[Discussie] Gelockte AMD CPU's

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.734 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Heb dus vandaag de eerste keer de kans gehad om kennis te maken met zo een duron 1600 mhz met zo een vage laag op met valse bruggen zogezegt .
Anngezien ik deze duron op een msi'ke moest zetten met een KT266a moederbord en dus met de fsb niet verder kan dan om en bij de 166mhz en de bios niet verder kan dan mp 12.5 moest ik dus een manier vinden om de mutiplier op 14 te krijgen.
Wat ik me de eerste keer al afvroeg toen ik hier pics zag met die zogezegt valse bruggen en gelockte bartons is dat waarom niemand gewoon die laag op de plaats waar de bruggen moeten zitten er afschraapt en de echte bruggen blootlegt?

Nu ik toch zo een duron hier had ben ik er dan maar meteen mee aan de slag gegaan (is niet mijn pc natuurlijk he 8) )

gewoon de punten die ik nodig had blootgelegt en effe geschilderd en of verbroken waar nodig.

Zo heb ik de standard multiplier van 12 naar 14 verschilderd

Dat msi bordje kon maar 0.1 v op het standard 1.5 v Vcore verhoogt worden en heb ik om een goede overclock te halen de standard Vcore op de processor verschilderd van 1.5v naar 1.65 v zodat de vcore in het msi bios +0.1 = 1.75 v kan
weer op dezelfde wijze dus (eerst de benodigde puntjes blootleggen en dan schilderen)

en dan de L2 mod om de 256L2 cach in te schakellen ook op op dezelfde wijze.

Alles van de eerste keer geslaagt en cpu ke loopt nu 2324 mh op een oud msi kt266a moederbordje 165 fsb X 14 MP met 256kb L2 Cach met 1.7 V vcore :*)

Om nu een barton te unlocken moeten de L1 bruggen verbonden zijn ,juist?
Nu weten we dus dat je de bruggen kan blootleggen ,en als je ze kan blootleggen kan je ze ook doormeten of ze daadwerkelijk verbonden zijn,niet?

Als ze bij een meting niet blijken verbonden te zijn is de verbinding die er getekend is in de toplaag fake ,en kan je alsnog proberen om alle punten bloot te leggen en met zilververf een nieuw laagje geven ;)

Als het dan nog niet werkt is er alicht door Amd nog iets anders ingebouwd om het unlocken van een barton 2500+ tegen te gaan :'(

Maar niet getreurt, dan schilderen we er gewoon een standard multiplier op naar keuze natuurlijk met de L3 bruggen en klaar is kees op 5 min werk ;)

Ik kan maar niet begrijpen dat dat nog niet geprobeerd is,is een werkje van een kwartier en je weet waaraan en waaraf ,effe afkrabben die bruggen en meten.
en proberen te unlocken .dat moet hier toch iemand kunnen proberen?
En als het lukt heb je er nog een wereldpremieere bij ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
Yo ! dit soort werk hebben we nodig, ik snap ook eigenlijk niet waarom niemand op deze hele aardbol dit nog niet geprobeert heeft ja, jongens allemaal testen heh ;) ik heb nog geen barton of applebred dus ik wacht met smart af !

Super !

p.s. : als dit echt helemaal werkt heb je natuurlijk de wereld primeur en ben je BEROEMD in de wereld van Tweakerts :Y)

[ Voor 21% gewijzigd door caspergt op 16-11-2003 00:31 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
caspergt schreef op 16 november 2003 @ 00:29:
Yo ! dit soort werk hebben we nodig, ik snap ook eigenlijk niet waarom niemand op deze hele aardbol dit nog niet geprobeert heeft ja, jongens allemaal testen heh ;) ik heb nog geen barton of applebred dus ik wacht met smart af !

Super !

p.s. : als dit echt helemaal werkt heb je natuurlijk de wereld primeur en ben je BEROEMD in de wereld van Tweakerts :Y)
Ha ja ,ik ben zeker dat het lukt ,ik unlock of verander de multiplier op 5 min als ik er zo eentje moest hebben,daar ben ik zeker van .

Heb even een L1 brug bloot gemaakt en met men webcam door men loupe een pic gemaakt ,zo kan je zien dat ze er wel degelijk zitten ,deze duron is unlockt en dat kan ik dus gewoon meten

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/L1brug.JPG

Proberen maar zou ik zeggen met de gelockte bartons :9

De multiplier is in alle geval te modden met de L3 bruggen ,dat staat dus al vast ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Smollys op 16-11-2003 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51220

dit klinkt erg goed :)

misschien dat ik straks me proc even uit mijn pc ga halen :)

er zijn meer mensen aan het prutsen met de barton:

http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.php?threadid=245742

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 51220 op 16-11-2003 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 08:03
Hee
ik heb de zelfde duron 1600 (nu ook al xp O-) ) maar ik heb ook zoon gaar moederbord
waar kan ik vinden hoe je de mp moet verhogen op de proc en voltage ?
want ik kan da ook nie in me bios :'(
(fsb wel hoor )
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 16:42
ddajantje schreef op 16 november 2003 @ 11:03:
Hee
ik heb de zelfde duron 1600 (nu ook al xp O-) ) maar ik heb ook zoon gaar moederbord
(fsb wel hoor )
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
het kan ook vaak met de jumpers, kijk is in je boekje naar de jumper settings ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
ddajantje schreef op 16 november 2003 @ 11:03:
Hee
(fsb wel hoor )
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Jumpers op het mobo heb je niet ,dus moet je aan de slag met de bruggen op de cpu ,of mischien op het mobo zelf op de achterkant van de sokket ,maar hier
vind je de voledige bruggen guide voor de cpu .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 11:41

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Hoe heb je die bruggen nu precies blootgelegd? Gewoon afschrapen met bvb. zacht schuurpapier?

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87253

schuurpapier is veel te grof en een te groot oppervlak, ik denk dat ie het met een scherp mesje er heeft afgeschraapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 87253 schreef op 16 november 2003 @ 12:01:
schuurpapier is veel te grof en een te groot oppervlak, ik denk dat ie het met een scherp mesje er heeft afgeschraapt
Even met de punt van een breekmesje er over shrapen tot het koper blinkt ,en dan fijn met wat aceton ontvetten voor je schilderd.
En brug verbreken doe ik ook met dat mesje ,de punt op de verbinding zetten en licht drukken en meten of de brug door is, zoniet herhalen .
Maar wel zien dat je alleen het baantje doordrukt ,er zitten tussen de bruggen door nog andere heel dunne baantjes ,en die mogen niet door dus .
Dus maak je een te lange snee is de cpu een sleutelhanger zoals ze dat hier noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Njah, wel mooi dat dit werkt, ik denk dat nog niet alles geprobeerd is omdat nog maar weinig mensen zo'n ding hebben.

Mijn idee was om net als op mijn oude K7S5A dip-switches aan de FID en BP_FID pinnen te solderen en dan in de socket de pin-connectors af te breken. Op die manier kun je iedere MP kiezen die je maar wil, het is net alsof je de bruggen beinvloed doordat je zelf nieuwe bruggen maakt en die van de CPU disconnect.

Als je via een pin-mod doet dan doe je dat alleen op de FID pinnen, wat in principe genoeg is, maar bij die nieuwere gelockte versies dus blijkbaar niet (want dat hadden mensen wel geprobeerd toch?)

Als ik zo'n ding in handen zou krijgen zou ik em meteen op m'n K7S5A stoppen en kijken of ik idd de MP kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
kan ik ook mn niet gelockte barton 3000+ schilderen om een hogere vcore in te stellen in de bios?? ik bedoel dat ik het standaard voltage "omhoog schilder" en dan dus ook hoger in kan stellen(a7n8x-x)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34169

El Snorro schreef op 16 november 2003 @ 13:15:
kan ik ook mn niet gelockte barton 3000+ schilderen om een hogere vcore in te stellen in de bios?? ik bedoel dat ik het standaard voltage "omhoog schilder" en dan dus ook hoger in kan stellen(a7n8x-x)
Het voltage kan je altijd veranderen hoor, als je BIOS het tenminste ondersteunt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 34169 op 16-11-2003 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Laatst online: 30-03-2024
Anoniem: 34169 schreef op 16 november 2003 @ 13:21:
[...]
Het voltage kan je altijd veranderen hoor, als je BIOS het tenminste ondersteunt :)
Da snap ik maar niet hoger dan 1.85 v

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Smollys,

Welke week Duron is dat? En hij was dus standaard gelocked? Dat kan ik niet echt uit je posts halen..

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 16-11-2003 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 5897 schreef op 16 november 2003 @ 16:56:
Smollys,

Welke week Duron is dat? En hij was dus standaard gelocked? Dat kan ik niet echt uit je posts halen..
Die is standaard gelockt ja. Dat is ie nu nog steeds, al is de multiplier wel verhoogd.
Smollys, heb je nog pics van de processor? Er is zoveel aan verschilderd, de bruggen zullen vast onder de zilververf zitten :p

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34169

El Snorro schreef op 16 november 2003 @ 15:44:
[...]

Da snap ik maar niet hoger dan 1.85 v
hier stond een stomme opmerking
Maar ik denk dat het wel kan.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 34169 op 16-11-2003 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Er is zoveel aan verschilderd, de bruggen zullen vast onder de zilververf zitten
Het wordt een echte Karel Apple :+

btw nice work Smollys !! :*)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm, je hebt dus gewoon een oude Duron die wel unlocked is want je merkt op dat je niet verder komt als 12.5 met de bios.

Dit kun je trouwens ook heel simpel via een wiretrick doen, maar jij hebt dus geen nieuwe gelockte Duron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MadMarky schreef op 16 november 2003 @ 17:05:
[...]

Die is standaard gelockt ja. Dat is ie nu nog steeds, al is de multiplier wel verhoogd.
Smollys, heb je nog pics van de processor? Er is zoveel aan verschilderd, de bruggen zullen vast onder de zilververf zitten :p
Niet gelockt dus.. Mja..dan is dit hele topic dus met een klap waardeloos geworden, want MP's veranderen met bruggen dat kennen we allemaal.. :/

No offence, maar geen unlock dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nope helaas geen unlock, maar ik denk dat die manier zoals ik het zei wel gaat werken. Weet iemand of bijvoorbeeld MyCom of Computerland in Eindhoven zo'n gelockt beest heeft liggen of iemand die z'n gelockte Duron/Thorton/Barton kwijt moet voor een zacht prijsje?

Ik wil zo'n ding in m'n handen hebben om erachter te komen of die dingen nou echt niet van MP willen veranderen. Ik denk dat de BP_FID en FID de oplossing zijn. (Als iemand dit wil proberen, het was mijn idee :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 5897 schreef op 16 november 2003 @ 21:45:
[...]

Niet gelockt dus.. Mja..dan is dit hele topic dus met een klap waardeloos geworden, want MP's veranderen met bruggen dat kennen we allemaal.. :/

No offence, maar geen unlock dus helaas.
Mmm, wist zelfs niet dat er al gelockte durons waren,dacht dat het tot nu toe enkel om de 2500+ en sommige thortons ging.
Heb ook niet gemeld dat het hier om een gelockte duron ging trouwens,maar de bedoeling is om te melden dat de bruggen er zijn en dat ze ook werken,Dit is dus voor de mensen die oudere plankjes hebben met een bios die geen multipliers boven de 12.5 kunnen instellen.
Die kunnen dus een vaste multiplier via de bruggen instellen en een voltage naar keuze als het niet kan met het bios . Dit alles kan ook via de soket op het mobo maar dat laatste vind ik persoonlijk nogal moeilijk om te doen,Ik kan beter met men verfborstel en men loupe overweg dan met die dunne draadjes die er altijd terug uitvallen bij het verwijderen of plaatsen van de cpu . Ik werd er zenuwachtig van :|

En met de gelockte xp2500+ zou je kunnen proberen te meten of de L1 bruggen dicht of open zijn ,Als ze dan toch echt open zijn zou je mischien toch een andere standard multiplier via de bruggen kunnen proberen te schilderen , Als dat lukt kan je daarna in de bios nog altijd geen andere multipliers kiezen ,(gelockt is en blijft gelockt natuurlijk) maar je zou toch een andere multiplier hebben dan 11 .

Bedoeling hiervan is dat wie zin heeft het eens kan testen ,1 L3 brug verbreken volgens een bruggen guide ,en het bios zelf de MP laten kiezen en kijken of hij de nieuwe waarde die je ingestelt hebt pakt .

De multiplier die de CPU opgeeft aan het mobo moet toch van ergens komen en volgens mij komt die nog altijd van die L3 bruggen
Als je de multiplier bij een gelockte cpu langs de soket met draadjes zit je nog altijd achter die open L1 bruggen en werkt het ook niet volgen mij ,maar als je de L3 brug zelf mod naar een andere MP kan het wel zijn dat die hem wel pakt .

