Toon posts:

P III 450 Mhz upgraden naar Tualatin Celeron 1.3 GHz?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik denk erover na een upgrade te doen van mijn P III 450 MHz naar een Tualatin Celeron 1.3 GHz. Nu lees ik veel problemen m.b.t. de stabielheid van het systeem, wat nu al bij mij een probleem is (hoe kan ik er trouwens achter komen wat die instabiliteit veroorzaakt? Hij loopt regelmatig vast bij spelletjes en dirext X 9.0 testen).

Verdere systeemgegevens:
- Jetway BX2000 moederbord (vlgns spec's moet 'ie tot 150 Mhz FBS kunnen)
- chipset VIA VT82C693
- ca. 450 MB Ram
- Diamond Viper V550 16 MB AGP

Zouden jullie zo'n upgrade aanbevelen? Of kan ik gewoon beter de boel verkopen en een nieuwe op de kop tikken met DDR-mogelijkheden?

Kan mijn huidige instabiliteit ook veroorzaakt worden door mijn monitor? Ik heb ook een ELSA Winner II videokaart van 32 MB geprobeerd, maar dat is nog slechter dan mijn Viper V550.

Veel vragen dus waar ik mee zit. Wie helpt me verder?

NB: ik ben geen soldeerder (waag ik me niet aan).

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Voor vragen over upgrades kan je hier terecht.

En wat die huidige instabiliteit betreft. Wat voor versie videokaart-drivers gebruik je nu? Heb je al andere versies van je videokaart-drivers geprobeerd? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor upgradevragen moet je inderdaad in dat topic in OH zijn :)

Instabiliteit: welke voeding heb je? Misschien dat die toch op haar grenzen zit. En verder zou ik me niet verbazen als het uiteindelijk toch je moederbord is. De kwaliteit van de oudere Jetway borden bleken jaren later toch niet echt van je het te zijn.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 19:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat Jetway BX2000 moederbord is toch geen afstammeling van een ASUS bord met ongeveer dezelfde naam he? Want die borden zaten helemaal vol met bugs. Daarnaast kan ik je vertellen dat als je een Tualatin op dat bord wilt plaatsen, dat je én een Slot -> Socket convertor nodig hebt (slotket) en een Tualatin socket convertor om de nieuwe Tualatin te kunnen gebruiken. Ik kan je dus echter beter aanraden om gewoon je meuk te proberen te verkopen en iets nieuws te halen. Dat hoeft nog niet eens zo heel duur te zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 07-11-2003 11:23 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

Verwijderd

bios update reeds gedaan: "update micro code" volgens changelog:
http://www.jetway.com.tw/evisn/download/bios/index-1.htm#693

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

--MeAngry-- schreef op 07 november 2003 @ 11:23:
Daarnaast kan ik je vertellen dat als je een Tualatin op dat bord wilt plaatsen, dat je én een Slot -> Socket convertor nodig hebt (slotket) en een Tualatin socket convertor om de nieuwe Tualatin te kunnen gebruiken.
Nee hoor, een slot-T adaptor is genoeg. Alleen staat de Jetway BX2000 niet in de compatibility list van Upgradeware, wel de BX2100. Uitkijken dus.

Prijsindicatie: Slot-T adaptor+Celly 1300 kost 109 euro bij www.abgcomputers.nl

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een Athlon 2200+ of 2400+ (1,8 of 2,0 GHz dus) is al te vinden voor onder de €80 (boxed, dus met koeler). 1800+ lukt voor nog geen €60 al.

Dan 256 MB DDR geheugen voor nog geen €50, kan je altijd nog upgraden.

Een moederplankje met niet al te veel fratsen is ook te vinden voor €50.

Voor 150 tot 180 euro heb je iets nieuws dat waarschijnlijk tot wel dubbel zo snel is, mede omdat je dan overstapt van SDR SDRAM naar DDR.

Vergeet even niet dat je mogelijk een nieuwe (zwaardere) voeding nodig hebt om die Celeron 1,3 GHz te voeren, maar een zwaardere voeding heb je gegarandeerd nodig als je overgaat op 1800+ / 2200+.

Aan de upgrade met nieuwe CPU/RAM/Mobo kleeft nog een mogelijk nadeel: je videokaart is mogelijk niet compatible (3,3 Volt voor AGP of 1,5 volt) dus zal je dat wel eerst uit moeten zoeken.

