losse Ac3 files afspelen

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb op deze site enkele DTS sound samples gevonden, en ik wilde deze eens testen. Dus gedownload.. wat blijkt, de players (xine en mplayer) willen de krengen niet afspelen (ik krijg alleen ruis dus).

Het is de bedoeling dat ze gewoon de AC3 steam doorgeven via de SPDIF. Google en GoT search hebben geen oplossing te bieden.

DVD's en DivX met Ac3 streams spelen wel goed af. Ik heb ook al verschillende command line opties geprobeerd, maar niets lijkt te werken. Mplayer en Xine zien het gewoon als een 2 kanlaal PCM audio stream :(

Iemand een idee? Nog even voor alle duidelijkheid, ik wil dit dus in linux doen.. dus kom nu niet met allemaal windows proggies aanzetten... (en anders plaats maar over naar NON-Windows-OS...)

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 03-11-2003 23:50 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Heb hier zelf niet zoveel ervaring mee maar een zoektocht naar xmms(zou ik gebruiken voor muziek) en ac3 leverde dit op:

http://xmms-a52dec.sourceforge.net/

En ja, de eerste oplossing is gelijk al geen windows oplossing :D

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dat is alvast een start, maar helaas zet deze de Ac3 files om naar DPL, en daar heb ik weinig aan.... (aan de OSSSurroundOutput heb ik ook bar weinig)

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 21:35
ik dacht dat windvd / powerdvd etc. die dingen wel goed afspeelden? of anders wellicht BSplayer?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

BuG2FiX schreef op 04 november 2003 @ 13:51:
ik dacht dat windvd / powerdvd etc. die dingen wel goed afspeelden? of anders wellicht BSplayer?
Dat denk ik ook, aangezien je daarbij je SPdif als uitgang kan kiezen, en het programma verdere sound processing dus overlaat aan je DTS versterker.

• Fire69
  • Laatst online: 19:46
volgens mij zoekt hij een Linux-oplossing. ;)

• cool_zero
Fire69 schreef op 04 november 2003 @ 14:19:
volgens mij zoekt hij een Linux-oplossing. ;)
En eigenlijk zoekt hij die ook niet, maar dat weet die zelf nog niet :P

Ik heb namelijk de files van die site ook even geprobeerd(op mijn nieuwe marantz :) ) en die files zijn gewoon stuk(een en al ruis). Ik heb even wat files online gezet waar je het mee kan testen en die wel goed werken. Waarschijnlijk werkt het dan gelijk al.
Goede ac3-test-files

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

cool_zero schreef op 04 november 2003 @ 16:06:
[...]

En eigenlijk zoekt hij die ook niet, maar dat weet die zelf nog niet :P

Ik heb namelijk de files van die site ook even geprobeerd(op mijn nieuwe marantz :) ) en die files zijn gewoon stuk(een en al ruis). Ik heb even wat files online gezet waar je het mee kan testen en die wel goed werken. Waarschijnlijk werkt het dan gelijk al.
Goede ac3-test-files
Tnks dude!
net alvast even 1 geluisterd, maar omdat t 48khz geluid is kan me geluidskaart er niet mee over weg :'( wordt dus echt tijd voor een DVD speler ;) Maar ik hoorde wel verschillende kanalen tussen de haperingen door. dus ze werken wel :D

• cool_zero
_ferry_ schreef op 04 november 2003 @ 16:15:
[...]

Tnks dude!
net alvast even 1 geluisterd, maar omdat t 48kbit geluid is kan me geluidskaart er niet mee over weg :'( wordt dus echt tijd voor een DVD speler ;) Maar ik hoorde wel verschillende kanalen tussen de haperingen door. dus ze werken wel :D
Mag ik vragen wat voor geluidskaart je hebt? Mijn sblive, die ook geen 48kbit doet, kan deze files wel goed afspelen(ik speel ze af in windows met ac3filter)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Je hebt gelijk cool_zero, die van jou doen het wel... Maar die andere zijn DTS tracks, misschien maakt dat wel het verschil uit... Ik vond het al echt vreemd dat de linux player er niet mee overweg konden...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

cool_zero schreef op 04 november 2003 @ 16:18:
[...]

