[Upgrade] Planning voor komende jaren .. ideeën?

Pagina: 1
Acties:

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
Beste GoT-ers,

Zoals jullie allemaal wel hebben gezien heb ik in de loop van de jaren een leuke HT aangebouwd , nu met binnekort de komst van een subwoofer is het cinema gedeelte wat mij betreft compleet ( ooit nog eens een beamer , maar dat komt pas als ik alleen woon ).

Nu , wat heeft dit er mee te maken , niets eigenlijk .. maar ik heb wel gemerkt dat ik me de laatste jaren echt heb gericht naar dat cinema aspect en dat mijn componenten eigenlijk op stereo/muzikaal gebied wat achterstaan tegenover de cinema power , en dat mijn speakers veel te braaf behandeld worden door mijn amp.

Nu zou ik dus komende jaren stilletjesaan het stereo gedeelte gaan verbeteren .. wat wil ik nou precies gaan doen?

Mijn huidige componenten ( betreffende stereo ) zijn :
Receiver : Marantz SR-4300
CD-speler : Marantz CD-60
Speakers : Celestion C-3 ( 4ohm , 200w )

Nu komen jullie aan de pas , wat kan ik nu het beste gaan doen? Ik dacht om mij volgende dingen aan te schaffen :
- een eindtrap ( één stereo , of 2 mono ) , en die aan de sr-4300's pre out hangen. ( of moet ik gewoon die SR-4300 buitengooien ? )
- een nieuwe cdspeler

Ik had in gedachten :
2x Marantz MA-500 Afbeeldingslocatie: http://i8.ebayimg.com/03/i/00/cf/7d/0c_1.JPG
of 2x Marantz MA-700
of 2x Marantz MA-6100 Afbeeldingslocatie: http://i6.ebayimg.com/03/i/00/b5/a5/a7_1.JPG
(is het verschil in prijs ook een verschil in kwaliteit bij deze? )
en voor cdspeler de CD-17 ook van Marantz ( niet de KI of MKII , gewoon de 17 ).

Dit is natuurlijk een goede upgrade , maar valt er voor de prijs ( ik denk dat ik ongeveer rond 1000 € zal komen ) iets beters te vinden?
Ik zal waarschijnlijk wel tweedehands gaan zien , want ik heb daar al altijd goede ervaringen mee , en in het hifi wereldje is het meestal zeeeer goed onderhouden.

Aja , nog iets voor eerder , welk is een goede , doch niet te dure bak voor stekkers ? Ik kan niet op de juiste naam komen maar zo een lang ding voor veel stekkers , je weet wel ;)

Gatver , wat een lange topicstart ! Nuja ik hoop op veel leuke ideeën , verbeteringen , aanraders , e.a van jullie voor mijn toekomstige muziek compatibele HT.

[ Voor 5% gewijzigd door TomSwinnen op 01-11-2003 21:06 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Perssonlijk zou ik gaan voor één stereo eindtrap. Die een of twee klasse beter is dan de SR-4300. Op deze manier kun je weer een tijdje vooruit en is niet je eindtrap de zwakste schakel om het zo te zeggen. Probleem is dan wel weer dat je heel snel de neiging gaat krijgen om je reciever de deur uit te doen om maar die eindtrap tot z'n recht te laten komen. Op die manier blijft een mens upgraden (maar dat vind jij vast niet erg :P )

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 21:24:
Perssonlijk zou ik gaan voor één stereo eindtrap. Die een of twee klasse beter is dan de SR-4300. Op deze manier kun je weer een tijdje vooruit en is niet je eindtrap de zwakste schakel om het zo te zeggen. Probleem is dan wel weer dat je heel snel de neiging gaat krijgen om je reciever de deur uit te doen om maar die eindtrap tot z'n recht te laten komen. Op die manier blijft een mens upgraden (maar dat vind jij vast niet erg :P )
Blijven upgraden zal ik sowieso doen .. dat zal denk ik nooit stoppen .. Het is een dure hobby , maar een leuke :9 Ook al gaat het upgraden bij mij héél traag ( tijdje snel geweest , dan weer traag , nu zal het zéér traag gaan ) .. Student zijn is niet alles .. maar binnen een dik anderhalf jaar is mijn middelbare gedaan , dan nog jaartje of 2 goed doorgaan en dan beginnen werken eindelijk...
Anyway , wat voor stereo eindtrap zou je dan nemen? Ik zie namelijk heel hard richting die MA-500 en/of 700 monoblokken te kijken ..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zou voor een mooie 19" PA amp gaan maar ik weet niet of je dat met me eens zult zijn :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
m.m schreef op 01 november 2003 @ 21:59:
Ik zou voor een mooie 19" PA amp gaan maar ik weet niet of je dat met me eens zult zijn :)
Daar ben ik het inderdaad niet met je eens .. ik vind dat PA niet thuishoort in de huiskamer , amp , speakers , cdspeler , whatever ... op fuiven tot daar toe maar niet thuis ;)

