[WC-Idee] Radiatorkoeling

Pagina: 1
Acties:

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Ik strap af met de systemspecs.

Amd Athlon XP2700+
Abit NF7-S
2 x 512 MB Corsair pc3200
Hercules 3d prophet 9700 pro

Nu ben ik dus van plan om waterkoeling aan te schaffen. Ik heb het al bijna rond maar ik zit alleen nog te denken over hoe ik de Black Ice Extreme 2 die ik aan wil schaffen ga koelen. Je kan natuurlijk gewoon 2 fan's erop schroeven maar ik zat aan het volgende idee te denken.

Afbeeldingslocatie: http://www.verbrandings-motor.nl/waterontwerp.jpg

Hierbij is:
1 = Black Ice Radiator
2 = Chieftec kast
3 = 2 Intake-fans
4 = 2 Outtake-fans

Wat ik dus als idee had was als ik nu aan de 1 kant van me kas de lucht erin laat zuigen en een de andere kant eruit dan zal de koeling waarschijnlijk erg optimaal zijn. Daarnaast wil ik daaromheen een soort kist maken dat niks van de luchtstroom verloren gaat en sowieso bij de radiator aan komt.

Wat denken jullie hier van?

Denken jullie dat het veel beter zal koelen dan gewoon 2 erop schroeven?
En misschien is het optimaler als ik de radiator zoveel mogelijk links of rechts zet ipv in het midden?

edit:

Ik wil 3 waterkoelblokjes aanbrengen. 1tje op me cpu, 1tje op me videokaart en 1tje op me nforce2 chippie. Deze 3 komen dus alledrie terug bij deze 1 radiator.

[ Voor 10% gewijzigd door MixingMastersM op 10-11-2003 15:15 ]

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-02 10:39
Ahum, dit zal zeker niet beter koelen. Er is niet genoeg druk om de lucht door je radiator heen te krijgen. Je radiator zou dus nauwelijx je water afkoelen.

Gewoon volgens de traditionele manier monteren dus!!!

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 15:26
Ik ga er ff vanuit dat je een Chieftec Bigtower hebt.
Dan moet ik je helaas medelen dat de BI Extreme 2 niet verticaal in je kast past zonder het hele chassis te verzagen, je moet ook rekening houden met je voeding+kabels en je 5.25 devices+kabels.
trust me i tried |:(

zelf heb ik het zo opgelost en de temps zijn er naar _/-\o_
[WC]Chieftec Dragon

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Buzz_NL schreef op 10 november 2003 @ 15:18:
Ik ga er ff vanuit dat je een Chieftec Bigtower hebt.
Dan moet ik je helaas medelen dat de BI Extreme 2 niet verticaal in je kast past zonder het hele chassis te verzagen, je moet ook rekening houden met je voeding+kabels en je 5.25 devices+kabels.
trust me i tried |:(

zelf heb ik het zo opgelost en de temps zijn er naar _/-\o_
[WC]Chieftec Dragon
Ik heb inderdaad dezelfde kast maar als ik het opmeet zou het wel moeten passen qua maten. van me kabels heb ik geen last van die zitten allemaal onder me hoogste 5.25 device dat ongeveer op dezelfde hoogte als de koeling zit. Dat ding zou 13,3 cm hoog zijn als ik hem verticaal zet. volgens mij rolmaat heb ik 14,1 cm tot me eerste 5.25 device. Dus misschien dat het dan net zou passen?

@arnoman: Als ik me radiator nu helemaal links zet heeft hij dan wel genoeg kracht om de lucht er doorheen te drukken? Of heeft ie genoeg kracht om het er doorheen te zuigen als ik hem helemaal rechts zet?

[ Voor 11% gewijzigd door MixingMastersM op 10-11-2003 15:28 ]

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Edit......foutje mijnerzijds. Ik snap al wat je bedoelt.

[ Voor 87% gewijzigd door zimbab op 10-11-2003 15:33 ]

• Buzz_NL
ik bedoel in de breedte past ALLEEN het rad dus niet met 2 120mm fans er op, ik bedoelde eigenlijk dat het in de lengte niet past, de lengte van het rad is ongeveer 28cm je hebt maar 26-27 cm ruimte.

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Buzz_NL schreef op 10 november 2003 @ 15:37:
ik bedoel in de breedte past ALLEEN het rad dus niet met 2 120mm fans er op, ik bedoelde eigenlijk dat het in de lengte niet past, de lengte van het rad is ongeveer 28cm je hebt maar 26-27 cm ruimte.
Ik heb daar geen problemen mee, als me bays zijn vrij zoals ik net zij, 14 cm boven me onderste gevulde bay dus omhoog staan kan die wel. en dat ding is 13,3 cm breed/dik dus daar zouden toch nog wel fans bij moeten passen. Misschien niet aan 2 kanten, maar 1 kant moet me sowieso haalbaar lijken.

Verwijderd

Het beste lijkt mij gewoon een airduct met een zuigende fan (de fan trekt de lucht erdoor heen).

