Toon posts:

dualboot XP en Red Hat 9.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb al beetje gesearcht en gevonden over lilo, en dat je die bootloader op diskette moest zetten enzo, maar kom er niet echt wijs uit...

Ik heb 80GB HD. 1partitie 30GIG in NTFS voor al men zever divx, games, enz...

dan nog een partitie van 15GB Waar WinXp Pro opstaat. En dan nog 17GB partitie waar ik Linux Red hat 9.0 wou op instaleren. (andere partitie is gewoon nog leeg)

Ik heb die 3cd's, ik pak mooi disk druide voor zelf te kiezen welke HD en partities voor te instaleren enzo, en instaleer op die 17GB partitie linux. Nu is dat gedaan, ik restart, en ik krijg bootscherm van linux, kan kiezen, linux dus, en dan nog DOS. DOS werkt niet, geeft hij aan dat er een fout bestand is ofzo, of niet gevonden kan worden. En dan nog linux, en dat werkt goed. Nu pak ik dan fdisk, en zet de partitie van WinXP op active. Hetzelfde probleem, WinXP staat niet bij de bootloader. En dan heb ik gesearcht, en gevonden van de lilo bootloader ofzo, maar ik heb grub2 bootloader :?. Dus zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik WinXp in het bootscherm kan krijgen???

[Ben wel redelijk n00b nog met linux]

En kan ook iemand zeggen hoe ik op men partitie geraak die 30gig daarzo met al men zever op vanuit red hat??? Vindt maar niet :S

THX

Verwijderd

Hoi,

Je kan gewoon grub gebruiken om windows XP te booten. Wat je moet doen is in linux booten en vervolgens een entry toevoegen voor XP aan het bestand grub.conf. Zoń entry ziet er als volgt uit:

title=Windows 2000
root (hd0,0)
chainloader (hd0,0)+1

waarbij title vrij te kiezen is en de 0,0 in je systeem het nummer van je hd en partitie aangeeft tellende vanaf 0. Bij mij is het dus eerste hd en eerste partitie waarop win2k staat.

succes.

Verwijderd

Topicstarter
Heb een uurtje geleden een beetje in red hat "rondgesurft" en heb die entry ergens zien staan.... alleen weet ik niet meer waar. En waar moet ik dat dan intypen?

Srry hoor voor men n00b vragen, maar ik ben een beginnende linux'er :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 22:44 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Misschien handiger als voorlopige bootloader en wat makkelijker voor je :

http://www.masterbooter.com Heel erg simpel om in te stellen en daarmee stukje simpeler dus :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
thx, ga morge die site eens goed bekijken :) nu ff gaan slapen

Verwijderd

nero355 schreef op 09 november 2003 @ 22:46:
Misschien handiger als voorlopige bootloader en wat makkelijker voor je :

http://www.masterbooter.com Heel erg simpel om in te stellen en daarmee stukje simpeler dus :)
Wat is er mis met lilo/grub. Vooral grub is erg goede en uitgebreide bootloader en ook niet echt moeilijk.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Net of lilo in combinatie met red hat of mandrake wel moeilijk is??? Je moet alleen even weten wat voor partities je hebt en hoe die heten. Staat allemaal heel erg duidelijk in de manual. IIG bij Mandrake wel. Nog nooit problemen mee gehad.
En wat is er gebeurt met het automatisch detecteren van windows en linux? doet ie ook goed hoor...

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu vanochtend dan naar linux geboot. Naar directory /boot/grub en daar stond dat bestand grub.conf maar ik kan dat niet openen ofzo. Staat er dat natoulus ofzo het bestand niet kan openen, zal straks de voledige error gaan opschrijven. Maar hoe kan ik dat bestand nu wijzigen en er een nieuwe entry intypen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 22:31:
En dan nog 17GB partitie waar ik Linux Red hat 9.0 wou op instaleren. (andere partitie is gewoon nog leeg)
Hieruit neem ik aan, dat de partitie bestaat maar niet geformatteerd is o.i.d. ?

Anyway, als je de partitie gewoon wist, zodat de ruimte echt 'niet ingedeeld' is (dus zo, dat er niet 'een lege partitie' maar gewoon 'geen partitie' op die ruimte staat), en dan Red Hat de boel verder laat uitzoeken, zou het in principe gewoon goed moeten gaan...

