[Opstart Probleem] Geen beeld & geen piepjes

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 07:10
Ok, het probleem is als volgt: Samen met een vriend geprobeerd een pc te bouwen (voor ons beiden niet de eerste keer), maar het beestje geeft geen kik. En dat bedoel ik heel letterlijk.

Wat doet de pc (niet)?
De pc lijkt op te starten, dus de fans draaien, de schijven draaien en de floppy en cd-rom vertonen enige activiteit.
De pc geeft echter geen beeld. Het lampje van de monitor blijft vrolijk oranje. Ook brengt de pc geen piepjes voort. Wat ook opvalt is dat de comp gelijk opstart als je er stroom opzet (reageert niet op aan/uit knop), maar is wel uit te zetten via de aan/uit knop (soft-off). Ook knippert de powerled voortdurend. (Ook de reset switch weigert dienst.)

Wat hebben we zoal gedaan?
- Allereerst hebben we geboot met zo min mogelijk apparaten, dus geen cd-rom ed.
- We hebben alle kabels (IDE/POWER/KNOPPEN/FANS) getriple checked :)
- We hebben de hardware getest; videokaart, voeding en bekabeling vervangen
- We hebben het geprobeerd met een ander mobo + proc (zie hieronder)
- We hebben (uiteraard) de Faq & search geraadpleegd, en kwamen hier op uit. Naar aanleiding van dit topic heb ik de machine op een geaard stopcontact gezet; helaas geen resultaat.
- Jumper settings uitvoerig gechecked en CMOS clear
- Uiteraard de pc speaker uitvoerig bestudeerd en correct aangesloten ;)

De gebruikte hardware:
- A7V+Duron 1000 / P2l97+P2 300
- 3 verschillende reepjes geheugen (los van elkaar getest ook nog)128/128/256mb Sdram ( Apacer/samsung/no-name)
- Leadtek Geforce 2mx
- WD Caviar 1.2gb / Samsung HD 3 gb
- 2 verschillende floppy-drives
- Asus cd-rom speler
- Een hele berg IDE kabels
- Dit alles in een gloednieuwe Hq48a Pro --> 300w voeding
- + Een zeker weten werkende monitor

Wat nu?
Wij vragen ons ernstig af wat nu het probleem is met deze machine. Alle oplossingen zijn welkom (behalve het raam uit :9 ).

[ Voor 6% gewijzigd door Loogie op 11-11-2003 21:58 . Reden: 1 reden vergeten + typo + speaker-praatje ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb je al eens met een andere monitor getest :? vast wel, maar ik kan het niet opmaken uit je startpost.

• Loogie
Niet zo zeer met een andere monitor, maar de monitor zelf is wel getest op een pc. Toen gaf hij gewoon prima beeld...

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Ik denk dat je videokaart probs geeft... probeer het eens met andere AGP kaart of een PCI kaartje...
edit:
Wat voor krt heb je al gebruikt ?

[ Voor 20% gewijzigd door under-world op 11-11-2003 21:45 ]

• Loogie
Op zich het proberen waard, maar de kaart zelf is getest en doet het prima. Die A7V komt oorspronkelijk bij mij vandaan en toen (jaja hardware wordt gerecycled) zat diezelfde vid krt erin (Geforce 2mx).

• under-world

under-world

ooh-la dots

mmm.. Als die krt op dat mobo eerder heeft gewerkt lijk het me idd stug dat die het probleem geeft. Heel weird dit.... zeker omdat je bijna alles al hebt gedaan wat je kan doen.... Bios heb je natuurlijk ook al talloze malen doorlopen of boot je constant vanaf de standaard settings ?

edit:
Als trouwens beide mobos niet werken KAN het natuurlijk ook nog zijn dat je een brakke voeding in die aopen hebt hangen :X

[ Voor 21% gewijzigd door under-world op 11-11-2003 21:53 ]

• Loogie
(sorry for the slow-chat)
Ja idd, en het lijkt me ook stug dat van beide mobo's de agp kapot is (niet onmogelijk) ;) . Ik zou erg graag in de bios willen komen, maar zelfs al zou de pc daar komen dan zie ik dat dus niet.... B) (dat is het hele probleem...)

