[Debian] Adressenboek- en printserver

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 528 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Nou, heb eigenlijk nog geen tijd gehad om verder te gaan... Moest werken :S Denk dat het januari wordt... Wel jammer opzich, begon er net een beetje schrik in te krijgen... Jij nog gekeken hoe het gaat met Outlook?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ben vandaag eindelijk weer eens bezig geweest... Maar ik kreeg allerlei rare tekentjes (goed, was eigenlijk een beetje vergeten waar ik nu was gebleven met installeren) dus ik heb Debian even opnieuw geinstalleerd. Wederom met Webmin en Samba. En het is me zowaar gelukt om met een winxp machine op de server te komen, en de printer die ik via webmin had toegevoegd te zien, en te installeren. Alleen is windows van mening dat hij geen toegang kan krijgen tot de printer. En dat terwijl ik wel toegang kan krijgen tot de bestanden via netwerkverbindingen. Dus toen geprobeerd cups te installeren, en dat was opzich ook redelijk succesvol (testpagina lukte...) Maar toen kon ik niet op http://localhost:901 komen. Terwijl ik toch had gedaan wat er in de howto stond... Maargoed, had verder geen zin meer, dus ben ermee gestopt...
Heb nu alleen nog een vraag; hoe start je in godsnaam alleen een browser op??? Heb het nu via X gedaan... Maar zou toch makkelijk zijn om een browser te starten... (eerlijk gezegd ga ik daar nu pas naar zoeken met de search, maar als iemand een antwoord heeft? ;))

Verwijderd

Titeledit op verzoek :)

Verder vraag ik me af of deze in de huidige vorm nog wel in NT hoort, maar vooruit; we laten hem staan :P Overigens heb je 'lynx' als CLI-browser, MickeyMan. Probeer het maar eens..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
goed, misschien idd naar NOS... maar het punt was meer dat ik die browser niet opgestart kreeg :P Khad al mozilla geïnstalleerd, maar het starten was nog een probleem...

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:54
En ben je al verder gekomen??

Heb hier thuis een debian servertje(P166 MMX met 32 MB ram) staan met ook vanalles er op.

Met 'webmin' kan je echt alles redelijk goed en makelijk instellen. (apt-get install webmin) en webmin kan zich zelf ook updaten.

Heb je al printer geprobeerd misschien ook eens een kijkje nemen op http://hpinkjet.sourceforge.net/ voor drivertje voor HP printers en dan met cups laten werken en delen met samba.

Het is trouwens ook mogelijk om een remote desktop te gebruiken op een windows pc vanaf de linux pc. Heb het zelf niet geinstalleerd maar is wel leuk, maar wel een beetje overbodig.

Verwijderd

MikeyMan schreef op 19 januari 2004 @ 18:27:
Ben vandaag eindelijk weer eens bezig geweest... Maar ik kreeg allerlei rare tekentjes (goed, was eigenlijk een beetje vergeten waar ik nu was gebleven met installeren) dus ik heb Debian even opnieuw geinstalleerd. Wederom met Webmin en Samba. En het is me zowaar gelukt om met een winxp machine op de server te komen, en de printer die ik via webmin had toegevoegd te zien, en te installeren. Alleen is windows van mening dat hij geen toegang kan krijgen tot de printer. En dat terwijl ik wel toegang kan krijgen tot de bestanden via netwerkverbindingen. Dus toen geprobeerd cups te installeren, en dat was opzich ook redelijk succesvol (testpagina lukte...) Maar toen kon ik niet op http://localhost:901 komen. Terwijl ik toch had gedaan wat er in de howto stond... Maargoed, had verder geen zin meer, dus ben ermee gestopt...
Heb nu alleen nog een vraag; hoe start je in godsnaam alleen een browser op??? Heb het nu via X gedaan... Maar zou toch makkelijk zijn om een browser te starten... (eerlijk gezegd ga ik daar nu pas naar zoeken met de search, maar als iemand een antwoord heeft? ;))
http://localhost:901 kun je met de standaard instellingen alleen benaderen op de browser van de PC zelf Lokaal dus... dit kun je in de .conf file van cups aanpassen dat je er ook bij kunt komen van een andere PC. BV vanuit je XP IE6 browsertje.
Maar je kunt ook via webmin een printer toevoegen (zie webmin HARDWARE) en daarna deze delen met SAMBA. Als dat gelukt is dan moet het gaan lukken hoor!!
:)
Ik zou nog wat gaan testen geloof ik ... heb ik nog niet gedaan... maar ik zal er van het weekend eens naar gaan kijken! :/

