Allemaal nog wakker?!

Duidelijk nu? Zo niet, ga het stuk dan nogmaals aandachtig lezen en begrijpen....
Even een flinke bak koffie naar binnen hozen en we gaan vrolijk weer verder met het tweede stuk theorie...
=====
De L6 brug moesten dus in oorsprong gelijk zijn aan de L3 brug. dit stond nl. in het EV protocol beschreven. Echter vrijwel geen ene moederbordbouwer maakte er nog van gebruik en paste de directe L3 truuk toe.
Toen AMD verder ging met mobile procs, hadden ze A) een protocol wat voorbereid was om te werken met L6 waarden (is hardwarematig gebakken in de coreontwerp en alle cores vanaf de classic Athlon zijn zonder uitzondering voortbeduursels hierop. Ben zelf persoonlijk van mening dat zelfs in de Athlon64/Opteron etc. core exacte kopieen van delen van de Athlon zitten. Iets wat eenmaal goed en betrouwbaar werkt, zal zeker hergebruikt worden, mocht een dergelijke functie schakelunit nodig zijn in een nieuw ontwerp. )en

waarom zou AMD dit er weer uit gaan slopen, buiten de engineeringstijd dat dit gaat innemen, heb je dan een grote kans dat er alsnog fouten inkomen en men ver achterop raakt in planningen etc.
De mobile varianten kwamen er dus aan. (Gedeeltelijk) was er al rekening mee gehouden met andere multiplier settings via L6 bruggen.
Intern blijft de core dus werken met deze L6 waarde en dit wordt dus gestaafd door de feiten dat:
- alle procs door closen van de 3e L5 brug mobile worden EN tevens hiermee een tweetal registers wordt vrijgegegeven om softwarematig direct de core een andere setting te geven en opnieuw te laten initialiseren. Een soort van warm reset dus.
- Hier wordt dus wel degelijk nogmaals gekeken naar de waarde die L6 heeft. L3 maakt eigenlijk in deze fase niets meer uit.
- Meeste moederplankjes stellen dan vanwege de onbekende CPU (Mobile variant)die ze zien de standaard multiplier in die ze krijgen via het EV protocol. Ze schakelen terug naar een soort van safemode; en vallen dus terug op het oorspronklijke protocol/bedoeling van L6. Daarom schakelen deze plankjes dus naar 11x (L6 standaard setting van een AthlonXP) ipv. de waarde die op L3 staat.
Volgens het protocol in het dan gegarandeerd dat die onbekende proc zo goed werkt.
- Vanuit mobile bios varianten wordt standaard al rekening gehouden met die twee extra softwareregisters. deze kunnen dan hiermee Powernow aansturen. De meeste northbridges hebben dan ook deze functionaliteit vanaf het begin.
Conclusie B):
==========
- L6 instelling is en blijft belangrijk vanwege het EV protocol.
- Bij opstarten (ofwel CPU kold-reset) KAN een proc direct worden geinitialiseerd door direct een waarde op de BP_FID te zetten ofwel via L1 (langs de L3 bruggen) naar de CPU.
- L6 waarde kan worden gebruikt om softwarematig een andere multiplier direct via een CPU warm-reset in te stellen.
- L1 brug kan niet meer geschakeld worden om de L3 waarde te veranderen in de nieuwe locked packaging. Er zit dus een schakelverschil tussen de oude en nieuwe verpakking.
Nu hebben we verder te maken met een tweetal schakelmethoden op bruggen die AMD toepast.:
De eerste is dmv hardwarematig direct geschakeld naar VCC (0 volt) bij een gesloten brug. Typisch voorbeeld is L2, L5, L8 en L6.
De tweede methode is dmv. een pullup-weerstandsnetwerkje; op de L3 bruggen met name.
Meer exacte info vind je hierover op
http://www.beachlink.com/candjac/duronocpg1.htm
--------------------------------------------------------------------------------
CONTROL CIRCUITS
Duron datasheet calls for mobos to provide pullup HIs to FID[3:0] Multiplier ID and VID[4:0] Voltage Regulator modules' signal busses. Then rang out those circuits from documented socket pins thru L6 and L7 bridges to Gd pins pulling HIs LO as needed.
BP_FID control circuits were rung out as contained completely on the cpu.
--------------------------------------------------------------------------------
Nu kan je een pullup netwerkje makkelijk veranderen van status low naar high en visaversa door dit direct te over-rulen met een harde 0Volt (Open, VSS) of VCC (Closed). het netwerk dient als een soort buffering voor de cpu.
De schakeling is tbv een gesloten collectortoestand. Ofwel; de spanning gaat naar de cpu toe stromen vanaf het mamaplankje. (Nogmaals dit is dus typisch een L3 brug)
Met een directe verbinding naar de cpu toe naar 0 volt gaat dit truukje niet op. de schakeltoestand wordt dan nl gedefinieerd door een gesloten brug = 0Volt en een open brug schakeld intern door als een HIGH signaal. We noemen dit ook wel een open collector schakeling.
Mocht je een spanning op een gesloten brug (bijv. L6) zetten (die dus direct in verbinding staat met 0 Volt, dan kortsluit je deze brug

