[Vigor 2104P] Printen vanaf win '98 client lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vurabes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-12 19:47

Vurabes

Homo Sapiens Informaticus

Topicstarter
Netwerksituatie:
We hebben een Draytek Vigor 2104P router gekocht die een kabelaansluiting en een printer deelt. Op de router is een printserver aanwezig. Een HP Deskjet 720C is direct op de router aangesloten d.m.v. de paralelle poort op de router.
Op de router zijn drie clients aangesloten, twee met Windows XP Professional en een met Windows '98 SE.
Op de Windows XP clients werkt alles perfect dus die zal ik verder buiten beschouwing laten. Het probleem zit hem in de Windows '98 client.

Afbeeldingslocatie: http://www.draytek.nl/image/vigor2300.gif

Wat is het probleem?
Windows '98 SE ondersteunt vanuit zichzelf het printen naar een LPR poort niet. Daarom wordt door Draytek het Router Tools pakket bij de hardware geleverd. De router tools maken een LPR poort aan. Het ip/mac adres van de router is het enige wat er te configureren is aan die LPR poort. Als ik met de printer afdruk naar die LPR poort zie ik dat dat document in de wachtrij geplaatst wordt en na een vijftal seconden weer uit de wachtrij verdwijnt. De printer blijft echter gewoon in de standby stand staan en er wordt niets geprint. Er wordt ook geen foutmelding getoond.

Het probleem lijkt dus te zitten tussen de Windows '98 client en de router aangezien het printen vanaf de Windows XP clients uitstekend werkt.

Wat heb ik al gedaan om het probleem op te lossen?Vigor 2104P/2300:
De gebruiksaanwijzing voor de printserver en de printserver zelf zijn voor de Vigor 2104P en de Vigor 2300 hetzelfde. Dus een oplossing voor de 2300 werkt waarschijnlijk ook voor de 2104P.

Tijdelijke oplossing:
Het probleem heb ik nu tijdelijk opgelost door de printer te delen op een Windows XP client. We hebben de router echter gekocht omdat we niet de hele dag een computer aan willen hebben staan alleen voor het printen en internet. Op deze manier hadden we hem dus net zo goed niet kunnen kopen. Dit is dus geen definitieve oplossing.

Wie kan mij helpen?

On a clear day you can C#

Verwijderd

Heb je de printerinstellingen al vergeleken tussen de Win98 en WinXP al vergeleken.

Misschien moet je eens gaan achterhalen waarom het vanaf WinXP wel werkt...

• Vurabes

Vurabes

Topicstarter
De printerinstellingen zijn bij Windows '98 en XP volledig hetzelfde voor zover dat kan. Er valt verder niet zo heel veel te vergelijken helaas. Zoals ik al zei is het ip adres van de router het enige dat ik kan configureren aan de LPR port in Windows '98. Ik ga er vanuit dat de rest van de opties die in Windows XP wel aanwezig zijn niet van belang zijn bij Windows '98 omdat de driver voor de LPR port specifiek voor deze router gemaakt is.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:54
Lastig probleem. Wat je zou kunnen proberen is het volgende:

In de setup van je router, bekijk je de status. Daar kun je als het goed is het aantal bitjes op de LAN interface zien.
Zorg dat verder alle PC's geen dataverkeer genereren, en kijk hoeveel dataverkeer er dan ongever doorheen gaat. Als het scherm met die gegevens elke 1 sec ververst, zal dat in ieder geval niet veel zijn.
Print nu eens wat uit via een XP bak. Zie je dan het aantal pakketjes op de LAN interface omhoog gaan? Dat zou wel zo moeten zijn in ieder geval.

Nu kun je ook nogmaals printen met win98. Gaat het dataverkeer op de router omhoog: Dan is het probleem toch bij de router (of je probeerd iets te printen met een verkeerd formaat oid). Blijft het gelijk, dan zit het probleem toch nog in de software.

Maar ik verwacht eigenlijk dat hij wel verstuurd wordt. En blijkbaar gaat het dan ten tijde van het printen fout, mischien wordt er geen goede driver gebruikt of probeer je op een te groot formaat te printen bijvoorbeeld. Een error teruggeven werkt namelijk niet via zulk een printserver.

• Vurabes

Vurabes

Topicstarter
Bij de XP machine zie ik inderdaad het dataverkeer omhoog gaan maar bij de Windows '98 machine niet. De printopdracht komt dus hoogstwaarschijnlijk niet aan bij de router. Dat betekent dus dat er iets mis zit in de software op de '98 machine. De vraag is dan alleen welk onderdeel van de software.
Ik denk dat ik eerst eens ga zoeken naar een andere LPR port driver voor Windows '98.

Update 2 november 2003 01.05
Met de andere LPR port drivers werkte het helaas ook niet. Ik heb er nu maar een Windows 2000 client voor in de plaats gezet. Het probleem is dus eigenlijk niet verholpen maar op deze manier werkt het goed en daar gaat het uiteindelijk om.

[ Voor 28% gewijzigd door Vurabes op 02-11-2003 01:06 . Reden: Update zonder kick ]