Computer valt uit -> dood?

Pagina: 1
Acties:

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Ik zit net rustig te internetten valt plotseling mijn pc uit, nou geen probleem dacht ik, start wel even opnieuw op. Niet dus, de pc doet werkelijk niks, alleen de fans draaien een klein stukje maar veel meer ook niet. Ten eerste brandt het lampje op de mobo gewoon en heb ik al meerdere malen de CMOS gecleared. Zou het aan de voeding kunnen liggen? Of ligt het aan de cpu? Ik had het hele systeem overclocked maar de temps van mn cpu kwamen niet boven de 55 uit, dus daar ligt het denk ik niet aan. Ik hoop vanmiddag even een extra voeding te halen, iemand die een dergelijk probleem heeft gehad en heeft opgelost?

Moederbord: Abit NF7-s
CPU: Barton 2500+ @ 220 * 10
Mem: Twinmos 3200 512 MB @ 220 mhz
Video: Geforce 4 ti4200 64 mb
Voeding: Noname 300 Watt

Verwijderd

Ik gok dat dat inderdaad je voeding is, als je fans een klein tikje draaien als je hem aanzet dan duidt het daar wel op, ja. Goedkoop is duurkoop blijkt weer :)

Verwijderd

Probeer eens je gewone waardes en dan opnieuw opstarten. Daarna weer rustig OCén

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:17
of haal de stekker een tijd uit de voeding, en probeer t na een uurtje ofzo nog een x.. misschien een soort beveiliging van de voeding oid :)

• ubermaestro
Gelukkig maar dat het de voeding is, die was ik toch al van plan om te vervangen, ik vreesde meer voor mij Barton ;(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, at the moment kan dit nog zo'n beetje van alles zijn.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, doe er je voordeel mee :)

Bovendstaand linkje had je trouwens kunnen vinden via de FAQ en het beleid van dit subforum.

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op 27 oktober 2003 @ 12:48:
of haal de stekker een tijd uit de voeding, en probeer t na een uurtje ofzo nog een x.. misschien een soort beveiliging van de voeding oid :)
ja dat wil nog wel eens voor komen maar trek dan hierbij de stekker er ook uit dat hij een tijdje helemaal zonder spanning staat :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
ubermaestro schreef op 27 October 2003 @ 12:54:
Gelukkig maar dat het de voeding is, die was ik toch al van plan om te vervangen, ik vreesde meer voor mij Barton ;(
Ik vrees nog steeds voor je Barton ;(

Maar inderdaad, het meest logisch is wel je voeding op dit moment. Bij een kapotte CPU gaat de pc meestal nog wel aan, alleen krijg je geen activiteit. Waarschijnlijk zit er ergens kortsluiting, of is een zekering eruit geknald. Beide kunnen in je voeding hebben plaatsgevonden.

Wat je kan doen is de voeding (al dan niet belast) los van de pc aanzetten. Als'ie het dan wel gewoon doet is het al wat onwaarschijnlijker dat het aan je voeding ligt. Mocht'ie het dan nog niet doen kun je'm eens openschroeven (uiteraard na een tijdje wachten zodat er geen spanning meer opstaat!) en kijken of de glaszekering nog goed is. Als je iets van auto's weet zijn ze makkelijk te herkennen, zijn nl. dezelfde :)

Wat me ook al eens is overkomen is een half ontplofte condensator, en een voeding die door de warmte zichzelf opgeblazen heeft. In dat laatste geval was het vergeten van de fan de dooddoener, wellicht dat een erg stoffig interieur hetzelfde effect heeft.

//edit
Euss: zie ook dat andere draadje waarin je dit behandelt. Ik geloof je direct als je zegt dat het moet, maar ik heb nog niet anders meegemaakt dan dat het ook zonder werkte. Ik ga liever niet mensen aanradden kwetsbare apparatuur aan een mogelijk defecte voeding te hangen, 1 spanningspiek later kijken ze dan heel verdrietig mijn kant op ;)

[ Voor 14% gewijzigd door FragFrog op 27-10-2003 15:53 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• SkyStreaker
  • Laatst online: 22:28

SkyStreaker

Move on up!