, en zal de status meestal 0 blijven, echter een open collector is ontworpen om spanning UIT te sturen (dus vanaf de cpu naar buiten toe) en kan 9 v/d 10 keer NIET tegen spanning die van buitenaf terug naar de cpu gestuurd wordt!

Dan blaas je voorgoed deze collectoruitgang intern van de cpu kapot! (dus permanent naar 0 volt geschakeld) en als de stroom te groot is, zelfs meer intern van de cpu core.....
(Dit heeft een medetweaker met ballen

al ondervonden....)
Overigens heb ikzelf schijnbaar veel geluk gehad toen ik mijn tbred A modde met een 1,5volts battery. de uitgang is heel gebleven, want hij schakeld nu wel naar HIGH signaal met een open L6 brug. IK RAAD DEZE METHODE ABSOLUUT DUS AF!!!!
-----
Waarom dit hele betoog over schakelingen?
Omdat ik denk, beter gezegd er van overtuigd ben dat met name hierin de oplossing ligt van de gelockte CPU's te unlocken.
We gaan er van uit dat de L3 bruggen nog steeds een pullupnetwerkje bezitten.
deze vind je nl ook weer terug op de nieuwe packaging. Ook moet dit wel, omdat ik hierboven al opmerkte; de BP_FID schakeling werkt als een gesloten collector ingang. De core is zelf niet gewijzigd, dus dit ook niet. Punt.
Dan hebben we een L6 brug, die invloed kan uitoefenen op de multiplieer instelling.
Maar AMD past dit zelf niet toe; alle modellen AthlonXP (incl. de gelockte) hebben altijd alle L6 bruggen closed (dus 11x) en dit heeft zeer waarschijnlijk geen invloed meer.
L1 bruggen stonden vroeger alleen in verbinding met L3 en BP_fid processor pinnen. Maar met name hier denk ik dat er een kleine wijziging is uitgevoerd.
Als ik nl. een loep neem en een felle lamp gebruik en dan goed kijkt naar de gelockte CPU L1 brug; dan zie ik een aantal dunne printbaantjes naar massa (VSS)??

