133FSB P3 op GA6bxc, 440BX mobo

Pagina: 1
Acties:

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-08 09:49
Hallo,

ik heb hier een FujitsuPC met een PIII450, 100FSB 128RAM, Mobo: Gigabyte GA-6BXC rev. 1.9 met een Intel 440BX chipset (Slot1)
kijk hier: http://tw.giga-byte.com/M...ucts/Products_GA-6BXC.htm

De chipset kan op FSB133 maar Intel raad dit af omdat daardoor de verhouding met je FSB's van AGP, PCI e.d. uit verband raakt. Kijk hier: http://support.intel.com/...rs/sb/cs-001866-prd24.htm

Ik kan echter nergens vinden met hoeveel de AGP en PCI bussen omhoog gaan met een 133 processor.

Weet iemand raad? Als mogelijk wil ik een slot1->socket370 converter erin zetten met snellere pentium 3 (800-1200).

Ik hoor het wel, groeten, Klaas

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
De snelheid van je AGP poort en PCI bus gaan ook met 33% omhoog ;) Nu is het gelukkig zo dat vele BX borden een extra devider hebben waardoor de PCI bus bij een FSB van 133MHz tóch op 33MHz draait alleen weet ik zo even niet of die optie op dat bord zit maar ik durf te stellen dat 'ie er wel op zit :) Blijft over de AGP snelheid van 89Mhz, wel, dit mag niet zo'n probleem zijn voor de moderne grafische kaarten, temeer het slechts op AGP 2X draait. Ik heb er iig nog nooit problemen mee gehad (alleen met een oude i740 grafische kaart). Welke kaart wil je gebruiken?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Er is nog iets waar je aan moet denken, het voltage. V.a. rev. 2.0 kan het bord voltages lager dan 1.8v leveren, op jouw revisie zal je het voltage op 1.8 moeten instellen. Let wel, niet alle converters hebben voltagejumpers.
Daarnaast is het misschien handig het nieuwste bios te flashen.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Asus P3B-F heeft die extra divider volgens mij zelfs standaard in die chipset bij latere revisies, gebruik hem hier zelf inclusief PIII 866. Voor het AGP probleem heb ik gekozen voor een PCI videokaartje (tis maar een servertje) wat ik nog had liggen, klaar ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Dukey op 30-10-2003 23:48 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• german8
Ik weet nog niet welke kaart, misschien ga ik voor de zekerheid dan maar voor een converter met voltagejumpers en een Cellie 1100-1400 tua, die hebben toch een fsb van 100.
Dank u alllen!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KlaasHof schreef op 31 oktober 2003 @ 09:09:
Ik weet nog niet welke kaart, misschien ga ik voor de zekerheid dan maar voor een converter met voltagejumpers en een Cellie 1100-1400 tua, die hebben toch een fsb van 100.
Dank u alllen!
Let wel op dat je dan een ranzig dure Powerleap convertor nodig hebt, wat vaak meer zal kosten dan een i815 B-stepping mobo (die gewoon native Tualatin support heeft). Enige uitzondering is als je een zeer late BX mobo hebt met VRM die tot 1.6V kan gaan (of de GA-6BXC dat kan weet ik zo 1-2-3 niet), dan kun je een Slot1-FC-PGA converter met een van drie voltage ICtjes nemen (de TVC 1622A op de Abit Slotket III bijvoorbeeld) en dan gaan solderen, dat werkt ook.

