[ASP] Op een wereldkaart een punt aangeven.

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Beste tweakers,

Ik heb jullie creativiteit en inzicht mogelijkheden even nodig.
Wat is het probleem:

Mijn schoonvader (nog niet officieel en dat mag ook nog wel even duren) is kapitein op een SHELL tanker. En wat voor één: 300 meter lang en 60 meter breed.
Hij is dus steeds een maand of 4 a 5 van huis.
Nu kreeg ik het idee om een website te maken zodat kennissen en famillie hem kunnen volgen waar hij is. Het is dus de bedoeling dat hij de longtitude en latitude coördinaten per keer in kan vullen en dat dan op die kaart te zien is waar hij zich bevind (met een afbeelding van een klein bootje ofzo). Ook is het de bedoeling dat hij commentaar moet kunnen plaatsen. Een soort weekjournaal zegmaar.

Nu weet ik alleen niet waar ik beginnen moet. Ik moet dus een afbeelding van de wereld hebben en daar de longtitude en latitude coördinaten kunnen aangeven.
Ik wil het is ASP doen omdat ik daar nog het meeste in thuis ben (ook niet zo heel veel hoor maar het wordt al beter).

Nu is mijn vraag aan jullie of jullie ideeën hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken. Is het wel mogelijk met ASP of is het op een andere manier makkelijker?
Hoe kan ik die coördinaten bepalen? Kortom, hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:03

pistole

Frutter

Je kan het met ASP doen, maar dan moet je (in een bepaalde oplossing) een image kunnen maken/aanpassen. Hier zijn 3rd party tools voor.

Je zou ook OVER de kaart heen een object kunnen projecteren, mbv DHTML en/of VML

Laatstgenoemde methode heb je geen ASP voor nodig.

Ik frut, dus ik epibreer

• Fox-Web
Jij bedoel om het tanker plaatje over de wereld kaart heen zetten. Dat zou opzich wel lukken maar hoe kan ik de longtitude en latitude coördinaten omzetten naar coördinaten op het plaatje. Ik zit me krom te denken hoe je aan een plaatje zeg maar "extra" coördinaten op kunt geven ofzo.

En nog een probleempje: van DHTML en VML heb ik helemaal geen kaas gegeten.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:57
Mmm. Ten eerste moet je een kaart van het gebied dat je wil beslaan vinden welke een bekende kaart datum heeft. Die kaart datum (b.v. WGS-084) is je referentie om lengte en breedte om te rekenen naar een pixel-positie op de kaart.

Wellicht is het een idee om een dienst als Maporama (http://www.maporama.com/share/) te gebruiken? Meestal kun je bij dat soort diensten via parameters in de URL aangeven wat de lon/lang positie is.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Fox-Web
Wat kan je precies met die kaart datum doen dan?
Maporama ga ik even bekijken. Willicht dat ik er wat aan heb

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 18:17

Skinny

DIRECT!

Hoppa..

http://www.tonec.com/download4/wm.html

Er ontbreken een paar landen in de gratis versie, maar dat zal niet zo'n heel groot probleem zijn denk ik.
Features:

More than 200 countries and islands
Works with ActiveImage 4.4
Good performance and high image generation speed
Builds client-side image maps from coordinates stored in database
Draws special graphics like charts, signs, symbols and text. See example 3.
Fills polygons with predefined colors. See sample 2

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• Fox-Web
Bedankt, die had ik ook net gevonden. Ik ben aan het proberen om hem aan de gang te krijgen (ActiveImage moet ook geinstalled worden) Aleen die ontbrekende landen is dus wel een probleem. De filipijnen ontbreken namelijk en daar zit ie het meest! Heb ik weer :P

• Fox-Web
hmmmm..... dat schiet ook niet op. Ik kan wel een kaart genereren maar niet aan de hand van coördinaten.

The Lord: Wat bedoelde je nou met die kaart datum?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:03

pistole

Frutter

ik weet niet precies hoe latitude & longitude coordinaten werken, maar je zult deze coordinaten om moeten zetten naar een (x,y) die past op de kaart die je in het scherm toont.
Dat is wat gegoochel met pixeltjes, maar als je een beetje kan rekeken geen moeilijke opgave...