Verwijderd

Kijk eens naar Yamaha studio eindtrappen, kost wel wat.

http://www.yamaha-europe....ies/60_PC4800N/index.html
TomSwinnen schreef op 01 november 2003 @ 21:05:
...
Aja , nog iets voor eerder , welk is een goede , doch niet te dure bak voor stekkers ? Ik kan niet op de juiste naam komen maar zo een lang ding voor veel stekkers , je weet wel ;)
Een patchbay?

Of een rackje om je stekkers en kabels netjes in op te bergen?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 22:13 ]

Verwijderd

TomSwinnen schreef op 01 november 2003 @ 21:41:
[...]
Anyway , wat voor stereo eindtrap zou je dan nemen? Ik zie namelijk heel hard richting die MA-500 en/of 700 monoblokken te kijken ..
Ja ik heb ook gelezen dat twee monoblokken beter zouden zijn dan één stereo blok. Dit in verband met afscherming. Maar omdat ik nogal een aanhanger ben van www.breem.nl heb ik het idee dat twee monoblokken geldklopperij is. Een goede stereo eindtrap is (mits goed gebouwd) net zo goed.

Mijn punt is dat een stereo eindtrap een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan twee monoblokken. Daar komt bij dat ik een eindtrap het liefst tweedehands koop. Dan krijg je helemaal een goede prijs/kwaliteit verhouding. Dan moet het uiterlijk wel wat lager op je prioriteiten lijst staan, want wat je koopt zal 9 van de 10 keer niet bij je huidige set passen.

Ik zou zeggen kijk eens op marktplaats.nl naar stereo eindversterkers en vergelijk de prijs/kwaliteit met de MA-500 en 700 monoblokken. Je zal verbaasd zijn over wat je kunt krijgen voor 1000 euro.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 22:34:
[...]

Ja ik heb ook gelezen dat twee monoblokken beter zouden zijn dan één stereo blok. Dit in verband met afscherming. Maar omdat ik nogal een aanhanger ben van www.breem.nl heb ik het idee dat twee monoblokken geldklopperij is. Een goede stereo eindtrap is (mits goed gebouwd) net zo goed.

Mijn punt is dat een stereo eindtrap een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan twee monoblokken. Daar komt bij dat ik een eindtrap het liefst tweedehands koop. Dan krijg je helemaal een goede prijs/kwaliteit verhouding. Dan moet het uiterlijk wel wat lager op je prioriteiten lijst staan, want wat je koopt zal 9 van de 10 keer niet bij je huidige set passen.

Ik zou zeggen kijk eens op marktplaats.nl naar stereo eindversterkers en vergelijk de prijs/kwaliteit met de MA-500 en 700 monoblokken. Je zal verbaasd zijn over wat je kunt krijgen voor 1000 euro.
Ha , dat is nog wat interessante info ( leuke site trouwens , die breem ) .. Over tweedehands , dat was ik sowieso al van plan , ik zal al eens een kijkje nemen op marktplaats .. vraag me af of marantz ook stereo eindversterkers heeft gemaakt ooit .. want ik zou anders niet echt weten wat qua geluid een goede match zou zijn bij een marantz set .. uiterlijk staat trouwens heel laag op mijn lijst .. moest trouwens maar net lukken dat mijn speakers zo design zijn , mooi meegenomen vond ik het wel.. maar belangrijk ? :X
Anyway , ik kijk wat rond en laat nog iets weten ..

Over die cd speler , hoe zit het daar mee ? Is de CD-17 een goede keuze?

Verwijderd

Dus je kende de breem site helemaal niet? Dat werd dus hoog tijd.

Over cd-spelers heeft Breem ook een stukje geschreven. (klik op signaalbronnen vervolgens op cd-speler) Het komt erop neer dat een upgrade van een cd-speler nauwelijks zin heeft, omdat de speler die je nu hebt (in breems woorden) toch al subliem is.