* dion_b heeft die combo klaarliggen voor als hij een keer minder lui is- Asus P3B-F, Abit Slotket III en een Celly 1000 die op z'n TUV4X niet wil OCen ;)

Edit:
Alleen voltage jumpers op de converter zijn dus niet genoeg :o - je hebt zo'n ICtje nodig, anders loop je aardige kant op gefrituurde Tualatin

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 31-10-2003 11:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Houdt er rekening mee dat op veel 440BX chipsets de Tualatin core niet ondersteund wordt. Dan moet je de wat oudere (Wilhelmina oid) chipset nemen van de celerons.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Willamette bedoel je? Da's de codenaam van de 0,18µm P4 core en het heeft dus totaal niks met chipsets te maken :) De oudere Celerons (vóór de Tualatins) zijn trouwens Coppermines (0,13µm) en Mendocino's (0,25µm). Zie ook de CPU overzichten die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Viper_74 schreef op 31 oktober 2003 @ 11:36:
Houdt er rekening mee dat op veel 440BX chipsets de Tualatin core niet ondersteund wordt. Dan moet je de wat oudere (Wilhelmina oid) chipset nemen van de celerons.
:?

Wilhelmina :? Volgens mij ben je in de war met de eerste P4/Celly core, de Willamette...

De chipset zelf heeft niets met ondersteuning te maken, het probleem is de conversie naar FC-PGA2 (dure converter of solderen op goedkopere). Het is mooi als je BIOS het ondersteunt, maar geen ramp als dat niet zo is- enige harde vereiste is dus een lage VCore (1.6V is absolute max, bedenk dat die dingen in-spec op 1.45V draaien :o )

Oslik blyat! Oslik!

• german8
Ik heb nu een Slot1->370 Converter op het oog met Voltage en FSB jumpers en een Cellie 1200Tua, samen 75 euries.
Die moet er in theorie gewoon op kunnen want ik kan op converter juist voltage instellen voor een Tua.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 13:10

Croga

The Unreasonable Man

Kun je dan niet beter voor EUR 35 een nieuw moederbord (ECS K7S5APro, met USB2, Lan onboard en PC133 ondersteuning) met een Duron 1600 (EUR44) halen? kost je 4 euro meer, en je bent een HEEL stuk sneller. Daarnaast kun je je huidige geheugen gewoon overprikken, en later upgraden naar DDR als je wilt......

• german8
Hm,

ik heb helemaal geen Gigabyte bord maar een MSI MS-6156 (Intel ZX chipset).
Das minder

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KlaasHof schreef op 31 oktober 2003 @ 14:07:
Hm,

ik heb helemaal geen Gigabyte bord maar een MSI MS-6156 (Intel ZX chipset).
Das minder
Dat verandert op zicht niets, de ZX is een uitgeklede versie van de BX, maar de verschillen zitten'm in de geheugencontroller en beschikbare interrupts, wat CPU ondersteuning betreft is het dezelfde chipset.

Wat voor converter heb je :? Zoals ik hierboven al zei moet het een van drie IC'tjes erop hebben zitten. Zo niet is er kans op geroosterde CPU. Alleen voltage jumpers zijn niet genoeg. Bovendien moet je een 'gewone' FC-PGA converter dmv een soldeerbout gaan modden als je er een FC-PGA2 CPU op wil gebruiken.

Alleen als je specifiek een Sl1-FC-PGA2 converter hebt kun je een Tualatin er 'zomaar' in prikken :o

Oslik blyat! Oslik!

• german8
Wat zijn IC'tjes? En ik ben de specs van de converter aan het uitzoeken.

Mvg, Klaas

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KlaasHof schreef op 31 oktober 2003 @ 14:58:
Wat zijn IC'tjes? En ik ben de specs van de converter aan het uitzoeken.

Mvg, Klaas
IC=integrated circuit, in de volksmond ook wel 'chip' genoemd :z

Het is heel simpel om te zien of je converter er eentje heeft- kijk ernaar :P

Als er een rechthoekige zwarte chip ergens erop zit (iets van 15 bij 7mm), is de kans groot dat het zou kunnen lukken. Heb je een chip erop :? Post dan de text die erop staat. Dan kunnen we zien of je converter geschikt is ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oké oké, coppermine dan 8)7

Beetje uit de roelering met die cellies.