/edit 2 Die voeding komt ook weer uit een door mij gerecycelde pc die geen probleem vertoonde op de dag dat ik hem eruit haalde (nostalgie komt los *snik*)

[ Voor 28% gewijzigd door Loogie op 11-11-2003 21:56 . Reden: damn typo's ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Geen piepjes niks vind ik ook wel een beetje vaag. Hij haalt kennelijk de eerste post niet eens, mits de speaker werkt zou je dan tenminste iets moeten horen lijkt me....
edit:
Volgens mij weet ik ineens wat je fout hebt gedaan... Je hebt de kabeltjes om de switches en de leds aan te sturen verkeerd aangesloten :+ Start eens op met aleen de powerswitch aangesloten
. Wat ook opvalt is dat de comp gelijk opstart als je er stroom opzet (reageert niet op aan/uit knop), maar is wel uit te zetten via de aan/uit knop (soft-off). Ook knippert de powerled voortdurend. (Ook de reset switch weigert dienst.)

[ Voor 65% gewijzigd door under-world op 11-11-2003 22:02 ]

• Loogie
(No offense, maar het staat in mijn start-post) Ik heb van beide mobo's de lay-out gebruikt zoals die in de manuals vermeld staat, daarbij hebben we allebei meerdere malen gekeken, dus die zitten goed.( of ik moet opeens heeel erg blind zijn geworden ;) )

Via de roemruchte faq kwam ik al bij een topic waar gesteld werd dat de pc wellicht in een soort eeuwige reset zat, naar aanleiding daarvan heb ik gelijk die kabeltjes gequadriple (bestaat dat?)-checked...

[ Voor 30% gewijzigd door Loogie op 11-11-2003 22:04 . Reden: faq-verhaal ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Okay maar test nu voor de zekerheid eens met alleen de powerswitch. Als alles goed zit reageert de powerled toch niet zo en doet de resetknop het toch ook gewoon ?

edit:
Je hebt zoveel geprobeerd dat het volgnes mij iets ultra cheezies moet zijn waar je helemaal flauw van wordt, dat kan bijna niet anders... :*)

[ Voor 34% gewijzigd door under-world op 11-11-2003 22:06 ]

• Loogie
under-world schreef op 11 november 2003 @ 22:05:

*KNIP*
edit:
Je hebt zoveel geprobeerd dat het volgnes mij iets ultra cheezies moet zijn waar je helemaal flauw van wordt, dat kan bijna niet anders... :*)
edit:
Dat zie ik dan maar als een complimentje ;) en ja ik word er echt helemaal 8)7 van... maar nu is het een vete geworden, hij moet draaien...

Maar nu weer on-topic: Ik meen te herinneren dat we hem gestart hebben met alleen powerswitch en speaker zonder resultaat. Ik ben echter in deze fase tot (bijna) alles bereid dus als ik (wellicht) morgen weer naast de bak sta zal ik het zeker proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Loogie op 11-11-2003 22:14 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Het is ook als compliment bedoeld... ik spreek uit ervaring, soms zie je de meest simpele dingen over het hoofd en denk je te moeilijk.... :o Misschien weten andere mensen nog andere dingen, maar ik denk dat je gewoon even afstand moet nemen en ook de meest simpele dingen weer even moet checken en met zo min mogelijk erop blijven opstarten. Het probleem moet dan wel boven komen... Succes iig !!