Dus 800 of 900 euro voor de CD-17 lijkt mij weggegooid geld omdat je het niet of nauwelijks gaat horen. (Dat gezegd hebbende de CD-17 is ongetwijfeld een uitstekende speler. Ik kan me niet voorstellen dat Marantz crap maakt.)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2003 01:23 ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Hmm .. blijkbaar werd het inderdaad tijd dat ik die breem site es leerde kennen ... Nu ik weet niet of ik het helemaal met hem eens kan zijn , ik ga alleszins eerst zorgen voor eindversterker(s) , en dan zullen we nog zien waar heen gaan met de cd speler ..

Verwijderd

Wat betreft de cd-speler zou ik toch even wachten op de DVD-A standaard en daar een speler voor kopen. De SACD gaat het toch verliezen van de DVD-A. Een citaat van Breem:

Ik voorspel dat de SACD binnen enkele jaren van het toneel verdwenen is om de volgende redenen:
- Slechts een handjevol hifi freaks zal zich de veel duurdere platen en apparatuur aanschaffen waar het puur om de marginaal betere geluidskwaliteit bij twee-kanalen stereo gaat.
- Als er al een ruime markt acceptatie komt voor echt multikanaal stereo dan zal de DVD de winnaar worden, want die heeft er ook beeld bij, en heeft nu al een aardige marktpenetratie.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
DVD-A en SACD kan wat mij betreft gestolen worden... een goed geproduceerde cd is meer als goed genoeg.
Hoeveel mensen zeiden er trouwens dat cd de LP helemaal van de markt ging vegen? Check nu eens hoeveel audiofreaks er nog een platendraaier hebben , om nog maar te zwijgen over al die dj's .. ;)

Verwijderd

Tuurlijk cd en vinyl blijven bestaan.

DVD-A schijnt wel realistischer te zijn dan normale cd, dus als je toch een cd-speler ging kopen doe dan gelijk zo'n DVD-A ding.

Ik geloof dat wij op dit moment de enige zijn op GoT :)

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Valt nog te zien .. zo een DVD-A ding kan dan ook weer nog duurder worden hé ..
Nu me eerst eens concentreren op die eindversterkers ..
Nog een kanshebber : Afbeeldingslocatie: http://www.vincent.authentic.cz/sp996.jpg De Vincent SP-996 Mono blok .. moet nog weten of die qua geluid matcht met een marantz set , zoja dan maakt ie ook kans..

Verwijderd

Ik weet niet of je handig bent. Zo ja kijk dan ook hier eens naar:

Bi, Tri of more-Amping hoeft niet niet bijzonder duur te zijn als je pre-fab eindversterker modules gebruikt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de eindtrap modules van Amplimo (niet de buizenversterkers), maar en zijn vast meer fabrikanten. In Elektuur hebben ontwerpen gestaan voor actieve wisselfilters.
We praten dan over ruim minder dan 100 euro per kanaal (hoog/midden/laag), en minder dan 100 euro extra per kant aan voeding. Tel er ook nog een 100 euro per kant bij op voor behuizing, koelplaten en connectors e.d. (dit zijn zeer ruwe schattingen, waarschijnlijk kom je goedkoper uit)
Het geeft je de mogelijkheid om te experimenteren met veel mooiere filters dan wat realiseerbaar is met passieve filters in de luidspreker keten.
Je kunt vrij gemakkelijk het volume van de luidspreker groepen op elkaar aanpassen.
Je luidspreker kabels zijn extreem kort, dus je hoeft je geen enkele zorg te maken over de weerstand/impedantie daarin. (Het ligt voor de hand om de eindversterkers in of bij de luidsprekerkasten te plaatsen)

Site http://www.amplimo.nl/ Op deze manier kun je voor heel weinig geld een hele goede nieuwe eindtrap bouwen. Breem wil je er vast wel bij helpen (misschien wel bouwen :) ).

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
DIY of iets in die regio , nee hoor , niet aan mij besteed.Laat dat maar over aan handige harry's .. ik geef dan wel ietsje meer aan iets wat prefab is ;)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:20
Je moet die gast van breem.nl niet altijd even serieus nemen, er staat ook een en ander aan onzin op. Het is naar mijn mening een beetje geschreven om tegen de hifi wereld te schoppen. Dat geeft niet, want daar zwerft ook een hele berg onzin op. Je moet voor jezelf dus kijken waar jouw middenpunt ligt en wat jij waard vindt om in te investeren.

Persoonlijk zou ik bijv eerder voor een stereo eindversterker gaan ipv twee monoblokken (of meteen 5 kanaals). Dat is veelal goedkoper te produceren, goedkoper in aanschaf en meer keuze (zover ik weet althans). Maar nog eerder zou ik zelf kijken naar verbeteringen in de akoestiek. En dan bedoel ik niet een gordijntje ophangen waar men normaal meteen over begint, maar kijk bijv eens naar de kamer indeling, speaker plaatsing, luisterplek, enz. Dat doet echt zo veel met je geluid en kost je veelal niks. Of kijk eens naar een goeie equalizer om een beetje rechte frequentiecurve te krijgen, want ik kan je garanderen dat je dat nu dus echt niet hebt. En ook geen stekkerblok die daar wat aan kan veranderen ;)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Daar heb ik inderdaad een beetje problemen mee , met de akoestiek .. maar ik hoor het verschil tussen problemen ivm akoestiek en amp problemen .. en die tweede is erger als de eerste .. bij de akoestiek heb ik gewoon last van af en toe een zoemend basje waar geen basje mag zijn ;)
Het probleem is dan ook dat ik veelal niets aan mijn akoestiek kan doen , het is een vrij kleine kamer , dus plaatsing aanpassen helpt weinig tot niets , en de kamer staat al vol genoeg , ik ga er geen bastraps ofzo bijzetten om het nog wat krapper te maken ;)

Hoe kan je eigenlijk weten hoe die "frequentiecurve van je kamer" er een beetje uitziet? Met een metertje ofzo?

P.S : dat stekkerblok is gewoon voor de properheid , nu is het een en al kabelzooi op elkaar gestapeld ..

[ Voor 18% gewijzigd door TomSwinnen op 02-11-2003 02:43 ]

Verwijderd

Ik heb al 17 jaar een SanSui equalizer, de SE-8X. Een product die, voor mijn oren, nog steeds niet overtroffen is. Het voordeel van een equalizer is dat je altijd een optimaal beeld heb in de ruimte, omdat je dat namelijk gewoon aanpast. Ik heb op kantoor hier op een Nikko eindtrap, 2 Tannoy monitoren staan met 2 Spirit Absolute 2 monitors. Het is een kamertje van 2.5 bij 2.5 meter en eens per jaar word de boel omgegooid, khou niet zo van steeds hetzelfde. Door dat de speakers dus steeds anders staan ten opzichte van je zit positie kun je dus mooi het gluid regelen op je "smaak". Het gaat er niet om hoe een ruimte eruit ziet qua acoustiek, het gaat erom wat jouw gehoor je zegt en met een equalizer kun je dat dus verder optimaliseren. Tevens is het zo dat iedere cd zijn eigen opname kenmerken heeft, en daardoor is geluid dus nooit hetzelfde qua productie. Tuurlijk, op een receiver of voorversterker heb je dan ook wel vaak een bass en treble zitten maar persoonlijk vind ik dit ontoereikend voor de fijnafstemming van bepaalde hertzen. Alles draait hier met een mengtafel als voorversterker vanwege synthezisers en comps om te remixen en componeren. Smaak verschilt en is erg persoons gebonden. Mijn manier van spullen aanschaffen, audio/speakers gaat veelal gepaard met het bezoeken van vele audio zaken met goeie luister ruimte's, maak dan vaak een top 5, neem 3 verschillende cd's mee om een overall impressie te krijgen en ga daarna dan gemiddeld 3-5 keer terug om uiteindelijk bij die ene uit te komen. Mijn ervaring is dat je namelijk nooit op 1 dag een keuze moet maken omdat namelijk het gehoor ook per dag kan verschillen. Bij regenachtig weer wanneer er vocht in je oren zit of op een droge dag, andere luchtvochtigheidsgraad etc. kunnen namelijk van invloed zijn op je geluidsbeeld. De niet zozeer kritische luisteraars zullen wel denken van, die is maf, maar doe maar eens wat meer dempings materiaal in een speakerkast, of minder, zie maar hoe het geluid verandert, laar staan zo een klein holletje in je hoofd, het oor ;)

Tevens bestaan er ook equalizers die zelf de acoustiek regelen, zodat een vooraf ingesteld geluidsbeeld conform de instellingen bij welk muziek type dan ook automatisch worden afgestemd. Heb daar zelf ervaringen mee en het het is leuk spul, persoonlijk houd ik toch, net zoals de oude synths, van knoppen, net allemaal iets fijner je eigen "touch" er aan geven.

