route tekenen op plaatje

Pagina: 1
Acties:

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:11
Hoi mensen,

Voor een website overeen reis naar australie, zou ik graag via een beheerders site aankunnen weggeven, de route die ik al heb afgelegd.

Dus een van te voren gemaakt kaartje (jpg) van australie, met daarop de ingetekende route zoals die gepland is. En dan wil ik online aan kunnen geven op dit plaatje, hoe ik daadwerkelijk gereisd ben.

Ik zat te denken aan Flash/DTML, misschien in combinatie met ASP?

Is zoiets makkelijk realiseerbaar? Is ooit zoiets al gemaakt?

Bedankt!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 01:38
kan je het niet gewoon van een routeplanner uitprinten?

• trekker22
zoiets dergelijks heb ik niet tot mijn beschikking als ik in een internetcafe zit in australie.

het hoeft ook maar heel grof te zijn dat aangeven, van de route.

Zoiets als:
- inloggen
- huidige plaatje inladen
- met "painter", route bijwerken
- plaatje weer wegschrijven naar webserver

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
Je kunt alle coördinaten van de locaties waar je stopt ergens opslaan en in een db aangeven waar je al bent, en dan met position_absolute een stipje positioneren.

[ Voor 17% gewijzigd door djluc op 27-10-2003 21:26 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Maak een serverside imagemap, dan kun je op de plaatsen klikken waar je bent en dan via javascript met van die vector dingen (hoe heten die?) lijnen tussen de punten laten zetten.

Edit: Flash is natuurlijk ook een goede optie voor zoiets.

[ Voor 15% gewijzigd door Johnny op 27-10-2003 22:35 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• trekker22
kent iemand een flash applet die een plaatje kan inladen en waar men simpele ms paint dingen op los kan laten, en waarna ik dit plaatje veranderdend en al, weer kan wegsaven.

Google levert me niks op, en ik heb ook zo'n idee dat zoiets niet direct voor hadden is...

[ Voor 3% gewijzigd door trekker22 op 27-10-2003 22:49 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Johnny schreef op 27 October 2003 @ 22:34:
Maak een serverside imagemap, dan kun je op de plaatsen klikken waar je bent en dan via javascript met van die vector dingen (hoe heten die?) lijnen tussen de punten laten zetten.

Edit: Flash is natuurlijk ook een goede optie voor zoiets.
serverside imagemap... ? javascript die vectorlijnen voor je tekent? Je kunt me veel vertellen, maar er moet nog heel wat werk om heen wil dat je lukken.

Ik denk dat als je een goede kaart van Australië op redelijke grootte weet in te laden, in zo'n internetcafé, je al een heel eind bent. Maak de kaart zwart-wit, alleen outlines en zet er de belangrijkste hoofdwegen en steden op waarlangs jij dénkt te gaan reizen. Denk aan een plaatje van 800x600 of misschien nog iets groter. Hou het realistisch, je moet niet vijf minuten dure internettijd verspillen aan zo'n kaart.

De manier zoals ik het zou oplossen, ws. niet de beste maar misschien wel aardig:
Plaats de low-res kaart als achtergrond van een div. In die div zet je een tabel (niet schrikken mensen). Die tabel geef je zeg eens per vijf vierkante pixel een vakje. Reken dus uit hoeveel vakjes je zult krijgen, en dat zullen er een berg zijn. Maak in elke een transparante pixel van 5x5 en geef daar een linkje aan dat een X en een Y waarde doorstuurt (gewoon 200340 wordt later X = 200 Y = 340).

Dan heb je al iig een globale vastlegging van je coordinaten. Je zou op de uiteindelijke mooi ingekleurde kaart die de mensen hier in Nederland met hun snelle verbinding binnenhalen natuurlijk mooie speldjes of rode bolletjes kunnen laten plaatsen op de vakjes op je kaart die jij aanklikt. Of je zou kunnen uitfiegolieren hoe je daar een lijn tussen zou kunnen krijgen.

Ik denk dat je met DHTML meer kunt bereiken dan wat ik je hierboven voorschotel. Dit van hierboven is van 2 of 3 jaar terug toen ik een stadswandeling met diverse aandachtspunten moest uitstippelen... dit is natuurlijk een hele andere invalshoek en geen stadje maar een fiks land ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dark Blue schreef op 27 oktober 2003 @ 23:00:
[...]

serverside imagemap... ? javascript die vectorlijnen voor je tekent? Je kunt me veel vertellen, maar er moet nog heel wat werk om heen wil dat je lukken.
Zoiets moet in een paar uurtjes wel te doen zijn hoor.