Verwijderd

Mooie lange lange topic, 4 keer gelezen en ik snap nog niet wat er precies niet werkt, behalve dan m'n pc doet het niet. een pc is een samen stel van onderdelen, als je al 2 mobo's hebt geprobeerd A7V+Duron 1000 / P2l97+P2 300, waarvan het waarschijnlijk is dat ze beiden werken, dan heb je of een rotte voeding of een rotte videokaart als je zeker weet dat de videokaart ook nog werkt, dan kan het nog aan het voltage het AGP slot liggen, dit meestal 1,5V maar 3,3V bestaat ook en dan 3,3V in een 1,5V slotje drukken kan de boel opblazen, als dit ook OKE is dan is de voeding dus verrot, ervanuit gaande dat je reepjes geheugen behoren te werkeken op die mobo's want 128 MB pc 133 wil best wel eens niet werken op een dimslotje wat gespecificeerd is tot bij 64Mb pc100. Och ja en nu moet ik er via Google achter komen dat een "Hq48a Pro" een systeemkast is van het merk Aopen, oftwel je probleem is dat je de handel niet aan de praat krijgt in die kast? met een noname 300W voedig erin?
geheugen en videokaart mag je er ook wel eens af halen moet ie toch een keer gaan piepen, kastje hoeft ook niet het probleem te zijn, als je het mobo eruit haalt en de voeding op de mobo aansluit, kun je de ook aanzetten door zelf even een stekkertje op de power aansluiting op de mobo te zetten.
Zo ook mooi lang vaag verhaal, misschien heb je er wat aan.

Verwijderd

Raar maar waar ik heb ook zoiets bij mij, ik heb een nvidia systeemje overgenomen toen ik daar was deed die het gewoon toen ik het Asus A7n8x de luxe rev.2.0 in mijn systeem had overgezet deed die niks.
Toen ik hem daarna in zijn oude systeem terug zette ook niets meer, groene lampje brand, toetsenbord licht even op bij het opstarten maar geen beeld en geen piepjes.
Ik heb verschillende voedingen erop gezet, andere processor, ander geheugen, pci grafische kaart, ten einde raad heb ik de bios opnieuw laten flashen met de laatste bios update maar niets helpt, moederbord uit kast zonder processor enz. geen beeld en geen piepje(s) |:(

Ik ga hem morgen maar wegbrengen voor een RMA of heeft iemand nog een idee :?

• Loogie
Als je het hele topic leest, dan kom je er ook achter wat het probleem is!
Wat je voorstelt heb ik echter al geprobeerd. Nl: Ik heb de hardware er al uit gehad en ja ok ik verwachtte hierbij piepjes, maar dit mocht niet baten. De videokaart heeft al gewerkt in de bewuste A7V, maar kan ook in de p2l97 worden gebruikt (ervaring).
Heb je zelf ervaring met beide borden? Dat zul je denk ik wel weten wat voor geheugen er in gaat, ik zal een tip geven: de door mij/ons gebruikte reepjes zijn geschikt. (512mb in A7v, 2x 128 in p2l97)
Je argument over de kast begrijp ik niet helemaal; probeer je nu Aopen te bekritiseren, mijn startpost of lees ik dit helemaal verkeerd?

[ Voor 79% gewijzigd door Loogie op 12-11-2003 09:16 . Reden: meer tijd= meer typen ]

Verwijderd

heb je op de proc een spacer zitten??
ik heb een vergelijkbaar soort gekut gehad en toen ik de spacer eronder uit vandaan haalde was alles goed...

• Loogie
Nope, de proc zit er zonder spacer op. Dat zou dan alsnog heel vreemd zijn, want in dat geval zou de p2l97+p2 300 nog iets moeten doen..