Als ik zou moeten kiezen voor je, dan zou ik voor een nieuwe CPU/Mobo/RAM/voeding gaan. Dat kost meer, maar levert je ook meer prestatiewinst. Daarnaast is die oplossing minder riskant, want nu weet je nog helemaal niet of die Powerleap adapter wel wil werken met je moederbord, en of de prestatiewinst van een celly 1300 wel naar wens is.

[EDIT] Omschrijf eens het soort instabiliteit waar je last van hebt ? Krijg je exception errors ? Krijg je blauwe schermen ? Krijg je freezes ? Krijg je spontane reboots ?

Die eerste 2 soorten fouten zijn eerder CPU en/of RAM gerelateerd (datacorruptie) en de laatste 2 zijn eerder veroorzaakt door stroomtekort, hardwarematige lock-ups van chipset enzo. Een PIII 450 betekent dat je PC tenslotte al een jaar of 4 a 5 oud moet zijn, en dan is het niet zo gek dat een voeding tekenen van verzwakking begint te vertonen.

[ Voor 19% gewijzigd door JumpStart op 07-11-2003 12:44 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Bedankt voor de snelle reacties! Ik denk dat ik dus maar ga voor een nieuwe mobo, processor en DDRAM. De risico's bij een upgrade zijn wel groot voor ruim EUR 100,- En ik twijfel ook of de boel inderdaad wel zoveel sneller wordt (gezien de grenzen aan de FSB-snelheid).

Mijn huidige instabiliteit (vraag van "Jumpstart") heeft de volgende vorm:
- beeld slaat vast, vaak krijg ik dan ook allerlei blokjes enzo in het scherm
- gaat nooit gepaard met een "officiele foutmelding, zoals een fatale uitzondering)
- relatief vaak bij resolutie-omschakelingen (maar niet altijd)
Enige remedie is een reset.

De voeding heb ik een jaar geleden nog vervangen (was inderdaad op zijn eind).

Ik hoop dat jullie mij hiermee nog wat verder kunnen helpen, want anders loop ik het risico met nieuw spul tegen dezelfde problemen aan te lopen.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een toevoeging op bovenstaande verhaal:
- driver videokaart is up-to-date
- BIOS is up-to-date

Monitor is trouwens van TVM (het exacte type is me nog steeds niet duidelijk)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zo'n slotket mét tualatin 1300 kun je nog bij powerleap halen :)

[/spam] ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 15:56:
Beste mensen,

Bedankt voor de snelle reacties! Ik denk dat ik dus maar ga voor een nieuwe mobo, processor en DDRAM.
DDRAM :?

Bedoel je misschien DDR(-SDRAM) of RDRAM :?
De risico's bij een upgrade zijn wel groot voor ruim EUR 100,- En ik twijfel ook of de boel inderdaad wel zoveel sneller wordt (gezien de grenzen aan de FSB-snelheid).
FSB snelheid is niet zaligmakend. De P3-core is gemaakt om met een smalle FSB goed te presteren. Daarom dat een P3 met 133MHz, 1066MB/s FSB op 1400MHz een P4 met een 100MHz maar 3200MB/s FSB op 1400MHz overtuigend weet te verslaan. De meerwaarde van een nieuwe CPU zit vooral in de bredere geheugenbus en de hogere coresnelheden. Maar goed, voor EUR 100 heb je wel een simpele SoA plank (K7S5A ofzo) en een Duron 1300 en nog 256MB DDR.
Mijn huidige instabiliteit (vraag van "Jumpstart") heeft de volgende vorm:
- beeld slaat vast, vaak krijg ik dan ook allerlei blokjes enzo in het scherm
- gaat nooit gepaard met een "officiele foutmelding, zoals een fatale uitzondering)
- relatief vaak bij resolutie-omschakelingen (maar niet altijd)
Enige remedie is een reset.
Je zegt dat je VGA drivers in orde zijn, maar hoe zit het met de chipset drivers :?

De Jetway BX2000 heeft (erg misleidende naam :( ) een Via ApolloProPlus (Vt82c693) chipset. En net zoals alle andere Via chipsets van de laatste 5 jaar heeft die Hyperion (voormalige 4-in-1) drivers nodig. Zijn die geinstalleerd en up-to-date :?

Het is misschien ook handig om te weten welk OS je draait (drivers hebben namelijk de neiging nogal OS-afhankelijke kuren te vertonen :z )

De Viper 550 die je noemt heeft een nVidia Riva TNT core en kun je dus met Detonator drivers aansturen. De Elsa Winner II heeft een S3 Savage4 Pro chipset en moet dus S3 drivers hebben. Die laatste hebben nogal eens kuren, maar er zijn allerlei user-tweaked drivers die het beter doen, die bijvoorbeeld op http://www.savagenews.com/ te vinden zijn.