Ik durf voor 75% te wedden dat het de voeding is. Ik heb het namelijk ook gehad, de fan was kapot. Heb ik de oude eruit gesoldeerd en er een nieuwe (zwaardere) ingezet. Leuk spul trouwens die Taiwanese zooi, allemaal klompen soldeer! Je wilt niet weten...

Oh ja -> stekker eruit en ook nog dan ff aanzetten zodat er eventuele reststroom ook verdwijnt. Haal zowiezo ff je voeding eruit en sluit die zo los even aan op de stroom zonder computer. Valt hij uit, dan weet je het zeker :)

[ Voor 34% gewijzigd door SkyStreaker op 27-10-2003 13:31 ]

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• ubermaestro
Ik heb de voeding nu los getest met alleen een paar fans erop, dan gaat hij wel gewoon aan. Sluit ik hem weer op het moederbord aan, hetzelfde :( Zou het wijzen op een brakke cpu?

Verwijderd

Het kan nog steeds je voeding zijn, ik heb zelfs een voeding gehad waarmee hij opstartte maar je kon niet herstarten, want dan moest je de bios resetten, dus het kan nog steeds je voeding zijn. Maar anders vrees ik voor je moederbord of processor, moederbord lijkt me iets waarschijnlijker omdat (zoals eerder vermeld) je PC met kapotte processor gewoon aangaat maar geen beeld geeft.

Verwijderd

Wat je kan doen is de voeding (al dan niet belast) los van de pc aanzetten
Een PC voeding moet je altijd belast testen. Minimaal 1 harddisk ofzo.

Als je spanning instort na aansluiting op mobo, is het meestal het mobo defect en niet je CPU.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Geen losse draadjes ergens of zo die sluiting maken. Heb ik soms ook en dan zelfde probleem. Dus dat kan je proberen. Maar ik heb ook wel eens een computer gezien van me zwager en die had ze cpu gesloopt en had het zelfde probleem als jij daarna, dus klein stukje van de fans draaien. En dan stoppen.

• ubermaestro
Ik heb net mn cpu er in en uit gehaald maar nog steeds niets :( Er zijn aan de buitenkant verder geen beschadigingen aan de core te zien. Ik vind het wel erg vreemd dat de computer er zo spontaan is mee op gehouden.

EDIT:

Andere voeding in het systeem gezet, werkt ook niet :( Ligt dus aan CPU of moederbord, weet iemand hoe ik kan testen wat kapot is? Liever niet een andere cpu testen, laatste keer dat ik dat probeerde zat ik met twee kapotte cpu's + kapot moederbord :)

[ Voor 39% gewijzigd door ubermaestro op 27-10-2003 17:43 ]

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 12:24
Hmmm,

klinkt hetzelfde als wat ik had en toen was mijn Chaintech 7NJS ZENITH naar de andere wereld vertrokken.... Dus misschien dat je de CPU op een ander bord kunt prikken om te kijken of het niet aan het mobo ligt?

• Rudios
  • Laatst online: 01-08 12:01

Rudios

Lost in space?

Ik had eergisteren precies het zelfde probleem ( zie dit topic). Nadat ik mijn oude mobo terug had gezet en alles ineens WEL weer werkte was het dus duidelijk dat mijn Abit IC7-G mobo was overleden. Precies de zelfde symptonen wat jouw systeem nu vertoond.

Whole lot of stars ***

Verwijderd

ubermaestro schreef op 27 October 2003 @ 17:00:
Ik heb net mn cpu er in en uit gehaald maar nog steeds niets :( Er zijn aan de buitenkant verder geen beschadigingen aan de core te zien. Ik vind het wel erg vreemd dat de computer er zo spontaan is mee op gehouden.
Is niet zo raar. Veel (produktie)fouten op mobo's zie je pas later (comp dat slecht contact maakt, spoortje die nog net verbinding maakt etc.). Kunnen ook je condensatoren zijn (staan ze bol ?). Meestal is het in zo'n geval iig je mobo die kapot is.

