Toon posts:

Hardeschijf oorzaak van problemen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal maar beginnen bij het begin (lang verhaal :P).
Een jaar gelede ongeveer heb ik een nieuwe pc kocht, een celeron 1.7 ghz, en een paar maanden later heb ik daar een nieuwe hd ingekocht, namelijk een western digital 40gb, en nog nieuw geheugen(twinmos 256mb) en ook een geforce 4 mx 440.
Toen gamede ik ook wel regelmatig en na een tijdje, en alles ging wel redelijk (niet vaak vastlopers ed.)

Nouja, een paar maanden geleden had ik weer zin in een upgrade :P en kocht een nieuw moederbord (A7N8X-X) en een nieuwe processor (Athlon Xp 2600+).
En ook een nieuwe kast met 300watt voeding van Maxpower :? <- onbekend merk
De ouwde hardeschijf en het geheugen hield ik nog, een ook de geforce 4 gooide ik er maar in wegens geldgebrek :/

En na een tijdje begon het gezeik al: mijn pc begon te restarte bij een spel of bleef ie gewoon hange zonder dat er nog ook maar iets reageerde ;(
Ik dacht dat het aan me geforce lag en heb hem eerst nog een tijdje gekoeld met een pci-slot cooler en toen deed ie het over het algemeen wel redelijk (als ik ook bepaalde instellingen in de bios veranderde zoals AGP apeture size).

Toen kocht ik tog maar een nieuwe videokaart omdat bijvoorbeeld Halflife 2 eraan zat te komen 8)7 |:( :'(
En toen begon het gezeik weer.... weer vastloper na vastloper als ik een spel speelde en vooral als de pc zwaar werd belast (veel kogels, explosies, geluiden in 1x bijvoorbeeld).
Dus toen dacht ik: het zal wel aan de voeding ligge :*)
(owja als ik de pc overklok loopt ie soms sneller vast dan anders)

Dus ik ging vandaag ff aan de gang, alles eruit gehaalt behalve videokaart, hd, en geheugen...
En ik ging blij Call Of Duty doen :) om te proberen of ie het eindelijk wel goed deed.
Maarnee, weer bij drukke scenes restart de boel...
Nu heb ik dus een vraag... kan het eventueel aan me hd liggen?
Want hij piept soms als een gek, terwijl de mensen bij de pcshop geen fouten kunnen vinden als ze m aan hun diagnostisch systeem hange :?

Owja en als ik een tweede videokaart erin stopte (4mb s3virge) voor de 2e monitor ging ie al na een paar seconden op zun bek

(trouwens, 2 blokjes geheugen allebei 256mb pc2700 333mhz, maar 1 van twinmos en 1 van valueram)

Me systeemspecs staan hier:
http://www.tweakers.net/gallery/94218/sys

Wat ik al heb gedaan:
*In de bios zoveel mogelijk dingen verandert, teruggezet ed
*Alles uit de pc gehaalt videokaart, hd, en geheugen
*Geheugen in alle 3 bankjes gezet, omgekeerd ed
*Alle software/drivers upgedated
*Bios aantal keer geflashed
*Windows XP Pro aantal keer opnieuw geinstalleerd
*Harde schijf paar keer geformateerd
*Ehm, heel internet ongeveer afgestruint (behalve van die pedo-sites ed ieeell)

En dat was het wel zo'n beetje, ik word er egt gek want ik weet gewoon totaal
niet waar de fout kan ligge, al verdenk ik me harde schijf nu wel maar die is volgens de diagnostische progs ook gewoon goed 8)7

Owja, last but not least als ik soms teveel op knoppe zit te ramme gebeurt het ook :S

(ps. weet iemand ook of de a7n8x-x probleme heeft met de radeon 9600pro? dat heb ik ook wel es gelezen)
Als iemand me hier me kan helpe ohhh wat ben ik dan dankbaar _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 21:40 ]

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Wat ik raar vind is dat je je oude hardware alleen verdenkt en niet je nieuwe. W
at zijn je temps van je proc?, draai eens een dagje prime om te zien wat hij daar doet.
Als je oude hardware niet vreemd deed in je andere PC lijkt het me sterk dat ze nu voor deze problemen gaat zorgen.