Verwijderd

ik ben blij deze post te zien, ik zit nl. met hetzelfde probleem, tenminste bij mij is het probleem er zodra ik mijn computer verder overclock (tis een beetje een slow ding vandaar)
Zodra ik dat doe krijg hetzelfde als bij jou, cd spint een rondje, leuk opstart dingetje..maar geen beeld, geen piepjes en idd, het oranje hdd lampje blijft constant aan,
zodra ik hem terug zet naar waar ik mee begon dan is het gelijk opgelost

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

ik had laatst hetzelfde probleem met een A7V+Duron600 (geen beeld, geen piepjes, wel fans en HDD+cdrom+flop activiteit). Ik had al het mogelijke gedaan (dacht ik) tot ik de brilliante ingeving kreeg om eens een andere proc te proberen, een Duron1300 en tadaaaaaaa it works.

Bleek dus dat ik met het opzetten van de koeler een hoekje van de core had gemold |:(

Nu is alleen de Duron1300 ook kapoet: weer afgebrokkeld hoekje van de core ;( maar gelukkig had momania nog een Thinderbird Thunderbird liggen, waarvoor dank _/-\o_

anyway, my advice: probeer eens een andere proc en doe heel voorzichtig als je de koeler er op zet

[ Voor 22% gewijzigd door Apie! op 12-11-2003 15:14 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 14:43:
ik ben blij deze post te zien, ik zit nl. met hetzelfde probleem, tenminste bij mij is het probleem er zodra ik mijn computer verder overclock (tis een beetje een slow ding vandaar)
Zodra ik dat doe krijg hetzelfde als bij jou, cd spint een rondje, leuk opstart dingetje..maar geen beeld, geen piepjes en idd, het oranje hdd lampje blijft constant aan,
zodra ik hem terug zet naar waar ik mee begon dan is het gelijk opgelost
Dat is toch wel iets anders jij bent gewoon tegen de grenzen van je systeem aangelopen maar hier is (nog) geen sprake van overclocken. Jij kan beter een snellere processor kopen ;)

Verwijderd

ach jah, kzou wel willen, maar m'n portomonnee wil niet :'(
dan moet er nl. ook een ander MthB in + geheugen en met 30 euro kom je niet ver hè :(

Verwijderd

ik heb ook hetzelfde probleem met een oud mobo, namelijk een abit kt7raid.
Kijk eens even goed of er geen elco/condensator bol staat of lekt.
K ga binnenkort proberen om een paar lichtelijk bolstaande elco's te vervangen.

Fans gaan gewoon draaien verder een koud blijvend mobo, CPU en mem, maar het gekke is dat me videokaart wel warm wordt(maar geen beeld) en ook nooit piepjes.

• Loogie
Hmmm, de mobo's zien er beide nog prima uit (nouja voor al wat oudere mobo's dan :9 )

Verwijderd

probeer ander proc + koeler

• Loogie
Kijk eens helemaal bovenaan, voilà 2 mobo's geprobeerd en bij die p2l97 hebben we er ook nog een celeron 300 opgehad. Effect? 0.0 :|

[ Voor 3% gewijzigd door Loogie op 12-11-2003 16:51 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Ik heb dus ongeveer zo'n zelfde probleem. Had een kapotte voeding, dus vandaag vervangen en meteen maar ff 256 pc2100 DDR ram extra erin gegooid.
Dus ik gooi alle kabeltjes en stekkertjes erin druk op power en alle fans gaan draaien, wat lichtjes gaan branden maar verder geen beeld of andere opstart activiteit.
Heb nog niet erg veel gecheckd maar ik kan me niet voorstellen dat er nog iets kapot is gegaan...

Verwijderd

Da Loogie schreef op 12 november 2003 @ 07:47:
[...]

