sattelietboxen voor de Sony STR-DE215?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik wil heel graag van die kleine sattelietboxen hebben voor dit systeem. Ik dacht eraan om 4 sattelietspeakers te kopen want dat kan die toch aan. Het is toch een oud systeem maar je kan er toch wel wat mee en ik vind het zonde om een nieuwe te kopen terwijl deze keihard nog kan met die Sony Groove boxen(max 80w).

Wie kan me nog wat tips hiervoor geven? Kan ik eventueel een subwoofer aansluiten? Of is het gewoon beter om een nieuwe receiver te kopen? Dan had ik een Sony STR-DE695 in gedachte.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 20:28
Het zou opzich prima moeten werken. Over het algemeen heb je voor normale speakers en normale luisterniveaus niet echt denderend veel vermogen nodig. Je hoeft jezelf dus niet direct te beperken tot kleinere sateliet speakers, maar kunt bijv. ook leuke boekenplank of vloerstaanders kopen (als je niet al teveel te besteden hebt kun je nog altijd kijken bij de budget merken als Eltax).
Echter wil het zo zijn dat je oren minder gevoelig zijn voor de lagere tonen. Bij de mixage van muziek worden lage tonen er dan ook veelal harder ingemixt zodat deze een aantal decibellen harder uit je speakers komen. Met als gevolg dat je wat meer vermogen nodig hebt in vergelijking tot de midden tonen en hoge tonen. Vandaar dat de grotere 'zwaardere' speakers ook wat fijner werken met een krachtige versterker. Dat wil niet zeggen dat die van jou nu niet goed is, ik ken dat hele ding niet namelijk, maar je moet er wel even rekening mee houden en het liefst even kunnen testen voor de aanschaf. (sluit de speakers aan, regel je instellingen zoals jij het lekker vind klinken, draai het volume wat open en je hoort vanzelf wel wanneer de versterker tot z'n maximum gaat. Wees er wel voorzichtig mee.)

Een andere oplossing is om een aktieve subwoofer te kopen welke de lage tonen er uithaalt en vervolgens zijn eigen versterker gebruikt om deze weer te geven. Kost alleen wel meteen weer wat centen (afhankelijk van het type natuurlijk).

Maar in de basis denk ik niet dat je je hoeft te beperken tot sateliet speakers.
Bekijk voor de zekerheid ook even de specificaties van eventuele nieuwe speakers. Een hoge nominale impedantie zal wat gunstiger zijn ( 8 ohm bijv.) en een hoog rendement is ook gunstig (92dB bijv, dan heb je minder vermogen nodig voor eenzelfde geluidsniveau).

Welke speakers je dan moet nemen is geheel aan jezelf. Je zult gewoon modellen moeten gaan beluisteren in de winkels en eventueel daar je verhaal voorleggen. Of het geluid mooi is is geheel smaak afhankelijk. Daar kun je dus weinig zinnige tips voor geven. (zie ook het stuk 'wat moet ik kopen' in de AV policy en nog wat oudere topics (zoeken op 'welke speakers')

[ Voor 10% gewijzigd door ShittyOldMan op 17-11-2003 19:31 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• itsalex
  • Niet online
Mijn kamer wordt namelijk verbouwd en ik heb echt sattelietboxen nodig vanwege te weinig ruimte voor boxen. Ik wil gewoon een goede oplossing daarvoor hebben. Ik kan zeggen ik koop een setje Pioneer DCS-313 maar dat kost me 367 euro. Ik wil gewoon niet achteruit gaan qua geluid. Ik heb niet echt veel boxen gevonden voor deze oplossing. Ik weet natuurlijk wel dat gewoon boekenplanken boxen ok zijn maar die kan ik simpelweg al niet meer kwijt dus ik moet echt boxen hebben die lekker klein zijn maar goed geluid geven. Of ik sluit mijn computerboxen(Creative 4.1 4100 boxen erop of mijn Logitech Z630 boxen) erop aan via de Line Out maar geeft dat wel goed geluid en dan kan ik niet mijn volume regelen en dat gaat niets worden. Dus als iemand een oplossing heeft zeg het maar.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

367 euro vind je teveel ?!?! Dat is hetzelfde als een splinternieuwe auto voor 2000 euro willen hebben :/ Als je het goed wilt doen voor niet al teveel geld, haal dan een setje Canton speakers, Movie 10 MX of Movie 6 MX van www.hifi-regler.de ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• itsalex
  • Niet online
het was maar een idee maar het gaat meer om ik wil goede boxen hebben maar geen supergeluid en wel sattelietboxen. Het gaat mij niet om het geld maar het is een slaapkamer en geen ruimtekamer. Ik wil gewoon goed geluid erin hebben.

Ik wil namelijk wel die 4 boxen uitgaan benutten op die versterker aangezien ik toch geen 5.1 erop kan hebben maar wel 4 boxen dacht ik met versterker en je hebt dan 4.1 en die center die duw je gewoon dubbel bij de achterste boxen of zo.

Maar JT dank je voor de tip en ik ervoor kijken. Welke kan je me nog meer aanraden of heb jij die Canton speakers? Want ik vond die Sony/Pioneer ook wel aardig die ik bij kieskeurig zag naast het lijstje van die Canton.

• JT

JT

VETAK y0

Sony en Pioneer zijn niet zo goed met speakers.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

JT schreef op 18 november 2003 @ 08:12:
Sony en Pioneer zijn niet zo goed met speakers.
Vind jij, het is een mening, mischien vind ik ze wel gigantisch goed.

Is niet zo hoor :+

Alle proemn in n drek

• JT

JT

VETAK y0

Mjah, ik denk een beetje in de algemen tendens van mensen die zich wat meer bezighouden met speakers :P Die hebben over het algemeen dezelfde mening.

Ecodan warmtepomp

• itsalex
  • Niet online
Kan ik niet het geluid via mijn Logitech Z640 via Line Out gebruiken? Daar van vind ik het geluid ok. Mijn boxen dan uitsluiten of zo.

• itsalex
  • Niet online
Ik heb een Pioneer setje weten te bemachtigen(voor 120 euro S-V40) met een active sub van 50w en boxen van max 80w maar hoe moet ik nou die sub aansluiten op een 2/4 speaker configuratie? Kan dat via een line out? Of bestaan er van die speciale kastjes om de boel naar 5.1 te zetten?

• itsalex
  • Niet online
Ik ben nu aan het kijken naar een behoorlijke versterker. Welke is bijna even goed als die Sony 215? Die boxen kunnen max 80w en versterker max 50w aan. Zou de Sony STR 495 een goede oplossing zijn of van Pioneer de D512K? Wat zouden jullie aanraden?

Verwijderd

itsalex schreef op 22 december 2003 @ 00:31:
Wat zouden jullie aanraden?
Je eens goed in te lezen in de materie en dan een behoorlijke zaak langs gaan. Je zit met zoveel vragen die je zelf gewoon veel beter kan beantwoorden. De AVH Faq lijkt me een goed beginpunt.

Omdat je topic nu echt veel te veel op een "wat moet ik kopen" topic gaat lijken, en we je daarmee niet kunnen helpen gaat deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.