Clowns to the left of me, Jokers to the right
De markt voor Exchange (= duur) alternatieven is goed, zoek eens op "agendadeling" met wat zoekmachine's.
Expanding the inexpandable
Verwijderd
JEP je hebt helemaal gelijk... maar het kan wel handig zijn om ze op de plank te hebben liggen!Kapoen schreef op 08 december 2003 @ 21:31:
[...]
Je komt heus wel toe met alleen de eerste cd, of nog beter download gewoon een netinstall iso en sleur achteraf binnen met apt-get wat je nodig hebt.
Printserver ook mogelijk met die debian alternatieven?
Mailserver is opzich nieteens echt nodig, want de server van planet doet het opzich ook prima, alleen een gedeeld adresboek, dat vanaf alle computers gebruikt en bijgewerkt kan worden is eigenlijk (icm die printserver) een vereiste... agendadeling en dat soort shit hoeft geeneens...
En opzich is dat LDAP leuk, tenminste het draait... Maar ik wil het gewoon gaan gebruiken als vervanging voor het standaard adresboek in outlook. En óf ik snap geen reet van dat programma, of het is niet wat ik zoek... Iig werkt het niet zo simpel als het standaard adresboek...
[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 08-12-2003 23:19 ]
lbl A
if "filesize serverfile.*" > "filesize clientfile.*" (of op bestandsdatum)
then copy "serverfile.*" "clientfile.*"
else copy "clientfile.*" "Serverfile.*"
"wait 15 minutes"
goto A
Zal vast geen reet van kloppen, ben ook niet zo'n programmeur... Maar is zoiets geen mogelijkheid? Tis niet dat ze 500 adressen per dag zitten te veranderen...
Met andere woorden; gewoon de pst file up to date houden, dmv kopiëren en plakken... Gaat dit lukken?
[ Voor 60% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2003 13:03 ]
Verwijderd
Ja hoor je kunt Debian ook als adresserver (ook gewoon LDAP) gebruiken alhoewel ik hier zelf geen ervaring mee heb! VNC is heel goed mogelijk maar heb je niet nodig je gebruikt hiervoor WEBMIN dus je kunt je server na installatie ergens achteraf zetten. Printerserver is ook heel goed mogelijk wat bedoel je met alternatieven?? als je een stok oude pc heb dan kun je natuurlijk ook Freesco gebruiken als OS voor printerserver en er hoeft geen HD in maar ik zou hem fijn aan je server hangen want die staat immer toch altijd aan. Of je kunt je adressenboek op de fileserver zetten en met een programma SecondCopy dat draait onder windows laten kopieeren voor dat windows opstart zodat iedereen altijd denieuwe adressen heeft. Dat lijkt mij veel eenvoudiger dan met LDAP aan de slag tegaan.MikeyMan schreef op 08 december 2003 @ 22:51:
is dat ook te gebruiken als adresserver dan? En is het ook met zoiets als vnc (remote) te bekijken vanaf een andere bak, want de server zoals tie nu draait heeft geen monitor, toetsenbord en muis... Is wel de meest ruimtevriendelijke manier...
Printserver ook mogelijk met die debian alternatieven?
Mailserver is opzich nieteens echt nodig, want de server van planet doet het opzich ook prima, alleen een gedeeld adresboek, dat vanaf alle computers gebruikt en bijgewerkt kan worden is eigenlijk (icm die printserver) een vereiste... agendadeling en dat soort shit hoeft geeneens...
En opzich is dat LDAP leuk, tenminste het draait... Maar ik wil het gewoon gaan gebruiken als vervanging voor het standaard adresboek in outlook. En óf ik snap geen reet van dat programma, of het is niet wat ik zoek... Iig werkt het niet zo simpel als het standaard adresboek...
Zoals je kunt lezen is de pc trouwens niet zo heel erg verschikkelijk oud, en er zit een 3,2 gig harddisk in, dus wat dat betreft aan harde schijfruimte geen (groot) gebrek.
Ik had nog verder zitten nadenken over het copiëren van dat adresboek, maar dat wordt nog een lastige volgens mij...
Want al kopiëer je elke keer het adresboek van de server naar de cliënt, hoe zorg je er dan voor dat eventuele wijzigingen weer terugkomen op die server?
Verwijderd
Met andere woorden; gewoon de pst file up to date houden, dmv kopiëren en plakken... Gaat dit lukken?[/quote]
Ik denk het niet.
Ik heb zoiets ooit geprobeerd, maar zodra er 1 bestand gebruikt wordt loopt het in de honderd.
Het is ook niet de meest gangbare oplossing. Fout marge is gewoon veel te groot.
Je moet je eens afvragen wat de nut van een agenda deling is. Kan niet volstaan worden met uitnodigingen?
Je wilt een stabiele server en dan ga je hem overklockenMikeyMan schreef op 05 december 2003 @ 15:12:
Tis een Intel Pentium II 350(@467) geworden... Dus dat loopt allemaal prima.
Verwijderd
Is op Red-hat gebasseerd, via een web interface te beheren.
Is wel gratis te gebruiken in een zakelijke omgeving.
Kan bestanden en printers delen, heeft LDAP, is een mailserver.
Kortom Ideaal
In dit geval maakt het misschien niet zo uit, maar stel dat je nou die meuk op zou moeten zetten a €80 p/u, heb je na 13 uur configureren en installeren die 'dure' server en software er al uit
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Komt bij dat er niks mis is met deze server van overtollige hardware... Natuurlijk zou het mooier zijn om een 1gbit verbinding aan te leggen naar elke computer, een weet ik veel wat voor blade server neer te knallen en bovenal exchange erop te gooien... Maar dat is dus níet de bedoeling...
[ Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2003 15:34 ]
Verwijderd
Het adresboek alleen centraal bij houden, kortom alle wijzigingen op 1 client ofzo en dat adresboek naar de server toe schrijven. Doen wij hier ook op ons bedrijf en wij hebben een kleine 40 clients. Ik zag dat jij iets van 3 clients hebt dan is het de moeite niet om erg ingewikkeld te doen.MikeyMan schreef op 09 december 2003 @ 15:14:
Het probleem met LDAP is dat het (voor zover ik er nu achter ben) het niet mogelijk is om dat zo te laten draaien als het standaard Outlook adresboek. Ik doel hierbij op het toevoegen en bewerken van contacts.
Zoals je kunt lezen is de pc trouwens niet zo heel erg verschikkelijk oud, en er zit een 3,2 gig harddisk in, dus wat dat betreft aan harde schijfruimte geen (groot) gebrek.
Ik had nog verder zitten nadenken over het copiëren van dat adresboek, maar dat wordt nog een lastige volgens mij...
Want al kopiëer je elke keer het adresboek van de server naar de cliënt, hoe zorg je er dan voor dat eventuele wijzigingen weer terugkomen op die server?
PS je kunt Ldap wel uitlezen met een ander email pakket bv Eudora en Pegasus ik heb er zelf mee gewerkt gaat prima en je hebt geen last van Outlook virusen!!
Verwijderd
http://phpgroupware.org/d...31679c2d7d&domain=default
Dit kun je heel makkelijk aan de praat krijgen en is denk ik precies wat je zoekt alleen dan wel webbased.
Verwijderd
Hmm, weet je dat wel zeker ik heb volgens mij wel een optie gezien waarme je bestanden kunt importeren. Niet in het standaard formaat *.wab maar als je hem exporteert via *.csv dan kun je hem er gewoon in importeren. Ik heb het nog even nagekenen en je kunt gewoon een compleet adressen bestand te importeren zelfs in een Outlook formaat!!MikeyMan schreef op 10 december 2003 @ 10:38:
Ziet er opzich leuk uit... Ware het niet dat het nog niet echt stabiel is... Maar het grootste probleem is dat er momenteel een paar grote (bedrijfs) adresboeken in die drie computers staan... En die zijn niet echt makkelijk in dat progje te hijsen...
hij is wel stabiel volgens de maker... alleen de demo versie is nieuwer en die in niet stabiel!