Maar wederom, hoe het zit met de drivers (vooral van de Savage) hangt zeer sterk af van welk OS je draait. Zonder dat te weten kunnen we vrijwel niets zeggen.
De voeding heb ik een jaar geleden nog vervangen (was inderdaad op zijn eind).
Waarmee heb je het dan exact vervangen- welk merk en welk wattage :?
Ik hoop dat jullie mij hiermee nog wat verder kunnen helpen, want anders loop ik het risico met nieuw spul tegen dezelfde problemen aan te lopen.
Die risico loop je idd, ik zou vermoeden dat dit een software (chipset driver) probleem is, met het moederbord zelf als tweede verdachte. Jetway staat niet bepaald hoog in mijn achting, maar dat gezegd, het kan ook aan een ander onderdeel liggen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bedankt weer voor de reacties. Om terug te komen op je vragen:
- chipset driver is ook ge-update (4-1 driver)
- voeding merk en wattage weet ik niet (maar gezien de weinig upgrades verder denk ik dat deze wel moet voldoen)
- OS is windows 98

Na veel updaten kom ik er echt niet meer uit. Bestaat er software om zulk soort problemen op te sporen???

Verder: als ik een nieuw systeempje koop, wat zouden jullie denken van:
- AMD Athlon XP 2500
- mobo: ASUS A7N8X
- geheugen: SDRAM PC3200 (2x256 MB)
- videokaart ??? (Geforce 2???) zoek iets rond EUR 75,-

Denken jullie dat op de HCC-beurs iets dergelijks goedkoop te halen is?? Waar moet ik nog meer op letten?

Hoor het wel weer!

Ronald
dion_b schreef op 08 november 2003 @ 12:37:
[...]

DDRAM :?

Bedoel je misschien DDR(-SDRAM) of RDRAM :?

[...]

FSB snelheid is niet zaligmakend. De P3-core is gemaakt om met een smalle FSB goed te presteren. Daarom dat een P3 met 133MHz, 1066MB/s FSB op 1400MHz een P4 met een 100MHz maar 3200MB/s FSB op 1400MHz overtuigend weet te verslaan. De meerwaarde van een nieuwe CPU zit vooral in de bredere geheugenbus en de hogere coresnelheden. Maar goed, voor EUR 100 heb je wel een simpele SoA plank (K7S5A ofzo) en een Duron 1300 en nog 256MB DDR.

[...]

Je zegt dat je VGA drivers in orde zijn, maar hoe zit het met de chipset drivers :?

De Jetway BX2000 heeft (erg misleidende naam :( ) een Via ApolloProPlus (Vt82c693) chipset. En net zoals alle andere Via chipsets van de laatste 5 jaar heeft die Hyperion (voormalige 4-in-1) drivers nodig. Zijn die geinstalleerd en up-to-date :?

Het is misschien ook handig om te weten welk OS je draait (drivers hebben namelijk de neiging nogal OS-afhankelijke kuren te vertonen :z )

De Viper 550 die je noemt heeft een nVidia Riva TNT core en kun je dus met Detonator drivers aansturen. De Elsa Winner II heeft een S3 Savage4 Pro chipset en moet dus S3 drivers hebben. Die laatste hebben nogal eens kuren, maar er zijn allerlei user-tweaked drivers die het beter doen, die bijvoorbeeld op http://www.savagenews.com/ te vinden zijn.

Maar wederom, hoe het zit met de drivers (vooral van de Savage) hangt zeer sterk af van welk OS je draait. Zonder dat te weten kunnen we vrijwel niets zeggen.

[...]

Waarmee heb je het dan exact vervangen- welk merk en welk wattage :?

[...]

Die risico loop je idd, ik zou vermoeden dat dit een software (chipset driver) probleem is, met het moederbord zelf als tweede verdachte. Jetway staat niet bepaald hoog in mijn achting, maar dat gezegd, het kan ook aan een ander onderdeel liggen.

Verwijderd

MM, als je zo tualatin goedkoop kan krijgen zal ik het doen. Ik heb er zelf ook een en hij bevalt me erg goed. Wordt niet heet waardoor je hem lekker stil kan koelen en is zo stabiel als wat doen ook ^_^. Zit op een TUSL2-c mobo.

Tja tegen woordig heb je voor 150 euro op de beurs al een 2Ghz cerclon plus simpele via mobo en 256mb DDR.
Pagina: 1