Verder had je hem oc'd, waardoor alles net iets meer te verwerken krijgt. Als je een mobo hebt die al niet helemaal lekker is, kan dat net teveel zijn.

• ubermaestro
Misschien was het wel de zonnewind van gister :P Maar ik test vanmiddag mn Barton in een asus a7v133, hopen dat ik hem werkend kan krijgen totdat mn mobo gerepareerd is

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik heb het ook gehad. Bij mij was toen de voedingskoeler kapot (ook no-name 300W norrod voeding). Ik heb die vervangen door een koelertje die ik er nog had liggen.

Check dus even of je koeler achterin draait.

Verwijderd

Ik heb dit probleem soms ook (de laatste tijd)!!!
precies dezelfde symptomen....

mobo: Epox 8rda+
CPU: 1800+@2100Mhz
voeding: Antec 400W (heel stabiel)

ik dacht in het begin ook dat er iets niet goed was met de voeding, maar dat was het toch niet. Want na een paar keer snel achter elkaar te hebben gespeeld met de "CMOS reset jumper" ging hij weer aan.
nadat de BIOS settings weer goed waren gezet, deed alles weer perfect voor een lange tijd. (soms gebeurd dit weer bij een koude start)

ik snap hier ook niks van....

zijn er niet meer mensen die hier last van hebben???

• ubermaestro
Ik heb nu geprobeerd om de cpu in een ander systeem te proberen, maar werkt ook niet :( Dus mijn CPU is waarschijnlijk ook naar de haaien. Dus ik heb voor beiden maar de RMA procedure in werking gezet, iemand ervaring met de RMA van Abit?

Verwijderd

Je laat je moederbord ongetest de RMA procedure in gaan?
Buiten dat, je stuurt je overklokte proc RMA? Op z'n minst not done.

Verwijderd

ehm, ik heb ook een keer gehad dat mijn pc steeds uit viel. Op een gegeven moment wilde hij niet meer starten. Ik dacht ook eerst dat het aan de voeding lag, maar wanneer ik de zwarte kabel van de voeding er in deed begonnen de fans ook even te draaien. Het lag niet aan de voeding.

Ik heb toen ook de cmos schakelaar gereset, maar daarna deed hij het nog niet. Bij mij was het probleem dat mijn schakelaar van de kast half gaar was. Hij maakte niet goed contact en op een gegeven moment helemaal niet meer. Toen heb ik die weer gemaakt. Misschien moet jij ook ff je schakelaar testen?

Verwijderd

Dinsdag gebeurde precies het zelfde met mn xp2500 icm een 8RDA+

Hij viel opeens uit, de fannetjes gaan heel even aan, en daarna gaat alles uit..
Ik d8 (Hoopte) dat het mn voeding was, maar helaas het is mn cpu. Met mn ouwe (Trouwe) duron 1300 draait mn systeem perfect.

Verwijderd

geen randaarde misschien ?

• ubermaestro
Hoe bedoel je precies met randaarde? Hij zat niet in een geaard stopcontact nee, hebben we hier niet in mijn kamer :( Maar de proc is ook officeel dood, vreemd geval maar ook eens eerder mee gemaakt met een Epox 8KHa+, moederbord + cpu dood, stopte er een nieuwe cpu in een ook dood :(. Ben toch benieuwd waar dat nou van komt :?

• Hertog
  • Laatst online: 22:38

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 18:36:
Dinsdag gebeurde precies het zelfde met mn xp2500 icm een 8RDA+

Hij viel opeens uit, de fannetjes gaan heel even aan, en daarna gaat alles uit..
Ik d8 (Hoopte) dat het mn voeding was, maar helaas het is mn cpu. Met mn ouwe (Trouwe) duron 1300 draait mn systeem perfect.
Een duron gebruikt ook minder stroom he :)
Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 18:22:

Ik dacht ook eerst dat het aan de voeding lag, maar wanneer ik de zwarte kabel van de voeding er in deed begonnen de fans ook even te draaien. Het lag niet aan de voeding.
Als je de stekker erin doet gaan de fans vaak even aan bij ATX kasten, heb ik zelf ook zo vaak gehad. Meestal is het in dit soort gevallen gewoon een voeding die het niet (meer) aankan.I

Laatst was bij ons thuis ook de computer ineens uitgevallen, precies hetzelfde verhaal: aanzetten en de fans gaan even aan, daarna niets meer. Opstarten met alleen moederbord, geheugen en een paar kaartjes, en hij draaide weer. Nieuwe voeding erin en geen enkel problemen mee.