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
jah, ik heb dat ook geprobeerd via een lokale browser (vanuit x...) Maar toen deed ie het niet... En heb daarvoor inderdaad ook iets in een .conf veranderd. Toen ik met webmin een printer had toegevoegd en gedeeld met samba kon ik hem wel "zien" vanuit windows, maar niet gebruiken omdat ik de melding kreeg "niet bereikbaar" Komt waarschijnlijk door user-instellingen... Is het ook mogelijk om de server voor iedereen, ongeacht het wachtwoord of gebruikersnaam beschikbaar te maken? Lijkt mij het makkelijkst namelijk.
@joove: ik heb alles redelijk succesvol geïnstalleerd, webmin, samba, en uiteindelijk cups. En lokaal kan ik ook printen. Tenminste, vanuit cups... Vanuit het 'word' dat bij X zit, lukte het niet... Dus de cups drivers doen het prima. Nu moet ik alleen cups nog samen laten werken met samba, of de printer vanuit webmin aan te spreken...

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:54
Dit heb ik o.a. in mijn Samba smd.conf staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[global]
printing = cups
printingcap name =cups

[printers]
comment = Deskjet 400
available = yes
directory = /tmp
printable = yes
public = yes
writeable = yes
create mode = 0666
browseable = yes

Verwijderd

MikeyMan schreef op 20 januari 2004 @ 10:42:
jah, ik heb dat ook geprobeerd via een lokale browser (vanuit x...) Maar toen deed ie het niet... En heb daarvoor inderdaad ook iets in een .conf veranderd. Toen ik met webmin een printer had toegevoegd en gedeeld met samba kon ik hem wel "zien" vanuit windows, maar niet gebruiken omdat ik de melding kreeg "niet bereikbaar" Komt waarschijnlijk door user-instellingen... Is het ook mogelijk om de server voor iedereen, ongeacht het wachtwoord of gebruikersnaam beschikbaar te maken? Lijkt mij het makkelijkst namelijk.
@joove: ik heb alles redelijk succesvol geïnstalleerd, webmin, samba, en uiteindelijk cups. En lokaal kan ik ook printen. Tenminste, vanuit cups... Vanuit het 'word' dat bij X zit, lukte het niet... Dus de cups drivers doen het prima. Nu moet ik alleen cups nog samen laten werken met samba, of de printer vanuit webmin aan te spreken...
Heb je de losse CUPS modules wel geinstalleerd.... anders draait hij volgensmij alleen op de CUPS vanuit je Webmin dat trouwens ook prima werkt!

Je kunt je hele Samba laten zo laten draaien dat je niet hoeft in te loggen maar je kunt ook alleen je printers PUBLIC maken zodat iedereen kan printen zonder in te loggen. Gebruik je ook de Adobe postscriptdrivers ... anders gaat het ook niet echt lekker werken... of je kunt ook met de windowsdrivers werken maar dat moet je dan even aanpassen in je smb.conf heb ik eerlijkgezegd geen ervaring mee. Maar die instellingen zijn wel tevinden op GoT >:)

Even voor je op gezocht, de volgende regel opnemen in je smb.conf bij printers uiteraard.
code:
1
use client driver = yes
Je zou nog even moeten kijken of je dan nog meer instellingen moet veranderen. Ik dacht het niet ... maar zeker weten doe ik dat niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 10:21 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
grrr!!! Ik krijg het nogsteeds niet voor elkaar om localhost:901 te bereiken... Terwijl ik hem zelfs drie keer in /etc/services heb gezet (drie keer was er een lijst met oplopende nummers waar ik hem drie keer met "swat 901/tcp #swat" ingezet heb... Hellup!!!

"could not connect to port krijg ik als ik localhost:901 invul in conqueror"

edit: misschien ligt het aan de instellingen van inetd.conf? Uit mijn howto heb ik daar "nano /etc/inetd.conf ==> swat uncommenten, dit staat in een van de laatste regels" gehaald...
maar wat daarmee bedoeld werd?

en in windows krijg ik na het invoeren van de code van Joove krijg ik nogsteeds de melding in windows "toegang geweigerd, kan geen verbinding maken"... 8)7

[ Voor 58% gewijzigd door MikeyMan op 28-01-2004 10:04 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
DOH!!! Gisteravond vlak voordat ik naar huis ging ontdekt dat ik in cups de printer ook als RAW op had moeten geven |:( Maar geen tijd meer gehad om het allemaal te testen enzo... Of uberhaupt te kijken of de melding "toegang geweigerd, kan geen verbinding maken" er nog was... Denk dat ik volgende week eerst eens billworkgroup ga installeren... En daarna naar die printers ga kijken... Ik word een beetje moedeloos...

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
zat cups niet op 631??? poort. Dat komt zo plots in mn hoofd naar boven. Dat is ook de poort waar mn clarkconnect op draait. Daar werkte het in 1 x. En ik kon bij de clients gewoon gelijk zeggen dit is de printer die aan linux hangt, dus op mn xp machines gewoon de driver voor de hp deskjet aangeven.

Mijn Systeem Specs

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Yepz... Cups zit op 631... En die doet het prima... Heb daar ook de printer (nu als RAW) toegevoegd... Maar nogsteeds blijft de melding "geen toegang" langskomen... Localhost:901 is ook van swat...

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2004 17:23 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed, vandaag weer bezig... Wat ik mij afvraag... Een van de windows xp bakken waarvanaf ik nu test, vraagt nu niet meer om een username en password als ik op de debian server dubbelklik (Geloof dat ik ergens een reg-fix vandaan had, zou dat kunnen?)... En de debian server accepteert null-passwords... Maar moet je dan nogsteeds usernames aanmaken? of niet? En hoe moet die username dan luiden (naam van de computer? inlognaam van de gebruiker? iets anders?)
Ik word echt een beetje hopeloos... Het ging zo goed, tot het 'printgebeuren'...

edit: hij doet iets!!! Nog niet helemaal goed... Nu vreet ie de goede drivers niet meer vanaf de windows xp computers... Als text-printer doet ie het iig wel... Iemand ideeen waar dat aan kan liggen?
edit2: heb in het printers en faxapparaten de hp5550 driver geselecteerd, en een testpagina afdrukken gaat nu wel... Alleen een plaatje afdrukken vanuit word gaat niet... :S
edit3: en als ik hem opnieuw installeer, maar nu meteen met de hp5550 drivers, gaat het ook niet goed... Krijg ik weer "toegang geweigerd..."

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2004 10:32 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
woehoeee!!!

Nieuwere versie van Samba (3.0.1) erop gezet en hij doet het!!! Blij dat ik daar eindelijk vanaf ben zeg :X Nu op naar billworkgroup...

Verwijderd

Op verzoek een poging in NOS :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12 16:26
901 is dan ook de poort van swat :) Samba Webbased Admin Tool

Deze staat na een "apt-get install swat" standaard disabled. Om deze aan te zetten moet je /etc/inetd.conf editten, en de #OFF# weghalen bij de twee swat entries (hmm, kan er ook 1 zijn, weet ik zo niet meer), en vervolgens inetd vertellen dat hij zijn config opnieuw moet inladen ( /etc/init.d/inetd reload ) :)

Schijnbaar zet Samba 3 swat wel default aan of zo, maar zo had je het met de vorige versie dus ook op kunnen lossen :Y)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
goed, printen doet het nogsteeds (jippie!!!)

maar nu:
Installeren BillWorkGroup...
Gaat opzich voorspoedig... Je hoeft ook eigenlijk alleen maar de instructies te volgen... Maar bij http://www.billworkgroup....inux/DebianOmniORBInstall loop ik vast...
Opzich gaat het tot het testen goed...
daar moet ik alleen in Python "import omniORB" invullen... alleen krijg ik allerlei foutmeldingen...:

traceback (innermost last):
File "<stdin>", line 1, in ?
File "/usr/lib/python1.5/site-packages/omniORB/___init___.py", line 129, in ?
import _omnipy
ImportError : libomniORB3.so.0 cannot open shared object file: no such file or directory

Maar ik heb toch echt alle aanwijzingen gevolgd... Wat nu?

edit: paul, ik heb nu helemaal niks meer veranderd... heel localhost 901 nietmeer gebruikt. Alles laten staan en alleen samba3 geinstalleerd, en nu werkt het perfect...