Ik zou het zelf direct proberen als ik een gelockte moest bezitten.mischien zelf eens effe zo een duron zoeken denk ik ,heb toch nog eentje nodig voor voor wat zelfgemaakte montage systemen voor men promkloontje op te testen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Smollys op 16-11-2003 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Heb mischien nog een idee.

Ik vind niet direct een Pic van een gelockte thorton maar als iemand er eentje heeft hier zou die dan eens kunnen melden of er een laserlock in een van de L3 bruggen aanwezig is .

T'is namelijk zo dat de Xp2500+ een multiplier van 11 heeft en dat betekend dat alle L 3 bruggen dicht moeten zijn om die te bekomen.

De meeste denk ik hebben een thorton met een multiplier van 12.5 veronderstel ik .
Dus op de L3 bruggen zou dit betekennen dat brug 1 en 2 open zou zijn en er een laserlock zou moeten zitten ,en de rest van de bruggen gewoon dicht is.
Als dit met de gelockte thortons ook zo is is de kans groot dat de multiplier door amd nog altijd door de L3 bruggen regeld ,niet ?

Oeps ,of zijn de thortons op mp15 gelockt ? lijkt er meer op zeker |:(

na ja dan zouden de 2 laatste L3 bruggen gelaserd moeten zijn he ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Smollys op 17-11-2003 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De L1 bruggen zien er gewoon allemaal verbonden uit op een gelockte CPU terwijl het vaag wel te zien is dat ze eronder verbroken zijn.

Zie hier het plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://homepage.ntlworld.com/dresuk/Barton_AQXFA-0340MPM.jpg

Tis op de gelockte cpu's nog steeds zo dat de cpu de MP regelt, dit hoeft niet per se op de bruggen regelt te zijn, dit kan ook door het circuit aan te passen in de PCB. De CPU geeft alleen aan het mobo aan welke MP ie graag wil. Op mijn K7S5A zitten die pinnen niet meer vast aan de CPU en dus heeft de CPU er niets van te zeggen. Ik kan op die K7S5A zelfs gelockte CPU's (dus met een verbroken L1) de MP regelen, grote kans dat dit dus ook kan met de gelockte Duron's Thorton's en Barton's. En een paar jumpertjes kan iedereen solderen op alle mobo's natuurlijk. Grote kans dat dit zelfs standaard wordt als AMD de nieuwe PCB zo laat.

[ Voor 118% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 17-11-2003 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/L3bruggen.JPG

Ik zie 5 L3 bruggen bij het haakje ,daar zitten de L3 bruggen op de gelockte bartons nu onder een laagje groen spul dat je er kan afschrapen .
Alle bruggen zie ik op dit plaatje gesloten zoals het hoord te zijn voor MP 11 te bekomen .Dit is dus een pic van de barton 2500+

Bij de 4 L5 bruggen zie ik de laatste 3 geopend door een laserlock (bij het pijltje dus) en bij de 4 L12 bruggen zie ik er 1 geopend ,Maar al deze laatsten hebben niets te maken met de multiplier .

Het zijn die 5 L3 bruggen waarmee de multiplier geregeld word.
Bij een gelockte thorton met een multiplier van 15 zouden de 2 laatste bruggen bij het haakje door een laserlock onderbroken moeten zijn zoals onderaan bij het pijltje in de L5 bruggen.

Kan iemand dat bevestigen ?

Op deze pic zie ik dus geen L3 bruggen geopend Thorry ,weet niet waar je dus die geopende ziet hoor buiten in de L5 en L12 bruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik bedoelde dat de L1 bruggen verbroken horen te zijn (omdat ie gelocked is) maar deze verbonden lijken te zijn.

Het zou kunnen dat dit een toplaag is en dat daaronder wel de echte bruggen zitten, maar het zou ook kunnen dat ze de PCB hebben veranderd aan de binnenkant zodat die bruggen er niet meer toe doen. Maar waarom niemand dit ff nameet? Met een multimeter is dit gemakkelijk te meten vanaf de weerstand naar de pinnen eronder, en eventueel te vergelijken met een niet-gelockte Barton.

Het is dus ff zoeken naar een pic van een andere gelockte CPU die een andere MP heeft, maar ik ga er vanuit dat daar niet veel boeiends aan zal zijn, de bruggen zullen net zo zijn als op alle andere cpu's en ook gewoon daarmee te verbreken en verbinden.

Het ging erom de lock weg te krijgen zodat je het gewoon via het mobo kan regelen, jij hebt niet een gelockte CPU dus dat schiet niet hard op.
Dit is dus een pic van een gelockte Barton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Het unlocken zal moeilijk worden ,daarom vroeg ik ook of er iemend zin had al die L1 bruggen bloot te schrapen en dan door te meten ,he he ,ik zou het direct doen moest ik er eentje hebben.

De pakage bij de nieuwste cpu's ,gelockt of unlockt zijn dezelfde ,en op de unlockte werken de L3 bruggen om een vaste multiplier in te stellen ,dus veronderstel ik dat amd die bruggen gewoon gebruikt om de mp in te stellen ,ook op de gelocte modellen dus .

Tja,het is dan natturlijk niet meer zo gemakkelijk om de mp in te stellen ,maar in geval van kan je het .

Vraag is,wie heeft genoeg ervaring met het cutten en schilderen van de bruggen om het te proberen? En nu komt er nog een moeilijkheid bij natuurlijk ,je moet eerst de bruggen ontdoen van die groene laag die er overheen zit tot op het bloot koper eer je aan de slag kan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik heb wel een opvallend verschil gevonden tussen de gelockte en de geunlockte barton. Vanavond heb ik er twee onder m'n neus gekregen en ben deze goed wezen bestuderen.

Wat me opviel is dat de weerstandswaardes van de weerstandjes die op de proc zitten verschillend zijn. (als het tenminste weerstandjes zijn, ik dacht eigenlijk dat 't condensatortjes waren, maar goed) Op een geunlockte barton zijn deze weerstanden overal 9.3 Ohm, met uitzondering van de weerstand met rood omcirkelt, door dat dingetje heen meet ik helemaal geen weerstand. Op de gelockte barton zijn deze waardes veel hoger. Elk van de weerstandjes / elco's ?? is daar 23.2 Ohm, met uitzondering van degene die rood omcirkelt is en degene die geel omcirkelt is. Degene in geel wijkt dus af van de geunlockte barton. Misschien is er hier een technicus die hier iets mee kan ?????? !!!!!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/amdbarton.jpg

Ik kon zo snel even geen pic vinden van een nieuwere pcb barton, dus dat dingetje links van de core zit er niet 8)

[ Voor 3% gewijzigd door YoupY op 18-11-2003 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 14:07

porn*

...take on the world!

Wat nu dus ook interessant zou zijn, is welke waardes Smollys meet op zijn proc, en liefst wat die waardes daarvoor waren (of eventueel op eenzelfde gelockte proc in originele staat).
Misschien dat je dat met de pinnen aan de onderkant dan kan beinvloeden.

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

porn schreef op 18 november 2003 @ 00:44:
Wat nu dus ook interessant zou zijn, is welke waardes Smollys meet op zijn proc, en liefst wat die waardes daarvoor waren (of eventueel op eenzelfde gelockte proc in originele staat).
Misschien dat je dat met de pinnen aan de onderkant dan kan beinvloeden.
Smollys heeft geen gelockte cpu dus dat schiet niet op
YoupY schreef op 18 november 2003 @ 00:37:
Ik heb wel een opvallend verschil gevonden tussen de gelockte en de geunlockte barton. Vanavond heb ik er twee onder m'n neus gekregen en ben deze goed wezen bestuderen.

Wat me opviel is dat de weerstandswaardes van de weerstandjes die op de proc zitten verschillend zijn. (als het tenminste weerstandjes zijn, ik dacht eigenlijk dat 't condensatortjes waren, maar goed) Op een geunlockte barton zijn deze weerstanden overal 9.3 Ohm, met uitzondering van de weerstand met rood omcirkelt, door dat dingetje heen meet ik helemaal geen weerstand. Op de gelockte barton zijn deze waardes veel hoger. Elk van de weerstandjes / elco's ?? is daar 23.2 Ohm, met uitzondering van degene die rood omcirkelt is en degene die geel omcirkelt is. Degene in geel wijkt dus af van de geunlockte barton. Misschien is er hier een technicus die hier iets mee kan ?????? !!!!!

[afbeelding]

Ik kon zo snel even geen pic vinden van een nieuwere pcb barton, dus dat dingetje links van de core zit er niet 8)
De bruine dingen zijn condensatoren, de zwarte dingen zijn weerstanden.

Ik weet 99% zeker dat je via de pinnen (FID en BP_FID) als die pinnen niet aan het mobo vast zitten dat de MP kan worden ingesteld via de jumpers (en misschien zelfs via het bios, maar dat vraag ik me af)

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 18-11-2003 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*

porn*

...take on the world!

Ai dat had ik even gemist ja :|

Maar dan nog is het interessant om te kijken of er een patroon zit in het aanzetten van een bepaalde MP en de waardes van die weerstanden!

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die condensatoren zijn voor het stabiliseren van de signalen volgens mij en spelen geen rol bij de MP instellingen.

Bij de MP instellingen horen:

L3 bruggen verbonden aan VSS of VCC (aan VSS via die zwarte weerstanden, VCC als open), daarnaast zijn ze via L1 verbonden aan de FID pinnen. Omdat het pull-push schakelingen zijn kun je die door ze naar VCC of VSS te trekken instellen.

De BP_FID pinnen moeten hetzelfde zijn als de FID pinnen, maar vanaf de Morgan/Palomino core hoeft dit niet meer. Ik gok er dus op dat het mobo alleen de FID pinnen instelt maar de BP_FID pinnen vergeet.

Een oplossing hiervoor zou zijn als YoupY ff dat halve dooie Asus boardje van em pakt, daar de BP_FID pinnen uit de socket haalt (heel gemakkelijk te doen) en kijken of die gelockte CPU dan wil draaien. Ik gok erop dat die CPU dan niet wil draaien.

Maar totdat ik zo'n CPU hier heb liggen kan ik alleen maar datasheets bekijken, goed nadenken en dan gokken.

De waardes die YoupY heeft gemeten kloppen niet want de weerstand van een condensator hangt van z'n lading af. Een volledig ontladen condensator zal altijd amper weerstand geven. Dit is dus geen verschil tussen verschillende procs.

Volgens mij zijn alle weerstanden voor naar VSS te gaan 1k, dit om kortsluiting te voorkomen en ervoor te zorgen dat je via een 100 ohm weerstand em naar VCC kan trekken.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 18-11-2003 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*

porn*

...take on the world!

Kunnen we misschien eens doen. Hij wilde sowieso al de overvolt (>2.1V) protection van de Asus proberen te omzeilen, misschien wil ie z'n bordje wel opofferen om dat eens te testen, doen we dat meteen.

Er is zeker geen andere manier om die pinnen te isoleren (naast van de proc afbreken natuurlijk ;) )?

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Nog een lichtje dat opgaat ,de multiplier van de mobiele atlon XP word niet ingestelt met de L3 bruggen maar over de L6 bruggen.
Ze hebben er toch geen mobieltje met hoog voltage van gemaakt zekers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Anoniem: 53253 schreef op 18 november 2003 @ 01:02:
[...]

Smollys heeft geen gelockte cpu dus dat schiet niet op

[...]

De bruine dingen zijn condensatoren, de zwarte dingen zijn weerstanden.

Ik weet 99% zeker dat je via de pinnen (FID en BP_FID) als die pinnen niet aan het mobo vast zitten dat de MP kan worden ingesteld via de jumpers (en misschien zelfs via het bios, maar dat vraag ik me af)
Zoals al gezegd heb ik ook altijd gedacht dat het condensatoren waren, maar ik twijfel nog steeds. Helemaal sinds ik vanmorgen de weerstand van een andere condensator heb doorgemeten, en daar zag ik de weerstand stijgen, naar mate ik de multimeter er langer op hield. Bij die dingetjes op de proc is dat niet zo, daar meet ik een een vaste waarde door het dingetje heen.
Het zou eventueel kunnen door de capaciteit van de condensator dat dit niet meetbaar is op de proc (m'n multimeter niet nauwkeurig genoeg) en wel op een andere elco met een capaciteit van 2200 uF.

Verder heb ik nog even naar de baantjes gekeken die uit de buurt van het dingetje op de proc kwamen, en verassend genoeg lijken deze te lopen richting de L1 bruggen. Aangezien ik vanmorgen nog wat haast had om de bus te pakken naar m'n stage, heb ik dit niet heel erg nauwkeurig kunnen bekijken, maar ik weet zeker dat er vanuit die richting iets richting de L1 gaat.....
Ik zal er wanneer ik weer thuis ben eens wat nauwkeuriger naar gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

porn schreef op 18 november 2003 @ 01:47:
Kunnen we misschien eens doen. Hij wilde sowieso al de overvolt (>2.1V) protection van de Asus proberen te omzeilen, misschien wil ie z'n bordje wel opofferen om dat eens te testen, doen we dat meteen.