De voedingen die goedkoop zijn of die standaard in standaardkasten zitten zijn nu eenmaal niet van superkwaliteit (hetgeen niet wegneemt dat ik er voor mijn ouders nu een nieuwe no-name ingezet heb, 19 euro per twee jaar is nog altijd minder dan 150 euro in een iets langere tijd.. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Hertog op 03-11-2003 20:16 . Reden: Duidelijker gemaakt ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Nog iemand die er af en toe last van heeft :? :X met de Abit NF7-S....

ALs er iets met mn bord is is dat pech, want RMA gaat niet, want de plank is gemod e.d.

Wreemd probleem... ik vermoed dat het iets met automatisch uitschakelen is bij bepaalde voltages o.i.d. of iets met de fans ofzo....

Ik hoor eerst een klik en daarna is alles uit...

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Die klik is normaal dan schakelt de voeding zich uit .
Weet je zeker dat het niet een virus of zo iets kan zijn bv blaster.

Zo een probleem heb ik ook gehad was de beveiliging aangeslagen van de voeding.Laat die ins 24 ur eruit zonde rpower kabel en niet aangesloten op iets.

Suc6
offtopic:
dooie PC's zuigen |:( |:(

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
ik heb hetzelfde probleem momenteel met een chaintech 9bjl3 (geloof ik) en een celeron 1700, ding doet niks meer, alleen de fans draaien, toen heb ik een nieuwe mobo besteld, percies dezelfde, cpu erin, en hoppa weer niks alleen fans draaien, daarna heb ik ook nog eens een celeron 2ghz gekocht, die erin, zelfde probleem, weer niks, zit hier met 2 mobos en 2 nieuwe cpu's, alles getest, andere case, 3 verschillende geheugen bankjes, 3verschillende voedingen, helemaal_niks!

iemand die mij kan helpen? :) 1mobo ga ik deze week nog terug sturen... zou balen zijn als die cpu's kapot zijn, kan het me niet voorstellen... :(

• ubermaestro
Mister_X schreef op 04 november 2003 @ 16:18:
ik heb hetzelfde probleem momenteel met een chaintech 9bjl3 (geloof ik) en een celeron 1700, ding doet niks meer, alleen de fans draaien, toen heb ik een nieuwe mobo besteld, percies dezelfde, cpu erin, en hoppa weer niks alleen fans draaien, daarna heb ik ook nog eens een celeron 2ghz gekocht, die erin, zelfde probleem, weer niks, zit hier met 2 mobos en 2 nieuwe cpu's, alles getest, andere case, 3 verschillende geheugen bankjes, 3verschillende voedingen, helemaal_niks!

iemand die mij kan helpen? :) 1mobo ga ik deze week nog terug sturen... zou balen zijn als die cpu's kapot zijn, kan het me niet voorstellen... :(
Mijn oude Epox + Cpu waren dus kapot, toen ik daarna een nieuwe cpu in die epox deed was de cpu ook kapot :( Dus het kan zijn dat die chaintech net als mijn oude epox de cpu gemold heeft.

• Mister_X
dus me oude mobo heeft me celeron1700 gemold, en die daarop weer me nieuwe mobo, en dat nieuwe mobo daaro pweer die 2ghz!? duur geintje :( :(

• Mister_X
misschien even een grote kick, maar om mensen niet te laten denken dat het altijd het mobo en/of cpu hoeft te zijn,

het was bij mij het geheugen :( pc2100 512mb dat wel werkt op mijn msi k7t266 bordje maar niet op me chaintech bordje! daarom sloot ik geheugen uit want die was goed, maar toen ik toch maar ander geheugen erin gedaan had deed die mobo+cpu het weer! (was eergister toen ik weer me mobo teruggestuurd kreeg)
Pagina: 1