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2004 15:06 ]

Verwijderd

Volgens mij kun je deze downloaden en installeren te vinden op onderstaande linkjes!

http://www.billworkgroup.org/billworkgroup/home/Download

zie link naar .deb (debian installatie file)
http://www.neuberger-hugh...x-all_2.4.0.10-4_i386.deb

Oeps, ik zal het ook eens exchange4linux gaan installeren ... ik vergeet het alleen steeds!!

sorry!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Jah, heb ondertussen ook de exchange4linux file gedownload... Daar zit alles meteen in, en die installeert ook meteen vanzelf (alleen met make, dus dat duurt een beetje lang :X)... Eens afwachten hoe dit nu gaat werken...

Wat is eigenlijk het nut van die BillWorkgroup... Volgens mij voert dat niet heel erg veel uit?
Ik heb naar mijn idee echt Exchange4linux nodig...
Maar je zei dat je het al geinstalleerd had... Wat had je dan precies geinstalleerd???

edit: zijn er trouwens nog dingen die je kan doen om het printen met samba wat te versnellen? want ik kan hier niet zoveel over vinden...

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2004 18:43 ]

Verwijderd

MikeyMan schreef op 04 februari 2004 @ 16:29:
Jah, heb ondertussen ook de exchange4linux file gedownload... Daar zit alles meteen in, en die installeert ook meteen vanzelf (alleen met make, dus dat duurt een beetje lang :X)... Eens afwachten hoe dit nu gaat werken...

Wat is eigenlijk het nut van die BillWorkgroup... Volgens mij voert dat niet heel erg veel uit?
Ik heb naar mijn idee echt Exchange4linux nodig...
Maar je zei dat je het al geinstalleerd had... Wat had je dan precies geinstalleerd???

edit: zijn er trouwens nog dingen die je kan doen om het printen met samba wat te versnellen? want ik kan hier niet zoveel over vinden...
Exchange4Linux is net als MS Exchange meer dan een programma waar mee je je adres boek en agenda bij houdt. Het is namelijk een compleet MAPI email systeem. Ofwel mailserver! Je zou inderdaad het losse onderdeel kunnen proberen te installeren. Wellicht is het ook mogelijk om het geheel te installeren en dan de mailserver functie er uit te slopen of buiten werking te zetten.

Ik heb de DEMO-cdrom geinstalleerd maar heb daar nog niet veel mee gedaan!
Deze cdrom formateerd en partitioneerd gelijk je complete HD!!
Ik zal even een demo pctje in elkaar moeten sleutelen want die van mij was de HD stuk gegaan! Maar ik heb nog wel een andere op de plank liggen :*)

Het printen versnellen... :/) tja volgensmij gaat het het snelst als je gebruikmaakt van de drivers van je windows PC. Maar als het goed is moeten hier ook wel wat toppics over te vinden zijn!!! http://www.linuxprinting.org/

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
hmmz... zag net pas dat voor de "windows kant" van het verhaal, er alsnog betaald dient te worden... Exchange4Linux is nu geïnstalleerd, en de gebruikers zijn aangemaakt, en toen was de dag alweer om... Maar nu nog ff uitvogelen of het adresboekgedeelte wel werkt zonder die windows software...

wat ik mij trouwens nog afvroeg? hoe gebruik jij het nu dan? met welk doel/welke andere software?

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2004 12:56 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hey Vin4000, gebruik jij exchange4linux ook als adresboek? Of niet? Heb namelijk een beetje moeite om dat bewerkbaar te krijgen... (als in; het adresboek is vanaf alle computers te wijzigen...)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Excuus voor deze kick, maar wil even mijn ervaringen tot nu toe delen...
Ondertussen draait de server al een tijdje helemaal prima. De exchange4linux licenties zijn aangeschaft, en het werkt allemaal prima. Moet wel zeggen dat ik nog geen gebruik heb gemaakt van de mail-handling gedeeltes van het programma, werkt het gedeelde adresboek naar tevredenheid. Aardige snelheid, en nu dus een mooi synchroon adresboek.

Enige wat nu nogsteeds (!!!) een probleem blijft, is het feit dat het gewoon retelang duurt voordat de printer eindelijk begint te printen. Heeft niemand hier last van/een oplossing voor? Hij print opzich snel, alleen duurt het soms een minuut of 10 voordat het apparaat begint. Ik maak trouwens gebruik van de originele windows-drivers.
Pagina: 1 2 Laatste