Mag ik vragen wat voor geluidskaart je hebt? Mijn sblive, die ook geen 48kbit doet, kan deze files wel goed afspelen(ik speel ze af in windows met ac3filter)
een terratec 512i , het kan zijn dat ik ergens iets niet goed heb ingesteld, maar zoals t er naar uitziet geeft de geluidskart/ drivers het probleem.

• cool_zero
deepspace schreef op 04 november 2003 @ 16:19:
Je hebt gelijk cool_zero, die van jou doen het wel... Maar die andere zijn DTS tracks, misschien maakt dat wel het verschil uit... Ik vond het al echt vreemd dat de linux player er niet mee overweg konden...
Die van mij zijn ook dts als ik het goed heb. Volgens de A/V Faq gaat DD maar tot 384kbps en deze files zijn 448kbps dus dan vallen ze onder DTS.

En voor _ferry_ nog de opmerking dat mijn sblive het natuurlijk wel als DD naar mijn versterker stuurt en niet als DTS, want anders komt mijn sblive bandbreedte tekort. op zijn digitale uitgang.

[ Voor 19% gewijzigd door cool_zero op 04-11-2003 16:35 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

woei, net speelde ik ze af met Bs player, dat haperde, maar met de DVD software speler van mijn video kaart doet ie het wel :D

jah, bij mij is het ook DolbyD
Alleen DVD films wil hij nog steeds niet vloeiend afspelen :(

[ Voor 29% gewijzigd door _ferry_ op 04-11-2003 16:59 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:06
cool_zero schreef op 04 november 2003 @ 16:30:

Die van mij zijn ook dts als ik het goed heb. Volgens de A/V Faq gaat DD maar tot 384kbps en deze files zijn 448kbps dus dan vallen ze onder DTS.

En voor _ferry_ nog de opmerking dat mijn sblive het natuurlijk wel als DD naar mijn versterker stuurt en niet als DTS, want anders komt mijn sblive bandbreedte tekort. op zijn digitale uitgang.
Die Faq moet eens ge-update worden :P

De bitrate bepaalt niet of iets een Dolby Digital stream of DTS stream is. Enkel de codering bepaald dat. Dolby Digital gebruikt een zogeheten AC3 codering, welke voorheen altijd op 384kbps werd gezet, maar de laatste tijd, om wat te concurreren met DTS, wordt ook 448kbps gebruikt. Het blijft echter AC3/DolbyDigital.
DTS gebruikt een zogeheten 'Coherent Acoustics' codering, en daar gebruiken ze ook meteen een hogere bitrate voor (754kbps). Althans, voor DVD video is dat, voor een DTS audio CD wordt zelfs een nog hogere bitrate gebruikt (1235kbps). Het is mogelijk dat deze hoge bitrate ervoor zorgt dattie niet goed uit de digital out komt. Het is namelijk 2 keer zo veel als een DTS track op een DVD video, waar die software spelers voor zijn gemaakt.

Je kunt het beste de iso branden op een CD en afspelen op een standalone cd speler met digitale uitgang. Deze moet je zo instellen dattie niks uithaalt met het signaal, maar gewoon doorstuurt naar je receiver welke wel wat aankan met de DTS stream en deze netjes decodeert.

Maar gezien je een linux oplossing zoekt ben je denk ik beter af bij de andere lunix kenners :), dus AV -> NOS

Mijn Home Cinema in aanbouw

• cool_zero
ShittyOldMan schreef op 04 november 2003 @ 17:18:
[...]

