Ik heb nu mijn centerspeaker achter op de tv liggen, maar hier door komt het geluid wat gedempt aan bij mij. Nu wil ik mijn center op de voorkant van de tv leggen, alleen dan ligt de center voor het linker en rechter kanaal. Ik had ergens gelezen dat dit niet goed was, dat de center gelijk af achter het linker en rechter kanaal moet liggen. Maar op mijn receiver kan je de afstanden van je zelf tot de speakers instellen. Mijn vraag is dus nu als ik mijn center instel op bijvoorbeeld 1meter en de linker en rechter op 2meter afstand van mij op de receiver, kan het dan wel, zonder fouten in het geluid?
Zelf heb ik de center in één lijn liggen met de front speakers (qua hoogte en diepte), en volgens mij is dit nog altijd de beste opstelling, al is dit laatste wel persoonlijk en afhankelijk van de ruimte waarin de speakers zijn opgesteld.
Het kunnen instellen van de afstand van de speakers heeft inderdaad wel invloed op het geluid, alleen zal dit het geluid niet minder gedempt laten klinken. Het heeft meer te maken met de vertraging in het geluid dan met het volume. (Bij mijn receiver is dit iig wel het geval).
Ik zou gewoon even verschillende opstellingen/instellingen uitproberen om zo tot het beste geluid te komen
Het kunnen instellen van de afstand van de speakers heeft inderdaad wel invloed op het geluid, alleen zal dit het geluid niet minder gedempt laten klinken. Het heeft meer te maken met de vertraging in het geluid dan met het volume. (Bij mijn receiver is dit iig wel het geval).
Ik zou gewoon even verschillende opstellingen/instellingen uitproberen om zo tot het beste geluid te komen
...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones
Dat het nu gedempt klinkt ,bedoel ik omdat de center nu natuurlijk schuin omhoog achter op de tv ligt, het geluid dus niet direct bij me komt, zo bedoel ik het meer :-)
Je bent gek als je je om die paar centimeter faseverschil zorgen gaat maken zolang je nog steeds geen noppenschuim op je plafond hebt gelijmd, en al dat soort rare fratsen.
Siditamentis astuentis pactum.
Dat zou een gekke boel worden noppenschuim, maar goed zou je de center niet ophangen aan de muur vanplaats hem neer te zetten?
Tja, een delay instellen kost amper tijd en geen geld dus waarom niet heVarienaja schreef op 07 november 2003 @ 10:29:
Je bent gek als je je om die paar centimeter faseverschil zorgen gaat maken zolang je nog steeds geen noppenschuim op je plafond hebt gelijmd, en al dat soort rare fratsen.
30cm = 1ms geloof ik. Dus als je center 60cm dichterbij staat dan je fronts dan moet je bij je center 2ms meer doen.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Hmmz.. volgens mij kan ik op mijn receiver de delay alleen maar in meters instellen.JT schreef op 07 november 2003 @ 13:41:
30cm = 1ms geloof ik. Dus als je center 60cm dichterbij staat dan je fronts dan moet je bij je center 2ms meer doen.
Siditamentis astuentis pactum.
Ik zou er eerst voor zorgen dat je de center zo legt dat ie goed klinkt en dan pas zorgen maken over positie tov front speakers.
Bit off topic: Ik vind een center speaker in de huiskamer bioscoop (vooral de mijne) geheel overbodig, en daarmee dikke onzin dus.
In de bioscoop echter is het wel logisch want dan wil je, ook als je helemaal links in de zaal zit, de stemmen vanaf het midden van het doek horen. De virtuele sound staging die men met stereo/quadrofonische speaker setup kan realiseren is behoorlijk gelimiteerd aan de hoek en de afzonderlijke afstand van de luisteraar tot de elk van de speakers. En om meer kaartjes te kunnen verkopen (lees: ook de mensen die niet in het midden van de zaal zitten fatsoenlijk geluid bieden) gebruikt men de center speaker achter het doek.
Nu zit je waarschijnlijk in je woonkamer altijd binnen de marges van de stereonormen tenzij
a) je in een bioscoopzaal woont (you lucky bastard)
of
b) je front speakers verder uit elkaar staan dan jij op je beeld zit.
Ik heb dus GEEN center maar m'n Harman Kardon op Phantom Center staan (center signaal wordt evenhard over zowel links als rechts voor gemixed) hierdoor komt het geluid HELDER en precies uit het midden zolang ik niet naast m'n scherm voor de front speaker ga zitten. De kwaliteit van je versterker en front speakers bepalen hoe precies deze mono bron in het midden zit. Maar dan komen we in de audiofiele hoek en daar wil ik juist niet terechtkomen.