Er is zeker geen andere manier om die pinnen te isoleren (naast van de proc afbreken natuurlijk ;) )?
Die mod voor overvolt heb ik em ff meegeholpen om dat uit te zoeken. Ik denk zeker wel dat dat werkt.

Trouwens mol je een normaal moederbord niet als je de BP_FID weghaalt, alle nieuwere CPU's zullen gewoon blijven werken. Alleen ik vraag me af of die gelockte dingen ook nog werken.
Smollys schreef op 18 november 2003 @ 08:02:
Nog een lichtje dat opgaat ,de multiplier van de mobiele atlon XP word niet ingestelt met de L3 bruggen maar over de L6 bruggen.
Helaas die vlieger gaat niet op, de L6 bruggen zijn de MP instellingen voor Power-now. Dit betekent dat als je CPU niets te doen heeft of op battery-saving mode staat ie die MP pakt. Meestal is dat een MP van 6, je CPU schakelt dan dus terug naar die lagere MP.
Aangezien normale mobo's geen Power-now functies hebben doen de L6 bruggen helemaal niets. Op mobile proc's zijn het nog steeds de L3 die de 1e MP instelling doet.
YoupY schreef op 18 november 2003 @ 08:32:
[...]

Zoals al gezegd heb ik ook altijd gedacht dat het condensatoren waren, maar ik twijfel nog steeds. Helemaal sinds ik vanmorgen de weerstand van een andere condensator heb doorgemeten, en daar zag ik de weerstand stijgen, naar mate ik de multimeter er langer op hield. Bij die dingetjes op de proc is dat niet zo, daar meet ik een een vaste waarde door het dingetje heen.
Het zou eventueel kunnen door de capaciteit van de condensator dat dit niet meetbaar is op de proc (m'n multimeter niet nauwkeurig genoeg) en wel op een andere elco met een capaciteit van 2200 uF.

Verder heb ik nog even naar de baantjes gekeken die uit de buurt van het dingetje op de proc kwamen, en verassend genoeg lijken deze te lopen richting de L1 bruggen. Aangezien ik vanmorgen nog wat haast had om de bus te pakken naar m'n stage, heb ik dit niet heel erg nauwkeurig kunnen bekijken, maar ik weet zeker dat er vanuit die richting iets richting de L1 gaat.....
Ik zal er wanneer ik weer thuis ben eens wat nauwkeuriger naar gaan kijken
Jouw multimeter kan deze condensatoren niet meten, ik weet niet precies wat voor condensatoren het zijn, maar zullen waarschijnlijk pica-farat condensatoren zijn.

Ik zal eens gaat kijken naar die lijntjes, keep me posted.

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 18-11-2003 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 08:03
Ja mijn duron (amd xp) vandaag getest bij iemand anders
hij was stabiel op 2340 mhz 12*200 en 2 volt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Ik heb net die baantjes op de proc nog eens goed zitten bestuderen, maar helaas wordt ik er niet veel wijzer van. Vanmorgen dacht ik dat ze met een klein omweggetje naar de L1 gingen, maar dit lijkt toch niet zo te zijn. Helaas heb ik hier geen vergrootglas, dus echt goed kan ik het niet bestuderen. Het zou dan ook zeer gemakkelijk zijn als iemand een pic van een barton kan posten in een zo hoog mogelijke resolutie. Ik heb al via diverse sites gezocht, maar kan nergens een goede pic vinden, waarin alle baantjes op de proc goed zichtbaar zijn.

Ondertussen wil ik me even door 104 blz datasheet van AMD heen gaan worstelen om te kijken wat dat ding wat ik in die pic geel heb omcircelt, precies is en doet. Ik blijf het wel erg opvallend vinden dat dit het enige verschil is tussen de gelockte en unlockte barton tot dusver, op de andere weerstandswaardes na, dus het zou me niets verbazen als het een manier zou zijn om een proc weer te unlocken door deze brug in te kleuren met potlood en er zo'n 23.3 ohm van te maken.

Maar voorlopig wil ik eerst ff wat meer zekerheid, voordat ik misschien weer wat hardware ga slopen, want nog meer dode spullen wordt me wel iets te dol dit jaar >:)...

EDIT:

Laat 't idee maar zitten. Ik heb net m'n proc nog een keer doorgemeten en nu kwamen er heel andere waardes uit dan gisteren. Zelfs door die 2 dingetjes die ik omcirceld had kon ik nu op beide procs wel een waarde meten. Het vage is dat waar ik gisteren nog 23.3 meette ik nu nog maar 20.8 Ohm meet.

Om te kijken of die waarde van de weerstand nog wijzigt, als het de elco's zijn, en deze meer worden opgeladen, heb ik m'n metertje 5 minuten op zo'n dingetje gehouden en heel langzaam zal ik binnen die 5 minuten de weerstandswaarde 0.2 Ohm dalen.

Conclusie: Die dingetjes blijken dus toch condensatortjes te zijn. Maar volgens mij hebben degene op een unlockte proc wel een andere capaciteit dan op een gelockte (dit was echter al bekend)

De reden waarom ik gisteren heel andere waardes meette is omdat toen de gelockte proc rechtstreeks uit een draaiend systeem kwam, en de condensatortjes dus hoogstwaarschijnlijk nog wat geladen waren.

[ Voor 29% gewijzigd door YoupY op 18-11-2003 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
A bit of a page to keep up with the "state of the art" in trying to unlock the new AMD chips. Last updated at 8:38 PM NZDT, 14-NOV-2003

Current states:

Barton: LOCKED (various reports)
BIOS multiplier: FAIL (various reports)
Pin-trick: FAIL (various reports)
L3 modifications: FAIL (tried it myself)
SMP-enabling: UNKNOWN

Thorton: LOCKED
BIOS multiplier: FAIL (various reports)
Pin-trick: FAIL (1 report)
L3 modifications: FAIL (1 report)
L2 cache enabling: FAIL (1 report)
SMP-enabling: SUCCESS (1 report)

Applebred: UNKNOWN (possible report of LOCKED)
BIOS multiplier: UNKNOWN (possible report of LOCKED)
Pin-trick: UNKNOWN
L3 modifications: UNKNOWN
L2 cache enabling: UNKNOWN
SMP-enabling: UNKNOWN

Dit al iemand gelezen?

Een lijst van wat al geprobeert is. zie ik daar staan bij de thorton SMP inschakelen en success ?????????
voor de rest geen info .
Zou niet weten wat multiprocessor inschakelen over de L5 bruggen te maken heeft met de multiplier :?
Maar wie weet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Volgens mij was het proberen van die L5 mod meer een test om te kijken of het nog mogelijk was om mods via de bruggen uit te voeren. Deze is dus blijkbaar wel gelukt.

Op zich is het ook logisch dat AMD probeert om het modden van de L1, L3 en L2 tegen te gaan, omdat daar het meeste winst mee te halen is.

Deze draad is ook wel interessant als het gaat om unlocken van bartons http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.php?threadid=245742

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
ik ben dus een beetje aan het schrapen gegaan met mijn gelockte barton. :X
er zitten dus koperen puntjes onder de toplaag op de plaats van de orginele bruggen(vergeleken met een t-bred 1800)
om te unlocken zou ik de 5'e l3 brug moeten painten :?

edit\voor ik verder ga moet ik eerst een loep hebben,er lopen nl nog meer koperbaantjes onder :X

[ Voor 18% gewijzigd door erikdeperik op 01-12-2003 23:39 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Laatst online: 08-05 16:33
mooie digitale loep te koop bij de Lidl :)
dat helpt met dit soort werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof dat verhaal van die bruggen niet helemaal dat daar iets onder zou zitten ofzo, als het zo simpel was dan was iemand daar allang achter gekomen en piccies gepost.

Ik denk nog altijd dat het helemaal bij de BP_FID pinnen ligt die weer verbonden zijn.

Als ik een gelockte CPU had was ik er zo achter, maar helaas heb ik niet genoeg poen om er een te halen nu... :( (December is weer een dure maand :p)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 02-12-2003 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

petervandamned schreef op 02 december 2003 @ 08:53:
mooie digitale loep te koop bij de Lidl :)
dat helpt met dit soort werk
Waar bij de Lidl? Ik zie niks over een loep op hun website staan bij de acties.
Ik heb er eigenlijk nog wel een nodig, ik wil binnenkort de vcore van m'n duron wat proberen op te schroeven door de L11 te verschilderen...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MadMarky schreef op 02 december 2003 @ 12:08:
[...]

Waar bij de Lidl? Ik zie niks over een loep op hun website staan bij de acties.
Ik heb er eigenlijk nog wel een nodig, ik wil binnenkort de vcore van m'n duron wat proberen op te schroeven door de L11 te verschilderen...
Dat kun je beter via de pinnen doen, das veel simpeler. 1 draadje solderen en je hebt 1.85 vcore default

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*

porn*

...take on the world!

Anoniem: 53253 schreef op 02 december 2003 @ 10:07:
Ik geloof dat verhaal van die bruggen niet helemaal dat daar iets onder zou zitten ofzo, als het zo simpel was dan was iemand daar allang achter gekomen en piccies gepost.

Ik denk nog altijd dat het helemaal bij de BP_FID pinnen ligt die weer verbonden zijn.

Als ik een gelockte CPU had was ik er zo achter, maar helaas heb ik niet genoeg poen om er een te halen nu... :( (December is weer een dure maand :p)
YoupY heeft er nu eentje van me liggen, mag je vast wel wat mee experimenteren.

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

porn schreef op 02 december 2003 @ 15:51:
[...]

YoupY heeft er nu eentje van me liggen, mag je vast wel wat mee experimenteren.
ik zal em ff checken, helaas is december naast een dure maand ook een drukke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93669

KUT man dat ze nu gelockt geleverd worden straks koop ik een 2800+ (barton) en dan is tie gelockt dan heb ik er niks aan om het te overklokken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Anoniem: 93669 schreef op 02 december 2003 @ 16:34:
KUT man dat ze nu gelockt geleverd worden straks koop ik een 2800+ (barton) en dan is tie gelockt dan heb ik er niks aan om het te overklokken |:(
Hoezo heb je er nix aan ? hij is nogsteeds te overclocken hoor en als je een beetje weer hoe hard je mobo kan (fsb) dan kan je op die manier wel uitzoeken welke mp je t best kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Mooi dat er nog die hard tweakers rondlopen hier :).
Ik heb zelf een multiplier-dipswitch gemaakt waarmee ik elke "standaard" multiplier kan instellen (dwz mijn mobo herkent die mp als default).

[rml][ OC]Multiplier-mod op GA-7VRXP[/rml]/

Kwestie van 7 draadjes, wat jumpertjes en wat soldeerwerk ;).
Vinnik toch wel een van mijn sweetste mods tot nu toe :z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
ik krijg vd week een loepie,en thevens een nieuw mobotje :)
dus ff w88 dus

er zit wel degelijk koperen kontaktjes onder de toplaag,de vraag is aleen of daarmee nog mee unlocked kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93669

The Doctor schreef op 02 december 2003 @ 17:20:
[...]

Hoezo heb je er nix aan ? hij is nogsteeds te overclocken hoor en als je een beetje weer hoe hard je mobo kan (fsb) dan kan je op die manier wel uitzoeken welke mp je t best kan nemen.
maar als tie gelockt is kan je toch je multiplier niet veranderen :?
heb nu een 2600+ op 218 fsb draaien 11x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 19:19
Ik weet niet of jullie er wat mee zijn, kwestie om te vergelijken, hier alvast een gelockte barton 2500+.

http://users.pandora.be/G...creenshots/barton0344.jpg

Modemgebruikers let wel op , ik geloof dat deze shot 2 meg groot is.

PS : vergeet in explorer die resize funtie niet, anders krijg je'm niet te zien in volle resolutie.

[ Voor 18% gewijzigd door MPAnnihilator op 02-12-2003 20:16 . Reden: PS ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
-GF-Annihilator schreef op 02 december 2003 @ 20:15:
Ik weet niet of jullie er wat mee zijn, kwestie om te vergelijken, hier alvast een gelockte barton 2500+.

http://users.pandora.be/G...creenshots/barton0344.jpg

Modemgebruikers let wel op , ik geloof dat deze shot 2 meg groot is.

PS : vergeet in explorer die resize funtie niet, anders krijg je'm niet te zien in volle resolutie.
je ziet dus de oude brugjes eronder.
de laatste l3 heb ik bloot gemaakt,en he lijkt erop dat die niet geheel verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Krankenstein schreef op 02 december 2003 @ 17:55:
Mooi dat er nog die hard tweakers rondlopen hier :).
Ik heb zelf een multiplier-dipswitch gemaakt waarmee ik elke "standaard" multiplier kan instellen (dwz mijn mobo herkent die mp als default).