Stable (0.9.14.004)
See what is available in the current stable release of phpGroupWare. Most of the stable apps are available in this demo. If you like what you see, you can download your own version to keep.
trouwens, alvast bedankt zover voor je hulp en moeite
-edit: ben ik kippig of kom ik met geen mogelijkheid in de demo van de stable???
goed... n00b vraag: hoe werkt dit???
Moet ik hier zo'n debian ding voor draaien, of linux ofzo?
[ Voor 56% gewijzigd door MikeyMan op 10-12-2003 14:30 ]
Verwijderd
Je laat je toch niet zomaar uit het veld slaan!?MikeyMan schreef op 10 december 2003 @ 14:54:
owkee... ik geef het op... het is niet praktisch te realiseren zonder een freakin duur software pakket...![]()
Jammer...
Trouwens het kan kloppen dat je niet in de demo van de stable versie kun komen want die staat niet op de site als demo... maar volgens mij zitten de functies die jij nodig hebt in beide versies.
Maar ik weet niet hoeveel adressen jij wilt gaan bijhouden maar ik zou echt eens probereen om die drie adressenboeken samen te voegen en daarna deze ergens centraal op een fileserver te zetten. Want je kunt als het goed is wel een ander adressenboek gebruiken dus iedereen die van af de server en de wijzigingen bij laten houden door 1 persoon die wel schrijfrechten heeft. Oke het is dan wel neit ideaal maar anders moet je echt naar LDAP gaan en een ander email pakket want Outlook heeft zo zijn beperkingen!
Verder hebben wij hier 2 Win95 machine draaien met (afgezien van een keer een kapotte voeding) elk een uptime van ca. 3 jaar!! Zolang je hardware blijft draaien, lijkt win98 me geen probleem.
Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.
Phpgroupware is opzich leuk, maar dat krijg ik er denkik niet in bij ze... Ik blijf erbij dat exchange de mooiste oplossing is... Maar dat is gewoon echt te duur... En een andere (freeware?) oplossing die hetzelfde doet is niet te vinden...
teamlink: "Zo maakt het niet uit of u gebruik maakt van een ConnecTUX-server, Windows NT/2000-server, of een willekeurige Linux-server*."
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 11-12-2003 15:47 ]
Goldmine...
prachtig, download maar een trialversie ofzo
geeneens zo duur d8 ik
Heb gekeken... Maar das meer een CRM programma...
Ziet er ook leuk uit... Maar dan moet er volgens mij weer een windows2000 licentie gekocht worden...
[ Voor 118% gewijzigd door MikeyMan op 11-12-2003 16:23 ]
Verwijderd
http://www.billworkgroup.org/billworkgroup-nl/home
kijk eens op de bovenstaande internetsite dat is precies wat jij zoekt!!
BILL Workgroup Server
Ja en er zijn zelfs .deb voor Debian users voor extra eenvoudige installatie!!De BILL Workgroupserver biedt een uniek en betrouwbaar storage-platform voor MS-Outlook™ gebruikers. Alle persoonlijke en publieke workgroup-gegevens (mail, agenda’s, taaklijsten, notities en adresboeken) worden centraal opgeslagen op de BILL Workgroupserver, in een PostgreSQL database. Elke BILL-gebruiker heeft een set persoonlijke mappen op de BILL Workgroupserver. Via de functie publieke mappen kunnen centrale adresboeken, agenda’s of taaklijsten worden aangelegd en gedeeld. Gebruikers die de workgroupserver willen gebruiken via Microsoft Outlook™ hebben daarvoor een MAPI client nodig. Dit alles in de vertrouwde Microsoft Outlook omgeving.
De BILL Workgroupserver is Open Source en valt onder de GNU Public License.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 16:40 ]
Nu alleen nog mijn gebrekkige kennis van linux bijspijkeren...
edit: doh... Debian is al een besturingssysteem... En volgens mij wordt het erg moeilijk om dan ook de printerserver functie te blijven gebruiken...
[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 11-12-2003 16:48 ]
Verwijderd
Tja, gaan de wel leer je steeds meer over Linux... ik zou zeggen download de iso's en ga een test syteempje installeren. Ik heb nog wel een goede handleiding voor je om een jumpstart te maken in je kennis. Knoppix is gebaseerd op Debian dus wat dat aan gaat hoef je toch niet helemaal in het diepe te springen.MikeyMan schreef op 11 december 2003 @ 16:44:
dude... dat lijkt er inderdaad op...
Nu alleen nog mijn gebrekkige kennis van linux bijspijkeren...Heb ooit één keer knoppix opgestart, en dat was het wel... Nog tips wbt een Debian variant om te gebruiken?
edit: doh... Debian is al een besturingssysteem... En volgens mij wordt het erg moeilijk om dan ook de printerserver functie te blijven gebruiken...
Wat ik je wel zou aanraden is om eerst MC = Norton Commander voor linux werkt vanaf de console en WEBMIN = via de browser inloggen op de server (http://www.webmin.com/). Oja tijdens de installatie bij opties waar je een keuze moet maken gewoon voor de voorkeursinstelling gaan.
Printer server is niet zo heel ingewikkeld hoor je kunt het met SAMBA printers delen dit gaat via het best CUPS en is veel documentatie over te vinden hier op GoT
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 17:10 ]
Wat stel jij voor kwa besturingssysteem? Dat knoppix zag er verder prima uit... Maar ik hoor her en der ook dingen als Mandrake, RedHat, Suse, etc.etc... Is dat allemaal op debian gebaseerd?
Ik ga me even verdiepen in dat printerserver gebeuren... en dan dit weekend eens een oud bakkie meeslepen naar huis...
Verwijderd
100% Debian woody 3.0 dat is wat je zoekt! Want Knoppix is alleen een voor DEMO bedoelt je kunt hem niet installeren op je PC.MikeyMan schreef op 11 december 2003 @ 18:24:
Goed, je klinkt als iemand die er wat vanaf weet...
Wat stel jij voor kwa besturingssysteem? Dat knoppix zag er verder prima uit... Maar ik hoor her en der ook dingen als Mandrake, RedHat, Suse, etc.etc... Is dat allemaal op debian gebaseerd?
Ik ga me even verdiepen in dat printerserver gebeuren... en dan dit weekend eens een oud bakkie meeslepen naar huis...
Nee, dat ziet er in eerste instantie niet zo mooi uit als Knoppix maar je kunt er de nieuwe KDE desktop opzetten. Maar dat is absolute niet nodig want je kunt alles vanaf de de Linux console uitvoeren. Iets wat je als windows user je bijna niet kunt voorstellen! Je hebt dus helemaal GEEN grafische schermen op je server na installatie heb je alleen een knipperende cursor! Maar als je bv WEBMIN installeerd dan heb je wel weer een grafische user interface maar die moet je dan benaderen via je netwerk c.q. met een andere PC via de browser bv door deze regel in te typen in je brower en dan natuurlijk met het IP van je server https://192.168.0.2:10000
wat zijn de systeem spec's van je server en wat wil je er dan allemaal op gaan draaien?? Ik dacht iets van een P200mx te hebben gezien met 32 mb ram.
programma's ??
Mailserver, printerserver, exchange4linux, samba (voor file en printer sharing) of wil je ook de webserver gaan gebruiken??
Verwijderd
*kuch *Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 22:31:
[...]
100% Debian woody 3.0 dat is wat je zoekt! Want Knoppix is alleen een voor DEMO bedoelt je kunt hem niet installeren op je PC.
Knoppix Hard Disk Installation HOWTO
* kuch *
Verwijderd
oke, maar dat is niet echt aan te raden als je van een p200 een snelle server wilt maken met 32mb ram!Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 22:33:
[...]