lopen. Deze staan verbonden met L1. Ofwel L1 is dus niet alleen meer een brug, maar tevens een vaste 0-lijn of een VCC cpu spanningslijn.... Dit is mijnsziens nimmer geweest op de modellen die unlockt waren. Daar was het gewoon een printbaantje van L3 en naar processorpin.
Het voordeel is van deze nieuwe L1 uitvoering is voor AMD dat de stand van L3 dus altijd gefixeerd wordt naar een bepaalde waarde, ongeacht de poging om L1 een andere waarde aan te laten nemen.
Ofwel als de brug L1 direct naar VCC geschakeld is (dus via de nieuwe packaging), dan zou een open L3 juist weer gesloten geschakeld worden, en dat is onlogisch/kan niet. Dus moet L1 nu gewoon altijd VAST naar 0 volt zijn geschakeld, wat ik optisch ook al dacht te waarnemen.
Dit effect had je ook al als je L1 bruggen moest verbinden en je vergat de laserpits goed te isoleren. dan kreeg je een vast kortsluiting naar 0 volt toe en was L1 voergoed gelockt. Maar beter gezegd, niet meer om te polen naar VCC.
We weten dus zeker dat een L1 brug die geschakeld is naar 0 volt, dus zeker nimmer meer van stand kan veranderen. Als je er spanning opzet, dan heb je kortsluiting, en de status van L3 blijft behouden. eigenlijk hetzelfde verhaal als met L5 en L6 bruggen. Echter L1 is via L3 is gebufferd, dus je cpu krijgt nimmer intern een opdonder.
Nu kan dit dus zeker het gevolg hebben dat DIT de reden is dat alle bekende unlockmethoden via BP_Fid pinnen (ofwel L1-L3 modding) NIET meer werken.
Wat je ook insteld op deze pinnen, door de directe verbinding naar 0 Volt die AMD al vast voor ons heeft gemaakt via L1, kan de status niet meer veranderd worden.
Ach denkt er nu vast een slimme medetweaker hier. Dus als ik nu gewoon die tussenliggende verbinding naar L1 wegverbreek met een mesje, dan moet de cpu dus gewoon weer unlockt zijn?....

........ Ja en Nee
Desondanks zijn er nl. dan nog twee? problemen.
Even als geheugensteuntje;
Een tweaker melde dat zijn mamaplankje alleen wilde booten met een gemodde L3 brug als hij TEVENS L1 verbrak en deze niet gesloten liet staan, ofwel unlockt.
Maar die L1 brug is zeer waarschijnlijk al gelockt, want AMD heeft deze al naar 0 volt geschakeld.... Dan zou je in principe dus gewoon hardwarematig met de L3 bruggen op de packaging een andere vaste multiplier moeten kunnen instellen.
Helaas gaat dit toch niet op.
==================================
Definitieve Conclusie:
HOW TO UNLOCK THE NEW LOCKED ATHLONXPs:
==================================
Mijnsziens kan dit dus alleen gebeuren door een aanpassing van de L1 bruggen op de nieuwe packaging.
Het enige wat ik kan bedenken is dat AMD niet een echte harde 0 volt toepast die geschakeld is naar L1. Of AMD heeft een heel ander weerstandsnetwerkje berekend; met andere weerstandswaarden die ongevoelig zijn voor directe schakelingen naar 0 Volt of VCC. Het kan ook een combinatie zijn.
Waarom wil nl. een locked CPU met een OPEN L1 brug (of dit nu een werkelijk open brug is of direct naar 0 Volt) niet een andere waarde van L3 aannemen dan die de multi daar aangeeft, buiten de officiele om?
Dit kan volgens mij alleen maar als die 0 volt direct geschakeld (dus VSS) eigenlijk een andere spanningswaarde heeft als een 'echte' open L1 brug; dus die bijv. tussen 0,3 en zeg 0,6 volt ligt; ofwel logisch 0 volt. Ik noem dit een zwevende 0 Volts lijn.
(overigens is een HigH status meestal alles boven de ca. 1,2Volts.)
Als je een weerstandsnetwerkje zo uitrekend/schakeld dat hij op een 0-waarde beneden die 0,3 volt niet reageerd, dan kan ik me voorstellen dat op een of andere manier die brug toch gelockt kan zijn. en aangezien elk moederbord deze BP_fiD pinnen nu aanstuurd, krijg je zowiezo een harde signaal op de L1 brug.
Oplossing!
Desondanks denk ik dat daarom de oplossing daarom ligt door de L1 brug werkelijk te openen en dan L3 direct te modden naar de gewenste multiplier.
[
Voor 72% gewijzigd door
Anoniem: 2211 op 21-01-2004 23:34
]