Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lexaan voor kast

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik echt opp gezocht en heb alle 24 pags erover door gelezen maar ik heb toch nog een paar vragen ik ben bij de karwij op een lexaanplaat van 1m2 voor 80eu van 4mm dik nou vraag ik me af of lexaan van 4mm dik een beetje te bewerken is. Misschien zijn hier mensen met ervaring

Dus Vraag

1. Is lexaan van 4 mm stevig genoeg voor een hele kast.
2. Hoe maak je 2 lexaan platen aan elkaar vast. (schroef/lijm)
3. Is het een beetje te bewerken, zagen enz.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Maar je wilt dus een hele kast gaan maken van 1 M3? Dat gaat je niet lukken, is veel te weinig lijkt mij.
En of het stevig genoeg is... Lexaan is volgens mij vrij zacht en zal redelijk doorbuigen. Misschien dat als je met profielen en een goed doordachte constructie toch een stevige kast kan maken :)
En het is heel makkelijk te zagen, maar gebruik daar wel een speciale zaag voor. Het zal namelijk snel smelten wat voor lelijke resultaten zorgt. Met Acrylaat weet ik dat het geen probleem is, is wat harder ook.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 05:21 . Reden: rare quote ]

Use the Search Luke...

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:48
Lexaan krast sneller dan plexi en bovendien verkleurt het volgens mij ook sneller. 2mm is bovendien niet echt dik. Waarom kies je niet gewoon het echte spul voor minder... Wel snel zijn.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:01

breinonline

Are you afraid to be known?

1. Ligt aan je constructie, over het algemeen zou ik zeggen dat het voldoet.
2. Schroeven kan, lijmen kan. Aangezien het spul doorzichtig is moet je we doorzichtige lijm gebruiken. Schroeven kan, maar je moet netjes werken anders zie je het ook.
3. Plak wat schilderstape aan de boven- en onderzijde, dat voorkomt dat je zaagsnede lelijk wordt. Als het goed is zit er ookal plastic op als je het spul koopt. Het is verder vrij makkelijk te bewerken.

En als je lui bent dan koop je gewoon een kant en klare kast bij de inkoopactie :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 16:37:
Hier heb ik echt opp gezocht en heb alle 24 pags erover door gelezen maar ik heb toch nog een paar vragen ik ben bij de karwij op een lexaanplaat van 1m2 voor 80eu van 4mm dik nou vraag ik me af of lexaan van 4mm dik een beetje te bewerken is. Misschien zijn hier mensen met ervaring

Dus Vraag

1. Is lexaan van 4 mm stevig genoeg voor een hele kast.
2. Hoe maak je 2 lexaan platen aan elkaar vast. (schroef/lijm)
3. Is het een beetje te bewerken, zagen enz.
1.Denk het wel.
2.Je kan het met Siliconen Kit Doen,heb je ook geen lelijke randjes.
3.Met een fijne elektrische zaag..

Verwijderd

Ik meende dat lexaan juist de sterkere variant is van de twee (lexaan en plexi) en dat lexaan dus krasvaster is en steviger (maar ook stugger en sneller breekt). Of ben ik nu in de war?

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-11 08:54

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik zou niet weten welek beter is lexaan of plexi

Ik weet wel dat je heeeel veel tijd erin moet steken
wil jezelf een mooie kast maken.

* MRic3 koopt gewoon zo'n plexi glas kast voor € 85,00 bij de vobis of mycom
en doet niet mee met IA voor die € 5,00 ...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

lexaan is sterker dan plexiglas meende ik. Ook is het krasbestendiger.

39

Verwijderd

GoT search: lexaan/plexi bewerken
GoT search: lexaan lijmen

Kortom:
1. ligt compleet aan de manier van constructie of het wel sterk genoeg is.
2. genoeg mogelijkheden
3. ja
oftewel: denk er goed over na en lees op je gemak die bovenstaande zoekresultaten. Kijk ook in de lijmguide waarop je met je kloontje op gewezen was: Verwijderd in "Zelf een plexiglas case maken" Zie http://gathering.tweakers.net/forum/faq waarom kloontjes niet toegestaan zijn.

Gerbens + Homedisc: Lexaan is zachter en flexibeler als plexiglas ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 07:18 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.