*kuch *
Knoppix Hard Disk Installation HOWTO
* kuch *
Ow, en ik heb ooit ook nog op een 8088 op dos zitten kloten, dus ik kan me er iets bij voorstellen...
edit... had nog niet je hele post gelezen... sorry, tis laat...
Maar het enige dat de server eigenlijk moet doen is printen en het adresboek delen... Mailserver opzich is al nieteens nodig... Dus opzich zijn mijn eisen al nieteens heel erg overweldigend geloof ik...
Moet dan alleen alsnog het hele netwerk met in totaal 7 computers weer ff gaan herconfigureren met fixed ip's... of werkt dat webmin ook met de naam van de server (vnc doet dat bijvoorbeeld wel...)
edit2: klopt het dat dat woody 7 cd's is?!?!?!?!
[ Voor 114% gewijzigd door MikeyMan op 11-12-2003 22:47 ]
Verwijderd
Als je die LDAP goed geregeld heb, kan je trouwens gelijk een howto hier neerkwakken want ik snap er geen snars van.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 22:46 ]
Verwijderd
JA Debian is als je hem helemaal binnen haalt 7 CD's!!!MikeyMan schreef op 11 december 2003 @ 22:41:
hee, had al gezegd dat het een pIII350 was geworden met 128 mb ram en 3,2 gig harddisk....
Ow, en ik heb ooit ook nog op een 8088 op dos zitten kloten, dus ik kan me er iets bij voorstellen...
edit... had nog niet je hele post gelezen... sorry, tis laat...
Maar het enige dat de server eigenlijk moet doen is printen en het adresboek delen... Mailserver opzich is al nieteens nodig... Dus opzich zijn mijn eisen al nieteens heel erg overweldigend geloof ik...
Moet dan alleen alsnog het hele netwerk met in totaal 7 computers weer ff gaan herconfigureren met fixed ip's... of werkt dat webmin ook met de naam van de server (vnc doet dat bijvoorbeeld wel...)
edit2: klopt het dat dat woody 7 cd's is?!?!?!?!
Maar dit kun je in een eerdere post terug lezen dat je het ook met de eerste af kunt maar dan moet je steeds alles van het internet af downloaden als het niet op je CD staat. Je heb de eerste twee CD's het meest nodig dus die zou ik zeker binnen halen en dan de rest downloaden via APT-GET.
Met een pIII350 met 128 mb ram en 3,2 gig harddisk zit je voor wat jij wilt al aan de ruime kant! Dus als je straks eventueel meerdere zakenmet die server wilt doen heb je nog wat speelingsruimte
PS de mailserver van Postfix is erg goed!!!
Eerst ff Woody downloaden...
Verwijderd
Verwijderd
Planet blokkeerd poort 25 smtp.MikeyMan schreef op 11 december 2003 @ 23:17:
Jah, maar zoals ik zei, dat is nieteens nodig, tenminste... nog niet... Er komt een eigen site, maar die is nog niet online, en ik heb het er nog niet over gehad hoe die dan de mail wil regelen... Maar ze hebben een planet adsl abbo, maar volgens mij heeft die een dynamisch ip... Dus dat wordt sowieso lastig... En de planet server doet het ook prima
Eerst ff Woody downloaden...
Misschien dat Dyndns een omweg is naar een oplossing voor een e-mail server met een abbo aansluiting bij planet.
Verwijderd
===================================
Installation
back-up
Partitioning the hard disk drive and formatting partitions may result in loss of data. You are responsible for creating good back-ups of all important data on any disk drives that are in the system you're about to install Debian to.
booting
Insert the CD and make sure booting from CD is enabled in the BIOS of your computer. When the computer boots the installer will load and you will be shown a boot-prompt. Type "bf24"<Enter> to boot with the 2.4 kernel. Next is language selection. This documentation is based on English, but you can install in a different language if you want to. Select the language you prefer and press <Enter>. Press <Enter> again for US English.
Configuring the keyboard
Configure the keyboard to suit your needs. If you don't know what to choose try the default options by pressing <Enter>.
Partitioning the hard disk
It's very important that you partition you hard disk correctly. What partition information is displayed in cfdisk depends on how you have used the hard disk before. If the disk is new/empty you will not see any entries. In my case I want to install Debian on a computer next to Windows XP in a multi boot configuration. If you want to make a multi boot system, install Windows first. For your Windows partition use the amount of disk space you think you will require for Windows but make sure you leave enough space for Debian! 2GB should do, but the more the better :-)
We need to create a swap partion first. The swap partition should be two times the size of RAM you have in your computer. To partition empty space on the hard disk select the "Free Space" with the <up> and <down> cursor keys. Choose "New" from the menu with the <left> and <right> cursor keys. Press <Enter> and choose "Primary". My test box has 256MB RAM so I want my swap partition to be 512MB. Enter the correct value for your setup at the "Size" prompt. Choose "Beginning" to create the partition where the free space starts. Next we must change the file system type. Choose "Type" from the menu and press a key. Type "82" for "Linux Swap".
The second partition Debian needs is a root partition. Select "Free Space" again and choose "New" from the menu. This is also a "Primary" partition. The root partition will be used for applications, help files, etc. 512 MB should be enough but I will use 768 to be sure. Choose "beginning" and make this partition bootable (with the Linux root partition selected in the list, choose "Bootable" from the menu, the flag "Boot" will be shown in the list).
A third and last partition will be used for the "/home" folder. Select "Free Space", choose "New", choose "primary" and press <Enter> to use all remaining space.
To save the changes made to the partition table select "Write" from the menu. Type "yes"<Enter> to confirm. Choose "Quit" to leave cfdisk. Once you are back to the installer you can continue the next couple of steps with the default options (just press <Enter>). In my setup /dev/hda2 will be used as swap partition and /dev/hda3 as root filesystem. The installer can automatically mount this partition. To mount the third Linux partition (/dev/hda4) you must select "Initialize a Linux Partition" after you've mounted the root partition (second option from the list, after "Install Kernel and Driver Modules"). You can use the default options again, except for the mount point where you must select "/home".
Install kernel and driver modules
We want to use the CD-ROM for these modules, choose "Yes" at the "Found Debian CD-ROM" prompt.
Configure device driver modules
Selecting the device driver modules can be a bit tricky because you must install the correct drivers for your hardware at this point. Most important are the drivers for your network interface card (NIC) and your SCSI controller card, if you have any. You can find the network card drivers in "kernel/drivers/net". I'm using a 3Com 3C905 NIC, so I must install the "3c59x - 3c590/3c900 series" drivers. If your NIC isn't listed you can try to use the "ne" driver, since most NICs are NE2000 compatible. In most cases you can leave the command line parameters empty and go for the default settings.
If you are planning on installing Samba Windows Filesharing at a later point it is probably a good idea to install the Samba drivers in the kernel. These are in "kernel/fs/smbfs". I will add them at this point because I might need network access from my Windows workstation when working on the websites that will be on this server.
Those who have the need for a software firewall must also install "ip_tables" in "kernel/net/ipv4/netfilter".
Configure the network
First in the line of questions is your computer's hostname. This is generally just the name you want to give your computer. If your Internet Provider has given you a sub domain (like seth.megaman.nl) you can use that as a hostname (just type the first part, "seth" in my case). The rest (megaman.nl) is the domain name.
Most people use static IP addresses for there servers. Choose "No" at the Automatic Network Configuration question.
The IP address and netmask settings depend on the setup of your Local Area Network (LAN). In my test setup I have a Windows client with the IP address 10.0.0.1 so I want to give this Debian system an IP address of 10.0.0.2. The netmask for both computers is 255.255.255.0. 10.x.x.x is a private range. You may use any valid IP address in this range, but you can't connect it directly to the internet (without a modem, router or some sort of NAT device) and expect it to work.