Maar goed, ga luisteren, ga niet op oordelen af van anderen, geluid is nu eenmaal smaak gebonden, iets wat een ander je dus dan ook niet kan vertellen. Hoop dat je mijn bijdrage kan waarderen :)

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 02 november 2003 @ 02:36:
Je moet die gast van breem.nl niet altijd even serieus nemen, er staat ook een en ander aan onzin op. Het is naar mijn mening een beetje geschreven om tegen de hifi wereld te schoppen. Dat geeft niet, want daar zwerft ook een hele berg onzin op. Je moet voor jezelf dus kijken waar jouw middenpunt ligt en wat jij waard vindt om in te investeren.
Dan ben ik toch benieuwd wat jij onzin vind op breem.nl? Je hoeft niet alles te noemen natuurlijk. 1 of 2 punten.

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
da's toch niet die zeikerige jan uit de betuwe he? arghhh
frusti ouwe man is dat.

[ Voor 23% gewijzigd door Scarp op 02-11-2003 15:19 ]

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:45

JWO

ik ben zelf ook al eens aan het rond neuzen geweest, zij het dan in een andere prijsklasse.
Met als doelstelling, wat is er te krijgen voor +/- 400,- wat elke a/v receiver van die prijsklasse er uit speelt..

Ik ben zelf uitgekomen op 2ehands.

Eindversterker, de Koda 269 2x100w eind versterker die zeer geloofd is voor die prijs op hear.nl en hifi.nl kun je 2ehands inmiddels voor 100,- krijgen.

Neem daar 3 stuks van dan zit je op 300,-
Neem daarbij een goede DSP, bv. de NAD 910 die is ook voor 100,- al te krijgen.
Dan zit je op 400,-

Natuurlijk weet ik dat jij wat duurder spul zoekt, maar voor een beginne HT'er (zoals mij) is dit volgens mij een heel leuk setje..

(En jah ik weet dat de NAD 910 geen DD en DTS decoding heeft, maar koppel er een DVD met 5.1out op en voila ;) )

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

JWO schreef op 02 november 2003 @ 15:33:
ik ben zelf ook al eens aan het rond neuzen geweest, zij het dan in een andere prijsklasse.
Met als doelstelling, wat is er te krijgen voor +/- 400,- wat elke a/v receiver van die prijsklasse er uit speelt..

Ik ben zelf uitgekomen op 2ehands.

Eindversterker, de Koda 269 2x100w eind versterker die zeer geloofd is voor die prijs op hear.nl en hifi.nl kun je 2ehands inmiddels voor 100,- krijgen.

Neem daar 3 stuks van dan zit je op 300,-
Neem daarbij een goede DSP, bv. de NAD 910 die is ook voor 100,- al te krijgen.
Dan zit je op 400,-

Natuurlijk weet ik dat jij wat duurder spul zoekt, maar voor een beginne HT'er (zoals mij) is dit volgens mij een heel leuk setje..

(En jah ik weet dat de NAD 910 geen DD en DTS decoding heeft, maar koppel er een DVD met 5.1out op en voila ;) )
maar dan krijg je nog wel weer wat extra kabels erbij, en je moet ook t geluk hebben dat je 3x dezelfde eindversterker tegenkomt.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
hmmm , ben vandaag wat gaan klooien met de plaatsing van men speakers .. resultaat : zoemende bas is zo goed als weg , maar mijn bas is daardoor ook serieus gedaald .. even zoeken naar een gulden middenweg.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Dat over die CD-spelers is bijvoorbeeld al pure onzin. Een goede CD-speler heeft wel degelijk impact op je geluid, en afhankelijk van versterking en luidsprekers kan een CD-speler een totaal ander geluid produceren. Ik heb het verschil gehoord tussen 2 spelers, een Arcam en een Naim, en dat verschil is toch nog groter dan je denkt. Het geluid is vaak goed inderdaad. Maar het geluid kan ook beter, dus upgraden van CD-spelers is echt geen onzin.

Kortom, ga toch gerust eens kijken naar die speler, dat gaat echt wel uitmaken hoor :) .
Wat versterkers betreft, kijk anders eens naar een geintegreerde, en mail DR. Strangelove eens hoe hij z'n Marantz voor alleen HT heeft gezet en CD direct door naar een geintegreerde stereoamp (ik weet niet of je dat al eens hebt gelezen hier op het forum). Het werkt in ieder geval met de tape loops. Exacte details weet ik niet. En dan zou je ook niet per se bij Marantz hoeven kijken natuurlijk :) . Ik begrijp ook wel dat het je favo merk is (valt op, echt waar ;) ), maar er is meer dan dat :) . Die Vincent is een hele goede stap in de richting denk ik, schijnen mooie versterkers te zijn :) . Maar Arcam, Rotel, Linn, Rega, Cyrus, Creek en Unison Research zijn enkele vorobeelden :) .