Tip:
code:
1
[img]bootje.gif[/img]

Dit top & left zul je moeten zien af te leiden uit de width & height van je kaart en de latitude & longitude

Ik frut, dus ik epibreer

• Fox-Web
Ja.... er begint wat te dagen. Tnx voor het bootje in ieder geval. Ik ga even mijn hoofd breken over het omzetten van die coördinaten. Die werken namelijk ook met min getallen. Iets ten oosten van Londen ligt het nulpunt namelijk van de latitude (als ik me niet in die twee vergis). Als er dus een wiskundige in de buurt is, hoor ik het graag!
* Fox-Web is niet zo goed meer in wiskunde :P

• The Lord
ff geript van de support pagina's van WinGPS Pro van Stentec :
Vraag 027: Wat is een kaartdatum?

Antwoord: Kaartdatum heeft niets met tijd te maken, maar met een bepaalde elliptische kromming van de aarde, gedefinieerd als bijv. WGS84 (tegenwoordig standaard). In de GPS is de kaartdatum in te stellen via het menu. De datum van de in WinGPS Pro gebruikte kaarten mag afwijken van de GPS-datum instelling. WinGPS Pro houdt hier rekening mee.
Oftwel, een kaart is plat, de aarde is een uitermate gepukkeld misvormd soort ei. Om de lengte/breedte naar een plek op een platte kaart te kunnen vertalen wordt de kaartdatum gehanteerd. Deze geeft aan wat voor soort projectie de kaart gebruikt en welke omrekening gebruikt dient te worden.

Als je een wereldkaart gebruikt die vrij klein is weergegeven dan zal het niet zo nauw luisteren denk ik. Het hoogteverschil in water zie dan toch niet zo terug.

• The Lord
Op de website van het Belgische Nationaal Geografisch Instituut is onder 'know how' wel wat aardige informatie te vinden over de verschillende kaarten, projecties en rekenmethodieken.

http://www.ngi.be/NL/NL0.shtm

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 11:30
Zelf heb ik eens zoiets gemaakt met een AspImage object van ServerObjects. Het resultaat kun je hier vinden:
http://www.besites.net/chile/map/default.asp
(Klik op de kaart of op een plaatsnaam.)

Het AspImage object krijg je overigens voor niets bij Brinkster.

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 18:41
Waarom laat je je oom niet gewoon de longtitude en latitude coördinaten opgeven en met de muis op het kaartje laten aanklikken waar dat is? Dan sla je dat op en hoef je niets om te rekenen :Y)

• Fox-Web
Mart! schreef op 01 november 2002 @ 13:26:
Waarom laat je je oom niet gewoon de longtitude en latitude coördinaten opgeven en met de muis op het kaartje laten aanklikken waar dat is? Dan sla je dat op en hoef je niets om te rekenen :Y)
Dat is de: IkWilErMakkelijkOnderuitKomen manier! Hahaha! Da's natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Ik ben al weer wat verder. Ik heb nu even een test kaartje waar de graden op staan. Op de nul assen (de evenaar en hoeheetieookalweer) heb ik het plaatje gedeeld in vieren. Als ik nu dus een latitude heb van bijvoorbeeld 40 graden 12' en 67" N dan weet ik dus dat dat de bovenste twee plaatjes moeten zijn. Met een logtitude erbij van 12 graden E weet ik dus dat ik het plaatje rechts boven moet hebben. Ik weet het aantal pixels van dat plaatje en de graden verdeling. Want die loopt nu altijd vanaf 0 naar b.v. 180 graden. Als ik nu het aantal pixels van het plaatje deel door 180 graden, dan weet ik hoeveel pixels 1 graden is. Dan doe ik dus het aantal graden dat ik heb (b.v. die 40 graden) maal dat aantal pixels. Dan heb ik dus de pixel positie in dat plaatje!