The gateway address is the IP address of the machine/router that will allow your Debian computer to connect to the internet. I am on an ADSL connection through a Multi-PC router/modem. The internal IP address of this device is 10.0.0.138, so this will be my "gateway".
If you have your own domain name you can specify it in the next step. If you used your ISP sub domain as a hostname, you can use your ISP's domain name here. I will use "megaman.nl" as my domain name.
Next are your name servers (DNS servers). Specify your ISP's DNS server addresses here. If you don't know these, contact your internet provider.
Install the base system
After selecting "Install the Base System" the installation program will start copying files.
Make system bootable
We will install LILO (Linux Loader) into the Master Boot Record (MBR) of the hard disk.
If you already have Windows installed on another partition on the same system, like I have, you will be asked what you want to do with the other operating system(s). In a multi-boot setup the "Include" option must be used.
Make a boot floppy
You are advised to create a boot floppy at this point. Just follow the instructions.
Reboot the system
Be sure to remove the CD and floppy from there drives before rebooting. And select "Yes" to reboot.
Basic configuration
With a default LILO configuration, Linux will automatically be started unless you choose another option within 15 seconds.
When Linux is loaded you will see the welcome screen. Linux is successfully installed at this point, but you must still do some configuration like setting up passwords and user accounts.
Time zone configuration
The first thing that will be asked to you is whether or not you hardware clock is set to GMT. Most Unix systems have there hardware clocks set to GMT. Windows computers however generally use the local timezone. My system also has Windows installed so I will answer "No" to this question. Then, choose the area you're in (Europe in my case) and select the right city or time zone (Amsterdam for me).
Password setup
For higher security we will enable "MD5 passwords" as well as "shadow passwords".
You can type any password for the root user. It's not recommended that you choose a name of someone you know. A secure password is eight characters long and is composed of numbers, small letters and capital letters.
You will be advised that you create a normal user account. You may use any username and any password for this account. Remember that this user doesn't, by default, have all access rights the root user has.
PCMCIA
If your system doesn't have any PCMCIA devices the installer will ask you if it can remove the package. Choose "Yes" to remove it.
PPP connection
Since my Debian computer connects to the internet through a gateway I don't need to set up PPP. I will answer "No" to this question.
Apt configuration
In order to retrieve the latest updates and download all packages you will have to choose "ftp" from the list of Apt Sources. Make sure you choose "Yes" for the next couple of options so that all sources are loaded (including non-free).
You can select a server near you. I will use Germany -> ftp.de.debian.org because I've found this to be a very reliable and up-to-date server. After choosing your server Apt will attempt to connect to it to obtain the latest lists of packages. If these lists are downloaded you have successfully installed and configured your network. If something goes wrong at this point you might need to use another driver for your NIC and/or check your cables etc.
We won't be adding any other sources, so choose "No" for this question.
Choose "Yes" for the Security Updates question.
We will install more applications later so we won't run "tasksel" nor "dselect", choose "No" for both options.
Hit <Enter> to remove the PCMCIA package if you selected to remove them a few minutes ago.
Debian will automatically download important security updates.
You can hit <Enter> to remove any previously downloaded .deb files.
Mail system configuration
Skip the mail system setup with option <5>. Another mailer will be installed later on.
Installation and setup is now completed and you can finally log onto the system with username "root" and the password you specified before!
Applying the latest updates
The Apt program allows you to easily install software and updates as they become available.
Make sure you are logged in as root and issue the following commands to update all installed packages:
apt-get update
apt-get upgrade
You can update your system at any time.
Directories on your Linux system
/etc Program settings
/home User home folders and website data
/var Log files, email, etc.
/usr Program installation
/boot The kernel
/dev Devices like floppy drive, CD-ROM drive, etc.
/root Root user's home folder
/mnt Used for mount points
/lib Program libraries
/bin and /sbin Links to executables
/tmp Temporary files
Basic commands
whoami Shows the name of the user that is currently logged into the system
w Show who is doing what from where
reboot Reboot computer; you can also use <Ctrl> + <Alt> + <Del>
halt Shut down your computer
su Switch user; use "su -" to switch to root user
top Show summary of running processes and memory usage
ps aux Show a list of all processes; use |grep [string] to show only entries that contain "string"
kill <process id> Kill process with specified id
killall -9 <name> Kills all processe with specified "name"
mount <device> <target> Mount a filsystem
mount -a Mount everything in /etc/fstab
ls Lists directory contents; use "ls -al" to see file details
cd <folder> Change working directory to "folder"; use <Tab> to complete directory and filenames
pwd Print Working Directory
more <filename> Shows contents of "filename" (for viewing plain text files)
cp <source> <target> Copy specified file(s); use "cp -R <folder>" to copy entire folder
mv <source> <target> Move specified file(s); use "mv -R <folder>" to move entire folder
rm <filename> Deletes "filename"; use "rm -R <folder>" to delete entire folder
du -h Show size of directories and files in current working directory
dpkg -i <filename> Install a .deb file
tar -xf foo.tar Unpack a .tar file
tar -xzf foo.tar.gz Unpack a .tar.gz file
bzip2 -d <filename> Unpack a .bz2 file
find / -name 'mysql*.*' Search for files beginning with "mysql"
find * |grep string Search for files containing "string"
whereis <program> Shows the directory or directories the specified program uses, if nothing shows up the program is most likely not installed
date Show or set system date and time
cal Show calendar; use "ncal" for different lay-out
mail check and read your email
<command> --help Shows show description and parameters for "command"
man <command> Shows full manual for "command"
cfdisk Shows information for partitions on your hard disk(s) and allows you to modify them; similar to fdisk under DOS
ifconfig Shows TCP/IP settings; similar to Windows NT/2k/XP ipconfig
If you work from the console very often, you might want to have a look at the ".bashrc" file:
mcedit ~/.bashrc
This file can contain various user settings. I.e. if you want to turn off the power save feature of your monitor you can add this line to the file:
setterm -blank
To turn on Num Lock by default use:
setleds +num
You can also map aliasses to certain commands. For instance, if you use "ls -al" a lot you can map "l" to this command:
alias l='ls -al'
You must log out and back in once to apply the changes. After that you can type only "l" and you will be shown the same file list as with the "ls -al" command.
Installing applications
The Apt program in Debian lets you install client applications and server software. It is really easy to use. Applications installed with apt-get will all be updated with the "apt-get upgrade" command as updates become available. Here's a list with the most important commands.
apt-setup Configure Apt-sources
apt-cache search <name> Look for package "name" in list of all available packages
apt-get install <name> Installs package "name"
apt-get remove <name> Remove package "name"
apt-get clean Remove old .deb files
apt-get update Update list of available packages
apt-get upgrade Update packages
apt-get -s -y -f upgrade Only show what packages can be updated
You can find the list of apt-sources here:
/etc/apt/sources.list
Client applications
Tree
apt-get install tree
Tree is a very small application that shows directory trees. Use "tree -d" to show only dirs, and not files.
Midnight Commander
apt-get install mc
The midnight commander is a two-pane file manager. You can use it to search for files and copy or move files or directories. It has a built-in FTP client and much more! It also includes a very good and easy to use plain text editor, mcedit. After installing you can start the application with "mc" and the editor with "mcedit [filename]".
lsof
apt-get install lsof
Lists open files. You can also check what ports are in use by what software.
bzip2
apt-get install bzip2
Uncompressor for .bz2 archives. Also allows you to browse these kind of archives with MC.
unzip
apt-get install unzip
Uncompressor for (Win)ZIP files.
Server applications
ssh
apt-get install ssh
Secure Shell can be used to open an encrypted telnet connection to your Debian server from any computer and any platform. During the installation you will be show a few questions. You can use the default options.
