Het door mij langverwachte spel Mariokart Double Dash ligt sinds afgelopen vrijdag in de winkels. mijn verwachtingen waren hoog gespannen, kon dit spel goedmaken wat de N64 versie bij mij en vele anderen had fout gedaan?
In het kort: Ja en Nee. Na drie avonden intensief mariokart kan ik de volgende zaken concluderen: single player is leuk, snel en mooi maar het wordt op bepaalde banen echt een geluks-gokpartij. De IA is irritant snel en past zich aan aan jouw eigen snelheid. Dat is in principe leuk, maar niet echt heel eerlijk. Overigens had SuperMarioKart ook een cheatende CPU hoor, als jij de nr1 van de baan beukte en hij had achterstand, dan ging deze in een noodgang naar de goede positie toe (maar niet voorbij jou, alleen ten opzichte van de andere AI spelers). Het is dus geen realistische kartgame, maar dat wisten we eigenlijk al.
Ook het gemis van muntjes, de niet zo strakke slide (we kennen allemaal de "tegenstuur-L" combinatie wel waarmee je je kart voor een bocht in een ultra slip kon meppen op de snes wel
) waarmee je je controller naar links en rechts moet rukken
. Nee de GP mode is zeker wel leuk, maar echt HEEL erg moeilijk op een frustrerende manier. Niet zoals op de snes waarbij je (ook frustrerend overigens
) aan alle kanten voorbij gereden wordt, tenzij je heel strak rijdt
. Ook zitten er naar mijn smaak veel te veel item-vraagtekens op de baan, één per ronde per kart vind ik altijd wel genoeg, laat het verder maar op racen aankomen en niet op zo zwaar op de items.
De GP-mode is wel (veel) beter dan de N64 versie, veel sneller, veel mooier, veel en veel betere banen
.
Multiplayer is naar mijn mening echt GENIAAL
. Bomb Battle is echt koning (vrijdag tot 3:00 zitten doen), 2p Vs zonder items is ook een supervinding en samen gefrustreerd grandprix'en is ook erg leuk. Het sleutelwoord is: Niet zo'n overdaad aan items
. Dit is iets wat je weer avonden en avonden vol kan houden, juist omdat de 2p Vs mode zonder items bestaat! Dat betekent dus ook 4P zonder items en dat is echt precies hetgene waar ik me toen ik 14 was avonden en avonden mee vermaakt heb! 2P Versus
.
Al met al een prima spel dus, niet de klasse van SMK en dat komt met name door de niet zo heel goede (maar wel leuke) 1p Grand Prix. Een overdaad aan itempjes (en in mindere mate CPU cheating) zorgt er daarvoor voor dat het een totale chaos is soms en het resultaat voor een behoorlijk deel van geluk afhangt (al moet je ook gewoon strak sturen), maar de battle, 2+P GP de Vs mode zonder items (
) en time trail, de graphics, de banen en de gameplay maken het heel erg goed. Het spel krijgt van mij een 8,5 (SMK een 9,5, MK64 een 6,5).
In het grote GameCube topic is het spel al flink de revue gepasseerd, de meningen lopen voor zover ik het zie (op een enkele overdeven negativist die het niet eens gespeeld heeft na
) niet echt ver uiteen, het is geen SuperMarioKart, maar het is wel leuk en competatief
.
Verder heb je uiteraard het frustrerende Time trial racen, tot nu toe zijn er alleen scores bijgehouden op het Luigi Circuit en het Baby Park (mushroom cup). De tijden zijn hier te vinden en op diezelfde website kan je je ook aanmelden. uiteraard kan je in dit topic je screenshotjes als bewijs plaatsen :):
De actuele score:

Mijn beste scores (gezet door mijn broertje
) op Baby Park zijn tot nu toe 1:12:170 voor 7 laps en 09:624 voor een lap. Als ik het zelf weer een beetje kan, zal ik mijn tijden officieel invullen
.
Plaatje van een record waar we eerst nog heel trots op waren
.
In het kort: Ja en Nee. Na drie avonden intensief mariokart kan ik de volgende zaken concluderen: single player is leuk, snel en mooi maar het wordt op bepaalde banen echt een geluks-gokpartij. De IA is irritant snel en past zich aan aan jouw eigen snelheid. Dat is in principe leuk, maar niet echt heel eerlijk. Overigens had SuperMarioKart ook een cheatende CPU hoor, als jij de nr1 van de baan beukte en hij had achterstand, dan ging deze in een noodgang naar de goede positie toe (maar niet voorbij jou, alleen ten opzichte van de andere AI spelers). Het is dus geen realistische kartgame, maar dat wisten we eigenlijk al.
Ook het gemis van muntjes, de niet zo strakke slide (we kennen allemaal de "tegenstuur-L" combinatie wel waarmee je je kart voor een bocht in een ultra slip kon meppen op de snes wel
De GP-mode is wel (veel) beter dan de N64 versie, veel sneller, veel mooier, veel en veel betere banen
Multiplayer is naar mijn mening echt GENIAAL
Al met al een prima spel dus, niet de klasse van SMK en dat komt met name door de niet zo heel goede (maar wel leuke) 1p Grand Prix. Een overdaad aan itempjes (en in mindere mate CPU cheating) zorgt er daarvoor voor dat het een totale chaos is soms en het resultaat voor een behoorlijk deel van geluk afhangt (al moet je ook gewoon strak sturen), maar de battle, 2+P GP de Vs mode zonder items (
In het grote GameCube topic is het spel al flink de revue gepasseerd, de meningen lopen voor zover ik het zie (op een enkele overdeven negativist die het niet eens gespeeld heeft na
Verder heb je uiteraard het frustrerende Time trial racen, tot nu toe zijn er alleen scores bijgehouden op het Luigi Circuit en het Baby Park (mushroom cup). De tijden zijn hier te vinden en op diezelfde website kan je je ook aanmelden. uiteraard kan je in dit topic je screenshotjes als bewijs plaatsen :):
De actuele score:

Mijn beste scores (gezet door mijn broertje
Plaatje van een record waar we eerst nog heel trots op waren

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp