Image altijd precies even groot weergeven

Pagina: 1
Acties:

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Niet echt een probleem, maar meer aanzet voor een bepaalde aanpak/discussie. Mijn doel is het volgende : ik wil een image via internet beschikbaar stellen dat altijd even groot is in centimeters, ongeacht de resolutie/beeldgrootte/etc. Je hebt bijvoorbeeld een image van een lineaal van 10cm, die moet op elk scherm, op elke resolutie, 10 cm zijn. In principe wil ik dat dat weergeven zo automatisch mogelijk verloopt (zo weinig mogelijk user input).

Een van de punten waar je dan tegenaan loopt, is dat je bijvoorbeeld de monitorgrootte niet kan uitlezen. Ik vraag me dan ook af of er bepaalde trucs zijn om een exacte afmeting 'af te dwingen'.

Het gaat me niet zozeer om de technische uitwerking, maar meer om het idee erachter. Factoren waar ik nu rekening mee houd zijn :

1. resolutie
2. schermgrootte
3. dpi

Zijn er wellicht meer zaken waar ik rekening mee dien te houden, of andere? Iemand een kijk op hoe je dit het beste kan aanpakken, of zit ik vast aan de richting resolutie/schermgrootte/dpi?

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

In theorie zal je met die 3 punten redelijk in de buurt kunnen komen ja. Maar technich is het denk ik niet mogelijk. Omdat je nooit de schermgrote (inch) weet.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Sinds wanneer kun je cm's opdelen in px? ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

willem169 schreef op 12 november 2003 @ 14:02:
omgooien in pixels idd, je image blijft altijd hetzelfde aantal pixels

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Volgens mij is het onmogelijk, tenzij de gebruiker eerst handmatig zijn beeldscherm opmeet en dan de waarden handmatig verstuurd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zelfs al; weet je de scherm afmeting, dan heb je je antwoord nog steeds niet. Ik kan zo aan mijn knoppen draaien dat de diagonaal van het beeld op mijn scherm zo 1 inch korter is zonder dat de computer daar iets van af weet. Verder heeft een 17inch TFT scherm een heel andere diagonaal dan zijn crt broertje.

Het enige wat je zou kunnen doen is 3 punten op het scherm zetten en de gebruiker vragen om met een lineaal de afstand op te meten. 2 zou kunnen, maar ik gebruik nu even drie zodat je de horizontale en vertikale 'pixel per centimeter' kunt bepalen. Zodra je die beide getallen hebt ben je klaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

willem169 schreef op 12 november 2003 @ 14:02:
Doet mij denken aan een leuk topic: [rml][ photoshop 7.0] variabele centimeters??[/rml] ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Janoz schreef op 12 november 2003 @ 14:07:
Zelfs al; weet je de scherm afmeting, dan heb je je antwoord nog steeds niet. Ik kan zo aan mijn knoppen draaien dat de diagonaal van het beeld op mijn scherm zo 1 inch korter is zonder dat de computer daar iets van af weet. Verder heeft een 17inch TFT scherm een heel andere diagonaal dan zijn crt broertje.

Het enige wat je zou kunnen doen is 3 punten op het scherm zetten en de gebruiker vragen om met een lineaal de afstand op te meten. 2 zou kunnen, maar ik gebruik nu even drie zodat je de horizontale en vertikale 'pixel per centimeter' kunt bepalen. Zodra je die beide getallen hebt ben je klaar.
Hmmm, dat is nog niet eens zo'n slecht idee... Eens kijken of ik zoiets verder kan uitwerken...
Pagina: 1