In order to connect to the server with SSH2 you will need an SSH2 client.
A good application for this is Secure NetTerm (shareware). You can download Secure NetTerm from http://www.netterm.com/.
Another good client is PuTTY (freeware). Get PuTTY here: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/. Another program you can download from this website is "pscp" (PuTTY Secure Copy). You can use pscp to copy files between two different hosts (Windows and Linux) using the SSH protocol.
webmin
Webmin is a web-based administration interface for most Unix and Linux distributions. Debian is also supported. Webmin allows you to change settings of most server applications, manage users and groups, change TCP/IP settings and lots more. Webmin can also be installed with apt-get, but I have found it easier to install from the .tar.gz file, because it includes all modules (the Apt version does not). Before you begin installing you must have installed wget and you must have the link to the Webmin .tar.gz file. You can look for this link on the official Webmin site (http://www.webmin.com/). To install webmin you can use these commands:
apt-get install libnet-ssleay-perl make libdigest-md5-perl (ssleay is required for secure connections; make and md5 are required when you want to change user passwords through Webmin)
cd /usr/local (go to correct folder)
wget <link to webmin-x.xxx.tar.gz> (download Webmin)
tar -xzf foo.tar.gz (unpack archive)
cd webmin-x.xxx (where x.xxx is version number)
./setup.sh (Run Webmin installation)
During the installation you should use the default options for directory locations. You can use any username and password. Answer "y" to the "Use SSL" and "Start Webmin at boot time" questions.
Once Webmin is fully installed you can open it by loading "https://<ipaddress>:10000" in your browser.
I personally prefer the "Default Webmin theme" because it is very fast. You can change this in "Webmin" -> "Webmin Configuration" -> "Webmin Themes".
Verwijderd
Ik was dit draadje aan het doorlezen, en dit viel me wel op.MikeyMan schreef op 05 december 2003 @ 15:12:
Een kleine update en meteen een vraag...
De hardware is nu up and running... Tis een Intel Pentium II 350(@467) geworden... Dus dat loopt allemaal prima. Netwerk doet het perfect, kan met VNC op de computer komen...
Een systeem dat stabiel moet draaien als server ga je toch niet overclocken ?
Verwijderd
En lukt het een beetje heb je Debian al kunnen installeren?MikeyMan schreef op 12 december 2003 @ 13:25:
ik ga mijn best doen... heb de images binnen...
Ik ga zelf trouwens het ook eens uit docteren hoe Exchance4Linux werkt ik het hem al geinstalleerd dat was zo gepiept ... nu nog even kijken hoe de rest werkt!
Had nog geen cd's dus heb het nog niet kunnen installeren... (jah, arme student, nieteens geld voor cd's...
Werkt het al met outlook (express) of gebruik jij een andere?
Heb jij ook debian (woody) draaien of draai jij iets anders???
Verwijderd
Jep, ik gebruik zelf een ander email pakket namelijk Eudora Pro dat werkt prima en nooit last van wormvirussen! Maarja als je een goede virusscanner hebt en hem ook nog update dan valt dat risico ook wel mee. Ik heb het niet zo op M<font color="blue">S</font> produkten maar ja je ontkomt er niet echt aan.MikeyMan schreef op 15 december 2003 @ 16:30:
Werkt het al met outlook (express) of gebruik jij een andere?
Heb jij ook debian (woody) draaien of draai jij iets anders???
Ik heb thuis 4 machines draaien op Debian en mijn snelle spelletjes bak draait op XP-Pro (3Ghz @ 3,30Ghz met lucht koeling en jawel standaard koeler!!)! Oke ik heb er dan wel een kast omheen moeten bouwen anders wordt je gek van de herrie! Maarja ik heb ook een grote server staan een Proliant 3000 pIII Dual 500 en mensen die er welleens eentje van dicht bij hebben gezien kunnen het denk ik allen beamen dat ze heel veel herrie maken!! P.S. Deze server draait dus ook op Debian Woody 3.0 en ik ben daar heel erg mee in mijn nopjes! Ik heb een hele tijd windows 2kAD gedraait tot dat de AD in de soep liep en mijn backup niet goed werkte en ik werkelijk niet goed werd van al die updates en je steeds je server weer kunt booten want dat kan dat kan je welleens een scsi-schijf kosten die moet je nl. niet steeds booten daar zijn ze niet goed in. Vandaar dat ik nu op Debian draai en het draait ook nog eens stukken lichter op je server maar ja dat is al een paar keren gezegt.
Ik heb nog wel een machine staan waarop ik Outlook (express) heb draaien dus dan kan ik het "even" testen.
Succ6 laat even weten of het allemaal gelukt is....
<blockquote><font color="red" size="1">Modbreak</font>
<font color="blue" size="1">Het bedrijf waar Steve Ballmer CEO is heet Microsoft en kort je af met MS. Termen zoals bijvoorbeeld M$ en Mickeysoft zijn enkel kinderachtige verbasteringen en voegen niets toe.
Dit doe je dus in het vervolg niet meer, een herhaling wordt een OW.</font>
</blockquote>
Hey ik mag toch wel zelf uit maken hoe ik MICROSOFT noem of afkort taal is een dynamisch iets! Zolang iedereen maar begrijpt wat ik hier bedoel gaat het toch goed? Kinderachtig voegen niets toe nou ik dacht het wel je kunt uit mijn afkorting van 2 letter opmaken dat ik niet zoveel op heb met MS producten.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 09:27 . Reden: Niet eens met MOD EDIT ]
Ik denk voor jouw de perfecte oplossing, image downloaden, 8 vragen beantwoorden en draaien met die hap.
Is echt alles in 1, van mailserver, windows fileserver,open LDAP (werkt perfect met outlook). webmail, pop3, imap, apache. het is echt super snel op te zetten, en echt retestabiel. (en vooral gratis)
Gewoon even de developer edition downloaden van :
www.e-smith.org
Ik heb er nu bij verschillende mensen 4 draaien (en zelf ook).
Suc6
PVoutput 3250 WP
PVoutput 3250 WP
Verwijderd
Je kunt het op een aantal manieren aan pakken je moet CUPS installeren (apt-get install cups) en die laten wijzen naar je LPT poortje die trouwens anders heet ( LPT1 = /dev/lp0 ).MikeyMan schreef op 16 december 2003 @ 18:13:
Trouwens, zat me ineens wat te bedenken... Hoe zit dat met printerdrivers in Woody Debian? Ik kan me voorstellen dat HP er niet op zit te wachten voor (iedere?) Linux Distro een printerdriver te maken... Hoe is dat geregeld in debian? zijn voor alle printers drivers voorhanden? Of werken de originele Windows drivers (vast niet?)
www.cups.org heeft van nagenoeg alle HP printers drivers!!! Je kunt het ook nog met de printer drivers van WEBMIN doen daar staan er ook heel wat tussen!! Even op letten want je moet op alle windows PC's een postscript driver installeren die van de Adobe site doen het prima! Waarom zou HP moeilijk doen?? Lang niet iedereen draait Windows... niet te vergeten MAC in USA en UNIX Novell etc.
Dit kan trouwens als Spam beschouwd worden.
Ik heb namelijk stage gelopen bij een bedrijf dat BILL verkoopt geintegreerd aan een van haar produkten namelijk de EasyGate. Gebaseerd op Debian Woody. Je stopt de cd erin, beantwoordt een paar vragen en that's it.
Makkelijk voor mensen die niet zo veel van Linux weten en willen weten.
Het is mischien een alternatief ( www.nlcom.nl )
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
Werkt het met betrekking tot de drivers hetzelfde als windows? Dat tijdens de installatie wordt bekeken wat voor onderdelen er in je computer zitten, en dat daar vervolgens de drivers voor worden geïnstalleerd?