Je maakt een imagemap, zorgt ervoor dat de coordinaten worden opgeslagen in een tekstbestand/database.
Je hebt niet eens javascript nodig aangezien je de coordinaten ook weer serverside in een XBM (vector bestandformaat) bestand kunt zetten (het zou ook met javascript kunnen, maar dan moet je de coordinaten weer ergens anders neerzetten).

Je zou het ook met GDlib kunnen doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Johnny op 27-10-2003 23:22 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Kan je niet gewoon inloggen met een FTP verbinding, het 'huidige' plaatje van de afgelegde route binnenhalen via FTP, daarna bijwerken en uploaden via FTP (zodat je het oude huidige plaatje overschrijft)? Lijkt mij de makkelijkste oplossing. Als het goed is kan je dit alles al in IE, je hebt geeneens een FTP client nodig.

MechWarrior || Monsters Game

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
Euh, je hebt van die standaard PHP upload scriptjes, die laat je in de map waar je plaatje staat uploaden (zorg ff dat anderen er niet bij kunnen). Dan download je 'kaart.jpg' (geen FTP voor nodig, gewoon via IE), even in Paint bijwerken (en dat staat toch wel op elke windows machine) en met zo'n upload-script weer terug zetten.

Met Flash en databases kan het ook, maar dat lijkt mij iets te veel werk...

Punctuality is the politeness of kings

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Kun je er van op aan dat elke pc in een internetcafé op zn minst Win95 of hoger draait en je dus over Paint beschikt? Dacht het niet he. Voor het zelfde geld kom je na 3 weken reizen en met moeite je route onthouden in een dorp aan, enige internetcafé daar... hebben ze Sitekiosk :X
Nou DAN zit je gebakken _O_

Kan Pelle niet ff helpen? Gezien hij Pellepaint heeft ontwikkeld zal hij hier ook wel wat ideeën voor hebben?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• trekker22
natuurlijk zou ik ftp kunnen gebruiken, maar inderdaad hebben ze misschien niet altijd paint bij de hand.

en de andere oplossingen zijn zeer leuk, maar zo geavanceerd wil ik het helemaal niet maken... ik wil gewoon een grove streep trekken hoe we gereisd zijn, maar ik kan nergens iets in flash vinden waarmee je kan tekenen/opslaan...

pellepaint klinkt wel leuk, wat is het precies?

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle meldt zich :P

Hoe ik het aan zou pakken: een simpele database met een tabelletje met coordinaten en tijdstippen. Toon de image op een site, en klik ergens op de kaart. Als je een <input type="image"> gebruikt, dan worden automatisch de coordinaten meegestuurd naar de server. Zet die coordinaten in je tabel, en wanneer je 2 of meer coordinaten hebt, kun je lijntjes gaan trekken.
Voor Linux bestaat er de GDLib, die je heel goed in combinatie met PHP kunt gebruiken. Met ASP kan het ook vast wel, maar ik weet niet dat er gratis componenten zijn die images kunnen genereren.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Pelle schreef op 28 October 2003 @ 09:33:
* Pelle meldt zich :P

Hoe ik het aan zou pakken: een simpele database met een tabelletje met coordinaten en tijdstippen. Toon de image op een site, en klik ergens op de kaart. Als je een <input type="image"> gebruikt, dan worden automatisch de coordinaten meegestuurd naar de server. Zet die coordinaten in je tabel, en wanneer je 2 of meer coordinaten hebt, kun je lijntjes gaan trekken.
Voor Linux bestaat er de GDLib, die je heel goed in combinatie met PHP kunt gebruiken. Met ASP kan het ook vast wel, maar ik weet niet dat er gratis componenten zijn die images kunnen genereren.
Goed onthouden: Als je dit gebruikt en je maakt een fout, moet je die wel ongedaan kunnen maken :) Als je dat vergeet en je bent op weg en je klikt per ongeluk op de oceaan oid dan zit je daar mooi mee :)

MechWarrior || Monsters Game

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pelle

🚴‍♂️

Spreekt voor zich natuurlijk ja, je moet er een tooltje bij bouwen waarmee je die coordinaten weer uit je database kunt rossen. Maar goed, ik ga ook niet alles voor zitten kauwen natuurlijk ;)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Had PatrickPietens FlashAddict niet zo'n online-teken-ding-in-flash?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:27

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Ik ben ook bezig met een site in elkaar te flansen voor mijn reis naar Australië (vertrek 6 feb) en heb ook het plan een landkaartje op m'n site te zetten waarop m'n reis te volgens is. Bij mijn zoektocht naar hoe zoiets te maken kwam ik ook vaak het hier bovengenoemde GDlib tegen, maarjah ik werk met ASP...

Misschien dat je eens hier naar kunt kijken ter inspiratie. Kijk ook eens naar dit topic.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Pagina: 1