[rml][ OC]Multiplier-mod op GA-7VRXP[/rml]/

Kwestie van 7 draadjes, wat jumpertjes en wat soldeerwerk ;).
Vinnik toch wel een van mijn sweetste mods tot nu toe :z.
Dat heb ik dus ook al jaren op m'n K7S5A

Alleen heb ik zowel de BP_FID als de FID en zitten de FID en BP_FID niet meer verbonden met de cpu.

Die mod gebruik ik al jaren op budget mobo's om daar MP instellingen op te krijgen.

Ik zag laatst een Asrock K7VT4 die standaard als jumpers erop had voor de MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64905

Is er nog verschil kwa kleur barton ? Zoniet wat betekent de kleur dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Anoniem: 93669 schreef op 02 december 2003 @ 19:33:
[...]

maar als tie gelockt is kan je toch je multiplier niet veranderen :?
heb nu een 2600+ op 218 fsb draaien 11x
Ja en als je dus weet dat je bord max 218 fsb trekt en je zoekt een core uit waarvan je het idee hebt dat ie 2600MHz doet dan pak je een 2600+ (MP 11,5) of een 2800+ (MP 12,5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Smollys schreef op 18 november 2003 @ 08:02:
Ik quote mezelf hier even ,maar mijn idee van een paar weken geleden en waar niemand tot nu toe gevolg op heeft gegeven blijkt toch een lichtpuntje te brengen in een oplossing om toch nog een multiplier in te stellen op een gelockte cpu .
Ikzelf heb nog altijd geen gelockte cpu bemachticht ,maar iemand met een gelockte duron of zo zou toch eens moeten proberen , niet ? ;)

http://www.ocworkbench.co...b=get_topic&f=22&t=001450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 30 december 2003 @ 21:47:
[...]

Ik quote mezelf hier even ,maar mijn idee van een paar weken geleden en waar niemand tot nu toe gevolg op heeft gegeven blijkt toch een lichtpuntje te brengen in een oplossing om toch nog een multiplier in te stellen op een gelockte cpu .
Ikzelf heb nog altijd geen gelockte cpu bemachticht ,maar iemand met een gelockte duron of zo zou toch eens moeten proberen , niet ? ;)

http://www.ocworkbench.co...b=get_topic&f=22&t=001450
Die werkt idd.. het is een tweaker al gelukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 5897 schreef op 30 december 2003 @ 22:07:
[...]

Die werkt idd.. het is een tweaker al gelukt..
Ik wist het he ,heb vorig jaar al eens een t-bred naar een MP veranderd en getest met de L6 bruggen de multiplier veranderd en dat werkte perfect ,ik heb aleen nu geen gelockte cpu om het te proberen ,had met kerst een duron gekregen ,bleek dat weer een unlockte van week 33 te zijn :( ,dus zal er zelf eens eentje moeten gaan zoeken om mee te experimenteren denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik had die thread net ook gelezen. Alleen ga ik het in ieder geval nog niet zelf proberen met mijn cpu, ondanks dat CPU best wel harder wil. Vind het nog iets te riskant, zeker omdat ik er geen ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62850

Ik heb ook een Duron 1600 Apllebred maar weet niet hoe ik hem moet unlocken+Cache inschakelen omdat het in guides met bison spul wordt gedaan en niet met de potlood.Wel een mooie overclock ik kom standaart op een 1800 met whisperock 4 op een kt266.

Of is het wel te doen met potlood.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 62850 op 30-12-2003 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 11:41

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

In deze thread staat nog een en ander over deze mogelijke unlockmethode:
http://www.ocforums.com/s...b879b6ec0&threadid=257004

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
zelfde idee maar dan dichter bij huis (op het vertrouwde GoT)
[rml][ OC] athlon xp mp change on the fly[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:39
Anoniem: 62850 schreef op 30 december 2003 @ 22:53:
Ik heb ook een Duron 1600 Apllebred maar weet niet hoe ik hem moet unlocken+Cache inschakelen omdat het in guides met bison spul wordt gedaan en niet met de potlood.Wel een mooie overclock ik kom standaart op een 1800 met whisperock 4 op een kt266.

Of is het wel te doen met potlood.
Heb het met 'n potlood geprobeerd, en nee, het werkt dus niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op 31 december 2003 @ 12:42:
[...]

Heb het met 'n potlood geprobeerd, en nee, het werkt dus niet :p
Nou mij is het met potlood wel gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Laatst online: 06:16
Anoniem: 62850 schreef op 01 januari 2004 @ 21:59:
[...]

Nou mij is het met potlood wel gelukt.
Op wat voor cpu ???

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met een Duron 1600 Van Mycom ik weet op dit moment niet van welke week hij wordt zo wel een tikkie heter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
http://www.inkoopacties.net/ia/ptwhtrm6/1/80zzyzf9 Hier is een inkoop actie voor de Trace tape. En hier een review http://www.hardwareseeker.com/articles.html?f=ss_review ik hen mss een idee om zoiets te maken

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb heel ff een half uurtje een gelockte Barton 2500+ in m'n handen gehad, echt veel tijd voor testen was er dus niet, maar het modden van zowel de FID als de BP_FID had geen effect, de CPU wou geen andere MP pakken.

Van de week krijg ik deze CPU langer in handen en dan ga ik ondere andere proberen om de bruggen te bypassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Mijn broertje heeft een 2400+ uit week 21 die ook al die vage bruggen heeft, ik weet niet of hij gelockt is want ik kan het niet testen omdat m'n mobo stuk is en ik geen zin heb om andere PC's open te schroeven e.d, volgende week heb ik weer een nieuw mobo dus dan zou ik et kunnen testen.

Hier een pic van een gewone ungelockte 1800+ T-Bred en daarnaast die 2400+ T-Bred met andere package die andere bruggen heeft:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~erik1337/procs.jpg

Klik voor een heel groot plaatje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Erik1 schreef op 04 januari 2004 @ 22:29:
Mijn broertje heeft een 2400+ uit week 21 die ook al die vage bruggen heeft, ik weet niet of hij gelockt is want ik kan het niet testen omdat m'n mobo stuk is en ik geen zin heb om andere PC's open te schroeven e.d, volgende week heb ik weer een nieuw mobo dus dan zou ik et kunnen testen.

Hier een pic van een gewone ungelockte 1800+ T-Bred en daarnaast die 2400+ T-Bred met andere package die andere bruggen heeft:
[afbeelding]

Klik voor een heel groot plaatje :P
Fisiek kan je niet zien of een cpu unlockt is of niet ,maar het feit dat hij van week 21 is wil gewoon zeggen dat hij unlockt is .simpel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 53253 schreef op 04 januari 2004 @ 21:53:
Ik heb heel ff een half uurtje een gelockte Barton 2500+ in m'n handen gehad, echt veel tijd voor testen was er dus niet, maar het modden van zowel de FID als de BP_FID had geen effect, de CPU wou geen andere MP pakken.

Van de week krijg ik deze CPU langer in handen en dan ga ik ondere andere proberen om de bruggen te bypassen.
Mooi ,als er iemand is die een voledige unlock mogelijk kan maken ben jij het wel denk ik zo ,Ze hebben al vanalles geknoeit met die cpu's ,maar nog niet echt iets esentieel naar voren gebracht ,zelfs die ene (Hook of hoe noemde hij nu weer) heeft zelfs de voledige banen blootgelegt om te kijken of die verbonden waren met de core ,en dat bleek zo te zijn en besloot hierdoor dan maar dat de MP in de core zelf softwarematig gelockt was en onveranderbaar was.(uit story besloot hij)
Maar ikzelf kan het zelfs nog een beetje aannemen dat dat zo is. het feit dat al de MP related bruggen nog verbonden zijn met de core ,en het feit dat de verschillende gelockte cpu's nog altijd gelasercut zijn op die bruggen naar een bepaalde MP zegt me dat er iets anders mis is .
Vanaf de eerste keer dat het me begon door te dringen dat echt niets baat om om het even welke multiplier te kiezen behalve de standard zegt me iets dat enkel die MP de weerstand geeft om door een mobo herkent te worden en alle andere setings zo een weerstand geven dat die niet kan worden verstaan door een bios en dus niet werken.

Ik weet 100% zeker dat als de bruggen echt nog verbonden zijn dat daar de oplossing zit .
gewoon 2 mogelijkheden:
1:ofwel de output van de bruggen terug de juiste waardes geven op de cpu.
2:ofwel de bios aanpassen zodanig dat die de corupt gemaakte waarde's die amd met de brugsetings megaf terug herkend als een waarde die bij een bepaalde MP hoord.

Zover er al geprobeerd is heb ik kunnen uitmaken dat de bruggen nog reageren op cuts of verbindingen ,maar dat de waarde's niet overeenkomen met die van unlockte cpu's

Onthou mijn woorden ,als het iemand lukt om te unlocken zal het op een van mijn bedenkingen van hierboven uitdraaien.Iets anders is gewoon niet mogelijk volgens mij . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Smollys schreef op 05 januari 2004 @ 00:43:
[...]

Onthou mijn woorden ,als het iemand lukt om te unlocken zal het op een van mijn bedenkingen van hierboven uitdraaien.Iets anders is gewoon niet mogelijk volgens mij . ;)
Hmm... ik heb het een tijdje niet meer bijgehouden, maar vanaf welke week zijn Durons/Applebreds/Bartons nou gelocked?

Wel interessant dit, hopelijk komt men er nog achter want anders is het toch zo goed als uit met de overclockpret. :/

offtopic:
Mag ik je er op wijzen dat er bij de leestekens komma en punt altijd een spatie _achter_ staat in plaats van ervoor. Dus niet: "Onthou mijn woorden ,als ..." maar "Onthoud mijn woorden, als ...".
Als een zin eindigt, met een punt dus, komt daarna ook een spatie. Ik zag dat je het consequent fout doet dus vandaar mijn opmerking (het leest prettiger als het gewoon ABN is).

[ Voor 12% gewijzigd door Aham brahmasmi op 05-01-2004 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shotcaller777
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@Aham

Vanaf week 40 2003 zijn de Barton's gelockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Ik ga nou een stripje laten maken zodat ik aan de onderkant de amd kan unlocken of mobile maken. Ik weet alleen niet waar de 3e L5 brug aan de onderkant zit. Dus als iemand een plaatje heeft van waar de pinnen uit komen kan ik dat uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cris89 schreef op 05 januari 2004 @ 07:23:
@Aham

Vanaf week 40 2003 zijn de Barton's gelockt.
Er zijn ook week 39 cpu's die gelocked zijn.
Smollys schreef op 05 januari 2004 @ 00:43:
[...]

Mooi ,als er iemand is die een voledige unlock mogelijk kan maken ben jij het wel denk ik zo ,Ze hebben al vanalles geknoeit met die cpu's ,maar nog niet echt iets esentieel naar voren gebracht ,zelfs die ene (Hook of hoe noemde hij nu weer) heeft zelfs de voledige banen blootgelegt om te kijken of die verbonden waren met de core ,en dat bleek zo te zijn en besloot hierdoor dan maar dat de MP in de core zelf softwarematig gelockt was en onveranderbaar was.(uit story besloot hij)
Maar ikzelf kan het zelfs nog een beetje aannemen dat dat zo is. het feit dat al de MP related bruggen nog verbonden zijn met de core ,en het feit dat de verschillende gelockte cpu's nog altijd gelasercut zijn op die bruggen naar een bepaalde MP zegt me dat er iets anders mis is .
Vanaf de eerste keer dat het me begon door te dringen dat echt niets baat om om het even welke multiplier te kiezen behalve de standard zegt me iets dat enkel die MP de weerstand geeft om door een mobo herkent te worden en alle andere setings zo een weerstand geven dat die niet kan worden verstaan door een bios en dus niet werken.

Ik weet 100% zeker dat als de bruggen echt nog verbonden zijn dat daar de oplossing zit .
gewoon 2 mogelijkheden:
1:ofwel de output van de bruggen terug de juiste waardes geven op de cpu.
2:ofwel de bios aanpassen zodanig dat die de corupt gemaakte waarde's die amd met de brugsetings megaf terug herkend als een waarde die bij een bepaalde MP hoord.

Zover er al geprobeerd is heb ik kunnen uitmaken dat de bruggen nog reageren op cuts of verbindingen ,maar dat de waarde's niet overeenkomen met die van unlockte cpu's

Je verhaal over de corrupte brugsettings snap ik niet helemaal. Het FID signaal is een parallel signaal dat bestaat uit 4 bits en later is uitgebreid met een 5e bit (maar het signaal is niet 5 bits geworden, dit is de reden waarom een hoop moederborden geen MP boven de 12.5/13 aankunnen)

Als dit signaal op een of andere manier corrupt zou zijn dan zou het moederbord een andere MP moeten pakken (simpelweg omdat alle combinaties al in gebruik zijn), een gelockte CPU zou dit dan niet moeten accepteren en zal niet willen posten.

