Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 11:20:
[...]
Dat ging dan ook over de Sigma
APO macro super. Daar staat bij mij toch echt 1.83, maar dit is alleen ter indicatie. Op het moment dat zo'n site meldt dat een bepaald objectief een heel punt hoger scoort dan een ander objectief dan is dat voor mij toch wel een motivatie om te geloven dat het een beter objectief (normatief, niet kwantitatief) betreft. Ik gebruik die sites ook op die manier. Ter indicatie, niet om te kunnen pochen met een cijfer.
Mijn puntje is dat velen op dit forum een hele dure body hebben (DSLR) en vervolgens deze body verkrachten door er objectieven op te zetten van inferieure kwaliteit (tov de body). Ik vind dat zelf niet verantwoord en dat is alles dat ik duidelijk wil maken. Je kunt nog zo'n dure body kopen, maar de kwaliteit van de foto wordt voor het op een na grootste deel bepaald door de kwaliteit van het objectief! De body is slechts een hulpmiddel!
Quote van die site die ik noemde:
Sigma AF 4.0-5.6
70-
300mm
APO Macro Super 3.21 (2) = average
Sigma AF 4.0-5.6
70-
300mm DL Macro Super 2.17 (2) = poor
Kan die waarde van jou niet vinden dus als je een directe link kan geven dan kan ik zelf es kijken waar je die 1,83 vandaan haalt.
Ik ben het overigens wel eens dat een lens niet iets is waarop je moet bezuinigen. Maar ik denk wel dat je alles in perspectief moet zien. Een DSLR zoals de Nikon D
70 en de Canon
300D zijn instap modellen. Low budget in vergelijking met de andere DSLR-en. Ze zijn dus voor een breed publiek gemaakt en niet iedereen neemt fotografie even serieus. Daarbij horen bij instap modellen instaplenzen. Naar mate men beter weet welke fotograaf hij/zij is, kan men zich beter orienteren op welke lens aan te schaffen. Ik kan wel meteen een 12-24 gaan halen, maar ik schiet niet veel in die range. (en dan heb ik het nog niet over de discussie of het nog wel een goede lens is) of een mooie
300 mm IS prime. (nou zou ik die wel gebruiken).
Punt dat ik wil maken is dat ik goedkope DSLR modellen als instap model beschouw, en dus ondanks de hoge kosten, zie ik ze als cheapware. En je hebt wel gelijk dat het zonde is om eerst veel geld te investeren in een 'dure' camera en dan niet in een 'dure' lens, maar het is toch wel begrijpelijk?