Die Faq moet eens ge-update worden :P

De bitrate bepaalt niet of iets een Dolby Digital stream of DTS stream is. Enkel de codering bepaald dat. Dolby Digital gebruikt een zogeheten AC3 codering, welke voorheen altijd op 384kbps werd gezet, maar de laatste tijd, om wat te concurreren met DTS, wordt ook 448kbps gebruikt. Het blijft echter AC3/DolbyDigital.
DTS gebruikt een zogeheten 'Coherent Acoustics' codering, en daar gebruiken ze ook meteen een hogere bitrate voor (754kbps). Althans, voor DVD video is dat, voor een DTS audio CD wordt zelfs een nog hogere bitrate gebruikt (1235kbps). Het is mogelijk dat deze hoge bitrate ervoor zorgt dattie niet goed uit de digital out komt. Het is namelijk 2 keer zo veel als een DTS track op een DVD video, waar die software spelers voor zijn gemaakt.
Da's wel interessant. Jammer dat het naar NOS is gegaan want ik wilde eigenlijk nog wel weten of DTS dan ook nog gewoon in een .ac3 file opgeslagen kan worden? (net zoals je codecs voor avi hebt)
Maar gezien je een linux oplossing zoekt ben je denk ik beter af bij de andere lunix kenners :), dus AV -> NOS
Probleem was eigenlijk al opgelost(lees hierboven) en was van AV aard; het probleem lag bij de ac3-files op die site. (de DD versies deden het ook niet goed)

[ Voor 3% gewijzigd door cool_zero op 04-11-2003 18:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd, nu is het echt weer een AV probleem (aangezien DD wel afspeelt, maar DTS niet, en ook de windows software daar last van heeft ;) ).

Die files die je bij mijn link kon downloaden waren .wav's. DTS zou in princiepe ook gewoon als AC3 verpakt moeten kunnen worden, toch?

Trouwens dat de software niet met de hoge DTS bitrates om kan gaan acht ik als onzin. In ieder geval als ze de DTS via SPDIF doorsturen. Dat moet geen enkel probleem zijn d8 ik zo. Hoogstens de AC3 filter (als je alleen stereo hebt) zou problemen kunnen geven..

[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 04-11-2003 19:14 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:06
Ik bedoel niet dat de software de hoge bitrate niet aankan, maar dat de digital out de hogere bitrate niet aankan. Zover ik weet waren daar vroeger namelijk wel eens problemen mee (maar dat weet ik niet zeker). Daarnaast bedoel ik dat de software voor de lage bitrate DTS is bedoeld, dus DTS op een DVD video, en misschien geen losse DTS CD als zijnde DTS CD kan afspelen. Maar ik neem aan dat als je een player instelt dat ie de stereo PCM gewoon direct moet doorsturen naar de digital out, dattie dan wel gewoon moet werken.

Het idee achter de DTS CD is dat het gewoon een Wav is en je deze ook gewoon als wav moet afspelen, maar dan verder zonder aanpassingen doorsturen naar de externe DTS decoder die wel raad weet met het signaal.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• cool_zero
Die wav's moet je dus eerst branden op cd(staat ook in de instructies). Ik heb ook geen programma's gevonden voor windows(en ook niet voor linux) die simpel die wav's af kunnen spelen. Ik heb ze even op een cdrw gebrand en dan worden ze wel herkend als dts als ik de cd met windvd afspeel. Alleen door de waarschijnlijk slechte kwaliteit van die cdrw's ofzo heb ik dan geen geluid en zie ik de speakerconfiguratie(l,c,r,ls,rs,lfe) knipperen(aan/uit) op mijn marantz sr-4300.
Voor linux zul je dan waarschijnlijk ook eerst een cd moeten branden en dan met xine afspelen ofzo.

Ik heb nog wel een dts filmpje gevonden(pianoscene) die dts 5.1 1536 Kbps geluid heeft. Die heb ik bij de rest van de files gezet. Deze kun je dan zoiezo afspelen met xine en daarmee kun je in iedergeval testen of dts werkt en of je geluidskaart de hoge bitrate van 1536 Kbps ook aangenaam vindt :) (met mijn simpele sblive ging het goed)

[ Voor 6% gewijzigd door cool_zero op 04-11-2003 22:43 ]

Pagina: 1