Werkt het zooitje nou al :?
Ik heb nog een Celeron 900 (COPPERMINE) met een simpele noname geen jumpersvoltage op me 440bx intel bordje gepropt, liep als een tiet.

Zat eerst een p2-350 geklokt naar 400 Mhz op.

Snelheidsverschil was wel te merken, alleen het geheugen, en vooral de udma33 controller met gare hd hielpen het systeem flink omlaag.

Nu vervangen door een TUSCL oid. van asus, 1,1 Ghz Tualatinnetje erop (was ook nog klote in het begin, hij vrat hem niet de }:O ) En nu draait die stabiel op 1,33 Ghz ongeveer.
1 minpuntje aan dat bord, is de intel 815 Chipset, maximale geheugen = 512 Mb, 3 dimm banken, 2 x 256 mb erin, meer dan dat, welke combinatie dan ook = no post. Op zich wel jammer, is me servertje, 1,5 Gb geheugen ofzo was leuk geweest.

• german8

Verwijderd

Solderen is niet nodig om een Tualatin op een 440bx te gebruiken, zie dit topic. Wbt voltages hoef je niet echt conservatief te zijn al is het wel lekker qua temperatuur. Mijn 6BTM is bijvoorbeeld van een revisie die niet minder dan 1.8v kan leveren, stel ik de Slotket III lager in dan start hij gewoon niet op. De processor wordt erg warm maar blijft braaf eiwitjes vouwen voor DPC.
M'n 1300 heb ik een paar maanden op 1.98v laten lopen, dat kon hij uiteindelijk niet meer aan. Ik was even bang dat de cache gefrituurd zou zijn. Toen hij nog prima bleek te werken met 1.65v (wel lagere FSB) heb ik het maar zo gelaten, ik moet nog altijd wat andere voltages uitproberen maar had totnogtoe weinig zin de processor een aantal keer opnieuw te plaatsen (wiretrick, je kan het voltage niet instellen op een 6BJM).
Het is natuurlijk wel verstandiger maximaal 1.65v in te stellen, vooral omdat er op een converter weinig plaats is voor een stevige koeler.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Degene die dat aanbiedt weet niet waar hij het over heeft. Dat zijn moederbord officieel niet hoger dan 800Mhz ondersteunt doet er niet toe, het probleem is dat die converter geen FC-PGA2 converter is maar een FC-PGA of (erger nog) een PPGA. Ongeacht moederbord gaat die converter niet werken met die CPU zonder modificatie.

Daarnaast vraagt die jongen een uiterst riante prijs voor z'n setje- hij wil EUR 75, terwijl een nieuwe boxed Celly 1200 EUR 58 kost en het soort converter wat hij daar heeft maximaal EUR 5 2e hands bij de PC winkel om de hoek. Een Celly 1300 kost maar EUR 46, oftewel hij zit bijna 50% boven nieuwprijs :X
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 18:57:
Solderen is niet nodig om een Tualatin op een 440bx te gebruiken, zie dit topic.
Uhm, het alternatief voor solderen, namelijk met geleidende lijm werken, lijkt me een stuk moeilijker en riskanter (mbt kortsluiting op verkeerde pinnen) dat ik eerder voor een soldeerbout zou gaan, maar strict genomen heb je wel gelijk.

Het blijft echter wel zo dat je op een of andere manier zult moeten modificeren.
Wbt voltages hoef je niet echt conservatief te zijn al is het wel lekker qua temperatuur. Mijn 6BTM is bijvoorbeeld van een revisie die niet minder dan 1.8v kan leveren, stel ik de Slotket III lager in dan start hij gewoon niet op. De processor wordt erg warm maar blijft braaf eiwitjes vouwen voor DPC.
M'n 1300 heb ik een paar maanden op 1.98v laten lopen, dat kon hij uiteindelijk niet meer aan. Ik was even bang dat de cache gefrituurd zou zijn. Toen hij nog prima bleek te werken met 1.65v (wel lagere FSB) heb ik het maar zo gelaten, ik moet nog altijd wat andere voltages uitproberen maar had totnogtoe weinig zin de processor een aantal keer opnieuw te plaatsen (wiretrick, je kan het voltage niet instellen op een 6BJM).
Het is natuurlijk wel verstandiger maximaal 1.65v in te stellen, vooral omdat er op een converter weinig plaats is voor een stevige koeler.
Hmm, goed te horen dat 1.8V nog gaat, gezien zowat ieder Sl1 mobo 1.8V kan leveren. In dat geval is er redelijke hoop voor de TS ;)