• Buzz_NL
Bekijk mijn foto's alsjeblieft, we zijn er een weekend mee bezig geweest, meten is mischien weten, maar het past echte niet, verticaal past het alleen als je het een beetje schuin hangt inverband met dat het Rad 28cm lang is in de breedte en hoogte past het wel
dus zo:
__
\ \
\ \
\__\

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Buzz_NL schreef op 10 november 2003 @ 16:12:
Bekijk mijn foto's alsjeblieft, we zijn er een weekend mee bezig geweest, meten is mischien weten, maar het past echte niet, verticaal past het alleen als je het een beetje schuin hangt inverband met dat het Rad 28cm lang is in de breedte en hoogte past het wel
dus zo:
__
\ \
\ \
\__\
Ik heb je foto's bekeken en zag dat jij nogal wat spul in je bays had hangen waardoor je minder ruimte hebt dan bij mij. Plaatje van mijn ruimte hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.verbrandings-motor.nl/ruimte.jpg

• Buzz_NL
toen we met dat de BI Extreme gingen "Kl00ten" was de kast leeg. en ondanks dat mijn kast vrij vol is past het rad toch horizontal er in. maar vertical past niet van weg die stalen plaat boven je mobo die de bovenkant aanmekaar houd.
Verticaal not possible zonder dat weg te zagen(raad ik af)
horizontaal past.(bij jouw zeker)

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Ik denk dat we allebei een beetje mekaar verkeerd begrepen hebben, maar ik bedoel het volgende, zie het uitgebeeld in het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.verbrandings-motor.nl/ruimte1.jpg

Dit is wat ik bedoel: vanaf dit aanzicht is die 27,3 cm breed, 13,3 cm hoog en 4,5 cm dik

• Buzz_NL
OHHHHHHH 8)7 Ja dat gaat wel werken alleen moet je 4 gaten gaan zagen en 2 airducts bouwen maar volgens my koelt dat dan perfect.

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:33

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Zo als jij het wil gaan doen heb ik het nu ook in mn chieftec. Aan achterpaneel rad met fans en grill vast gemaakt, en aan de vookant van radiator ook weer fans vast gemaakt.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Verwijderd

Heeft weinig zin zolang de 4 fans niet exact dezelfde toeren draaien, ze gaan elkaar tegen werken.

Vergelijk het met een auto met 2 motoren om de voor en achteras appart aan te drijven, zolang de 2 motoren niet exact op elkaar zijn afgesteld werken ze elkaar tegen en rijd je zelfs langzamer dan wanneer je 1 motor gebruikt.

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
DaMightyWackO schreef op 10 november 2003 @ 17:15:
Zo als jij het wil gaan doen heb ik het nu ook in mn chieftec. Aan achterpaneel rad met fans en grill vast gemaakt, en aan de vookant van radiator ook weer fans vast gemaakt.
En, werkt dat een beetje?
Heb je het ook wel is gedaan met die voorste fans uit? wat was dan je verschil?
ennem, pics :9

@Toetsje, Zolang ik maar 4 dezelfde fans op dezelfde snelheid heb lopen gaat dat goed.

[ Voor 10% gewijzigd door MixingMastersM op 10-11-2003 17:28 ]

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

MixingMastersM schreef op 10 november 2003 @ 17:27:
[...]

En, werkt dat een beetje?
Heb je het ook wel is gedaan met die voorste fans uit? wat was dan je verschil?
ennem, pics :9

@Toetsje, Zolang ik maar 4 dezelfde fans op dezelfde snelheid heb lopen gaat dat goed.
Ik vind dat het goed werkt, in eerste instantie had ik het gedaan, omdat mijn vorige radiator heeeeele dunne ruimte had tussen de koelvinnen. Dus plakte ik er nog 1 aan de achterzijde om lucht aan te zuigen. Ipv alleen fans van voor om te blazen. Dit was een hele verbetering!!! (eerste voelde ik dat de lucht zeg maar terug kaatste van de rad, daarna ni meer)
Nu heb ik het weer zo gedaan bij mn nieuwe rad, heb om eerlijk te zijn niet getest met alleen aan de voorkant fans, zal het wel proberen nu. Ik zal fnaaf mijn bevindingen posten.

/edit/
Pics @ www.xs4all.nl/~jppouwer

[ Voor 3% gewijzigd door DaMightyWackO op 10-11-2003 17:33 ]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik zal even posten wat ik heb gemaakt, want ik had namelijk hetzelfde idee
Afbeeldingslocatie: http://213.46.8.154/wc/PICT0001.JPG
Afbeeldingslocatie: http://213.46.8.154/wc/PICT0002.JPG
kijk hierbovenin is nog net plaats voor een reservoir+pomp, zit die zooi ook niet meer imme kast ;)

Afbeeldingslocatie: http://213.46.8.154/wc/PICT0012.JPG
ik open nog wel een keer een topic van de rest van de watercooling. Misschien is dit goed om je inspiratie te prikkelen ofzo :P

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 17:17:
Heeft weinig zin zolang de 4 fans niet exact dezelfde toeren draaien, ze gaan elkaar tegen werken.

Vergelijk het met een auto met 2 motoren om de voor en achteras appart aan te drijven, zolang de 2 motoren niet exact op elkaar zijn afgesteld werken ze elkaar tegen en rijd je zelfs langzamer dan wanneer je 1 motor gebruikt.
Dit klopt trouwens niet, als 1 van de assen langzamer draait, zullen de wielen aan die as gaan slippen. (je hebt dan wel verlies op de snelste motor) Echter als je 2 motors op 1 as aansluit, dan zal wel de as op de snelheid van de langzaamste lopen.

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Ik heb mezelf maar is losgelaten op Autocad. Nu zien jullie dat alle lijnen dezelfde kleur zijn. dat was dus niet de bedoeling maar autocad gaf een critical error als ik de lijnsoort wildde veranderen vandaar. Zie hier het ontwerp:

Afbeeldingslocatie: http://www.verbrandings-motor.nl/autocad.jpg

1: Kast
2: Black Ice Extreme 2
3: Papst intake fan 1
4: Papst intake fan 2
5: Papst outtake fan 1
6: Papst outtake fan 2

Ik zat aan deze Papst fannetjes te denken:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=386

Ik geef toe dat het even besturen is deze tekening maar dat komt omdat Autocad niet mee wildde werken.

Vanaf de intake fan wil ik dus ook nog een airduct naar de radiator maken.
Pagina: 1