[cpu] vergelijking snelheid cpu's

Pagina: 1
Acties:

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 22:49

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Aangezien ik mijn P4 te veel stroom vind vreten om de hele dag en nacht voor internet en downloads aan te hebben staan, wil ik daarvoor mijn Intel boardje met 810 chipset (alles onboard) gaan gebruiken.

Ik heb er een voeding voor van 90 watt. Board en voeding komen uit een Ipaq Desktop. Nu heb ik daarvoor 3 processors; P3/667, Celeron 663 en Via Ezra 866 (133).

Ik wil dus eens uitvinden welke processor ik het best kan gebruiken, waarschijnlijk de Via omdat ie ook passief gekoeld kan worden. Maar van wat ik zo her en der lees over deze cpu zou ik zowat denken dat ie zowat niks kan. (Heb nog geen tijd gehad om het uit te proberen). Ik wil het natuurlijk niet laten afhangen van mijn 'gevoel' welke het snelst is.

Hoe kan ik het best eens testen in hoeverre de snelheid in het dagelijks gebruik uitmaakt? Het heeft alleen zin om dingen te testen die enigszins in de buurt komen van de werkzaamheden die ik ermee ga uitvoeren, aan 3d games enzo doe ik toch niet. Het moeten dus werkzaamheden zijn, waar niets aan het tijdstip wordt over gelaten. Drie keer dezelfde download testen heeft niet zo veel zin omdat je nooit precies dezelfde omstandigheden kan nabootsen. Internetverbinding kan 10 minuten later stuk sneller zijn bijvoorbeeld.

Heb zelf al gedacht aan harde schijf van 40 GB laten scannen door anti-virusprogramma. Of video bewerken met Virtualdub, ik kan me herinneren dat die ook aangeeft hoe lang over een bepaalde conversie gedaan is.

Iemand nog andere ideetjes?

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12
Volgens mij kunnen ze allemaal passief gekoeld worden hoor ;)

Mischien nog wat benchmark proggies... daar zijn ze tenslotte voor (denk eens aan PC Mark)

[ Voor 44% gewijzigd door XoReP op 06-11-2003 17:17 ]

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
De P3 zal het snelst zijn, gevolgd door de celly en de Ezra. Wat betreft stroomverbruik/hitteproductie is het lijstje precies andersom ;)

Zie diverse reviews die wel te vinden zijn via google (de via's worden
regelmatig vergeleken met p3's/celly's).

Wil je de proc die het minst gebruikt en absoluut passief kan draaien
moet je de via pakken... Alleen is deze in 9vd10 taken wel trager
dan de p3 en Celly...

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

wat let je om ze zelf een voor een uit te proberen, en zelf te kijken welke je het snelst vind/het fijnst vind om mee te werken???

Verwijderd

Caesartje schreef op 06 november 2003 @ 17:19:

Wil je de proc die het minst gebruikt en absoluut passief kan draaien
moet je de via pakken... Alleen is deze in 9vd10 taken wel trager
dan de p3 en Celly...
Nah doe maar 10/10 keer ;) Maar die cellebroai kan je ook passief coolen imho. MJa of een dikke 120mm fan op 5 volt op zetten kan ook.. en dan een riant coollichaam er op Fabrieken.. Heb hier een Pentium Pro staan.. die is ook Passief gecooled >:) alleen nu de voeding nog.. Vanaaf misschien nog een p2 300 passief gaan coolen ;) en dan hek een mooi passief gecooled testcentre ;)

• iets
  • Laatst online: 18:24
P3-667: 17.5W
Celeron 667: 17.5W
C3 866: 9.6W

Ik denk dat alleen de C3 volledig passief te koelen is... Maar een 80mm@5V hoor je ook nooit boven je HD uitkomen.

tvw

• neanderthaler
  • Laatst online: 20-07 22:49

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ga vanavond eea even uitproberen.

Maar wat ik dus wilde was; eerst met P3 erop testen en daarna met de celly en de Via. Ik heb nog diverse oude fans liggen, onder andere uit oude 486 voedingen gesloopt, zal iets van 80x80mm zijn?

De bestaande benchmarkprogrammaatjes ben ik tijdens mijn zoektocht ook tegengekomen, maar ik heb het idee dat de resultaten anders zijn dan de 'gevoelssnelheid' dus bijv. snelheid van downloaden via Kazaa en internetten enzo. Ik zoek dus mogelijkheden om zelf de processors te vergelijken omdat dit voor mij meer zegt dan een benchmarkprogramma waarvan ik niet weet WAT die programma's nu werkelijk testen.

Verwijderd

neanderthaler schreef op 07 november 2003 @ 09:04:
[..]
Ik zoek dus mogelijkheden om zelf de processors te vergelijken omdat dit voor mij meer zegt dan een benchmarkprogramma waarvan ik niet weet WAT die programma's nu werkelijk testen.
ff fotosoepen dan :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Ik weet niet wat die bak gaat doen, maar als het alleen is om 's nachts je downloads binnen te slepen en je internet wat te delen, zou ik gewoon die VIA CPU erin zetten.

Overigens zijn die P3 en die Celly best passief te koelen, ik heb zelf een AMD K6/3+ 450 die volgens de specsheets van AMD op 500MHz 18W zou moeten slurpen, zit gewoon een GlacialTech Igloo 2310 cooler (socketA ding, heb heel wat rond de socket, incl LED/switch headers, moeten slopen) op waarvan de fan niet aangesloten is.
Pagina: 1