpi/CMYK jpeg-formaat. Dit houdt het bestand een stuk handzamer.

Maar wat is de eigenschap van JPEG. Het verkloot kleuren. Ik heb net een test gedaan door een egaal vlak in photoshop op te slaan als EPS en een keer als JPEG hoogste kwaliteit. Daarna beide bestanden geopend en wat blijkt

Het orgineel is C8M6Y0K0 en de JPEG is C8M6Y1K0. Dat zuigt als een nilfisk en ik voorspel nogal wat problemen als hier niets op gevonden wordt. Tijd om eens aan de bel te trekken bij hoofd Certified PDF. Nu zou je de compressie anders kunnen instellen in Distiller of in het profiel, maar dat is niet het principe van compacte bestanden waar alles in zit.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-12 20:24
Hmm een JPG in een drukwerk-document ?... Misschien maakt JPG < > TIFF wel uit?
Gezien TIFF niet gecomprimeerd is..

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-12 15:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

willem169 schreef op 17 oktober 2002 @ 10:21:
Hmm een JPG in een drukwerk-document ?... Misschien maakt JPG < > TIFF wel uit?
Gezien TIFF niet gecomprimeerd is..
tssk, mag ik U wijzen op de FAQ van certified PDF, mijnheer;
http://www.mensdata.nl/Certified_PDF/faq.html#TIFFIT

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
JPEG kan in principe prima. De visual in het oorspronkelijke document was zo'n 50MB, complete PDF inclusief alles, 776kB (en in druk neem je geen verschil waar). Dat is een groot voordeel wat betreft aanleveren.

Momenteel een beetje tijdgebrek maar je moet ook ZIP als compressie in kunnen stellen. Ongetwijfeld blijft je uiteindelijke PDF dan een stuk groter, maar het is in elk geval een compressievorm die niet met kleuren loopt te kloten.

Verwijderd

OzBoz sorry voor het late antwoord, maar zoals je zelf al aangaf het komt idd door e JPEG compressie, het lijkt er nogal willekeurig aan toe te gaan tijden het comprimeren, hoe vreemd dat ook is, als test hebben we van een document 2 x een postscript geschreven vanuit quark, die vervolgens via distiller omgezet, alleen 2 x een andere compressie methode (ZIP en JPG) er traden dus idd kleurverschillen op...

Onze kleurdude raad gewoon aan om JPG compressie te voorkomen en ZIP compressie te gebruiken.

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 21:13:
OzBoz sorry voor het late antwoord, maar zoals je zelf al aangaf het komt idd door e JPEG compressie, het lijkt er nogal willekeurig aan toe te gaan tijden het comprimeren, hoe vreemd dat ook is, als test hebben we van een document 2 x een postscript geschreven vanuit quark, die vervolgens via distiller omgezet, alleen 2 x een andere compressie methode (ZIP en JPG) er traden dus idd kleurverschillen op...

Onze kleurdude raad gewoon aan om JPG compressie te voorkomen en ZIP compressie te gebruiken.
Ik ben er niet meer aan toegekomen het vandaag te testen, maar ben blij dat mijn theorietje dus klopte. Zit je alleen met het feit dat je volgens mij profielen voor certified PDF's niet kunt overrulen. Maar als ik wat tijd heb ga ik er nog even naar kijken. Tis een lastig probleem. Zullen nog wel meer mensen mee te maken krijgen als certified PDF een beetje in komt.

Verwijderd

Als ik terug ben van vakantie zal ik nog eens wat vragen aan hem, hij schijnt er wel veel van te weten, misschien dat we samen met de grafische mensen hier, tot een goede handleiding kunnen komen en zo eventuele problemen die er nog kunnen (en ongetwijfeld, check sig) ontstaan het hoofd te bieden. Voor nu.. Shadow3333 out ;)

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 23:55:
Als ik terug ben van vakantie zal ik nog eens wat vragen aan hem, hij schijnt er wel veel van te weten, misschien dat we samen met de grafische mensen hier, tot een goede handleiding kunnen komen en zo eventuele problemen die er nog kunnen (en ongetwijfeld, check sig) ontstaan het hoofd te bieden. Voor nu.. Shadow3333 out ;)
Ik heb hier nu ook de test uitgevoerd en werkt inderdaad. Probleem is dat de profielen gemaakt worden door drukkers/uitgevers en settings die je daarna doet in Distiller overruled worden door het profiel.

Ik heb nu in geval wat mailtjes de deur uitgedaan naar lithograven en drukkers. En hoop dat er een beetje naar geluisterd wordt. Kan een hoop problemen voorkomen naar mijn idee.

Pagina: 1