Snappen jullie het nog? En ik moet het nog wel gaan uitvoeren 8)7

Edit: Nog één ding: Misschien heel simpel maar hoe krijg ik in HTML die vier plaatjes strak tegen elkaar aan? Ik hou er een rand tussen.

• The Lord
Waarschijnlijk door border="0" en marging="0" mee te geven.

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Het handigst is misschien als je gewoon divjes over de afbeelding heen legt, voor funda website hebben wij dat zo opgelost, bijvoorbeeld:

http://www.funda.nl/wonin...526-2C48A7821AA7}&vlgnr=6

[ Voor 0% gewijzigd door D2k op 01-11-2002 14:17 . Reden: link fix ]

• Fox-Web
The Lord schreef op 01 november 2002 @ 13:58:
Dat had ik al geprobeert maar dat mocht niet baten.

Raprotix: Je linkie werkt niet goed.

• Mart!
Fox-Web schreef op 01 november 2002 @ 13:53:
Dat is de: IkWilErMakkelijkOnderuitKomen manier! Hahaha! Da's natuurlijk niet helemaal de bedoeling. [...] Als ik nu dus een latitude heb van bijvoorbeeld 40 graden 12' en 67" N dan weet ik dus dat dat de bovenste twee plaatjes moeten zijn. Met een logtitude erbij van 12 graden E weet ik dus dat ik het plaatje rechts boven moet hebben. Ik weet het aantal pixels van dat plaatje en de graden verdeling. [...] Dan doe ik dus het aantal graden dat ik heb (b.v. die 40 graden) maal dat aantal pixels. Dan heb ik dus de pixel positie in dat plaatje!
Ok, als je dan voor de IkWilHetMoeilijkerDoenDanNodigIs manier kiest ;) Het is natuurlijk ook mogelijk om dit met 1 plaatje op te lossen.

rekenmethode:
als N dan xgraden = -1 * xgraden
als W dan ygraden = -1 * ygraden

xpixel = img_breedte / 2 + xgraden / maxgraden * img_breedte / 2
ypixel = img_hoogte / 2 + ygraden / maxgraden * img_hoogte / 2

voorbeeld:
img_breedte=300
img_hoogte=200
xgraden = 45 Z --> xgraden = 45
ygraden = 30 W --> ygraden = -30
maxgraden = 90 (?? geen idee hoeveel dit normaal is? 180?)

xpixel = 300/2 + 45/90 * 300/2 = 150 + 0.5 * 150 = 225
ypixel = 200/2 + -30/90 * 200/2 = 100 - 0.33 * 100 = 66

erg pseudo en er kan natuurlijk een foutje in zitten, maar het idee is hopelijk duidelijk. suc6

• Fox-Web
Ja, het idee is helemaal duidelijk. Zo kan het natuurlijk ook. Alleen is het probleem dat de 0 graden lijnen niet precies in het midden van het plaatje liggen maar dat is natuurlijk op te lossen. Goed idee van jou, je gaat door voor de koelkast! 8)7

Nu het volgende probleempje die jij waarschijnlijk ook wel op kan lossen: de latitude en longtitude worden uitgedrukt op de volgende mannier: 20o 12' 34" N
Dus die uren en minuten moeten ook meegerekend worden. een hoeveelste deel is een minuut van graden? Ik zei al, mijn wiskunde is ver gezakt. :P

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
1 graad is toch 60 minuten en 1 minuut is 60 seconde, geloof ik hoor ;)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:25
The Lord schreef op 01 november 2002 @ 13:58:
Margin is zonder g op het einde, dus margin="0" of style="margin:0px;" mag allebei :)

• Fox-Web
raptorix schreef op 01 november 2002 @ 14:56:
|:(

Echt! Volgens mij is het vrijdag vandaag! Ik ben er echt helemaal niet bij!

• Mart!
raptorix schreef op 01 november 2002 @ 14:56:
Jep. In diet geval is het aantal seconden wel te verwaarlozen, minuten zou je nog wel mee kunnen nemen, want:

x = graden + minuten / 60 + seconden / 3600

Dus: 20o 12' 34" N --> 20 + 12/60 + 34 / 3600 = 20 + 0,2 + 0,01 = 20,21

Het aantal seconden is op grote afstanden (IRL zeg maar) wel van belang, want dat zijn gelijk al tientallen meters (ofzo, heb ik gen verstand van). Op een plaatje van 300x200 pixels is het een fractie van een pixel en dus verwaarloosbaar.
Minuten zal nog wel nuttig zijn omdat dit toch een aantal pixels afwijking zou kunnen corrigeren

• Fox-Web
Ah, zal ik dus rekening mee houden. Ik ga nu met die formule aan het klooien. Ik heb het plaatje nu goed. De nul graden lijnen liggen nu precies in het midden van het plaatje.
Alleen.. ik weet niet wat er aan de hand is maar ik krijg mijn plaatje niet helemaal links boven in de hoek (is nodig om het 'bootje' op de juiste pixels neer te zetten. Ik heb het nu zo gedaan: <BODY topmargin="0" leftmargin="0"> En bij het plaatje: [img]"worldmap.jpg"[/img] Dat moet toch gewoon werken?

• Fox-Web
Voor zover werkt het!!!!!!
Als ik longtitude en latitude coördinaten invul, gaat ie netjes naar het punt op de kaart. Alleen zit ik nog steeds met het probleem dat de kaart niet helemaal in de hoek van het scherm staat dus kan ik ook niet controleren of hij helemaal klopt.
Kan iemand me hier nog mee helpen?

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 13:25

PegOpDeWeg

eej wasup?

hmm bedoel je niet gewoon:
<body leftmargin=0 topmargin=0 > zoiets?

en bij table:
<table cellspacing=0 cellpadding=0 border=0>

"It's better to burn out, than fade away"

Verwijderd

Heb je een url van je test-opstelling? Ik ben nl best wel nieuwsgierig :)

• Mart!
Het moet ook mogelijk zijn om dat plaatje relatief ten opzichte van het plaatje te positioneren. Dan is het dus niet noodzakelijk dat het plaatje in de hoek staat. Door middel van javascript moet dit iig mogelijk zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de offsetLeft en offsetTop properies van de image tag.

Kun je ook je oplossing tot nu posten? ben benieuwd hoe dat er nu uitziet, net zoals kikkei01...

Verwijderd

Het lijkt misschien wat OT, maar misschien heb je hier wat aan:

Ik ben recentelijk een applicatie genaamd Xplanet tegengekomen.

"Xplanet was inspired by Xearth, which renders an image of the earth into the X root window. Azimuthal, Mercator, Mollweide, orthographic, or rectangular projections can be shown as well as a window with a globe the user can rotate interactively using OpenGL or Mesa. The other planets and some satellites may also be displayed. "

Het leuke is dat Xplanet ook wat 'uitgebreid' kan worden, zoals Hans Ecke gedaan heeft: http://hans.ecke.ws/xplanet/

Hier zijn een aardig aantal werkende voorbeelden te downloaden die:

- bepaalde data pakken (downloaden)
- deze dan met behulp van PERL in een bepaald formaat in een soort 'datafile' zetten
- de Xplanet applicatie kan deze data dan op de Aarde (of een ander hemellichaam ;) ) tekenen.

Meestal met het doel om als desktopachtergrond te werken..maar eventueel kun je de afbeelding ook op een website zetten :)

Het voordeel is dat op de website van Hans Ecke ook al een PERL script staat (geo_locator.pl and igeo.pl) die een bestand maakt met geografische locaties!

Dit kun je weer 'oppakken' (met ASP, PERL, PHP) om bijv. locaties van aardbevingen, vulkanen en tropische stormen te tekenen op de wereldkaart (zie onderstaande afbeelding, inclusief 'traject')..