Verwijderd

Topicstarter
whow, daar snap ik nu niets van :) Wat heeft die lege (geformateerde) partitie daar nu mee te maken? Ik heb hier op GoT al gelezen dat je een entry moet bijtypen bij grub.config, en dan werkt het allemaal, maar..... Ik kan grub.config niet editen, als ik dubbelklik zegt hij dat hij het bestand niet kan openen. Zal seffes de complete error opschrijven

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik denk dat je in een terminal even 'su' moet typen, <enter> indrukken en dan je root wachtwoord intypen. Als het goed is kun je dan wel grub.config openen. Dit komt door de permissies op grub.config, dat bestand is alleen toegankelijk voor root.

[ Voor 21% gewijzigd door Jaap-Jan op 10-11-2003 09:52 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
HELP! een probleempje, ik start men pc op, ik typ gebruikersnaam in, dan paswoord, en dan zegt ie mooi dat men account verlopen is, en dat ik de systeembeheerder moet contacteren. Het is mijn pc, en heb maar 1 account, en geen administrator account ofzo. En ben er zeker van dak ik niets verandert heb in red hat zelf van de account datum enzo.

Nu kan ik niet meer inloggen in red hat??!!!

Hoe moet dit nu?? Hoe kan ik dit (zeer lastig) probleem verhelpen?

Verwijderd

Als root inloggen? :?.

Verwijderd

Topicstarter
thx all of you _/-\o_

Heb me er zelf uitgewerkt bij het account, gewoon naam--> root gepakt, en dan men root paswoord, kon ik ook meteen grub.config aanpassen.

Heb lekker bijgetypt--> title=Windows XP
root (hd0,2)
chainloader (hd0,2)+1

Dan restart gedaan, en nu staat WinXP er mooi bij, en heb ik een mooi dualboot, alleen...............

Laatste vraagje, ik heb nu eigenlijk een triboot ;( er staat eerst

- Red Hat Linux (2.4.20-8smp)
- Red Hat Linux-up (2.4.20-8)
- Windows XP

Wat is het verschil tss die 2 linux versie's? kan ik er niet één uit die bootloader smijten? Of kan ik dan niet meer in Linux? :)

edit: srry Beelzebubu had het hierjuist zelf gevonden ;) Maar toch bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 10:36 ]

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 10:00:
HELP! een probleempje, ik start men pc op, ik typ gebruikersnaam in, dan paswoord, en dan zegt ie mooi dat men account verlopen is, en dat ik de systeembeheerder moet contacteren. Het is mijn pc, en heb maar 1 account, en geen administrator account ofzo. En ben er zeker van dak ik niets verandert heb in red hat zelf van de account datum enzo.

Nu kan ik niet meer inloggen in red hat??!!!

Hoe moet dit nu?? Hoe kan ik dit (zeer lastig) probleem verhelpen?
boot in single user mode en wijzig daarna root password in iets dat je wel kan onthouden :)
hoe dat moet in redhat moet je even googlen : http://www.google.com/search?q=redhat+boot+single+user+mode

Verwijderd

Topicstarter
dit is nu al verholpen :)

Maar nu zou ik graag een dualboot hebben ipv die triboot, waar 2keer hetzelfde staat, alleen weet ik niet wat ik mag wegdoen in grub.config

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
volgens mij is de ene voor meerdere processors geoptimaliseerd (SMP: multi-processors) en die andere voor 1 processor (uni-processor)
Linux is alleen je kernel: je hebt twee kernels, dus kun je er 1 vanaf flikkeren zonder dat je de andere verknalt.
Hoe je dit doet is goed op google te zoeken. Grub die regels verwijderen en even kijken in /usr/src/ en dan nog iets geloof ik

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 10:41:
dit is nu al verholpen :)

Maar nu zou ik graag een dualboot hebben ipv die triboot, waar 2keer hetzelfde staat, alleen weet ik niet wat ik mag wegdoen in grub.config
Als je niet meer dan 1 processor hebt dan kan die linux met smp erbij wel weg doen
denk dat je wel weet waar het moet aangezien je xp er ook bij hebt toegevoegd.

edit: Wat is die linux-up dan
waar staat die up voor ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 12:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
zou het niet weten voorwat het staat.

OK, dus ga ik maar gewoon in de grub.config en daar die lijntjes zo gewoon "wegtypen".

oké, hoop dat ik nu men linux niet verknal, en niet meer kan booten :)

edit: de twee kernels enzo mogen allemaal gerust blijfen staan hoor. Ik wil gewoon in dat bootùenu dat ik kan kiezen tss linux en Windows XP, en niet linux-up, linux smp en windows xp ofzo :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 13:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx, alles is in orde :)

Gewoon in grub.config lijntjes weggetypt en hertypt. Staat nu mooi bij opstarten pc: Windows XP Professional Edition en Red Hat linux 9.0
Pagina: 1