Oslik blyat! Oslik!

• german8
Dag mensen,

bedankt voor de reacties! Ik ben erachter dat ik een MSI6156 met 440ZX chipset heb en kan de FSB enkel op 100 of 66 zetten. Heb een FCPGA2 -> slot 1 converter gevonden voor 24 euro en ga nu een nieuwe celle 1200 of 1300 erbij kopen. Dan moet het wel lukken. Met nieuwste BIOS kunnen ook processors boven 1000 mhz herkend worden dus ik ben helemaal blij!
(nu hopen dat de theorie ook in de praktijk gaat lukken)

Klaas (topicstarter)

Verwijderd

KlaasHof schreef op 03 november 2003 @ 10:42:
Dag mensen,

bedankt voor de reacties! Ik ben erachter dat ik een MSI6156 met 440ZX chipset heb en kan de FSB enkel op 100 of 66 zetten. Heb een FCPGA2 -> slot 1 converter gevonden voor 24 euro en ga nu een nieuwe celle 1200 of 1300 erbij kopen. Dan moet het wel lukken. Met nieuwste BIOS kunnen ook processors boven 1000 mhz herkend worden dus ik ben helemaal blij!
(nu hopen dat de theorie ook in de praktijk gaat lukken)

Klaas (topicstarter)
FCPGA2 convertors zijn uiterst zeldzaam, denk aan powerleaps en hun prijzen. Gewone FCPGA's zonder chip zijn massaal te vinden op computerbeurzen, degene met chip zijn ook zeldzaam.

FCPGA's met chip kan je modden (Tualatin-mod), socketdeksel eraf halen, 3 juiste pinnen afbreken en indien nodig draadjes solderen. (ik heb de mod gedaan op een Asus FCPGA-convertor + celeron 1200MHz + Abit BH6, alleen de 3 pinnen afgebroken. Het draaide maar 99,9% stabiel, dus afgekeurd, extra draden solderen maakt het maar erger.)

Een BX- of ZX-chipset is ontworpen voor 66MHz en 100MHz, natuurlijk hebben de tweakers ontdekt dat je ze kan overklokken. Veel bordjes kunnen zelfs 150MHz halen, de meeste BX'en kunnen 133MHz halen. Met de coppermine's wou Intel 133MHz FSB invoeren en de BX ondersteunt dat officieel niet. Intel wou
820 en Rambus (is trager dan BX en PC133) door ons strot rammen, toen hadden we 2 keuzes. Ofwel een rotte VIA-bord halen, ofwel een BX overklokken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 11:08 ]

• german8
En weet iemand hoe ik mijn bord kan overclocken?

Op de converter is het voltage van 1.3V ~ 2.05V instelbaar met stapjes van 0.05V en de FSB als 66,100&133.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KlaasHof schreef op 03 november 2003 @ 12:51:
En weet iemand hoe ik mijn bord kan overclocken?

Op de converter is het voltage van 1.3V ~ 2.05V instelbaar met stapjes van 0.05V en de FSB als 66,100&133.
Op de converter moet je dan je VCore een tikje hoger instellen dan de spec voor de CPU, FSB 133 zou misschien kunnen, misschien ook niet. Beter idee is het om het indien mogelijk in BIOS te doen, zo niet om een tooltje als CPUFSB te gebruiken om iig 105, 110, 112, 120, 124 te proberen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1