Zodat het waarschijnlijk niet mogelijk is het geheel tijdelijk op een andere (p200) te installeren, en vervolgens de harddisk in de PIII350 te hangen...
Heb gekeken naar dat easygate... Maar aangezien ik toch per uur betaald krijg, ga ik voor de handmatige installatie... Leer ik meteen wat van Linux, wat ook weer nieuw voor mij is...
Nu alleen ff zoeken hoe dat zit met die postscript drivers...
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2003 12:06 ]
Probleem is alleen dat dingen nooit zo gaan zoals je wilt, je zult er altijd rekening mee moeten houden dat dingen niet in 1 keer goed gaan. Bovendien is Linux een prima optie om te gebruiken maar om dit meteen in te zetten in een werkomgeving zonder dat je ook maar enige kennis van Linux hebt is misschien iets te overdreven. Sorry als ik je nu misschien uit een droom help..;)
Linux is niet moeilijk, er gaat alleen veel tijd in zitten, je moet om te beginnen veel lezen, zeker als je alles zonder GUI gaat doen wat toch wel het beste is als je Linux als server in wilt zetten. Bovendien moet je met het hele systeem leren werken en dat gaat echt niet van de ene op de andere dag.
Vervolgens moet je per applicatie die je gaat gebruiken ook nog eens flink wat documentatie doornemen om het te laten werken, kortom hier gaat echt veel tijd in zitten. Dit komt het resultaat uiteindelijk wel ten goede natuurlijk, maar de vraag is of je op dit moment wel zoveel tijd hebt?!
Kijk ook eens rond in de NOS-afdeling en ga eens op zoek naar speciale linuxfora zoals www.nedlinux.nl (waar ik op dit moment trouwens niet op kan komen...)
Misschien vat je dit heel negatief op maar ik probeer je echt te helpen en realistisch te blijven.
Succes met je keuze!
Verwijderd
Nou onder windows moet je postscriptdrivers gebruiken en daar weet CUPS wel weer raad mee, Linux is gek op postscript.MikeyMan schreef op 17 december 2003 @ 12:05:
ah, ik gaat ff kijken... Wou donderdag beginnen met het installeren van debian... En had daar meteen een vraag over...
Werkt het met betrekking tot de drivers hetzelfde als windows? Dat tijdens de installatie wordt bekeken wat voor onderdelen er in je computer zitten, en dat daar vervolgens de drivers voor worden geïnstalleerd?
Zodat het waarschijnlijk niet mogelijk is het geheel tijdelijk op een andere (p200) te installeren, en vervolgens de harddisk in de PIII350 te hangen...
Heb gekeken naar dat easygate... Maar aangezien ik toch per uur betaald krijg, ga ik voor de handmatige installatie... Leer ik meteen wat van Linux, wat ook weer nieuw voor mij is...
Nu alleen ff zoeken hoe dat zit met die postscript drivers...
http://www.adobe.com/supp...p?product=44&platform=win
Verder werkt het onder windows het zelfde als voor heen.
Je kunt ook kiezen om je huidige windows printerdrivers te blijven te gebruiken maar dat werkte bij mij niet maar moet zeker wel kunnen. Maar die postscript drivers werken prima hoor!!
P.S. nog een tip installeer Discover (apt-get install discover) dit programma detecteerd aardig wat hardware doe dit gelijk als je de prompt te pakken hebt. Want dat kan je wat gezeur voorkomen met het installeren van de netwerkkaart.
Oei... ik heb ook welleens geprobeerd om een linux hd in een andere pc tehangen maar dat ging bij mij niet goed. Maar als je op schijft wat je aan programma's installeerd en goed oplet welke instellingen je maakt dan kun je de installatie zo weer herhalen op die P350. De instellingen van bv samba zijn zo te kopieeren kijk in /etc/samba/smb.conf daar staan al je instellingen in al als je die kopieerd dan ben je wellicht zo up and running op die P350.
Oja wat jij wilt moet zo te realiseren zijn dus je kunt volgensmij beter alles handmatig installeren. En met al die handleidingen lezen valt mee! Gewoon goed zoeken op GoT.
Man, ik heb er echt zin in
Had trouwens nog op die cups site gekeken... En daar hebben ze v1.0, v1.1 en v1.2... Welke moet ik nemen? Standaard stond ie namelijk op v1.1 (het selectievakje), terwijl 1.2 me toch nieuwer lijkt...
[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2003 13:17 ]
Planet ADSL aansluitingen hebben fixed ip adres en zoals nog steeds niet iedereen schijnt te weten, ja planet blokkeert port 25 maar doet dit om open relay's tegen te gaan. Hiervoor bieden ze zelf een mailrelay aan.Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 23:22:
[...]
Planet blokkeerd poort 25 smtp.
Misschien dat Dyndns een omweg is naar een oplossing voor een e-mail server met een abbo aansluiting bij planet.
Als je een DNS entry aanmaakt en een mx record voor je eigen ipadres opgeeft moet je tevens even een backup mx record aanmaken met als ipadres mailrelay.planet.nl. Nu zal alle mail die niet naar jouw smtp server gestuurd kan worden ( Alle mail dus ) naar de mailrelay gestuurd worden die het vervolgens forward naar jouw bak. Zodoende kun je dus prima een eigen mailserver draaien thuis icm Planet.
De mailrelay van planet bekijkt tevens of er een stoot mail onderweg is naar je om te spammen, zo ja dan word dit er uitgepikt
Dus voor de TS, het is mogelijk mocht je dit willen om je eigen mail thuis/zaak te handelen als je dat wilt, alleen ff als backup mx mailrelay.planet.nl opgeven.
i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)
Verwijderd
kijk dan eens naar suse professional (of mandrake). Ook niet duur, maar wel alle gebruikersgemak, goeie documentatie en makkelijke beheertools.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2003 14:00 ]
Mandrake is erg makkelijk te instaleren en heeft zelfs een speciale instalatie voor servers met een extra veilige kernel, webmin e.d.
Gebrek aan kennis zie ik eerder als een uitdaging, wat obstakels vind ik ook niet erg... En tijd investeren... En ervaring is bedoeld om opgedaan te worden... Ach ik word toch betaald
edit:
hmmz... E-smith is wel een stuk kleiner dan debian... Maar dat kan een paar dingen betekenen:
- er mist een hoop, wat ik misschien nodig heb?
- e-smith is stabieler, want wat er niet opzit kan niet crashen?
- e-smith is sneller, zie punt 2......
Wie kan hier nog wat slims over zeggen?
Het maakt mij opzich geen klote uit welk OS er op komt, als het maar gaat werken, en dan maakt de moeite die ik erin moet steken ook niet uit...
Gaat Samba/Cups/Exchange ook werken met e-smith?
[ Voor 58% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2003 15:07 ]
• Debian (Ga de uitdaging aan!!!)
• E-Smith(Debian wordt niks?!)
• Anders? (Welke, Waarom?)
Dit alles ICM Samba/CUPS en BillWorkgroup...
[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2003 15:20 ]
Ik heb voor debian gekozen, omdat je graag wil leren...
edit:
Heb ondertussen e-smith geprobeerd... Maar das nog veel vervelender... en daar gaat nooit cups op draaien volgens mij?
Dus ga het nog een keer proberen met debian... Heb dan denkik wel jullie hulp nodig straks...
edit2: Debian weer geinstalleerd... Per ongeluk met gnome boot... Maar dat heb ik er zelf weer uitgesloopt (goed he?) met webmin, wat nu overigens prima draait...
De computer is nu bezig Samba te "make"-en... Duurt wel fukkin lang zeg... Maargoed, het begin is er...