Music Addicted

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Boekster schreef op 02 november 2003 @ 18:11:
Een goede CD-speler heeft wel degelijk impact op je geluid,
Ja, maar als je 'm (zoals ik) digitaal aansluit op de receiver, dan kan je hooguit de jitter verbeteren. En daarvan betwijfel ik of ik dat zal horen. (Een nieuwe receiver met betere DAC is natuurlijk ook een optie ;-)

Siditamentis astuentis pactum.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Varienaja schreef op 02 november 2003 @ 18:30:
[...]
Ja, maar als je 'm (zoals ik) digitaal aansluit op de receiver, dan kan je hooguit de jitter verbeteren. En daarvan betwijfel ik of ik dat zal horen. (Een nieuwe receiver met betere DAC is natuurlijk ook een optie ;-)
Tuurlijk, dan niet, maar ik ga voor de stand-alone CD-speler, en dan is het alleen maar nadelig om digitaal aan te sluiten. Ik had m'n Marantz DV-6200 ook Digitaal en analoog op de receiver aangesloten. Het klinkt gewoon net wat fijner in analoog als je in stereo luistert.

Music Addicted

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
cdspeler was ik sowieso van plan om analoog aan te sluiten hoor :)

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Quote van breem.nl over equalizers (1 van de weinige dingen waar ik het met hem eens ben:
Als je het geluid alleen aanvaardbaar krijgt met een equalizer betekent het altijd dat je slechte luidsprekers hebt, of dat de opstelling ervan uiterst ongelukkig is.
Over monoblokken: voornaamste voordeel van monoblokken is eigenlijk dat je er 1 naast elke speaker kan zetten, zodat je speaker kabel zo kort mogelijk kan zijn. Dit mits je gebruik kan maken van XLR bekabeling (die veel langer kunnen zijn dan normale cinch kabels.
Echter ze kunnen totaal niet kwaad en als je een mooi setje kan kopen dan zou ik het niet laten als ik jou was.

Qua cd speler komt er een nieuwe van marantz, de cd7300 (opvolger van de 6000 ofzo). Stond in het blad Audio. Hij zou iets van 500 euro kosten. Anderszijds als er een mooie andere 2e hands marantz langs komt kan het geen kwaad om er eentje te kopen. Geluidsverschil tussen cd spelers is er zeker, alhoewel als je digitale uitgangen gebruikt op een cd speler het effect iets kleiner is (je gebruikt dan de DAC van je receiver). Is een kwestie van uitproberen wat beter klinkt, de dacs van je receiver of die van je speler.

Met name als je veel cd's luistert loont een cd speler zich naast een dvd speler. Ik heb zelf een cd speler erbij gekocht omdat die stomme dvd speler m'n tv telkens deed overschakelen als ik 'm aandoe. Ook had ik last van sommige cd's met dvd-rom gedeeltes op m'n dvd speler (ziet ie voor mp3 aan :( ).

Qua stekkerblok moet je het niet te gek maken, maar het kan zeker geen kwaad om een goed stevig blok te kopen. Zelf ben ik erg tevreden over m'n Oehlbach stekkerblok welke niet zo gek duur is. Geen idee of het geluid verbetert, maar tov een standaard gamma blok kan het geen kwaad.

Over sacd/dvd-a, het beeld bij dvd-a erbij vind ik alleen maar storend. Ik koop het ding om te luisteren en niet om naar te kijken. Enige interessante om naar te kijken zou een concert zijn en dat kan net zo goed gewoon op een normale dvd. Sacd versie 2 welke in de maak is wordt ook uitgebreid met beeld. Iets wat overigens bij de huidge versie al wel bedacht was. De 2 sacd's die ik heb lijken dynamischer tov sommige cd's, echter sommige cd's klinken ook gewoon super, dus het vergelijk is wat lastig. Ik heb een alles speler, dus kan alles uitproberen, welke formaat uiteindelijk de grootste wordt maakt me weinig uit (of er moet iets anders gaan uitkomen, dan kan ik opnieuw beginnen :)).
Pagina: 1