Breedbeeld en Ondertiteling

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 06:28
als ik in mijn DVD Speler aan geef dat ik 16x9 beeld heb dan lijkt het mij toch logisch dat als je een DVD afspeelt die breedbeeld is dat hij de ondertiteling in het gedeelte van je film zet en niet in de zwarte balk die je niet ziet bij breedbeeld ?

ik heb het bij mijn DVD Speler (Philips DVD737) en mijn DVD Recorder (Philips DVDR80)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~barrymel/32pw9768/1-halfsub.jpg

daar zie je als het beeld goed staat

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~barrymel/32pw9768/2-fullsub.jpg

daar zie je als ik het beeld iets naar boven schuif en dus de 2e regel van de ondertiteling ziet

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~barrymel/32pw9768/3-4x3.jpg

en daar kan je het als 4x3 zien

er klopt dus geen bal van

want als ik het iets naar boven schuif ben ik dat beeld er boven kwijt

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zorg dat je speler op 16:9 ingesteld staat. Onze speler (Sony DVP-S7700) stuurt als dat niet het geval is een PALPlus signaal door, waardoor de TV wel in breedbeeld mode gaat, maar de ondertitels staan dan buiten beeld.

edit:
Hmm, verkeerd gelezen. In dat geval is dit waarschijnlijk een niet-anamorphic-encoded disc. Staat als het goed is achterop.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 01-11-2003 16:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mijn TV (JVC breedbeeld) heeft hiervoor "16:9 met ondertitels" waarbij het beeld ietsje in de hoogte gereduceert word, zodat je precies de tweede regel ook nog kunt lezen.

De vervorming is hierbij nauwelijks merkbaar.

Dit ter informatie , ik denk niet dat de TS er veel aan heeft.....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:25

job

heb je dit probleem alleen met deze dvd-film, of met alle dvd's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

offtopic:
Welke film is dat ook al weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Raar, full screen is toch full screen? wat is anders het nut van 16:9 als er alsnog zwarte balken aanwezig zijn tijdens je film :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
damster schreef op 01 november 2003 @ 16:41:
heb je dit probleem alleen met deze dvd-film, of met alle dvd's?
ik heb er meerdere geprobeerd, zijn ook dvd's die de 1e en 2 regel in de zwarte balk doen.........

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat gebeurt hier alleen bij anamorphic dvd's als de speler in 4:3 mode staat.. Kijk dan toch maar even na of je speler wel goed ingesteld staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Khan
  • Niet online
Anoniem: 76695 schreef op 01 november 2003 @ 16:43:
offtopic:
Welke film is dat ook al weer?
Wat je daar ziet is een Stargate SG-1 aflevering. Topserie :).

Ik heb dit probleem ook maar dan voornamelijk met gedownloade DVD's. Weet iemand of die echt gewoon slecht geripped of geëncode zijn of ligt het vaak gewoon aan instellingen? Want staan bij gedownloade DVD's de subtitles niet op dezelfde layer als het beeld zelf of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 15:21
weet je wat pas klote is... dat als je tv beeld iets omhoog haalt met die JVC met ondertitelinginstelling.... je ondertitels die bovenin het zwarte verschijnen weer niet kan lezen :( :( :(
waarom maken ze die ondertiteling zo bagger! kijk ook daarom gewoon vaak zonder ondertiteling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 18:48

Obi

Ik heb ook al tijden last van dit probleem.. Philips TV (ws) en Philips DVD speler, op de DVD speler staat 16 : 9 ingesteld, maar OSD-menu's worden gewoon alszijnde 4 : 3 weergegeven.. Ondertitels dus ook vaak in de letterbox.. Vind het SCHANDALIG! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:06
Mogelijkheid 1:
Je TV staat verkeerd ingesteld. Je moet voor DVD de TV op iets van 'volbeeld' zetten. In ieder geval niet de zoomstand of 16.9 stand. Maar dus de stand dat het gehele plaatje zichtbaar blijft maar enkel in de breedte wordt uitgerekt (test het bijv op een nieuwsuitzending of een ander stilstaand beeld). Normaal gesproken worden hoofden enzo dan heel breed, ziet er niet uit, maar het plaatje op de DVD hebben ze dan in de breedte juist versmald zodat het uiteindelijk er weer normaal uitziet. (dit is te herkennen aan dvd's waar achterop iets staat als 'anamorphic' of gewoon 16.9)
Je blijft nu wel wat zwarte balken zien. Maar dat klopt ook, want de film is dan in 2.35:1 formaat, wat nog breder is dan breedbeeld zodat je altijd wat zwarte balken in beeld houdt (waar de ondertiteling dan mooi in kan staan zoals hier).