[ Voor 96% gewijzigd door MikeyMan op 18-12-2003 20:01 ]
Verwijderd
je kunt samba en swat installeren door ze te met apt-get (apt-get install samba swat) binnen tehalen. Make comando is om ze op nieuw te compileren en dat is helemaal niet nodig voor Debian. Cups kun je niet via web min instellen maar via een andere poort eerder al genoemd. uninstallen gaat normaal via apt-get remove gnomeMikeyMan schreef op 18 december 2003 @ 13:47:
owkee... so far so good... Debian staat erop... updates volgen...
edit:
Heb ondertussen e-smith geprobeerd... Maar das nog veel vervelender... en daar gaat nooit cups op draaien volgens mij?
Dus ga het nog een keer proberen met debian... Heb dan denkik wel jullie hulp nodig straks...
edit2: Debian weer geinstalleerd... Per ongeluk met gnome boot... Maar dat heb ik er zelf weer uitgesloopt (goed he?) met webmin, wat nu overigens prima draait...
De computer is nu bezig Samba te "make"-en... Duurt wel fukkin lang zeg... Maargoed, het begin is er...
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 23:50 ]
had een howto gevonden voor samba... Wist ik veel...
Alleen dat van dat localserver snap ik niet... Moet dat vanaf een andere computer, of vanuit een browser op de linux server? Dat was eigenlijk de reden waarom ik min of meer per ongeluk gnome enzo had geinstalleerd... Kreeg met geen mogelijheid een browser aan de praat, waarmee ik dan naar "localport:631" zou moeten gaan...
maargoed, dat make is nu klaar en webmin doet het als een tiet... Volgende week weer eens verder met samba, kijken of dat ook werkt... Kan nog niet vanaf de andere computers op de server komen... Had de howto ook nog niet helemaal af... Ben gestopt bij het make gedeelte (m'n vriendin begon te zeuren...
Waar is dat cups eigenlijk voor? Heb dat niet kunnen vinden... Maar volgens mij kun je met dat samba ook printers delen... Nouja, goed, kom ik ook nog wel achter... En anders hoor ik het hier wel
[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 19-12-2003 00:16 ]
Verwijderd
Tja dat moet je dus eigenlijk met de browser die op je server zelfstaat instellen en je hebt er geen browser op je server. Ik zal eens kijken of je het ook via een ander pc kunt instellem moet kunnen lijkt mij even zoeken. Je kunt met behulp van webmin onder hardware ook een printer toevoegen en vervolgens delen met samba en samba kun je weer het best instellen via swat dat ook via webmin te benaderen is mits het natuurlijk staat geinstalleerd. CUPS = Comon Unix Printer Server zegt den ik genoeg!MikeyMan schreef op 19 december 2003 @ 00:10:
ah, tnx....
had een howto gevonden voor samba... Wist ik veel...Goed, dat gnome kan ik dan wel eens goed verwijderen... Had hem alleen uit het opstartschript gehaald...
Alleen dat van dat localserver snap ik niet... Moet dat vanaf een andere computer, of vanuit een browser op de linux server? Dat was eigenlijk de reden waarom ik min of meer per ongeluk gnome enzo had geinstalleerd... Kreeg met geen mogelijheid een browser aan de praat, waarmee ik dan naar "localport:631" zou moeten gaan...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 00:21 ]
kan stiekum startx indrukken...
Of moet dat als iets van een wachtrij fungeren ofzow?
Had je eigenlijk nog geprobeerd om het ff met outlook te testen?
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 19-12-2003 00:44 ]
Verwijderd
O, als je hem met webmin er al tussen hebt gezet dan zou ik deze gaan delen met samba. Dan hoef je Cups verder niet meer in te stellen. Wachtrijen hoef je niet in te stellen.MikeyMan schreef op 19 december 2003 @ 00:26:
heeee... dr staat wel een browser op...
kan stiekum startx indrukken...Daar zit een browser in... Kan ik het daarmee toch instellen en gewoon weer uitloggen...? Blijft het iig niet meedraaien... Met webmin had ik bij hardware ook al de printer ingesteld... Alleen nog niet gedeeld met samba dus... Maar heb ik dan geen cups meer nodig?
Of moet dat als iets van een wachtrij fungeren ofzow?
Oja heb je de update van webmin ook al gevonden "Webmin Configuration" en dan "Upgrade Webmin" de rest spreekt voor zich...
Nee ik ben nog niet aan het testen van outlook toegekomen... druk druk
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 00:49 ]
Heb nu alleen nog een vraag; hoe start je in godsnaam alleen een browser op??? Heb het nu via X gedaan... Maar zou toch makkelijk zijn om een browser te starten... (eerlijk gezegd ga ik daar nu pas naar zoeken met de search, maar als iemand een antwoord heeft?
Verwijderd
Verder vraag ik me af of deze in de huidige vorm nog wel in NT hoort, maar vooruit; we laten hem staan
Heb hier thuis een debian servertje(P166 MMX met 32 MB ram) staan met ook vanalles er op.
Met 'webmin' kan je echt alles redelijk goed en makelijk instellen. (apt-get install webmin) en webmin kan zich zelf ook updaten.
Heb je al printer geprobeerd misschien ook eens een kijkje nemen op http://hpinkjet.sourceforge.net/ voor drivertje voor HP printers en dan met cups laten werken en delen met samba.
Het is trouwens ook mogelijk om een remote desktop te gebruiken op een windows pc vanaf de linux pc. Heb het zelf niet geinstalleerd maar is wel leuk, maar wel een beetje overbodig.
Verwijderd
http://localhost:901 kun je met de standaard instellingen alleen benaderen op de browser van de PC zelf Lokaal dus... dit kun je in de .conf file van cups aanpassen dat je er ook bij kunt komen van een andere PC. BV vanuit je XP IE6 browsertje.MikeyMan schreef op 19 januari 2004 @ 18:27:
Ben vandaag eindelijk weer eens bezig geweest... Maar ik kreeg allerlei rare tekentjes (goed, was eigenlijk een beetje vergeten waar ik nu was gebleven met installeren) dus ik heb Debian even opnieuw geinstalleerd. Wederom met Webmin en Samba. En het is me zowaar gelukt om met een winxp machine op de server te komen, en de printer die ik via webmin had toegevoegd te zien, en te installeren. Alleen is windows van mening dat hij geen toegang kan krijgen tot de printer. En dat terwijl ik wel toegang kan krijgen tot de bestanden via netwerkverbindingen. Dus toen geprobeerd cups te installeren, en dat was opzich ook redelijk succesvol (testpagina lukte...) Maar toen kon ik niet op http://localhost:901 komen. Terwijl ik toch had gedaan wat er in de howto stond... Maargoed, had verder geen zin meer, dus ben ermee gestopt...
Heb nu alleen nog een vraag; hoe start je in godsnaam alleen een browser op??? Heb het nu via X gedaan... Maar zou toch makkelijk zijn om een browser te starten... (eerlijk gezegd ga ik daar nu pas naar zoeken met de search, maar als iemand een antwoord heeft?)
Maar je kunt ook via webmin een printer toevoegen (zie webmin HARDWARE) en daarna deze delen met SAMBA. Als dat gelukt is dan moet het gaan lukken hoor!!
Ik zou nog wat gaan testen geloof ik ... heb ik nog niet gedaan... maar ik zal er van het weekend eens naar gaan kijken!