Dit is echter niet zo, de enigste reden waarom de bruggen nog altijd erop zitten is omdat via die bruggen op een hele goedkope manier het signaal naar de pinnen gezet kan worden waardoor het moederbord op de hoogte blijft van de gewenste MP.

Bij de AXP/Morgan core is er echter iets veranderd (dit is waarschijnlijk ook de reden waarom sommige oude KT133 mobo's geen Tbreds aankunnen). De FID signalen maakten ineens niets meer uit en dienden alleen ter kennisgeving aan het moederbord wat de MP was. Daar ontbreekt ook nog altijd de 5e bit (hoewel sommige mensen beweren dat ze cpu's gezien hebben waarbij de 5e FID bit wel werkte) en kon alles gedaan worden via de BP_FID pinnen. Hier bleken push/pull circuits aan te zitten en op die manier waren mensen via een paar jumpers of dip-switches de MP te veranderen (na het opvullen van de L1 bruggen, er zijn ook CPU's die wanneer de L1 niet verbonden is en je forceert de FID en BP_FID pinnen ook spontaan een andere MP pakken, hoewel niet altijd de gewenste MP)

Moederbord fabrikanten pikten dit snel op en zorgten ervoor dat de NB deze pinnen kon schakelen zodat je een MP in de bios kan kiezen. Achteraf bleek dat AMD vanaf deze core al had nagedacht over een 5e MP bit, maar heeft dit nergens bekendgemaakt, moederbord fabrikanten stonden voor een leuke verrasing toen er ineens CPU's op de markt kwamen met een hoge MP (de Duron 1300 niet meegerekend, das een geval apart). De dure overclockboarden pikte dit ook snel op en verbonden de 5e bit ook met de NB waardoor ook hoge MP's te selecteren waren, op de goedkopere moederborden moet je dit dmv een jumper of zelfs handmatig doen.

Daarna kwam AMD weer met een verrasing, namelijk het standaard niet doorbranden van de L1 bruggen. Waarom de bruggen nog op de behuizing zitten is waarschijnlijk ook een kwestie van geld, maar waarom ze nog op de nieuwe behuizing zitten is een groot raadsel.

De precieze werking van de L1, L3 en L6 bruggen is bij niemand duidelijk. Waarschijnlijk is AMD prettig verrast door z'n eigen engineers die met de Tbred A en Tbred B toch een zeer goede CPU neergezet hebben waardoor een veel hogere clock mogelijk was als van te voren gedacht. Het kan ook zo zijn dat ze geld tekort hadden en dat de Tbred eigenlijk al een nieuwe behuizing had moeten krijgen.

Er zijn ook helemaal geen hoge resolutie rontgen foto's van de nieuwe behuizing zodat we eens in 3 dimensies het circuit binnenin de behuizing kunnen bekijken. De behuizing wordt op 1 niveau gebruikt om de core via dunne traces te verbinden met de pinnen onderop. Daarnaast is er een niveau waarmee verschillende pinnen met elkaar verbonden worden (ik heb traces gemeten die van de ene kant naar de andere kant lopen zoals de verbinding tussen de FID pinnen en de BP_FID pinnen)
Dan is er nog een niveau voor de circuits aan de bruggen en dan heb je nog het topniveau wat wij kunnen zien en waar de weerstanden en condensatoren aan zitten.

Het design van het circuit is in ieder geval een paar keer veranderd om nieuwe mogelijkheden van de cpu's te verbinden met het moederbord en vanwege het uitkomen van nieuwe cores.

De locatie van de bruggen is mij ook een raadsel, de L1 en L3 bruggen lijken logisch in de buurt van de BP_FID pinnen te zitten, maar waarom zitten de FID pinnen dan aan de andere kant? De L6 bruggen zitten ook weer helemaal ergens anders (maar dan wel weer in de buurt van de L8 die allebei met power-now te maken hebben)

Toen AMD de behuizing ontworp was deze speciaal gemaakt voor de Palomino en hadden ze waarschijn niet in kunnen denken dat ze deze in een laptop konden plaatsen, met de nieuwe zuinigere Tbred core hadden ze ook het power-now idee verzonnen wat prima bleek te werken en nu zijn er veel goedkope AMD laptop's te koop, helaas is dit nooit echt doorgebroken naar de desktop (De A64 heeft dit wel op de desktop onder de naam cool'n'quiet)

Ik denk dat er nooit een echte unlock zal komen simpelweg omdat AMD de boel in de core veranderd heeft, maar ik denk dat dit op dit moment niet echt een probleem is omdat een hoop mensen overstappen naar het A64 platform en als je bijvoorbeeld een Barton 2500+ hebt dan heb je een standaard MP van 11.5 wat icm een fsb van 240 a 250 of hoger een prima snelheid oplevert van 2800 a 2900 mhz (wat echte die-hards nu kunnen halen met dikke phase change systemen)

Op het Intel platform is de MP nooit los geweest (tenminste sinds de socket 7 niet meer) en dat heeft daar ook niemand tegen gehouden, zeker nu de fsb liefhebbende benchmark pifast erg populair is.

Softwarematig je MP veranderen is niet echt nuttig omdat je toch eerst windoos in moet komen voordat je deze kan veranderen, dit helpt je dus niet echt bij het overclocken. Wat misschien nog komt is dat iemand een bios mod zodat ie voor de post al de MP veranderd, maar dan moet je CPU nog kunnen posten met de hogere MP, dus ook dat is niet echt nuttig.

Ik ga weer expirimenteren en hou jullie op de hoogte, ik hoop dat iedereen samen denkt over een oplossing
Cyrus The Virus schreef op 05 januari 2004 @ 09:18:
Ik ga nou een stripje laten maken zodat ik aan de onderkant de amd kan unlocken of mobile maken. Ik weet alleen niet waar de 3e L5 brug aan de onderkant zit. Dus als iemand een plaatje heeft van waar de pinnen uit komen kan ik dat uitzoeken
Zoekt en gij zult vinden, ik weet niet zeker of dat deze settings ook deticated pinnen hebben aan de onderkant zoals de FID, BP_FID en VID instellingen. Als dit een shared pin is dan kun je deze niet modden en zul je de brug moeten modden, ik ga zo nog even uitzoeken of dat er een pin voor is want ik krijg op een Duron (Tbred A) ook niet voor elkaar om de bruggen te modden voor gebruik in een laptop.

Denk eraan dat je zowel de MP brug als de mobile brug mod, dit hoeft waarschijnlijk niet per se, maar is wel aan te raden simpelweg omdat alle mobile cpu's ook mp cpu's zijn en hiervoor is vast een reden.

Voor mensen die ook een desktop CPU willen mod voor gebruik in een laptop, check de L8 brug, die hebben de klootzakken van AMD standaard op 2 volt laten staan zodat het net lijkt alsof er verschil is tussen mobile en desktop cpu's. Iets wat ik niet geloof maar tot nu toe niet goed kan bewijzen.

Ik heb wat zitten meten, waar de blauwe stippen staan meet ik vss (oftewel GND, oftewel ground oftewel aarde)

De L5 lijkt dus een serie pinnen te zijn die wel of niet geaard worden, welke dit pinnen zijn ben ik nu aan het zoeken, maar het hoeft niet te zijn dat deze deticated pinnen hebben, zeker ivm PowerNow. De MP heeft wel zo goed als zeker een eigen pin.

Afbeeldingslocatie: http://www.ministryofoverclocking.net/bartonvsspoints.jpg

Helaas is de datasheet van de Barton ook niet veel hulp, de BP_FID pinnen staan erop als NC en er is een pin die heet AMD, maar op een cpu zit geen pin op die plaats.

Dit heb ik trouwens gemeten op de oude behuizing, het is dus niet waar de stip staat maar de bijhorende brug.

Voor zo ver ik kan zien lopen er alleen traces naar de core naar die 4 bruggen.

[ Voor 170% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 05-01-2004 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dan ben je druk bezig met de OC en dan komt de D er ineens weer bij.... Another one bites the dust. Duron 1600 RIP....

Alles ging nog goed, maar ik kreeg een paar bruggen niet gemod, dus denk pak ff wat schuurpapier en haal het bovenste laagje eraf, daarna bruggen gemod, nog ff goed nagemeten. Maar helaas CPU dood.

Geen idee of er nog iets van te redden valt, anders ga ik de bovenkant mooi leeg halen en goed schoonmaken zodat we nog eens wat van de traces zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 53253 schreef op 05 januari 2004 @ 19:05:
En dan ben je druk bezig met de OC en dan komt de D er ineens weer bij.... Another one bites the dust. Duron 1600 RIP....

Alles ging nog goed, maar ik kreeg een paar bruggen niet gemod, dus denk pak ff wat schuurpapier en haal het bovenste laagje eraf, daarna bruggen gemod, nog ff goed nagemeten. Maar helaas CPU dood.

Geen idee of er nog iets van te redden valt, anders ga ik de bovenkant mooi leeg halen en goed schoonmaken zodat we nog eens wat van de traces zien.
Aai , en dat was net die gelockte duron om testwerk mee te verichten zeker ?
Welke bruggen had je gemod als ik vragen mag ?
Ik heb zo een setje scalpel mesjes , en daar gebruik ik het mesje met de rechtste hoek van om bruggen bloot te maken onder een microscoop , die puntjes liggen wat dieper dan de bovenlaag en dan laat ik het mesje er in een draaibeweging overglijden zonder te drukken .
Zo heb ik zeker nu al 8 processors waarvan ik zeker 30 bruggen heb ontdaan van die troep die ze er overgesmeert hebben ,en dat is nog nooit mis gegaan .
Maar met zelfs het fijnste schuurpapier zou ik er toch niet aan werken , de te modden puntjes zitten toch dieper dan de toplaag dus ga je er zowiezo teveel moeten afhalen om die bloot te maken .

Als je de plaatsen die je bewerkt hebt met schuirpapier mischien terug kan laten blinken met iets kan je mischien zien waar er iets geraakt is van baantjes ofzo :Y) Door de mat geschuurde plaatsen kan je nu die fijne baantjes die overal tusendoor geweven zitten niet meer controleren zeker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 18:34
wat mij opviel is.... dat alle L1 bruggen verbonden zijn ( op 2200+ thour week 41) en dat alle L9 bruggen gelastert zijn maar ;) dat daar meschien het unlocken via L9 bruggen mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 05 januari 2004 @ 19:54:
[...]

Aai , en dat was net die gelockte duron om testwerk mee te verichten zeker ?
Welke bruggen had je gemod als ik vragen mag ?
Ik heb zo een setje scalpel mesjes , en daar gebruik ik het mesje met de rechtste hoek van om bruggen bloot te maken onder een microscoop , die puntjes liggen wat dieper dan de bovenlaag en dan laat ik het mesje er in een draaibeweging overglijden zonder te drukken .
Zo heb ik zeker nu al 8 processors waarvan ik zeker 30 bruggen heb ontdaan van die troep die ze er overgesmeert hebben ,en dat is nog nooit mis gegaan .
Maar met zelfs het fijnste schuurpapier zou ik er toch niet aan werken , de te modden puntjes zitten toch dieper dan de toplaag dus ga je er zowiezo teveel moeten afhalen om die bloot te maken .

Als je de plaatsen die je bewerkt hebt met schuirpapier mischien terug kan laten blinken met iets kan je mischien zien waar er iets geraakt is van baantjes ofzo :Y) Door de mat geschuurde plaatsen kan je nu die fijne baantjes die overal tusendoor geweven zitten niet meer controleren zeker ?
Het zag er heel goed uit, alle sporen waren nog intact, bruggen nog gemeten, alle bruggen die ik gebroken wou hebben waren gebroken, alle bruggen die heel moesten zijn zijn heel. En alle sporen die ik ook had blootgelegt (3 maar) ook gemeten, zag er ook goed uit.

Ik probeerde de L5 te modden, de L3, L12, L8, L2, L9, L6, L11 had ik al gemod, alles zag er goed uit, maar toen moesten de MP en de mobile bruggen dicht. Ik had het 4x geprobeerd. Eerst gat gevuld, dat werkte niet. Toen gewoon over de hele brug heen, werkte ook niet. Toen dun laagje eraf gehaald met heel fijn schuurpapier (alleen de neppinnen gingen een beetje glanzen) werkte ook niet en toen dus een groter laagje eraf gehaald (alleen maar lak, banen zagen er perfect uit, gewoon helemaal koper en allemaal intact) toen bruggen getekent (gat + pinnen) alles nagemeten om zeker te weten. Maar toen deed de CPU helemaal niets meer, de L5 mods eraf gehaald, alles weer nagemeten, maar CPU is echt dood.