Als je het hele topic leest, dan kom je er ook achter wat het probleem is!
Wat je voorstelt heb ik echter al geprobeerd. Nl: Ik heb de hardware er al uit gehad en ja ok ik verwachtte hierbij piepjes, maar dit mocht niet baten. De videokaart heeft al gewerkt in de bewuste A7V, maar kan ook in de p2l97 worden gebruikt (ervaring).
Heb je zelf ervaring met beide borden? Dat zul je denk ik wel weten wat voor geheugen er in gaat, ik zal een tip geven: de door mij/ons gebruikte reepjes zijn geschikt. (512mb in A7v, 2x 128 in p2l97)
Je argument over de kast begrijp ik niet helemaal; probeer je nu Aopen te bekritiseren, mijn startpost of lees ik dit helemaal verkeerd?
Nee, ik heb niets tegen Aopen, en ja je leest dit verkeerd, bovendien herhaal je alleen en voegt niets toe.
Om beeld te krijgen op je monitor heb je nodig:
een mobo, een videokaart, een voeding, een processor,geheugen, een monitor en stroom, nu sluit je de boel op elkaar aan, omdat er nu geen kast met powerknop om zit moet je zelf de power pennetjes op de mobo kortsluiten aan het systeem aan te zetten.
Heb je dit met beide mobo's geprobeerd en in beide gevallen geen beeld, welke onderdelen waren dan hetzelfde, want daar zit dan waarschijnlijk het probleem, dus in beide gevallen dezelfde videokaart gebruikt, dan zou die best wel eens stuk kunnen zijn, in beide gevallen dezelfde voeding gebruikt, dan zou die wel eens stuk kunnen zijn, het gegeven dat een fan gaat draaien en harddrives spinnen e.d. is nog geen garantie voor een goedwerkende voeding, ook als is deze nieuw.
Als een videokaart die het heeft gedaan in een systeem niet werkt in een ander systeem, dan moet je hem ook weer in het oude systeem stoppen om te kijken of ie het nog doet, d'r kan wel eens iets stuk hé.

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 16:23
kan zijn dat ik krom gelezen heb hoor (zal wel), maar is er niet een kans dat gewoon allbei die mobos t niet meer doen? ik heb n x hetzelfde prob gehad met een abit kt7, in nieuwe kast gezet, deed daarna nix meer. toen nieuw mobo gepakt, deed t gelijk met alle andere componenten in dezelfde kast

Verwijderd

ik heb net nog ff een aantal dingen van mijn pc gechekt. CPU, geheugen en voeding kan het niet aan liggen.
Blijft dus nog over videokaart en moederbord. Ik denk alleen niet dat het een videokaart probleem is. Punt is namelijk ook dat mijn cd-rom speler wel stroom krijgt (lampje gaat ook knipperen) maar hij wil niet opengaan als ik op knopje druk.

Wordt echt gek als moederbord kapot is. Ben ik een HD, Voeding en Moederbord binnen 3 maanden verloren :'(

Verwijderd

hoogst waarschijnlijk is het je BIOS chip, bel met de fabrikant misschien dat die je verder kan helpen.

• Loogie
Nouja, eigenlijk waren het dipswitches die weigerden te werken (met correcte instelling), dus dankzij de JEN-jumper staat ie nu tedraaien ---> Case Closed :)

Verwijderd

ik had hetzelfde probleem gister Da Loogie, ik had de power en resetswitch gewoon verkeerd aangesloten >:)

Verwijderd

ik heb precies hetzelfde probleem... geen beeld geen piepjes maar wel hdd en floppie aktiviteit...

ik heb al een andere voeding plus kabel, andere batterytje(als je wanhopig bent probeer je alles), andere cpu, andere videokaart zowel pci als agp, andere geheugen, andere monitor zelfs, alles losgetrokken wat niet belangrijk is(=floppie,hdd, geluidskaart, alle ministekkertjes bijv resetswitch)

ik krijg echt geen beeld....

ik heb de geheugen, cpu getest op andere losse mobo en daar doet ie het wel goed.
Da Loogie schreef op 20 november 2003 @ 14:59:
Nouja, eigenlijk waren het dipswitches die weigerden te werken (met correcte instelling), dus dankzij de JEN-jumper staat ie nu tedraaien ---> Case Closed :)
zeg dat nog eens maar dan zo ik het kan begrijpen? wat was bij jou de oplossing?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 13:40 ]

Pagina: 1