Afbeeldingslocatie: http://hans.ecke.ws/xplanet/ex_hurricane_inset.jpg

edit2: de locaties komen in een zogenaamde "Marker file". dit is bijv. een regel uit de marker file van recentelijke aardbevingen:

Locatie, label, afbeelding, kleuren, etc

41.72 14.96 "5.8 [nov 01 16:09]" image=none color=yellow transparent={255,255,255} # Southern Italy Fri Nov 1 16:09:01 2002
35.54 74.65 "O" image=none align=center color=yellow fontsize=32 # 5.4

Maar waarom zou dat ook niet gedaan kunnen worden voor een tanker?

Het is misschien een reactie vanuit een aparte invalshoek, maar het voordeel is dat je al een heel stuk code en configuratie applicatie krijgt voor de basis dingen zoals het tekenen van de punten op de Aarde etc etc.. kan een heleboel ellende schelen naar mijn idee :)

edit: En het is Open Source ;)

Verwijderd

Heb even snel een voorbeeld gemaakt:
http://www14.brinkster.com/fluxed/db/xplanet.html

Tanker afbeelding op wereldbol met Xplanet :P

Eerste keer dat ik dit doe maar ik krijg nu wel de smaak te pakken.. hmm. allerlei nieuwe ideeen..

UPS tracking anyone? :D

• Fox-Web
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 16:05:
Heb even snel een voorbeeld gemaakt:
http://www14.brinkster.com/fluxed/db/xplanet.html

Tanker afbeelding op wereldbol met Xplanet :P

Eerste keer dat ik dit doe maar ik krijg nu wel de smaak te pakken.. hmm. allerlei nieuwe ideeen..

UPS tracking anyone? :D
Ziet er idd leuk uit alleen ben ik nu al zover gekomen met mijn eigen baksel dan ik het zonde vind om dat in de prullenbak te gooien.
Als er iemand ff een beetje webspace heeft, dan kan ik de versie tot dusver online zetten. Ik ken de tweakers hier dus om mijn eigen server zetten is geen optie. Die sucken met z'n allen mijn hele bandbreedte op :P
obiwanos schreef op 02 november 2002 @ 13:02:
hmm bedoel je niet gewoon:
<body leftmargin=0 topmargin=0 > zoiets?

en bij table:
<table cellspacing=0 cellpadding=0 border=0>
Heb ik allemaal geprobeert maar hielp niks :(

• Fox-Web
Ik heb ff een accountje bij brinkster aangemaakt. Voor de nieuwsgierigen onder ons:

Klik!

Verwijderd

Fox-Web schreef op 04 november 2002 @ 10:32:
Ik heb ff een accountje bij brinkster aangemaakt. Voor de nieuwsgierigen onder ons:

Klik!
Hee, dat ziet er behoorlijk leuk uit! :)

• Fox-Web
Kijk ff niet naar het plaatje enzo hoor. Daar moet nog een andere voor komen. Dees was ff voor testing purposes. Als je toevallig nog een betere weet te vinden hoor ik het graag. Ik kan de enseclopedie wel onder de scanner leggen maar daar staan altijd weer van die vakjes op. :P

• Fox-Web
Daar had ik dus al gezocht en zo ben ik ook deze tegen gekomen. Maar niet één is goed. De meeste zijn te klein of er zitten irritante strepen of tekst door vandaar.

• The Lord
Ik weet niet in hoeverre je je voorbeeld bij Brinkster behoort te werken, maar nu lijkt het niet de juiste lokatie weer te geven voor (bijvoorbeeld) Amsterdam.

Lat : 52° 22' 8" N
Long : 4° 54' 20" E

• Fox-Web
dat kan kloppen. Ik heb er net ff een nieuw plaatje in gebakken. Die klopt nog niet helemaal. Ik zal ff die oude terug zetten.

Edit: Die klopt ook nog niet helemaal.
Ik zal hem nog ff calibreren. Dat doe ik met autoroute maar dat heb ik nu ff niet bij de hand dus dat wordt vanavond.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 21:53
heb je MapQuest al geprobeerd, da's heel erg simpel...

Bijv: uit een paar berichtjes eerder:
Lat : 52° 22' 8" N 52,368888°
Long : 4° 54' 20" E 4,905555°

Geeft:
Zoom factor 0
Zoom factor 9
Pagina: 1