@joove: ik heb alles redelijk succesvol geïnstalleerd, webmin, samba, en uiteindelijk cups. En lokaal kan ik ook printen. Tenminste, vanuit cups... Vanuit het 'word' dat bij X zit, lukte het niet... Dus de cups drivers doen het prima. Nu moet ik alleen cups nog samen laten werken met samba, of de printer vanuit webmin aan te spreken...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| [global] printing = cups printingcap name =cups [printers] comment = Deskjet 400 available = yes directory = /tmp printable = yes public = yes writeable = yes create mode = 0666 browseable = yes |
Verwijderd
Heb je de losse CUPS modules wel geinstalleerd.... anders draait hij volgensmij alleen op de CUPS vanuit je Webmin dat trouwens ook prima werkt!MikeyMan schreef op 20 januari 2004 @ 10:42:
jah, ik heb dat ook geprobeerd via een lokale browser (vanuit x...) Maar toen deed ie het niet... En heb daarvoor inderdaad ook iets in een .conf veranderd. Toen ik met webmin een printer had toegevoegd en gedeeld met samba kon ik hem wel "zien" vanuit windows, maar niet gebruiken omdat ik de melding kreeg "niet bereikbaar" Komt waarschijnlijk door user-instellingen... Is het ook mogelijk om de server voor iedereen, ongeacht het wachtwoord of gebruikersnaam beschikbaar te maken? Lijkt mij het makkelijkst namelijk.
@joove: ik heb alles redelijk succesvol geïnstalleerd, webmin, samba, en uiteindelijk cups. En lokaal kan ik ook printen. Tenminste, vanuit cups... Vanuit het 'word' dat bij X zit, lukte het niet... Dus de cups drivers doen het prima. Nu moet ik alleen cups nog samen laten werken met samba, of de printer vanuit webmin aan te spreken...
Je kunt je hele Samba laten zo laten draaien dat je niet hoeft in te loggen maar je kunt ook alleen je printers PUBLIC maken zodat iedereen kan printen zonder in te loggen. Gebruik je ook de Adobe postscriptdrivers ... anders gaat het ook niet echt lekker werken... of je kunt ook met de windowsdrivers werken maar dat moet je dan even aanpassen in je smb.conf heb ik eerlijkgezegd geen ervaring mee. Maar die instellingen zijn wel tevinden op GoT
Even voor je op gezocht, de volgende regel opnemen in je smb.conf bij printers uiteraard.
1
| use client driver = yes |
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 10:21 ]
"could not connect to port krijg ik als ik localhost:901 invul in conqueror"
edit: misschien ligt het aan de instellingen van inetd.conf? Uit mijn howto heb ik daar "nano /etc/inetd.conf ==> swat uncommenten, dit staat in een van de laatste regels" gehaald...
maar wat daarmee bedoeld werd?
en in windows krijg ik na het invoeren van de code van Joove krijg ik nogsteeds de melding in windows "toegang geweigerd, kan geen verbinding maken"...
[ Voor 58% gewijzigd door MikeyMan op 28-01-2004 10:04 ]
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2004 17:23 ]
Ik word echt een beetje hopeloos... Het ging zo goed, tot het 'printgebeuren'...
edit: hij doet iets!!! Nog niet helemaal goed... Nu vreet ie de goede drivers niet meer vanaf de windows xp computers... Als text-printer doet ie het iig wel... Iemand ideeen waar dat aan kan liggen?
edit2: heb in het printers en faxapparaten de hp5550 driver geselecteerd, en een testpagina afdrukken gaat nu wel... Alleen een plaatje afdrukken vanuit word gaat niet...
edit3: en als ik hem opnieuw installeer, maar nu meteen met de hp5550 drivers, gaat het ook niet goed... Krijg ik weer "toegang geweigerd..."
[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2004 10:32 ]
Nieuwere versie van Samba (3.0.1) erop gezet en hij doet het!!! Blij dat ik daar eindelijk vanaf ben zeg
Deze staat na een "apt-get install swat" standaard disabled. Om deze aan te zetten moet je /etc/inetd.conf editten, en de #OFF# weghalen bij de twee swat entries (hmm, kan er ook 1 zijn, weet ik zo niet meer), en vervolgens inetd vertellen dat hij zijn config opnieuw moet inladen ( /etc/init.d/inetd reload )
Schijnbaar zet Samba 3 swat wel default aan of zo, maar zo had je het met de vorige versie dus ook op kunnen lossen
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
maar nu:
Installeren BillWorkGroup...
Gaat opzich voorspoedig... Je hoeft ook eigenlijk alleen maar de instructies te volgen... Maar bij http://www.billworkgroup....inux/DebianOmniORBInstall loop ik vast...
Opzich gaat het tot het testen goed...
daar moet ik alleen in Python "import omniORB" invullen... alleen krijg ik allerlei foutmeldingen...:
traceback (innermost last):
File "<stdin>", line 1, in ?
File "/usr/lib/python1.5/site-packages/omniORB/___init___.py", line 129, in ?
import _omnipy
ImportError : libomniORB3.so.0 cannot open shared object file: no such file or directory
Maar ik heb toch echt alle aanwijzingen gevolgd... Wat nu?
edit: paul, ik heb nu helemaal niks meer veranderd... heel localhost 901 nietmeer gebruikt. Alles laten staan en alleen samba3 geinstalleerd, en nu werkt het perfect...
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2004 15:06 ]
Verwijderd
http://www.billworkgroup.org/billworkgroup/home/Download
zie link naar .deb (debian installatie file)
http://www.neuberger-hugh...x-all_2.4.0.10-4_i386.deb
Oeps, ik zal het ook eens exchange4linux gaan installeren ... ik vergeet het alleen steeds!!
sorry!
Wat is eigenlijk het nut van die BillWorkgroup... Volgens mij voert dat niet heel erg veel uit?
Ik heb naar mijn idee echt Exchange4linux nodig...
Maar je zei dat je het al geinstalleerd had... Wat had je dan precies geinstalleerd???
edit: zijn er trouwens nog dingen die je kan doen om het printen met samba wat te versnellen? want ik kan hier niet zoveel over vinden...
[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2004 18:43 ]
Verwijderd
Exchange4Linux is net als MS Exchange meer dan een programma waar mee je je adres boek en agenda bij houdt. Het is namelijk een compleet MAPI email systeem. Ofwel mailserver! Je zou inderdaad het losse onderdeel kunnen proberen te installeren. Wellicht is het ook mogelijk om het geheel te installeren en dan de mailserver functie er uit te slopen of buiten werking te zetten.MikeyMan schreef op 04 februari 2004 @ 16:29:
Jah, heb ondertussen ook de exchange4linux file gedownload... Daar zit alles meteen in, en die installeert ook meteen vanzelf (alleen met make, dus dat duurt een beetje lang)... Eens afwachten hoe dit nu gaat werken...
Wat is eigenlijk het nut van die BillWorkgroup... Volgens mij voert dat niet heel erg veel uit?
Ik heb naar mijn idee echt Exchange4linux nodig...
Maar je zei dat je het al geinstalleerd had... Wat had je dan precies geinstalleerd???
edit: zijn er trouwens nog dingen die je kan doen om het printen met samba wat te versnellen? want ik kan hier niet zoveel over vinden...
Ik heb de DEMO-cdrom geinstalleerd maar heb daar nog niet veel mee gedaan!
Deze cdrom formateerd en partitioneerd gelijk je complete HD!!
Ik zal even een demo pctje in elkaar moeten sleutelen want die van mij was de HD stuk gegaan! Maar ik heb nog wel een andere op de plank liggen
Het printen versnellen...
wat ik mij trouwens nog afvroeg? hoe gebruik jij het nu dan? met welk doel/welke andere software?
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2004 12:56 ]
Ondertussen draait de server al een tijdje helemaal prima. De exchange4linux licenties zijn aangeschaft, en het werkt allemaal prima. Moet wel zeggen dat ik nog geen gebruik heb gemaakt van de mail-handling gedeeltes van het programma, werkt het gedeelde adresboek naar tevredenheid. Aardige snelheid, en nu dus een mooi synchroon adresboek.
Enige wat nu nogsteeds (!!!) een probleem blijft, is het feit dat het gewoon retelang duurt voordat de printer eindelijk begint te printen. Heeft niemand hier last van/een oplossing voor? Hij print opzich snel, alleen duurt het soms een minuut of 10 voordat het apparaat begint. Ik maak trouwens gebruik van de originele windows-drivers.