Toon posts:

DV kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een Fujitsu Siemens PC met 512 Mb int. geheugen en een 120 Gb Harddisk, een firewire kaart en een Nvidia Geforce4 TI4200 videokaart, besturingssysteem XP home edition, en een DELL 17 inch LCD scherm.
Sinds zaterdag heb ik een Sony camcorder met DV in en out. Ik heb nog geen Pinnacle studio o.i.d.. Vandaar dat ik met Windows Moviemaker 2.0 aan de slag ben gegaan om filmpjes over te halen. Ik heb gekozen voor DV pal opname.

De filmpjes (in AVI formaat) bevatten echter bij fijne horizontale lijnen. de filmpjes zijn wel scherp, maar vooral bij snelle bewegingen valt het op. Hert lijkt net of niet alle 625 lijnen van het PAL systeem er op staan, maar de helft.
Heeft dit probleem iets te maken met Moviemaker, en is een ander pakket zoals Pinnacle studio beter, heeft het iets met Interleaved te maken? Kortom. Wie kan me helpen en adviseren?

Alvast hartelijk dank.
Arjan Krijgsman
er.ar@freeler.nl

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Je hebt te maken met een effect dat ze 'interlacing' noemen. Omdat het beeld van een TV in 2x wordt opgebouwd (even en oneven lijnen) en op een PC niet zie je dus die bewegende strepen. Om dit eruit te krijge zul je een deinterlace-filter moeten gebruiken, wat vast wel in MovieMaker aanwezig is..

Echter als je het bewerkt en dan weer terugzet op je camera, zul je merken dat het prima uitziet op je TV!

[ Voor 18% gewijzigd door Knakker op 03-11-2003 21:55 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

pfff, het wordt echt tijd dat dit in de FAQ komt, dit komt iedere week wel minstens een keer langs... Gebruikt de search eens, dan vind je vast voldoende info!

Anyway, welkom op GOT :D

Als je het trouwens weer naar de camera gaat terug zetten zou ik het gewoon interlaced laten!

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 03-11-2003 22:34 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Trouwens als je de bewerkte film op VCD/SVCD/DVD zet dan geldt hetzelfde, dus gewoon interlaced laten.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11
De regel is simpel, en geldt voor elk opslagmedium:
- Output op tv: interlaced laten
- Output op monitor/lcd: de-interlacen.

:)

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Als beginner hebben jullie mij geweldig geholpen.
Thanx.
Arjan.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-08 17:43
Damn; naar deze wijsheid zoek ik al zooo lang! :)

EDIT:
1000x sorry.. Ik was iets te enthausiast... :+ :+ :+

[ Voor 41% gewijzigd door Menesis op 24-05-2004 23:04 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
moest je daarom een enorm ancient topic schoppen :? :)

***** !! LET OP: OUD TOPIC !! *****

[ Voor 30% gewijzigd door HunterPro op 24-05-2004 22:57 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Voor andere mensen die na een jaaarenlange zoektocht :P hier zijn beland raad ik aan eens te kijken op: http://www.100fps.com

De lijntjes zijn in het kort te verklaren:
Je camera neemt 50 keer per seconde een half beeld op (dit heet een 'field'). Twee van die beeldjes horen bij elkaar en maken één 'frame'. Dit frame is verdeeld in een reeks beeldlijnen. De oneven lijnen horen bij het eerste field, de even lijnen bij het tweede field. Doordat deze twee fields niet tegelijk zijn opgenomen in de tijd, maar net achter elkaar, kan er een verschil tussen deze twee ontstaan. Een bewegend object is in het ene field nog helemaal links in beeld, in het field daarna wat 1/50ste seconde later is opgenomen, is het iets naar rechts verplaatst. Doordat je de twee fields in elkaar schuift ontstaat er dus zo'n lijntjes effect.

De TV heeft de leuke eigenschap dat het deze twee fields weer uit elkaar haalt en weer achter elkaar weergeeft, net zoals je DV camera dat heeft opgenomen. Heb je alles dus goed ingesteld, dan zijn de lijntjes op je TV verdwenen (lower field first voor degenen die gaan monteren).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1