Btw
Heb je je oude mobo/proc nog? Anders kan je eens proberen om alles daar in over te zetten om te zien of hij nog steeds vastloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Temperaturen zijn geen probleem, moederbord is idle ongeveer 20 á 30 graden celcius en de proc dan rond de 35/40.
Stressed scheelt het een paar graden, dit heb ik gemeten met Probe van Asus in Windows maar ook in de bios staan ongeveer dezelfde waarden.
En vannacht heeft ie de hele tijd zitten downloaden en geen enkele crash oid.

En nee, me oude spul heb ik allemaal vekocht maar ik ken diegene wel en misschien mag ik het nog es lenen :)

• mrb

mrb

Draai gewoon eens prime , morgen of vannacht, en kijk wat er uitkomt,
als je je oude spul nog te pakken kan krijgen zou dat natuurlijk heel wat makkelijker zoeken zijn naar het defect,

Verwijderd

Topicstarter
ehm, wat is prime? (rood hoofdje)
is het prime als in: http://www.mersenne.org/freesoft.htm?
hehe, bedankt dat je het hele bericht hebt gelezen _/-\o_
en ik zal hem vannacht wel laten draaien :Z

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56
dat is prime95 ja :)
wat je ook eens kunt proberen, de burn-in test van sisoft sandra :) (is ook freeware)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
www.memtest86.com (wel all tests doen)
of windows memtest, zelfde idee maar dan van MS. kan het zo gauw niet vinden op de ms site.

maar goed, draai dus gewoon ff memtest een nachtje. het is een kleine moeite en je geheugen is volgens mij de boosdoener.

ik post mijn standaardverhaal over memtest geloof ik elke week, maar cliché's zijn nou eenmaal cliché's omdat ze vaak waar zijn.

ah kijk hier is tie dan toch:
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

het schijnt dat windows memtest beter om kan gaan met nieuwere chipsets dan memtest86. die laatste is geloof ik in 1912 voor het laatst geupdate dus dat kan wel kloppen.

[ Voor 26% gewijzigd door smvs op 04-11-2003 01:37 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde mobo en processor en had eerst ook een 300 watt MP voeding.
De 12 volt lijn werd me te hoog en heb er uiteindelijk een zwaardere ingehangen.
(Q-tec 400 watt)
Vanaf dat moment liep me pc iig een stuk beter.

Ik denkd at een 300 watt "standaard" net ietsje aan de krappe kant is voor moderne systemen..

probeer eens een andere voeding zou ik dus zeggen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 01:46:
Ik heb hetzelfde mobo en processor en had eerst ook een 300 watt MP voeding.
De 12 volt lijn werd me te hoog en heb er uiteindelijk een zwaardere ingehangen.
(Q-tec 400 watt)
Vanaf dat moment liep me pc iig een stuk beter.

Ik denkd at een 300 watt "standaard" net ietsje aan de krappe kant is voor moderne systemen..

probeer eens een andere voeding zou ik dus zeggen
Ik denk ook aan de voeding, 300watt is weinig, bovendien presteren voeding niet altijd volgens de specs. Volgens tomshardware trekt een athlon + geforce 4 samen 160watt, dan spreken we nog niet over geforce fx en andere hardware...

Check eens de spanningen en post ze...

Wat ook handig is is de enige echte CPUBURN-test http://users.ev1.net/~redelm/
Deze unieke test belast je CPU, ram en mobo zo hard als het kan, de temperatuur van je cpu is dan ook het max haalbare. Zo kan je ook de koeling testen. Draai eerst 24uren lang de K7-test, deze test de cpu en je overleeft dat wel. Maar de BX en MMX testen (elke test 24 draaien) checken je mobo en RAM, hier faal je meestal. Als je de 3 testen overleefd, dan ben je binnen in de wereld der 300+ dagen uptime met win2k.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 01:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply's iedereen, tis toch een heel verhaal om te lezen _/-\o_
Ik heb (helaas) weer een update, namelijk na een kwartierje prime95 te draaien kwam er een fatal error, iets dat ie het niet goed kon afronden :?
Dus nu verdenk ik me processor want:
Dit is mijn eerste helemaal zelfgebouwde pc, en toen ik de fan op mijn processor zette en dat weer op het moederbord ed. steeg de temperatuur héél snel :?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/789634///
Dit kwam omdat ik de fan verkeerd op de cpu had gezet |:(
Daar staat het verhaal (sorry voor de ***topic toen), dus kan dit zo zijn: dat de processor toen zo'n klap heeft gehad (hij is niet doorgebrand, geen verbrande lucht ook) dat er iets kapot is gegaan in de processor zodanig dat ie het nog wel doet maar niet helemaal goed?