Er miste een paar hoekjes, maar die misten al een paar weken, was geen enkel probleem, maar denk dat misschien van het vele testen eindelijk een stukje is afgebroken waardoor het fataal is geworden.

Hij is nu een mooie sleutelhanger aan het worden, zal zo wel ff een piccie posten :p

Najah heb er nog een liggen, die ga ik morgen modden.

Klaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.ministryofoverclocking.net/Duron1600hanger.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Idd ,eens er een stukje af is kan je bijna niet meer nagaan of er nog meer stukjes afbreken.
Heb het ook al gehad dat ze na een volgende montage niet meer werken hoor .
Zal de oorzaak wel zijn dat die cpu dood is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 15:44
Voor de mensen die gaan modden, met deze mobile truuk.
Het lijkt me verstandig om eerst te kijken op welke multiplier je cpu boot.
Dus eerst alleen je L5 bruggen modden. En dan even testen of je processor niet boot op 11, sommige moederborden schijnen namelijk gelijk op te starten op de maximele snelheid door je L6 bruggen ingesteld.
Als je dan namelijk al je L6 bruggen zou verbreken zou je processor dus op multiplier 24 opstarten en dit is meestal niet de bedoeling.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
In een andere topic is het gelukt de laaste 2 L5 (van links) bruggen te verbinden dmv potlood jah potlood daardoor krijg je de MP 5x tot 11x dus AMD Mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82643

ik heb 19-9-2003 een Athlon XP 2400+ gekocht. issie unlocked? of is het net een twijfelgeval? ik heb namelijk zin om een nforce2 mobo te kopen en mijn FSB naar 400MHz te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dan moet je op de CPU kijken om te zien van welke week hij is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2211

Ik heb ook eens hard zitten nadenken wat AMD nu heeft gedaan om de nieuwe cores te 'locken'. :? Op een of andere manier moet dit toch hardwarematig ongedaan kunnen worden gemaakt; want we hebben de volgende feiten:
- De cores zijn zelf niet veranderd; en de standaard settings van de cpu worden op de packaging aangebracht. Naast de Bartons zijn ook de Tbreds nu gelocked.

- AMD gebruikt nog steeds de Bruggen (L3 met name) om de standaard setting van de multiplier in te stellen. Deze stelling wordt gestaafd doordat we zeker weten dat we ook met de L5 bruggen een bepaalde cpumodel/functies kunnen instellen/inschakelen. en dat de L2 bruggen een gedeelte van het cache in/uitschakelen. tot slot geven de L8 en L11 bruggen de CPU corevoltage weer.

- Mocht AMD werkelijk iets veranderd hebben aan de functie van de bruggen, of beter gezegd, volledig ongebruikt laten dmv een interne schakelingen in de nieuwe packaging, dan hadden ze a) niet meer gelaserd (extra onnodige kosten) en B) nooit meer een core kunnen verkopen op een andere dan aangegeven rating. Elke snelheid had dan hun eigen packaging moeten hebben (die onderling niet zijn te onderscheiden op het oog, en stel dat er per ongeluk bij AMD een verwisseling had plaatsgevonden, dan konden ze hele partijen gaan weggooien). Kortom, de instellingen via de bruggen IS en BLIJFT nodig voor AMD. DUS MANIPULEREN VIA DE BRUGGEN MOET OOK NOG MOGELIJK ZIJN!

- De L3 brug staat in serieschakeling met de L1 brug in oorsprong. Een GESLOTEN L1 brug maakt een verbinding van de ongedocumenteerde BP_FID cpu-pinnen naar het moederbord. Hiermee kan een moederbord wat manipuleren door deze naar VCC of VSS te laten schakelen en (indirect) via een pull-up weerstandsnetwerkje aan de L3 bruggen de status van de L3 veranderen.

- Met de nieuwe gelockte cores lukt dit schakeltruukje via de L1 bruggen naar L3 NIET meer. :( er is schijnbaar wat veranderd in de interne schakeling naar het pullup-weerstandsnetwerkje toe... Kom ik later op terug. >:)

- De L6 brug bestond al in de tijd van de Duron/Thunderbird en zelfs op de classic Athlon. Al vanaf die tijd stond de L6 brug direct in verbinding met de FID pinnen van de cpu naar het moederbord toe. MAAR in den beginne moest men een multiplierwaarde instellen die EXACT gelijk was aan degene van de L3(L4) bruggen.

- En als laatste punt, tot nu toe denkt er vrijwel niemand logisch na en streept systematisch alle bestaande mogelijkheden af. Verder vergeet men dat er al veel is uitgevonden hoe AMD een en ander uitvoerd en in verleden uitgevoerd heeft. Als iedereen is hard meedenkt, dan moet er wel wat zinnings uit kunnen komen. AMD weet heus wel dat ze diehards nooit tegen zullen houden, echter ze hopen met kleine, simpele (en daardoor zeer goedkoop zijnde) veranderingen eventjes het modden onmogelijk/lastig wordt gemaakt, zodat ze een paar maanden respijt hebben en hun snelste jongens duur te kunnen verkopen. Deze truukjes hebben ze al vaker gedaan met de verschillende type bruggen, het laseren, andere schakelmethoden (van L3/L4 naar L3/L10 en toen weer naar 1 grote L3 toe), ander diemateriaal, coating etc. :D

----------------------
Nu op de oude, maar zeer interressante site http://www.beachlink.com/candjac/duronocpg2.htm
heb ik al eerder zitten buurten in de tijd van mijn Thunderbird overclocking.
Mijn eerste mamaplankje had toen nl geen overclock-mogelijkheden en de freak in mij wilde meer... ;)

Er viel me een reactie van een tweaker op, nl.: 8)
======
EXPERIENCES
**Indicate that FID settings must equal or exceed BP_FID settings else the system may not boot, with the added observation of increasing instability as the difference in settings increases. So best to keep them equal.
**Correspondent reported that a Duron oc'd on a MSI 6330 mobo by manipulating bridges only would not boot until we suggested opening the L1 bridges as a last resort. This indicates the mobo had been interfering with the BP_FID bridges' settings, which was cleared by opening the L1 bridges. Nature of the interference was not explored.
This experience also clearly confirms that open L1 bridges do not lock the FSB Multiplier, but simply prevent the mobo from over-riding or affecting other signals on the BP_FID signal busses.
====

Ofwel; Iedereen spreekt over de L1 bruggen al zijnde een multiplier lock, maar dit pertinent NIET waar! Via deze brug kan een moederbord direct naar de CPU met de BP_FIB signalen kloten, ofwel wijzigen in een andere multiplier waarop de cpu zich moet gaan instellen.

Verder was in den beginne het ook belangrijk dat men bij modden van een CPU niet alleen de BP_fid signalen moest instellen, maar TEVENS EXACT gelijk de FID signalen wat ik al eerder opmerkte, maar deze user kwam er achter dat hij ook hoger mocht zijn. Lagere instelling van de L6 brug dan de L3 waarde, en zijn mamaplankje starte niet op.. B)

Als laatste een zeer belangrijke opmerking; 'by manipulating bridges only would not boot until we suggested opening the L1 bridges'.... He! Pas toen hij de L1 bruggen loskoppelde van de L3 naar het moederbord toe, MOEST de CPU de waarde ervan de L3 settings wel direct overnemen en de CPU daarop instellen! :Y)

Conclusie Part 1): 8)7
-----------------------
- L3 bruggen is en blijven hardwarematig de gewilde FSB instellen.
- L1 brug is nu anders intern geschakeld. Kom ik zo op terug ;)
- L6 brug heeft directe relatie met L3

====
Info:
OVERCLOCKING SOCKET A DURON/THUNDERBIRD
By understanding the physical and electrical design of AMD's Duron and Thunderbird FSB Multiplier and Vcore control circuits, and how they can be reset for overclocking. Tested cpu was an early unlocked Duron 700.
Discovery timeline to credit the ingenious thinking of Armand Hirt, who discovered a correlation between the open/closed patterns of sets of L6 and L7 bridges on top of the chips, and the patterns of FID FSB Multiplier ID and VID Vcore HI/LO settings documented in AMD cpu datasheets. It all began with that discovery by Armand, posted at aceshardware.com.
Confirmed Armand's correlation and decoding by ringing out L6, L7 circuits from datasheet pinouts thru both sets of bridges.

Dr Tom followed with news that L3, L4 bridges were involved in FSB Multiplier, but presented no pinouts nor decoding.
Quickly decoded L3, L4 bridges settings, sensing AMD would use the same paired HI/LO circuits as Athlon Classic.
Then rang out the L3, L4 circuits to 4 undocumented pins as the BP_FID FSB Multiplier interface to mobos, which we suspected must exist to enable mobo over-rides. Found Hiroji's similar discovery next day.
Finished with discovery of AMD's so called multiplier lock, by opening an L1 bridge and finding it as a series link between an undocumented BP_FID pin and its FSB Multiplier signal bus.
====

Een verduidelijking is hier wel op zijn plaats denk ik.... (Mochten jullie nu al niet slapen.... ;) ) :z

AMD werkt met een of ander protocol (EV200 dacht ik :? ). Hoe dan ook dit maakt eigenlijk niets uit. Echter via dit protocol wordt de snelheid van een CPU ingesteld.
(Meer info hierover op Aces hardware, Toms hardware en Anandtech in de allereerste reviews van de classic Athlon). 8)

In lekentaal werkt het als volgt: :*)
Power aan; je CPU start op en begint direct intern zijn registers te initialiseren.
Als hij hiermee klaar is gaat hij verbinding maken met het moederbord direct naar de northbridge toe.
Dit doet hij door in beginsel de settings van de FIB pinnen (L6 brug! >:) ) over te nemen en daarmee de (gewenste) bus in te stellen naar de northbridge. De northbridge gaat zich dan synchroniseren op deze multiplier en stuurd een bevestiging van deze waarde terug naar de CPU, via de gesloten L1 bruggen (L3).
Dan krijgt de cpu dus een bepaalde multiplierwaarde terug en steldt zich dan definitief in hierop en gaat verder met de interne initialisering van bepaalde registersettings etc. etc.

De eerste multipliermods (bijvoorbeeld op het klassieke Asus K7V plankje) gingen dan ook ook via dipswitches schakelen van de L6 en L3(L4) bruggen tesamen.
Iets later kwamen de plankjes met directe BIOS instellingen waarmee alleen de L3 brug waarde werd veranderd en NIET meer ook de L6 (FID). deze bleek niet nodig te zijn, want deze setting gaf ook alleen maar de in beginsel gewenste multiplierwaarde weer, maar de werkelijke uiteindelijke waarde was altijd deze die ingesteld werd via BP_FID.

In beginsel was het dus ook makkelijk om een andere multiplier in te stellen via het moederbord (konden standaard al de Athlon engineeringssamples nl ook al). De waarde die stond op de L1 brug werd gewoon altijd overgenomen. AMD heeft toen slim gedacht om de L3(L4) bruggen ook te vv de multiplierwaarde via en de L1 bruggen te verbreken. Daardoor kon de northbridge niet meer een andere waarde instellen en moest de waarde van L3 wel overgenomen worden. Fixed multiplier dus.... maar niet helemaal want: :O

AMD had met het oog op de toekomst (mobile markt met name) al direct in de gaten dat het mogelijk moest wezen om andere andere multipliers via het moederbord in kunnen stellen om stroomverbruik en warmte te reduceren en o hogere snelheden te testen (van nieuwe samples/core-revisies).
Sterker nog; zelfs op de klassieke Duron/Thunderbird zit ook een L5 brug...
Verder was het veels te duur om een tweetal packagings te ontwerpen, een voor engineerings/test samples en een voor productie. Vergeet niet dat dit dan ook een tweetal verschillende productielijnen betrefd. Daarom maakte AMD 1 type packaging die voor zowel samples als productieexemplaren konden worden gebruikt. L1 bekwam
=====
een brug van de core naar de northbridge toe en L3 werd geschakeld dmv een pull-down weerstandsnetwerkje.
Het voordeel van o'n netwerkje is dat je nl. simpel de status kan overrulen door een Harde ground (VCC) of harde corespanning (VSS) te zetten op L1.

De huidige mamaplankjes gebruiken dan ook allemaal deze laatste truuk.
De northbridge leest nu dan ook niet meer de FID (L6) uit, maar direct de L3 brug en steld deze of degene in de BIOS dan direct in. De CPU werd dan sneller geinitialiseerd en starte dus wat sneller op (Wow, enkele miliseconden ;) ) :)

(In mijn klassieke Abit KT7 plankje, zat dus er standaard in de BIOS een setting Fast CPU init. Deze setting bepaalde dus het oorspronkelijke initprotocol, of de directe variant van L3.... 8) )

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 2211 op 21-01-2004 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Allemaal nog wakker?! :Z Duidelijk nu? Zo niet, ga het stuk dan nogmaals aandachtig lezen en begrijpen.... 8)7

Even een flinke bak koffie naar binnen hozen en we gaan vrolijk weer verder met het tweede stuk theorie... :z

=====
De L6 brug moesten dus in oorsprong gelijk zijn aan de L3 brug. dit stond nl. in het EV protocol beschreven. Echter vrijwel geen ene moederbordbouwer maakte er nog van gebruik en paste de directe L3 truuk toe.