Mogelijkheid 2:
Je bron is letterboxed, ofwel, niet anamorphic. Op het (bijna) vierkante normale plaatje wat naar je tv verstuurd (bijv zoals een redelijk gewone tv uitzending) zitten dan zwarte balken zodat je daar tussenin een breedbeeld vlakje overhoudt. Deze zwarte balken horen er echter niet, dus dan kun je met je TV inzoomen op het beeld (dat heet bij de ene tv de 16.9 stand, of de zoom of soms smartzoom, enz). In dit geval wordt het plaatje niet alleen over de breedte verbreed zodat het tot de rand van het beeld komt, maar ook in de hoogte wordt het nu uitgerekt zodat de zwarte balken buiten beeld vallen. Echter als de ondertiteling in de zwarte balken staat ben je dus de sjaak. Deze manier van breedbeeld is bedoeld voor de 'gewone' tv die dus niet kunnen uitrekken en zodat de ondertiteling wel altijd in beeld valt.

Gezien het volgens mij idd stargate sg-1 is, zal het niet 2.35:1 beeldmateriaal zijn, maar gewoon letterboxed. Ind at geval ligt het antwoord in mogelijkheid 2.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
CyBeR schreef op 01 november 2003 @ 16:59:
Dat gebeurt hier alleen bij anamorphic dvd's als de speler in 4:3 mode staat.. Kijk dan toch maar even na of je speler wel goed ingesteld staat..
wat is dat Anamorphic precies ?

ik kan kiezen in mijn DVD Speler en ook die Recorder uit :

16:9

4:3 Letter Box

4:3 Pan Scan

en ik heb ze dus beiden op 16:9 staan..........

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 22:07
Het is gewoon normaal dat de helft van de ondertitel in een zwarte balk komt. Dit heeft (zoals ik in het andere topic al meldde) met de DVD zelf te maken (de plaatsing van de ondertitels). Bij anamorphic 2.35:1 of nog hoger krijg je zwarte balken. Dit is gewoon normaal omdat het beeld breeder is dan 16:9 (wat normaal 1.85:1 is). Je kunt iig niet de postitie van de ondertitels veranderen zodat het wel of niet in de balk zit.

Stargate de tv serie is 1.78:1 anamorf de film is 2.35 anamorf

Dit betekent overigens dat er toch iets niet klopt. 1.78:1 zou namelijk op een breedbeeld op moeten leveren dat je 2 dunne zwarte lijnen rechts en links hebt. en de ondertitels gewoon vol in beeld staan.
Kun je even doorgeven welke dvd dit is en of het een originele nederlandse is ?

[ Voor 31% gewijzigd door KaMiKaZe op 01-11-2003 17:28 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62616

barrymel schreef op 01 november 2003 @ 17:11:
[...]

wat is dat Anamorphic precies ?

ik kan kiezen in mijn DVD Speler en ook die Recorder uit :

16:9

4:3 Letter Box

4:3 Pan Scan

en ik heb ze dus beiden op 16:9 staan..........
toon volledige bericht
Wat Anamorphic is? Kun je vinden via Google. Ook staat het in een super handig boek genaamd: Film Art. Auteurs: Bordwell & Thompson.
Alles over beeld verhoudingen (en nog veel meer) wordt daar helder en duidelijk uitgelegd.

Wat betreft je probleem. Kijk gewoon wat je de mooiste instelling vind en gebruik die. Ik zou de eerste foto/instelling nemen, want daar heb je het meest van het orginele beeld. Iedereen verstaat toch engels?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 62616 op 01-11-2003 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
Anoniem: 62616 schreef op 01 november 2003 @ 17:21:
[...]

Wat Anamorphic is? Kun je vinden via Google. Ook staat het in een super handig boek genaamd: Film Art. Auteurs: Bordwell & Thompson.
Alles over beeld verhoudingen (en nog veel meer) wordt daar helder en duidelijk uitgelegd.

Wat betreft je probleem. Kijk gewoon wat je de mooiste instelling vind en gebruik die. Ik zou de eerste foto/instelling nemen, want daar heb je het meest van het orginele beeld. Iedereen verstaat toch engels?
ja zo iets had ik ook al :) kan beter de ondertiteling uit zetten............

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
G-Spotter schreef op 01 november 2003 @ 17:04:
weet je wat pas klote is... dat als je tv beeld iets omhoog haalt met die JV met ondertitelinginstelling.... je ondertitels die bovenin het zwarte verschijnen weer niet kan lezen :( :( :(
waarom maken ze die ondertiteling zo bagger! kijk ook daarom gewoon vaak zonder ondertiteling :)
Ik snap geen ruk van je betoog.
JV is dat JVC ?
Wat kun je niet lezen dan ?
Wat haal je omhoog dan ???