Ik probeer nog wel ff van die andere cpu testjes, maar nu moet ik naar school :(

Owja, trouwens, kan het aan de voeding liggen terwijl ik alles bijna eruit had gehaald (behalve videokaart, cpu, hd en geheugen) ?
Want ik heb mijn lijntjes al een keer naar iemand met veel verstand van gestuurd en die zei dat er niks aan de hand was.

• mrb

mrb

Dit zou inderdaad goed kunnen. Probeer de Processor een in een ander board, of beter nog : probeer een andere processor op jouw board, veel kans dat alles in 1x opgelost is :)

• mrb

mrb

mrb schreef op 04 november 2003 @ 13:45:
[...]

Dit zou inderdaad goed kunnen. Probeer de Processor een in een ander board, of beter nog : probeer een andere processor op jouw board, veel kans dat alles in 1x opgelost is :)
Ook zou het nog aan je voeding kunnen liggen natuurlijk, maar denk dat je met een andere processor meer kans maakt op een stabiel systeem

|:( sorry voor de lompe dubbelpost :o B)

[ Voor 7% gewijzigd door mrb op 04-11-2003 13:47 ]

Verwijderd

Die hdd gewoon sowieso terugbrengen, ik had hetzelfde fluittoontje (zie HDD geluiden topic) en heb ze min of meer gedwongen hem terug te sturen naar WD (lol anders kost het mij 10 euro ofzo :P ). Dit was de 2e schijf die dat irritant geluid maaktte, de 1e bleef ineens dood (maakte ook dat geluid).
Uit de test proggies kwam ook niets, maar zo'n enorme fluittoon is niet normaal. Zelfs m'n Fujitsu 20 GB 7200 rpm schijf was nog stiller :o

Verwijderd

Topicstarter
--over de hd--
Dus dat terug brengen is wel gewoon gelukt?
Mooizo, dan ga ik er morgen maar weer ff heen, had je winkel bijvoorbeeld ook een errorcode opgegeven? Want volgens "mijn" winkel moest er een errorcode (die ze niet konden vinden) zijn waaronder ze em rma konden sturen.

--over processor--
Ik probeer nog ff wat programmatjes, hoeft niet lang te duren als ie tog al na 15 min vastloopt >:) ;(

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:35

Valkyre

Kitesurf FTW!

zoals ook al gezegd is, zou ik denk ik gaan voor de : Voeding of CPU.

als jij denkt dat het de HDD is, kijk dan of je even 1 van iemand anders kan lenen en test het daarmee ofzo.

doe eigenlijk hetzelfde met de voeding en/of CPU.

iRacing Profiel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 16:35:
--over de hd--
Dus dat terug brengen is wel gewoon gelukt?
Mooizo, dan ga ik er morgen maar weer ff heen, had je winkel bijvoorbeeld ook een errorcode opgegeven? Want volgens "mijn" winkel moest er een errorcode (die ze niet konden vinden) zijn waaronder ze em rma konden sturen.
Heb 'm door de winkel RMA laten sturen met als fout "vaak snerpend geluid', errorcode was niet nodig (0000, no errors...) :>

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog ff met de cpu aan de gang gegaan, in de bios heb ik hem ingesteld op een 2000+ daarna op een amd 2400+ en dan werkt ie wel goed de hele tijd.

Waarschijnlijk ligt het dus een de processor, maar helaas kan ik geen voeding of processor van iemand lenen :'(

En bij de HDD is de piep zover ik hoor ook weg 8) _/-\o_
Pagina: 1