Toen AMD verder ging met mobile procs, hadden ze A) een protocol wat voorbereid was om te werken met L6 waarden (is hardwarematig gebakken in de coreontwerp en alle cores vanaf de classic Athlon zijn zonder uitzondering voortbeduursels hierop. Ben zelf persoonlijk van mening dat zelfs in de Athlon64/Opteron etc. core exacte kopieen van delen van de Athlon zitten. Iets wat eenmaal goed en betrouwbaar werkt, zal zeker hergebruikt worden, mocht een dergelijke functie schakelunit nodig zijn in een nieuw ontwerp. )en B) waarom zou AMD dit er weer uit gaan slopen, buiten de engineeringstijd dat dit gaat innemen, heb je dan een grote kans dat er alsnog fouten inkomen en men ver achterop raakt in planningen etc.

De mobile varianten kwamen er dus aan. (Gedeeltelijk) was er al rekening mee gehouden met andere multiplier settings via L6 bruggen.

Intern blijft de core dus werken met deze L6 waarde en dit wordt dus gestaafd door de feiten dat:
- alle procs door closen van de 3e L5 brug mobile worden EN tevens hiermee een tweetal registers wordt vrijgegegeven om softwarematig direct de core een andere setting te geven en opnieuw te laten initialiseren. Een soort van warm reset dus.

- Hier wordt dus wel degelijk nogmaals gekeken naar de waarde die L6 heeft. L3 maakt eigenlijk in deze fase niets meer uit.

- Meeste moederplankjes stellen dan vanwege de onbekende CPU (Mobile variant)die ze zien de standaard multiplier in die ze krijgen via het EV protocol. Ze schakelen terug naar een soort van safemode; en vallen dus terug op het oorspronklijke protocol/bedoeling van L6. Daarom schakelen deze plankjes dus naar 11x (L6 standaard setting van een AthlonXP) ipv. de waarde die op L3 staat.
Volgens het protocol in het dan gegarandeerd dat die onbekende proc zo goed werkt.

- Vanuit mobile bios varianten wordt standaard al rekening gehouden met die twee extra softwareregisters. deze kunnen dan hiermee Powernow aansturen. De meeste northbridges hebben dan ook deze functionaliteit vanaf het begin.

Conclusie B):
==========
- L6 instelling is en blijft belangrijk vanwege het EV protocol.
- Bij opstarten (ofwel CPU kold-reset) KAN een proc direct worden geinitialiseerd door direct een waarde op de BP_FID te zetten ofwel via L1 (langs de L3 bruggen) naar de CPU.
- L6 waarde kan worden gebruikt om softwarematig een andere multiplier direct via een CPU warm-reset in te stellen.
- L1 brug kan niet meer geschakeld worden om de L3 waarde te veranderen in de nieuwe locked packaging. Er zit dus een schakelverschil tussen de oude en nieuwe verpakking.

Nu hebben we verder te maken met een tweetal schakelmethoden op bruggen die AMD toepast.:
De eerste is dmv hardwarematig direct geschakeld naar VCC (0 volt) bij een gesloten brug. Typisch voorbeeld is L2, L5, L8 en L6.
De tweede methode is dmv. een pullup-weerstandsnetwerkje; op de L3 bruggen met name.

Meer exacte info vind je hierover op http://www.beachlink.com/candjac/duronocpg1.htm
--------------------------------------------------------------------------------
CONTROL CIRCUITS
Duron datasheet calls for mobos to provide pullup HIs to FID[3:0] Multiplier ID and VID[4:0] Voltage Regulator modules' signal busses. Then rang out those circuits from documented socket pins thru L6 and L7 bridges to Gd pins pulling HIs LO as needed.

BP_FID control circuits were rung out as contained completely on the cpu.
--------------------------------------------------------------------------------

Nu kan je een pullup netwerkje makkelijk veranderen van status low naar high en visaversa door dit direct te over-rulen met een harde 0Volt (Open, VSS) of VCC (Closed). het netwerk dient als een soort buffering voor de cpu.
De schakeling is tbv een gesloten collectortoestand. Ofwel; de spanning gaat naar de cpu toe stromen vanaf het mamaplankje. (Nogmaals dit is dus typisch een L3 brug) 8)7

Met een directe verbinding naar de cpu toe naar 0 volt gaat dit truukje niet op. de schakeltoestand wordt dan nl gedefinieerd door een gesloten brug = 0Volt en een open brug schakeld intern door als een HIGH signaal. We noemen dit ook wel een open collector schakeling.
Mocht je een spanning op een gesloten brug (bijv. L6) zetten (die dus direct in verbinding staat met 0 Volt, dan kortsluit je deze brug :X , en zal de status meestal 0 blijven, echter een open collector is ontworpen om spanning UIT te sturen (dus vanaf de cpu naar buiten toe) en kan 9 v/d 10 keer NIET tegen spanning die van buitenaf terug naar de cpu gestuurd wordt! |:( Dan blaas je voorgoed deze collectoruitgang intern van de cpu kapot! (dus permanent naar 0 volt geschakeld) en als de stroom te groot is, zelfs meer intern van de cpu core.....
(Dit heeft een medetweaker met ballen }) al ondervonden....)

Overigens heb ikzelf schijnbaar veel geluk gehad toen ik mijn tbred A modde met een 1,5volts battery. de uitgang is heel gebleven, want hij schakeld nu wel naar HIGH signaal met een open L6 brug. IK RAAD DEZE METHODE ABSOLUUT DUS AF!!!! O-)

-----
Waarom dit hele betoog over schakelingen?

Omdat ik denk, beter gezegd er van overtuigd ben dat met name hierin de oplossing ligt van de gelockte CPU's te unlocken.

We gaan er van uit dat de L3 bruggen nog steeds een pullupnetwerkje bezitten.
deze vind je nl ook weer terug op de nieuwe packaging. Ook moet dit wel, omdat ik hierboven al opmerkte; de BP_FID schakeling werkt als een gesloten collector ingang. De core is zelf niet gewijzigd, dus dit ook niet. Punt.

Dan hebben we een L6 brug, die invloed kan uitoefenen op de multiplieer instelling.
Maar AMD past dit zelf niet toe; alle modellen AthlonXP (incl. de gelockte) hebben altijd alle L6 bruggen closed (dus 11x) en dit heeft zeer waarschijnlijk geen invloed meer.

L1 bruggen stonden vroeger alleen in verbinding met L3 en BP_fid processor pinnen. Maar met name hier denk ik dat er een kleine wijziging is uitgevoerd.
Als ik nl. een loep neem en een felle lamp gebruik en dan goed kijkt naar de gelockte CPU L1 brug; dan zie ik een aantal dunne printbaantjes naar massa (VSS)?? :? lopen. Deze staan verbonden met L1. Ofwel L1 is dus niet alleen meer een brug, maar tevens een vaste 0-lijn of een VCC cpu spanningslijn.... Dit is mijnsziens nimmer geweest op de modellen die unlockt waren. Daar was het gewoon een printbaantje van L3 en naar processorpin. B)

Het voordeel is van deze nieuwe L1 uitvoering is voor AMD dat de stand van L3 dus altijd gefixeerd wordt naar een bepaalde waarde, ongeacht de poging om L1 een andere waarde aan te laten nemen.
Ofwel als de brug L1 direct naar VCC geschakeld is (dus via de nieuwe packaging), dan zou een open L3 juist weer gesloten geschakeld worden, en dat is onlogisch/kan niet. Dus moet L1 nu gewoon altijd VAST naar 0 volt zijn geschakeld, wat ik optisch ook al dacht te waarnemen.
Dit effect had je ook al als je L1 bruggen moest verbinden en je vergat de laserpits goed te isoleren. dan kreeg je een vast kortsluiting naar 0 volt toe en was L1 voergoed gelockt. Maar beter gezegd, niet meer om te polen naar VCC.

We weten dus zeker dat een L1 brug die geschakeld is naar 0 volt, dus zeker nimmer meer van stand kan veranderen. Als je er spanning opzet, dan heb je kortsluiting, en de status van L3 blijft behouden. eigenlijk hetzelfde verhaal als met L5 en L6 bruggen. Echter L1 is via L3 is gebufferd, dus je cpu krijgt nimmer intern een opdonder.

Nu kan dit dus zeker het gevolg hebben dat DIT de reden is dat alle bekende unlockmethoden via BP_Fid pinnen (ofwel L1-L3 modding) NIET meer werken.
Wat je ook insteld op deze pinnen, door de directe verbinding naar 0 Volt die AMD al vast voor ons heeft gemaakt via L1, kan de status niet meer veranderd worden.

Ach denkt er nu vast een slimme medetweaker hier. Dus als ik nu gewoon die tussenliggende verbinding naar L1 wegverbreek met een mesje, dan moet de cpu dus gewoon weer unlockt zijn?.... :7 ........ Ja en Nee |:(

Desondanks zijn er nl. dan nog twee? problemen. :Y)

Even als geheugensteuntje;
Een tweaker melde dat zijn mamaplankje alleen wilde booten met een gemodde L3 brug als hij TEVENS L1 verbrak en deze niet gesloten liet staan, ofwel unlockt.

Maar die L1 brug is zeer waarschijnlijk al gelockt, want AMD heeft deze al naar 0 volt geschakeld.... Dan zou je in principe dus gewoon hardwarematig met de L3 bruggen op de packaging een andere vaste multiplier moeten kunnen instellen.
Helaas gaat dit toch niet op. :r

==================================
Definitieve Conclusie:

HOW TO UNLOCK THE NEW LOCKED ATHLONXPs: _/-\o_
==================================

Mijnsziens kan dit dus alleen gebeuren door een aanpassing van de L1 bruggen op de nieuwe packaging.
Het enige wat ik kan bedenken is dat AMD niet een echte harde 0 volt toepast die geschakeld is naar L1. Of AMD heeft een heel ander weerstandsnetwerkje berekend; met andere weerstandswaarden die ongevoelig zijn voor directe schakelingen naar 0 Volt of VCC. Het kan ook een combinatie zijn.

Waarom wil nl. een locked CPU met een OPEN L1 brug (of dit nu een werkelijk open brug is of direct naar 0 Volt) niet een andere waarde van L3 aannemen dan die de multi daar aangeeft, buiten de officiele om?

Dit kan volgens mij alleen maar als die 0 volt direct geschakeld (dus VSS) eigenlijk een andere spanningswaarde heeft als een 'echte' open L1 brug; dus die bijv. tussen 0,3 en zeg 0,6 volt ligt; ofwel logisch 0 volt. Ik noem dit een zwevende 0 Volts lijn.
(overigens is een HigH status meestal alles boven de ca. 1,2Volts.)

Als je een weerstandsnetwerkje zo uitrekend/schakeld dat hij op een 0-waarde beneden die 0,3 volt niet reageerd, dan kan ik me voorstellen dat op een of andere manier die brug toch gelockt kan zijn. en aangezien elk moederbord deze BP_fiD pinnen nu aanstuurd, krijg je zowiezo een harde signaal op de L1 brug.

Oplossing!

Desondanks denk ik dat daarom de oplossing daarom ligt door de L1 brug werkelijk te openen en dan L3 direct te modden naar de gewenste multiplier.

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 2211 op 21-01-2004 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro83
  • Laatst online: 16-06 22:33
Ik heb nog een (misschien domme) vraag:

waarom zou je athlon/thorton/barton modden naar mobile, waar niet gewoon naar een mp?
athlon mp's zijn toch standaard geunlocked, waardoor je je multiplier toch gewoon in de bios kan veranderen?
Correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Ok I'll correct you. Je hebt dit topic niet gelezen, want er wordt hier meerdere malen gezegd dat de AMD Athlon cpu's uit productieweek 40 (of 39) en later allemaal _gelocked_ zijn. Jammer maar waar. ;( Athlons die eerder geproduceerd zijn hebben nog de oude package en die zijn standaard unlocked ja, maar dat geldt dus niet voor 99 van de 100 Athlons die nu in de winkels liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En voor de snelle lezers hier....

Volgens mij kan je wel een andere multi instellen via de L3 bruggen direct op de packaging als je tevens L1 verbreekt....

