verschil in spdif uitgang?

Pagina: 1
Acties:

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:40
Zit er nog veel verschil in de spdif uitgang van een geluidskaart.

Ik had een m-audio kaart (is nu kapot) maar moet nu dus een nieuwe kaart met coaxiale aansluiting.

Moet ik weer zo veel geld uitgeven aan een geluidskaart?

Ik gebruik alleen de spdif uitgang voor dvd en divx. (is een htpc voor projector).

Is het trouwens zo dat de kaart alleen het geluid doorstuurt en dat de versterker eigenlijk het echte werk doet!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
In principe maakt het weinig uit wat voor SPDIF uitgang je hebt. Het is digitaal, in de smaken optisch en coaxiaal.

Je PC klust idd van het signaal een reeks digitale pakketjes, die vervolgens door de versterker weer worden uitgepakt en verwerkt.
De DA conversie vindt inderdaad plaats in de versterker, want dus inhoud dat je geen kwaliteitsverlies tijdens het transport van het signaal hebt.

Een el-cheapo kaart zou dus net zo goed geluid moeten geven als een dure Creative.
Alleen zijn de driver voor een Creative misschien wat meer geoptimaliseerd, maar in de praktijk zal je daar niets van merken.

Senile! Senile Oekaki

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:20
Zover ik heb begrepen gebruiken de AC'97 gebaseerde kaarten (onboard) enkel een sampl. freq. van 48kHz. Wat niet echt erg is voor Dolby Digital / DTS, maar 'gewoon' pcm wave moet dan ge-upsampled worden wat niet bevordelijk is voor de kwaliteit. Daarnaast schijnt het dat de (oude?) soundblaster een te hoog voltage kunnen uitsturen wat niet aan de standaard voldoet en schadelijk kan zijn (die dingen zijn namelijk voor pc speakersets en niet high end hometheater). Zie ook deze link over de sblive: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=72959
en hier een interessant verhaal of er nu wel of niet kwaliteitsverschil zit tussen digitaal en digitaal: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=73500
In praktijk vermoed ik dat je niet echt een verschil gaat merken tussen een simpele geluidskaart en de m-audio kaart. Maar ik heb geen ruime ervaring op dat gebied.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Als er al (hoorbaar) verschil tussen de dure en de goedlope zit zal dit in de meeste gevallen alleen maar met echt zware kwaliteitsboxen te horen zijn.

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:40
Ik heb op die pc ook onboard (shuttle) een optische uitgang zitten.(ac97).

Dat zou dus ook goed moeten werken. Alleen dan moet ik weer een optische kabel kopen van 10 of 15 meter (iemand een goedkoop adresje?)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

robbynaish schreef op 17 november 2003 @ 10:58:
Ik heb op die pc ook onboard (shuttle) een optische uitgang zitten.(ac97).

Dat zou dus ook goed moeten werken. Alleen dan moet ik weer een optische kabel kopen van 10 of 15 meter (iemand een goedkoop adresje?)
ga gewoon langs bij een electro zaakje ofzo, ik heb hier in delft me kabel gekocht, 3 meter voor 9,75€, valt dus best mee, als je kijkt dat optishe kabels van een merk gewoon dat per meter kosten.

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09
robbynaish schreef op 17 november 2003 @ 10:58:Alleen dan moet ik weer een optische kabel kopen van 10 of 15 meter (iemand een goedkoop adresje?)
http://www.elektronica-online.nl
Pagina: 1