On topic: Faseverschil is idd niet relevant gezien het een discreet kanaal is. Je hebt vooral last van fase verschil tussen meerdere bronnen waarmee een sound stage (lees: suggestieve ruimte) wordt bewerkstelligd. Gezien de center niet 'meedoet' in de virtuele staging omdat men juist in grote (lees: brede) bioscoopzalen de dialoog (en enkel de dialoog) FYSIEK in het midden wil plaatsen (mbv de onze wel bekende center speaker). Fase van de center speelt dus alleen een rol mbt het in lipsync zijn met het beeld. De klank van de center zal WEL veranderen als je 'm niet in het midden zet (door reflecties van je kamer) en door dit klank verschil zullen je hersens horen dat het geluid ergens boven achterin je kamer vandaan komt en daar kan geen delay correctie tegenop. Met een negatieve delay zou je hooguit de in het duits nagesynchroniseerde films iets meer lipsync krijgen
Tip:
Als je persé het center kanaal wil (of moet) gebruiken, kan je (mits een pre-out op je versterker) natuurlijk het center signaal laten weergeven door de speakers die toch al in je TV zitten. De bandbreedte van het center signaal is slechts een paar KHz (~300Hz-8000Hz) en zal prima weergegeven worden door je TV boxen. Vooral ook omdat er nauwelijks tot geen laag of hoog frekwenten in het signaal zitten zal het niet snel vervormd klinken bij een hoge uitsturing.
grt, joshua
In de bioscoop echter is het wel logisch want dan wil je, ook als je helemaal links in de zaal zit, de stemmen vanaf het midden van het doek horen. De virtuele sound staging die men met stereo/quadrofonische speaker setup kan realiseren is behoorlijk gelimiteerd aan de hoek en de afzonderlijke afstand van de luisteraar tot de elk van de speakers. En om meer kaartjes te kunnen verkopen (lees: ook de mensen die niet in het midden van de zaal zitten fatsoenlijk geluid bieden) gebruikt men de center speaker achter het doek.
Nu zit je waarschijnlijk in je woonkamer altijd binnen de marges van de stereonormen tenzij
a) je in een bioscoopzaal woont (you lucky bastard)
of
b) je front speakers verder uit elkaar staan dan jij op je beeld zit.
Ik heb dus GEEN center maar m'n Harman Kardon op Phantom Center staan (center signaal wordt evenhard over zowel links als rechts voor gemixed) hierdoor komt het geluid HELDER en precies uit het midden zolang ik niet naast m'n scherm voor de front speaker ga zitten. De kwaliteit van je versterker en front speakers bepalen hoe precies deze mono bron in het midden zit. Maar dan komen we in de audiofiele hoek en daar wil ik juist niet terechtkomen.
On topic: Faseverschil is idd niet relevant gezien het een discreet kanaal is. Je hebt vooral last van fase verschil tussen meerdere bronnen waarmee een sound stage (lees: suggestieve ruimte) wordt bewerkstelligd. Gezien de center niet 'meedoet' in de virtuele staging omdat men juist in grote (lees: brede) bioscoopzalen de dialoog (en enkel de dialoog) FYSIEK in het midden wil plaatsen (mbv de onze wel bekende center speaker). Fase van de center speelt dus alleen een rol mbt het in lipsync zijn met het beeld. De klank van de center zal WEL veranderen als je 'm niet in het midden zet (door reflecties van je kamer) en door dit klank verschil zullen je hersens horen dat het geluid ergens boven achterin je kamer vandaan komt en daar kan geen delay correctie tegenop. Met een negatieve delay zou je hooguit de in het duits nagesynchroniseerde films iets meer lipsync krijgen
Tip:
Als je persé het center kanaal wil (of moet) gebruiken, kan je (mits een pre-out op je versterker) natuurlijk het center signaal laten weergeven door de speakers die toch al in je TV zitten. De bandbreedte van het center signaal is slechts een paar KHz (~300Hz-8000Hz) en zal prima weergegeven worden door je TV boxen. Vooral ook omdat er nauwelijks tot geen laag of hoog frekwenten in het signaal zitten zal het niet snel vervormd klinken bij een hoge uitsturing.
grt, joshua
[ Voor 23% gewijzigd door jjkewl op 07-11-2003 20:05 . Reden: Suggestie toegevoegd ]
Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s
Dat zou in dit geval wat overbodig zijn gezien hij wel een centerspeaker heeft (maar een verkeerde opstelling). De rest van je verhaal klopt naar mijn mening als een tietjjkewl schreef op 07 november 2003 @ 19:44:
Tip:
Maar voor de topicstarter, je kunt beter een normaal helder geluid hebben uit je center voordat je je zorgen gaat maken over eventuele vertragingen in het geluid. Je zal het echt niet merken. In ieder geval niet dermate merkbaar dat het meer gat storen dan dat het 'doffe' geluid je stoort. Gewoon op je tv zetten dus en eventueel de afstand nog bijstellen.
Pagina: 1