Wie wil dit testen met een Duron ofzo? Ik ben zelf niet zo'n held met een mesje. Mocht het niet klappen, dan moet het weer te herstellen zijn lijkt me.
Overigens is die core toch al gelockt. dus als je een gelockte core lockt...., wat maakt het dan eigenlijk nog uit.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_/-\o_

Zo, jij hebt erover nagedacht... tot deze conclusie was ik zelf ook al gekomen, maar mijn idee is dan:

Ik soldeer een draad direct van de L3 (die vast zit aan de core via een weerstandsnetwerk) aan de BP_FID pinnen, op die manier bypass ik de hele interne schakeling en krijg ik weer een directe verbinding van het mobo naar de push/pull schakeling in de core en zou de boel dus unlocken moeten zijn...

Of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een draad direct van L3 naar BP_fiD?

Zou ook moeten werken, maar ik denk dat zowiezo L1 ten aller tijde open gemaakt moet worden volgens mijn theorie. :?

Het verhaal komt mijnsziens op hetzelfde weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2211 schreef op 22 januari 2004 @ 08:36:
een draad direct van L3 naar BP_fiD?

Zou ook moeten werken, maar ik denk dat zowiezo L1 ten aller tijde open gemaakt moet worden volgens mijn theorie. :?

Het verhaal komt mijnsziens op hetzelfde weer.
Ik dacht een draad van L3 naar BP_FID en dan de orginele bruggen helemaal bypassen dus de verbinding daar weghalen (door de pins te liften)

Kan iemand ff de weerstand meten van de verschillende weerstandspinnen (aan die zwarte dingen) naar de verschillende bp_fid pinnen zodat ik weet welke pin ik waaraan moet solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pinnen onder aan je proc geheel weghalen?

Je northbridge kan dan alleen dus nog maar via de officiele weg de multi opvragen en instellen. dus de waarde ingesteld via de L6 brug.

Je zal dan L6 ook moeten modden. En de waarde moet exact gelijk wezen aan de waarde die je bij L3 insteld.

Probleem is dat waarschijnlijk helaas niet alle mamaplankjes dit zullen ondersteunen. De meeste echter wel; zeker degene die Mobile procs standaard op multi 11x instellen en dus L3 overrulen, wat dus ook eigenlijk hoort.
Maar ik wil uberhaupt niet met L6 bruggen kloten. Gewoon een vaste, of betere via het bios instelbare multi instellen, met hooguit een simpele aanpassing op de proc of cpuvoetje zelf. Moet gewoon eenvoudig en weinig risicovol uit te voeren zijn. ;)

De hamvraag is dan ook mijnsziens, Hoe kan je electronisch een schakeling aanpassen zodat een andere multi niet meer werkt? :? :? :? That's the Question....

->Simpel verbreken van verbindingen van en naar het moederbord kan een mogelijkheid zijn, maar feit is dat er nog steeds een verbinding bestaat van de BP_FID pinnen via brug L1 naar L3. In principe ook nodig om de multi van L3 door te geven aan een moedebord.
Hierdoor en doordat ik toch zeker aanneem dat AMD 1 type packaging wil gebruiken voor alle modellen CPU's (Tbreds en Bartons) en tevens dus een bepaalde proc op een bepaalde setting te laseren, MOET er dus een schakel truukje zijn toegepast om na het laseren de proc te locken voor andere settings....

Dit betekend ook dat de weerstandswaarden van de L3 brug op elke positie exact
dezelfde waarden moeten hebben. Die worden vooraf al op de packaging aangebracht door een of ander soldeerproces. De benodigde soldeertemps liggen way boven de max. die een cpu-core kan hebben, dus deze cpu wordt er later opgeplakt. Hierna gaat het geheel de teststraat in, en afhankelijk van testresults/lopende orders wordt hij definitief gelaserd op een bepaalde setting en verpakt voor verzending.

Dus weerstanden moeten altijd dezelfde waarden hebben, want men weet niet van te voren welke model cpu men uiteindelijk gaat stempelen/laseren.
Stel dat de weerstanden al van te voren worden bepaald, dus voordat de core erop geplakt gaat worden en voordat het geheel (core + package) getest wordt.... Pas op het allerlaatste moment blijkt de test negatief uit te pakken en kan het geheel worden weggegooit, en zelfs niet meer voor een lagere rating worden verkocht!

Anderzijds is de Tbred/barton eigenlijk end of life voor AMD en blijken de huidige steppings eigenlijk vrijwel alle ruimschoots de officiele instellingen/snelheden van AMD te behalen. AMD verkoopt deze als snelste; een Barton 3200+, en dat op 200mhz fsb. ofwel een werkelijke kloksnelheid van maar 2200mhz.
Vrijwel alle Bartons halen minimaal 2300mhz tot 2400mhz dus AMD zit zeker altijd safe qa kloksnelheid en er zullen maar zelden slechte exemplaren uitvallen. En zo ja, dan zullen er meestal eerst cachefouten optreden; en kan de cpu toch nog als Duron worden of als verneukte Tbred worden verkocht. (door simpel de L2 brug juist te laseren). Dus in praktijk zal die uitval waarschijnlijk wel meevallen. Overigens geldt dit hetzelfde voor de tbred B. Deze kunnen vaak al standaard lopen op 2400Mhz tot zelfs 2500mhz.... (de mijne dan zeker... :) )

Desondanks blijf ik van mening dat alle packages exact gelijk zijn. Het lijkt me dat het vele malen duurder is voor elk type cpu-model een andere verpacking te produceren. En mochten deze per ongeluk bij productie worden verwisseld, dan kan AMD zo 1000-en procs weg gaan gooien in de vuilbak.
Ten tweede zijn er steeds meer bevestigingen dat niet alleen de L3 bruggen fixed zijn, maar ook de L2 bruggen, ofwel de cacheinstelling op de nieuwe gelockte modellen. mocht de verpacking werkelijk onderling anders zijn, dan kan AMD het truukje van .. bij test gebleken cache error in blok A en C -> disablen met laser op L2.... niet meer toepassen.
Dit lijkt me dus A) prijstechnisch totaal oninterressant en B) inefficient om perfecte cpu's te moeten weggooien omdat de verkeerde packaging is gebruikt.

Dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Al met al is het mijnziens dus zeker dat AMD wel een simpele (tijdelijk onbekend voor ons ;) ) lock-truuk heeft uitgehaald, die pas NA het testen wordt geinstalleerd.

Dit zou kunnen door laseren van een bepaalde brug; die intern via printbanen in de packaging gelijk alle L1 bruggen en L9 bruggen kortsluit naar 0 volt.
Maar ik zien geen verschil tussen een oudere unlockte Tbred A bruine packaging (bruggen bloot er bovenop) en de nieuwe gelockte gecoate groene packaging met een tbred B erop.

Maar dit KAN misleiding zijn, want dit doet AMD wel meer. Geen L6 en L8 laseren op Xp's, maar wel op Mobile en MP's.
Tevens hebben we de beruchte L5 brug, deze dient om een bepaalde procsetting mee te geven:

Tot nu toe is de 4e brug altijd MP geweest/gebleven
de 3e brug betekend mobile versie.

de 2e brug is tot dusver altijd open geweest en de eerste brug altijd dicht op onze bekende modellen... Toch mag ik aannemen dat ook deze twee een functie hebben; en zeer waarschijnlijk IETS _/-\o_ in -en/of uitschakelen wat de Wereld buiten AMD niet mag weten. }) Want waarom zou AMD dan nog steeds deze 2 bruggen gebruiken? inmiddels hebben we al meerdere verpackingen gehad en steeds komen ze weer terug? Waarom, Waarom?

Ik kan me voorstellen dat deze reserved waren dor AMD om later makkelijk een nieuwe optie in te kunnen schakelen. En misschien wordt nu de 2e gelaserde brug wel gebruikt om definitief een CPU te locken...... od omgekeerd de eerste brug open houden.... Doordat optisch geen verschil is te zien tussen de oude en nieuwe verpacking, zal deze truuk vrijwel niemand opmerken. Slim 8)

Als ik mijn theorie er bij pak, er is IETS gemod aan de L1 brug cq/L3 en L9 cq. L2.
Dit moet na testen zijn gedaan. Dit zou inderdaad kunnen door te spelen met de 1e of 2e L5 brug (eventueel L12, maar dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk, want deze dient voor de FSB instelling). En, ja er kunnen zeer zeker traces lopen van deze brug naar L1/L2.

Lijkt me sterk dat er iets ernstigs gebeurt met je CPU als je de 2e L5 brug mod door hem te verbinden en/of L1 te verbreken en dan snel te testen of hij weer unlockt is.
Echter bij mij heeft het (nog) geen zin, daar mijn moederbord geen multies kan instellen boven de 11,5x, en dan nog alleen als een proc niet 5e L3 brug heeft verbonden staan. Anders wil hij nimmer opstarten, eender welke setting dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat me nu nog even te binnen schiet.

IK nam aan dat de L1 alleen een verbinding maakt met L3 naar de BP_FID
pinnen.

Dus de multi wordt dan doorgegeven via L1 naar L3 en uitgelezen van L3.

Echter dit laatste klopt niet!

Vroeger waren alle cpu's gelockt en was L1 verbroken, dus ook de verbinding naar BP_FID. In beginsel zou dus L6 de multi moeten doorgeven aan de nortbridge via de FID pinnen. Echter L6 werd al niet meer gebruikt en sterker nog KON niet meer worden gebruikt, want als er geen verbinding meer bestaat van L3 naar BP_Fid pinnen, dan moet het bios toch weten welke multi gewenst is, en deze leest hij dus gewoon via de FID pinnen uit. Geheel volgens het EV protocol.

Echter in tegenstelling tot de spitfires en Thourougbred cores, is niet meer L6 verbonden met de FID pinnen, maar de L3 brug!! :7 Daarom maakt de setting van L6 dus ook nu niet meer uit.....
Conclusie: Dus de L3 staat niet alleen meer via L1 naar BP_FID, maar tevens ook direct verbonden aan de FID pinnen.

Kan iemand dit ook definitief veriferen?

------
Aangezien ik er van overtuigd ben dat L1 fixed is gelockt door deze te verbinden met VSS (0 Volt, oftewel GND, aarde), kan volgens mij de lock ongedaan worden gemaakt door ofwel met de L5 bruggen te kloten teneinde die aardeverbinding naar L1 weg te halen ofwel door L1 open te breken en een ander setting met L3 in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro83
  • Laatst online: 16-06 22:33
Ik heb gisteren ff geprobeerd mijn l5 bruggen te schilderen om mijn athlon xp te modden naar een athlon mp. Ik gebruikte bison elektra. Netjes alles afgeplakd, 3 dunne laagjes. ff wachte, opnieuw geinstalled, computer aan: amd athlon xp :( .

Damn, niet gelukt, heel vaag, terwijl ik de bison elektra goed heb aangebracht. Met hetzelfde bison elektra was een voltmod op mijn reeds overleden :'( l7s7a2 wel gelukt. Het viel me wel op dat het net leek of de bison elektra wat dunner/vloeibaarder was geworden.

Heeft iemand nog tips/trucs/suggesties/aanmerkingen voor me hoe ik wel succesvol kan modden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pyro83 schreef op 23 januari 2004 @ 10:40:
Ik heb gisteren ff geprobeerd mijn l5 bruggen te schilderen om mijn athlon xp te modden naar een athlon mp. Ik gebruikte bison elektra. Netjes alles afgeplakd, 3 dunne laagjes. ff wachte, opnieuw geinstalled, computer aan: amd athlon xp :( .

Damn, niet gelukt, heel vaag, terwijl ik de bison elektra goed heb aangebracht. Met hetzelfde bison elektra was een voltmod op mijn reeds overleden :'( l7s7a2 wel gelukt. Het viel me wel op dat het net leek of de bison elektra wat dunner/vloeibaarder was geworden.

Heeft iemand nog tips/trucs/suggesties/aanmerkingen voor me hoe ik wel succesvol kan modden?
Lekker offtopic maar goed, Bison electra heeft een tijd nodig om te drogen voordat de juiste weerstand wordt bereikt, laat de CPU een paar uur liggen en probeer het dan nog eens.

@John_Hoek:

Je moet in ieder geval niet de L1 bruggen verbreken, op die manier verbreek je de verbinding van de L3 met de BP_FID pinnen en is alle hoop om de boel te schakelen in de bios dus verloren.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat vanaf de Thoroughbred cores de FID pinnen ook aan de L3 zitten, want als je de L3 bruggen veranderen dan gaat de MP mee. Maar als je de FID + de BP_FID zelf naar VSS of VCC trekt dmv een jumper oid dan veranderd de MP dus niet.

Mijn idee was dat ze de schakeling in de behuizing hadden aangepast zodat als de BP_FID anders was als de FID de boel niet meer zou starten (of er de orginele MP gepakt zou worden) maar ik heb geprobeerd zowel de FID als de BP_FID te schakelen, maar dit gaf geen andere MP.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 23-01-2004 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:39
Nee idd, ik heb t spul ook net gekocht (en gebruikt natuurlijk >:) )

En t was meteen droog man..
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.