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 15:21
u_nix_we_all schreef op 01 november 2003 @ 17:28:
[...]

Ik snap geen ruk van je betoog.
JV is dat JVC ?
Wat kun je niet lezen dan ?
Wat haal je omhoog dan ???
sorry JVC ja :D

zoals hierboven "u_nix_we_all" al zei is er op JVC tv zo'n mode dat ie je beeld indrukt (iets) en zo de ondertiteling wel goed leesbaar is.
enige is dan.. dat als er bovenin het scherm ondertiteling staat dat dus totaal wegvalt of gewoon niet goed te lezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
G-Spotter schreef op 01 november 2003 @ 17:35:
[...]

sorry JVC ja :D

zoals hierboven "u_nix_we_all" al zei is er op JVC tv zo'n mode dat ie je beeld indrukt (iets) en zo de ondertiteling wel goed leesbaar is.
enige is dan.. dat als er bovenin het scherm ondertiteling staat dat dus totaal wegvalt of gewoon niet goed te lezen is.
Boven in je scherm ondertiteling ? Niet zo vaak last van hierzo.

Maar je geeft zelf aan dat het beeld ingedrukt wordt. Staat in mijn eerste post ook.
Dan valt er bovenaan toch niets weg ? Dat zou juist betekenen dat het verschoven
wordt en niet ingedrukt.
Ik heb dus een JCV. Het beeld wordt ingedrukt. Niet verschoven. Er valt niets weg. OK ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107265

ik heb rpecies hetzelfde probleem, waarom kunnen ze niet ff een optie in bouwen bij dvd's dat de ondertitels in het beeld kunnen worden gezet ipv onder het breedbeeld, dan heb ik die zwarte balk onderin ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Mjin TV corrigeert dit ook auomatisch, dus het valt mee, maar is idd wel irritant.

erger is het bij een paar nieuwere DVD's, oa Looney Tunes - Back in Action en Lord of the Rings - Return of the kind

Die moet ik op 4:3 kijken, dan staat de ondertiteling op beeld. Zet ik m beeldvullend, hele ondertiteling weg.

Naja, dan maar zonder ondertiteling, maar irritant is het wel.
Nog geen truc gevonden om mn subs met mn dvdspeler te "verschuiven", maar goed, dan maar wachten op de retail dvd, als die beter is...

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 28-02-2004 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95446

Die dvd moet je in Full mode kijken en anders kan je bij de wat duurdere dvds gewoon 1x zoom functie doen naar 16:9 dan staat je ondertitels wel in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:06
Wanneer je bij je DVD speler opgeeft dat je een breedbeeld TV hebt worden de ondertitels gewoon in het beeld gezet, en niet in het zwarte stuk dat je met een 4:3 beeld ziet.

Maar let op! Dit is dus alleen bij films met een beeldverhouding van 1.85 : 1
Films met een 2.35 : 1 aspect ratio zijn nog breder, of minder hoog, waardoor je op een breedbeeld tv alsnog zwarte balken ziet en soms staat de ondertitels hier in. Maar dit hoort gewoon zo, het zwarte is hier onderdeel van het breedbeeld en hoef je ook niet weg te werken met de zoom o.i.d.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nah, die ondertitels blijven lekker staan waar ze stonden -- het beeld er achter verandert.

Wat je tv doet bij anamorphic discs is gewoon het beeld verticaal comprimeren -- dunner maken -- of het horizontaal uitrekken. Daarbij blijven die ondertitels wel in beeld staan, echter ze worden breder. Het beeld er achter wordt exact weergegeven zoals dat op de disc staat.

Bij een speler in 4x3 mode gebeurt wat de ondertitels betreft hetzelfde, die staan nog steeds op een vaste plek. De filmbeelden worden hier wel aangepast: de speler doet wat een breedbeeld tv zou doen (verticaal comprimeren) en plakt er wat extra zwarte randen omheen zodat het geheel netjes op een 4x3 tv past.

Dit is ook de reden dat de speciale ondertitels op sommige dvd's (zoals de bewegende figuurtjes bij men in black en ghostbusters) alleen in 4x3 werken.

Terug naar de originele vraag: Als je tv alleen doet wat 'ie hoort te doen (frames over het hele beeld laten zien) is er geen issue m.b.t. ondertiteling want die speler zet 't echt niet buiten beeld :) Een eventueel probleem ligt dus bij de tv -> zorg dat 'ie niet zoomed.

edit:
Ik heb een kleine illustratie gemaakt, hoop dat 't helpt :)
Afbeeldingslocatie: http://www.ini.hshaarlem.nl/~mwessel/ondertiteling.png

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 29-02-2004 00:30 ]

Pagina: 1